Gå til innhold

Dere foreldre med ingen/lite utdannelse: Føler dere ar dere er litt underanige hvis barnet får venner der foreldre har høy utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere?

Anonymkode: a2823...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har lest om Dunning-Kruger effekten så gjør det, er veldig relevant her...

Den selvsikkerheten mange uten høyere utdanning har om masse de helt klart ikke har peiling på er ofte utrolig høy.....    Jeg med høy utdannelse blir underdaning for jeg orker bare ikke ta diskusjonen med folk som er så ekstremt bastante og er så sikre på all mulig fakta de sier de har lært på Discovery channel om våre fagfelt. Det er bedre å holde kjeft og la de holde på....  

Anonymkode: c23e3...9c1

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva sier dere?

Nå er det ikke slik at folk med samme utdannelsesgrad er som en homogen masse å regne, de er like ulike som alle andre. Men generelt vil jeg si at de med lav utdannelse og de med høy utdannelse er dumme på hver sin måte. 

Anonymkode: bfeae...153

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om du ikke har lest om Dunning-Kruger effekten så gjør det, er veldig relevant her...

Den selvsikkerheten mange uten høyere utdanning har om masse de helt klart ikke har peiling på er ofte utrolig høy.....    Jeg med høy utdannelse blir underdaning for jeg orker bare ikke ta diskusjonen med folk som er så ekstremt bastante og er så sikre på all mulig fakta de sier de har lært på Discovery channel om våre fagfelt. Det er bedre å holde kjeft og la de holde på....  

Anonymkode: c23e3...9c1

Tipper det finns mange med lav utdannelsesgrad (praktiske yrker) som tenker det samme når de ser en akademiker forsøke å utføre praktisk arbeid: Det de holder på med kunne vært løst på en mye bedre og mer effektiv måte, men det er bedre å ikke blande seg og bare la de knote på siden de selv mener at de vet hva de driver med.

• Liker 7
  • Nyttig 12
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier dere?

Haha, nei, klasseinndeling av mennesker basert på feks formue, yrke eller utdanning har jeg virkelig aldri drevet med. Ikke en gang i fylla. Eller på hobbybasis. 😆

Anonymkode: 31d7d...598

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, nei, klasseinndeling av mennesker basert på feks formue, yrke eller utdanning har jeg virkelig aldri drevet med. Ikke en gang i fylla. Eller på hobbybasis. 😆

Ikke jeg heller 🙈 Driver ikke med sånn. Ingen er verdt mer eller mindre en andre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Maestro skrev (13 minutter siden):

Ikke jeg heller 🙈 Driver ikke med sånn. Ingen er verdt mer eller mindre en andre. 

Det er ikke dette ts hverken insinuerer eller spør om?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke dette ts hverken insinuerer eller spør om?

Hvorfor skal man føle seg dritt om man har lav utdanning, enn foreldre til barnas venner? 

• Liker 4
Skrevet

Hvordan vet man hvilken utdanning en barns venners foreldre har? Det er noe jeg aldri hadde komt på å undersøke...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

De foreldrene som har høyere utdannelse/stilling enn hva jeg hadde (tok utdannelse sent) var faktisk enklere og mere reale å forholde seg til enn de som var på mitt nivå. De på mitt nivå drev med utestenging og baksnakking hvis barna våre var uenige om noe, hadde fått finere klær en den andre etc. De foreldrene med god utdannelse lot barna ordne opp seg imellom først og tok kontakt med de andre foreldrene når de så at barna ikke klarte å finne ut av uenighetene. Feks ringte en mor (politi høyt oppe i systemet) og sa at datteren var sååå lei seg fordi hun ønsket så sterkt å være mere sammen med min datter. Samtalen var helt uten klander, kun informasjon og ett spørsmål om å muligens bidra til at de kunne være mere sammen. Så, jeg begynte å spørre "er du noe med Tine" og "jeg vet Tine liker å være med deg". Noen dager etter kom Tine og de lekte fint sammen. Deretter ble det overnatting både hos oss og hos tine. Nå er 20 år gått og de er fortsatt bestevenner. I konfirmasjon til Tine ringte de meg forde familien til Tine ville hilse på mamman til den flotte venninden. Så jeg kom og fikk kaffe og kake og en veldig hyggelig prat med Tines slekt som kom fra ett annet sted på landet. Jeg skiller ikke mellom samfunnslag, de fleste oppfører seg greit uavhengig av yrke og inntekt. Men, det var enkelte som elsket drama og sladder, det holdt jeg meg utenfor.

Anonymkode: e2aee...1df

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Blizz1 skrev (12 minutter siden):

Hvordan vet man hvilken utdanning en barns venners foreldre har? Det er noe jeg aldri hadde komt på å undersøke...

De fleste barna i mine barns klasser bodde i samme gate som oss evt gata bortforbi, mange gikk i samme barnehage. Man får med seg hva folk jobber med da.

Skrevet

Har lav utdannelse, men har en jobb der det egentlig kreves høyere utd. Lang erfaring :) 

Jeg mangler imidlertid ikke utdannelse fordi jeg er dum, men fordi jeg er godt voksen, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle bli, så jeg begynte bare å jobbe: Hadde høyt snitt på vgs. Føler meg ikke underlegen folk med høyere utd enn meg, og er mer interessant med jobben de gjør og erfaringen de har enn akkurat utdannelsen, synes jeg. Mange spennende samtaletemaer der!

Men jeg kan forstå at man kan føle seg litt underlegen på ulike plan. Trikset er vel bare å tenke positivt om både seg selv og andre, være åpen og interessert, og generelt oppføre seg hyggelig. 

Anonymkode: 279c5...37b

• Liker 2
Skrevet

Veit du hva? Det har jeg følt på 🙄 Minste jenta hat ei venninne med foreldre som er høyt utdannet, har flere verv osv. Virkelig flotte mennesker. Jeg følte at de hadde alt.

Men baksiden er at mannen ikke stiller opp for barna. Barna kommenterer det selv. De lever i et rotehus der du så vidt ser gulvet. Moren som jeg har blitt godt kjent med er et surrehuet uten like 😅

Man kan føle mye rart, men høy utdannelse, penger osv er virkelig ikke alt ❤️ 

Den følelsenhar jeg ikke hatt siden jeg oppdaget baksiden til denne familien. Blitt mer sikker på meg selv.

Anonymkode: b1331...9d1

• Liker 2
Skrevet

Nei, til syvende og sist er alle bare folk. Så prøver å behandle alle så bra som mulig 

Anonymkode: fd686...f64

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.  Det som ville svidd litt var hvis "alle" drev med alpint og ishockey, og at mine barn hadde ønsket det samme. Det ville jeg ikke klart økonomisk.  Heldigvis er det fotball som gjelder for begge gutta her, og det klarer jeg helt fint 😊  Vi bor i blokk og de fleste av kompisene bor i hus, men venner er minst like mye her som andre steder.  Jeg har heller aldri hatt lyst på hus, men en litt større leilighet kunne jeg tenkt meg og det er på sikt et oppnåelig mål :) 

Ikke vær misunnelig eller føl deg mindreverdig pga materielle forskjeller, det er ikke det som er viktigst!

Anonymkode: 1ce7b...085

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow, for et overmenneske du er da. 

Anonymkode: 547e2...59b

Skrevet

Tilhører vel ikke målgruppen til å svare, men har opp gjennom årene opplevd at folk som ikke har "slike" som meg i sin omgangskrets fra tidligere, har hatt fordommer basert på utdanning/profesjon. 

"Er overrasket, du er hyggelig og ikke overlegen"

Litt merkelig men egentligen hyggelig måte å vite at man faktisk kan bli forhåndsdømt på grunn av utdanning/profesjon. 

Men ser det i en del svar ovenfor. Som kommentaren om akademiker og praktiske ting... tror de fleste nevrokirurger har doktorgrad... Men har et praktisk akademisk yrke... 

Vi mennesker kommer i mange ulike varianter, uansett hvilken utdanning vi har.

PS. Master er idag, det vidergående var når jeg var ung. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De foreldrene som har høyere utdannelse/stilling enn hva jeg hadde (tok utdannelse sent) var faktisk enklere og mere reale å forholde seg til enn de som var på mitt nivå. De på mitt nivå drev med utestenging og baksnakking hvis barna våre var uenige om noe, hadde fått finere klær en den andre etc. De foreldrene med god utdannelse lot barna ordne opp seg imellom først og tok kontakt med de andre foreldrene når de så at barna ikke klarte å finne ut av uenighetene. Feks ringte en mor (politi høyt oppe i systemet) og sa at datteren var sååå lei seg fordi hun ønsket så sterkt å være mere sammen med min datter. Samtalen var helt uten klander, kun informasjon og ett spørsmål om å muligens bidra til at de kunne være mere sammen. Så, jeg begynte å spørre "er du noe med Tine" og "jeg vet Tine liker å være med deg". Noen dager etter kom Tine og de lekte fint sammen. Deretter ble det overnatting både hos oss og hos tine. Nå er 20 år gått og de er fortsatt bestevenner. I konfirmasjon til Tine ringte de meg forde familien til Tine ville hilse på mamman til den flotte venninden. Så jeg kom og fikk kaffe og kake og en veldig hyggelig prat med Tines slekt som kom fra ett annet sted på landet. Jeg skiller ikke mellom samfunnslag, de fleste oppfører seg greit uavhengig av yrke og inntekt. Men, det var enkelte som elsket drama og sladder, det holdt jeg meg utenfor.

Jeg slapper også av med dem med høyere utdannelse (som regel, alltid unntak), mens de med lavere utdannelse er mer interessert i å lage problemer, på en måte. Skal henge seg opp i alt mulig. Please, bare lat som at du er oppegående, ikke pirk på meg. 🙈

Anonymkode: 5da34...728

• Liker 3
Skrevet

Jeg har doktorgrad og min mann er overlege. Jeg har aldri opplevd at foreldre til mine barns venner har oppført seg som noe annet enn helt vanlige foreldre, akkurat som vi er. 

Anonymkode: 9b2bb...d96

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (57 minutter siden):

Tilhører vel ikke målgruppen til å svare, men har opp gjennom årene opplevd at folk som ikke har "slike" som meg i sin omgangskrets fra tidligere, har hatt fordommer basert på utdanning/profesjon. 

"Er overrasket, du er hyggelig og ikke overlegen"

Litt merkelig men egentligen hyggelig måte å vite at man faktisk kan bli forhåndsdømt på grunn av utdanning/profesjon. 

Men ser det i en del svar ovenfor. Som kommentaren om akademiker og praktiske ting... tror de fleste nevrokirurger har doktorgrad... Men har et praktisk akademisk yrke... 

Vi mennesker kommer i mange ulike varianter, uansett hvilken utdanning vi har.

PS. Master er idag, det vidergående var når jeg var ung. 

Dette har jeg også opplevd. "Oi, har dere fler legeforeldre på gruppa, det må være slitsomt? Dere ser vel bare se au pairen og de er jo så arrogante?"

"Advokater ja, dere blir vel saksøkt bare dere ser på dem"

"Forsker? Det må være slitsomt å snakke med noen med så lite sosiale antenner!"

Anonymkode: 53621...804

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...