Lillekiwi Skrevet 11. desember 2005 #1 Skrevet 11. desember 2005 Sitter her med min splitter nye glitrende ring med nydelig diamant og er knall stolt. Ble fridd til for et par uker siden, og fikk lagd forlovelsesringen min hos en diamant importør, slik at ingen har lik ring som meg. Men saken er at jeg bor i utlandet, og her er skikken at forlovelsesringen skal sitte på venstre hånd. Jeg er imidlertid vant til at dne skal sitte på høyre hånd, og for meg er det mest naturlig. Etter forlovelsen vår har jeg imidlertid fått så mange sårende kommentarer av folk her nede som syns jeg er rar som velger å ha den på høyre hånd når vi bor her nede. Mange mener jeg burde ta "skikken dit en kommer". Ei god venninne av meg sa til og med at ingen her nede ville tro at det var en forlovelsesring jeg har osv osv, og det gjør meg jo litt trist. Vil jo at hele verden skal se at jeg er forlovet med min kjære!!! Noen som har lignende erfarigner?? Hva ville dere andre gjort?? Beholdt den på høyre hånd og dermed holdt forlovelsen anonym, eller flyttet den over på venstre så lenge vi bor her nede??? En bagatel egentlig altså, men skkurat nå betyr det så mye for meg!!!
~sikka~ Skrevet 11. desember 2005 #2 Skrevet 11. desember 2005 Jeg ble forlovet og gift i utlandet. Men det var med en fra utlandet da og jeg fant det mest naturlig å ha ringen på venstre hånd. I Norge så tror jo ingen at jeg er gift. Så uansett hva man gjør blir det vel feil. Min far er gift med ei fra utlandet også - og de bytter hånd etter hvilket land de bor i. Når de er der har de den på venstre og de bytter til høyre når de er i Norge. Gjør akkurat det som føles mest naturlig for deg. Ingen som har noe med det uansett.
Gjest Revenka Skrevet 11. desember 2005 #4 Skrevet 11. desember 2005 Gratulerer med forlovelsen!! Jeg har min på høyre, mens min forlovede bærer den på venstre hånd. Det gjør han fordi den sitter bedre på venstre finger. Er helt greit for meg. Nå har vi jo glatte ringer som ingen tviler på er gifte/forlovelsesring.
Arkana Skrevet 11. desember 2005 #5 Skrevet 11. desember 2005 Jeg ville hatt den på det som er riktig hånd i det landet. Litt av poenget med en forlovelsesring/giftering er jo at folk skal se at det er en forlovelsesring/giftering, og det gjør man lettest når den sitter på riktig hånd. Så ville jeg byttet tilbake når jeg flyttet til Norge igjen. Men det er meg da.
Gjest Leya Skrevet 11. desember 2005 #6 Skrevet 11. desember 2005 Gratulerer med forlovelsen! Jeg har ringen min påvenstre hånd og jeg bor i Norge. Det føles mest naturlig å ha den der. Så får andre bare mene hva de vil. Hva har de med det foresten?
Gjest 2324 Skrevet 11. desember 2005 #7 Skrevet 11. desember 2005 Ha den på den hånden som er føles mest naturlig for deg! Gratulerer med forlovelsen..
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #9 Skrevet 11. desember 2005 Jeg og min kjære mann har våre på venstre hånd. Det føles mest riktig for oss. Vi bor i Norge, men har ikke hørt noen kommentarer om dette. Jeg syns også at dere skal ha den på den hånden som føles mest riktig for dere. Gratulerer med forlovelsen
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #10 Skrevet 12. desember 2005 Takk for svar alle sammen! Tror jeg beholder den på høyre hånd jeg, og så får alle "besser-wissere" tenke hva de vil!!! Som dere sier, så er det jo viktigst hva som føles rett for meg/ oss!
Lillekiwi Skrevet 12. desember 2005 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2005 Det var meg som skrev innlegget over altså... Er litt ny i denne forum-verdenen og det er da ikke så lett å huske på å logge på heller!!!
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #12 Skrevet 14. desember 2005 Min forlovede er utlending, og har kjøpt diamantring til forlovelsesring til meg. Den har jeg på venstre, som er skikken i hans land. Her i landet er det jo ikke vanlig med diamant forlovelsesring, så ingen skikk å følge her egentlig. Når vi gifter oss (bor her) vil jeg ha giftering på høyre hånd, det blir en glatt gullring. Så følger vi skikkene for hver del, egentlig. I hans land er det skikk å ha giftering på samme finger som forlovelsesring, ytterst, for å vise at man er først forlovet, så gift. Jeg synes det blir for mye, ringene er jo ganske brede, Huden under skal jo gjerne ikke dø helt heller. + forlovelsesring er hvitt gull og giftering vil være gult gull.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #13 Skrevet 14. desember 2005 Vad er grunnen til at man har ringen på høyre hånd i Norge?Jeg er svensk og har den på venstre.har alltid hørt at det er fordi i venstre ringefinger går aortan-at det da altså er direkte knyttet til hjertet liksom...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #14 Skrevet 15. desember 2005 Vad er grunnen til at man har ringen på høyre hånd i Norge?Jeg er svensk og har den på venstre.har alltid hørt at det er fordi i venstre ringefinger går aortan-at det da altså er direkte knyttet til hjertet liksom... ← Fordi man tar seg til hjertet med høyre hånd og lover troskap. Det er den eneste grunnen jeg vet om ivertfall.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #15 Skrevet 15. desember 2005 jeg er oppvokst med at er du forlovet eller gift skal ringen på høyre hånd. Når så din kjære faller bort en gang skal ringen flyttes til venstre hånd. Det betyr at du er enke eller enkemann.
Puselure Skrevet 16. desember 2005 #16 Skrevet 16. desember 2005 Når vi forlovet oss hadde vi ringene på høyre hånd. På forlovelsesdagen det året vi skulle gifte oss flyttet vi forlovelsesringene over på venstre hånd slik at gifteringen skulle bli "ny" på høyre hånd. Jeg synes også at det er mye å ha både forlovelsesring og giftering på samme finger. Våre forlovelsesringer er i hvitt og gult gull, mens gifteringene er bredere og glatte i gult gull. Jeg har fått alliansering av min kjære og den har jeg sammen med forlovelsesringen på venstre hånd Uansett, det er helt topp å være gift Vi har vært gift siden 15 juni 2002, og er fortsatt like forelsket
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #17 Skrevet 16. desember 2005 Fordi man tar seg til hjertet med høyre hånd og lover troskap. Det er den eneste grunnen jeg vet om ivertfall. ← Og man inngår avtaler med høyre hånd.
Lillekiwi Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2005 Dere som har forskjellige forlovelses og gifteringer. Hva gjør dere med forlovelsesringen når dere gifter dere? Er det noen tradisjon i norge?? Vi bor i utlandet, og her er tradisjonen at begge ringene skal på samme finger, gifteringen ytterst. Blir det ikke litt mye med to ringer på en finger da??? Noen som har tanker rundt dette? Siden det er bare jeg som har forlovelsesring av oss, så tenker jeg egentlig å flytte den over på venstre hånd når vi gifter oss, og ha gifteringen på høyre, slik som Puselure beskriver ovenfor.
~sikka~ Skrevet 19. desember 2005 #19 Skrevet 19. desember 2005 Dere som har forskjellige forlovelses og gifteringer. Hva gjør dere med forlovelsesringen når dere gifter dere? Er det noen tradisjon i norge?? Vi bor i utlandet, og her er tradisjonen at begge ringene skal på samme finger, gifteringen ytterst. Blir det ikke litt mye med to ringer på en finger da??? Noen som har tanker rundt dette? Siden det er bare jeg som har forlovelsesring av oss, så tenker jeg egentlig å flytte den over på venstre hånd når vi gifter oss, og ha gifteringen på høyre, slik som Puselure beskriver ovenfor. ← Jeg har to ringer på en finger og synes ikke det er mye i det hele tatt. Men har jo passet på at ringene matcher hverandre da. Jeg har for øvrig gifteringen innerst :klø: Må ha gjort noe feil der gitt....
Gjest Gjest_Tess_* Skrevet 15. mai 2008 #20 Skrevet 15. mai 2008 Gratulerer med forlovelsen! Jeg har ringen min påvenstre hånd og jeg bor i Norge. Det føles mest naturlig å ha den der. Så får andre bare mene hva de vil. Hva har de med det foresten? Helt enig Det tross alt en god gammel årsak til at man hadde ringen på venstre hånd. Synes det er fint med noe med en historie bak, ikke bare hva som er "vanlig". Historien går hvertfall utpå at man satte gifteringen på venste hånd fordi den ble brukt minst, på ringefingen fordi den ble brukt minst - dermed ble ringene minst mulig slitt når man arbeidet Jeg er ikke gift enda, men det er på venstre ringen kommer til å havne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå