AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Trenger tips til 2-3 julekake sorter som er svært enkle å bake for ei som virkeligmikke kan baking. Frem til nå har barna godtatt at det kun har blitt pepperkaker av ferdigkjøpt deig hos oss, men i år har de sterkt ønske om at vi skal bake litt mer. Kan røpe at jeg spurte om samme spørsmål på jobb og ble anbefalt ‘Brune pinner’ av flere. Ikke en gang disse fikk jeg til ikke til. De ble tørre, noen svidde og noen deigete😅 Slet også med å gjøre om gram til dl. og sikker derfor de ikke ble bra. Kan noen hjelpe meg å regne om fra gram: -Hvetemel -Sukker - Brunt sukker - Melis? Har forsøkt å Google, men der finne jeg litt forskjellig, så bli ikke helt klok. Noen mener feks 1 dl sukker er 50 g, imens andre mener det er 60 g osv. Håper noen bakemestere her kan hjelpe meg☺️ Anonymkode: d7c1f...113
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Kjøp deg ei kjøkkenvekt. Det er alfa og omega når det gjelder baking. Blir mye mer nøyaktig, så blir lettere å lykkes. Selv billigste kjøkkenvekt hjelper. Pass på å bake ut leiver med jevn tykkelse. Om de var jevn tykkelse, så er det mulig ovnen din steker ujevnt. Legg merke til hvor på brettet kakene blir overstekt/understeket. Unngå å sette kaker på de stedene. Anonymkode: e21fa...352 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Absolutt enkleste julekaker som skal stekes - kjøp ferdig kransekakemasse, skjær i jevne skiver og stek: https://coop.no/extra/oppskrifter/kransecookies/ Anonymkode: e21fa...352
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Serinakaker, sjokolade risboller og kokosmakroner er noe av de letteste kakene å lage. Anonymkode: 59d7b...68c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Kjøp ferdig kransekakemasse, disse kan barna rulle små pølser av, lage kuler, ringer etc. De stekes også kan barna dyppe de i smelta sjokolade. Bland puffet ris med sjokolade og legg til avkjøring i muffinsformer. Spennende versjon av pepperkaker hvis dere lager store hjerter og stikker ut mindre hjerter i midten. Hullet kan dere fylle med knuste sukkertøy, også steke de ferdig. Så blir det seende ut som glass i midten av pepperkakene. Lager dele hull øverst så kan de henges opp i vinduet også! Anonymkode: 377b5...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Lag kuler, små pølser etc. av ferdig marsipan, og dypp i sjokolade. Anonymkode: 377b5...0b4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lag kuler, små pølser etc. av ferdig marsipan, og dypp i sjokolade. Anonymkode: 377b5...0b4 Marsipanen kan også farges med konditorfarge, så blir det ekstra gøy for barna! Anonymkode: 377b5...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Sandnøtter er latterlig enkle. Berlinerkranser også. Men hvorfor i alle dager skal du regne om fra gram til dl? Du finner ørten tabeller for dette på nettet, men hvorfor..? Gram er SÅ mye mer nøyaktig enn å stå der med litermål og passe på at alt er i water. En kjøkkenvekt får du hvor som helst, til en veldig veldig billig penge. Småkaker av typen som skal være sprø, krever langt mer nøyaktighet for å bli vellykket enn myke kaker, så bruk vekt! Anonymkode: 220c6...ea2 1
Arkana Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Sjokoladekuler med havre er superenkelt, og siden de ikke skal stekes kan de heller ikke bli brent! Oppskrift.
Taluno Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 Jeg bruker både litersmål og kjøkkenvekt, og følger oppskrift. Står noe i dl, så bruker jeg litersmålet, står det oppgitt i gram så bruker jeg vekta. Jeg synes kokosmakroner, havreflarn og gaffelkaker er lette. Derimot alt dette med smeltet sjokolade sliter jeg med. Anser meg selv som relativt god på kjøkken, men smelte sjokolade i vannbad får jeg aldri til skikkelig...
Daisy-love Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trenger tips til 2-3 julekake sorter som er svært enkle å bake for ei som virkeligmikke kan baking. Frem til nå har barna godtatt at det kun har blitt pepperkaker av ferdigkjøpt deig hos oss, men i år har de sterkt ønske om at vi skal bake litt mer. Kan røpe at jeg spurte om samme spørsmål på jobb og ble anbefalt ‘Brune pinner’ av flere. Ikke en gang disse fikk jeg til ikke til. De ble tørre, noen svidde og noen deigete😅 Slet også med å gjøre om gram til dl. og sikker derfor de ikke ble bra. Kan noen hjelpe meg å regne om fra gram: -Hvetemel -Sukker - Brunt sukker - Melis? Har forsøkt å Google, men der finne jeg litt forskjellig, så bli ikke helt klok. Noen mener feks 1 dl sukker er 50 g, imens andre mener det er 60 g osv. Håper noen bakemestere her kan hjelpe meg☺️ Anonymkode: d7c1f...113 Av det jeg husker, og jeg har vært god på dette, så er en desiliter av både melis og hvetemel 60g, og vanlig hvitt sukker er 90g. Noen eldre oppskrifter tenker en 85g vanlig sukker er 1 desiliter. Jeg hadde kjøpt meg en vekt da. Clas Olson har helt fine, samme med Nille, obs, og Europris. Mulig Extra også. Delfiakake er lett å lage og oppskriften står på pakken, og barna kan pynte/velge fyllet. Jeg personlig lager uten egg, og alt rett i en gryte, men oppskriften bakpå delifafettet er god. Risballer er en annen favoritt. Serinakaker er også veldig lett, og igjen så kan barna bruke gaffelen for å lage mønsteret på toppen (er kun å ta en gaffel og trykke lett ned) og strø over litt mandler og eventuelt perlesukker om dere har. Det fungerer helt fint med bare litt mandler på toppen også. Havreflarn er også digg. Jeg har ikke så mye erfaring med sjakkruter, men hører andre si det ikke er så vanskelig. Jeg hadde styrt unna krumkaker, Guro, smultringer og andre som enten krever eget jern eller mer litt mer styrete prosesser. Ting som bordstabler, og fattigmann er også litt mer jobb, eller krever mer ingredienser. Jeg kommer fra en familie hvor ulike bakte sitt også ble det delt rundt. Det ble bakt en del hos oss, så jeg har prøvd ut en god del at det nevnte her. Vet mange også er glad i å lage klassiske cookies til jul. Det finnes også oppskrift på en deig hvor en tilsetter litt ulikt og får mange ulike varianter av samme deigen. Altså en grunndeig, også tilsetter en f.eks kakao i en del, og vanilje i annen del. Det kan gjerne høres komplisert ut når en ikke har bakt så mye, så jeg hadde nok gått for noen av de jeg nevner som lettere, eller andre her tipser om. Masse lykke til, og så koselig at du vil gjøre dette her med barna 🥰 Endret 6. desember 2022 av Daisy-love
Gjest ti10 Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Lag risboller. Kjempegode og trenger ikke steking. Men jeg er enig i at du bør kjøpe deg kjøkkenvekt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 Mørdeigskaker er noe av det enkleste du kan lage Oppskrift mørdeig: 250 g hvetemel 175 g mykt smør 45 g sukker 1 egg Hvis du har kjøkkenmaskin har du alt i den, og kjører på lav hastighet til deigen har samlet seg. (Ikke arbeid den for mye, da vil den smule) Sett den i kjøleskapet til den skal brukes, minst 1 time. Kjevles/rulles og formes. Stekes på ca 180 grader i ca 12 minutter. Av denne ene deigen kan du lage: * Syltetøykjeks (med syltetøy) * Bordstabler (med makronfyll) * Sjakkruter (halvparten av deigen med kakaopulver) * formes/stikkes ut, og stekes som de er, pyntes med melisglasur etter steking * tyske skiver * serinakaker (med perlesukker) osv Anonymkode: b61ee...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): -Hvetemel -Sukker - Brunt sukker - Melis? Håper noen bakemestere her kan hjelpe meg☺️ Anonymkode: d7c1f...113 Hvetemel: 1 dl = ca 60 gram Sukker: 1 dl = ca 90 gram Melis: 1 dl = ca 60 gram Anonymkode: b61ee...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har et litermål som i tillegg til dl også angir gram for mel, sukker osv. Det er nøyaktig nok for meg. Sjelden jeg gidder å dra fram vekten. Anonymkode: 086a1...9f6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mørdeigskaker er noe av det enkleste du kan lage Oppskrift mørdeig: 250 g hvetemel 175 g mykt smør 45 g sukker 1 egg Hvis du har kjøkkenmaskin har du alt i den, og kjører på lav hastighet til deigen har samlet seg. (Ikke arbeid den for mye, da vil den smule) Sett den i kjøleskapet til den skal brukes, minst 1 time. Kjevles/rulles og formes. Stekes på ca 180 grader i ca 12 minutter. Av denne ene deigen kan du lage: * Syltetøykjeks (med syltetøy) * Bordstabler (med makronfyll) * Sjakkruter (halvparten av deigen med kakaopulver) * formes/stikkes ut, og stekes som de er, pyntes med melisglasur etter steking * tyske skiver * serinakaker (med perlesukker) osv Anonymkode: b61ee...a7e En annen gøy variant er glasskaker: Kjevle ut deigen, stikk ut figurer (enten med pepperkakeformer, eller bare rundinger laget med et glass, e.l.), Stikk ut et hull i kaken (kan gjøres med en mindre form), og fyll i knuste drops. Disse smelter når du steker kakene, og lager fine "glassmalerikaker". Anonymkode: 220c6...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå