AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Jeg vet at banken alltid vil ha de siste lønnsslippene og sikkert tar en kredittvurdering som viser årsinntekter, samt at de vil se arbeidskontrakten man har. Jeg har en jobb hvor timelønnen på papiret er lav i seg selv mtp boliglån (ca 486k). Men jeg har faste vakter som gir et tillegg, samt at det alltid blir litt overtid, og får ofte betalt lunsj slik at en arbeidsdag lønnes 8 timer istedenfor 7.5. I praksis tjener jeg kanskje rundt 650k. Likevel så kan det alltid bli endringer i vaktordning, mindre overtid og mindre betalt lunsj alt etter hvor mye og hvilken type arbeid vi faktisk har. Så det eneste som er garantert inntekt, er jo timelønnen. Spørsmålet da er, hva ser banken på? Jeg drømmer om å kanskje kunne få kjøpt enebolig etterhvert. Men må jo sikkert ha en ekstra mill eller to å slenge i bordet for å få det til. Anonymkode: 1f808...a01
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet at banken alltid vil ha de siste lønnsslippene og sikkert tar en kredittvurdering som viser årsinntekter, samt at de vil se arbeidskontrakten man har. Jeg har en jobb hvor timelønnen på papiret er lav i seg selv mtp boliglån (ca 486k). Men jeg har faste vakter som gir et tillegg, samt at det alltid blir litt overtid, og får ofte betalt lunsj slik at en arbeidsdag lønnes 8 timer istedenfor 7.5. I praksis tjener jeg kanskje rundt 650k. Likevel så kan det alltid bli endringer i vaktordning, mindre overtid og mindre betalt lunsj alt etter hvor mye og hvilken type arbeid vi faktisk har. Så det eneste som er garantert inntekt, er jo timelønnen. Spørsmålet da er, hva ser banken på? Jeg drømmer om å kanskje kunne få kjøpt enebolig etterhvert. Men må jo sikkert ha en ekstra mill eller to å slenge i bordet for å få det til. Anonymkode: 1f808...a01 Vil tro de ser på samlet årsinntekt Anonymkode: 1b1d1...8c9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet at banken alltid vil ha de siste lønnsslippene og sikkert tar en kredittvurdering som viser årsinntekter, samt at de vil se arbeidskontrakten man har. Jeg har en jobb hvor timelønnen på papiret er lav i seg selv mtp boliglån (ca 486k). Men jeg har faste vakter som gir et tillegg, samt at det alltid blir litt overtid, og får ofte betalt lunsj slik at en arbeidsdag lønnes 8 timer istedenfor 7.5. I praksis tjener jeg kanskje rundt 650k. Likevel så kan det alltid bli endringer i vaktordning, mindre overtid og mindre betalt lunsj alt etter hvor mye og hvilken type arbeid vi faktisk har. Så det eneste som er garantert inntekt, er jo timelønnen. Spørsmålet da er, hva ser banken på? Jeg drømmer om å kanskje kunne få kjøpt enebolig etterhvert. Men må jo sikkert ha en ekstra mill eller to å slenge i bordet for å få det til. Anonymkode: 1f808...a01 Banken ser kun på grunnlønnen, så overtid/ekstra vakter må man dokumentere langt tilbake i tid og argumentere spesielt rundt om det delvis skal hensyntas. Det må være noe som fremstår som fast over tid. At banken vil se siste lønnslipp er bare for å sikre at du oppgir riktige tall, samt at man fortsatt er i arbeid. Anonymkode: d52d7...a48 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Da jeg søkte i sommer sjekket han i banken skatteetaten, og brukte hele lønnsinntekten min for 2021 som grunnlag, både overtid og all annen pensjonsgivende inntekt inkludert. Anonymkode: a077a...8b3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 De ser hovedsakelig på kontraktfestet lønn. Altså ikke overtid eller betalt lunsj. Men sjansen for å få 5x inntekt på så lav lønn er også ganske så liten. Anonymkode: 7e352...f77
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Jeg tror de ser det med skjønn. Ellers ville ansatte der hoveddelen av lønna er provisjon eller cut av timelønn oppå en lav basislønn aldri fått lån. Anonymkode: 76de2...582
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 5x inntekt er ingen regel, du vil ikke nødvendigvis få 5x inntekt i lån. Stort sett stopper det først opp på betjeningsevne, og med dagens renter så er det mye tidligere enn gjeldsgrad for folk med gjennomsnittlige lønninger. Det er en grense som er satt av finanstilsynet på hva max grense for samlet gjeld er. Om vi regner med overtid og tillegg kommer an på hvilken type jobb det er, om det er faste tillegg, en del av turnus osv. Er overtiden jevn vil vi kunne regne med snittet over 6 mnd, og ved turnustillegg så regner vi det som er fast. I de jobbene hvor man gjerne har veldig mye overtid i 2 mnd (revisorer ect) men ikke så mye ellers I året må det vurderes om snittet kan beregnes over 12 mnd eller om vi ikke skal ta det med overhodet avhengig av situasjonen ellers. Feks er regnestykket ellers på grensa så regner vi det ikke med fordi man da vil slite med månedlige utgifter, men hvis økonomien blir romslig uansett så kan man ta en vurdering på å regne det med. Skal vi regne bonus må vi fordele snittet over de siste 3 årene. Vi henter inn oversikt over lønn ved elektronisk skattemelding og da vil alt dette være ført de siste 6 mnd. Utover dette må det dokumenteres ytterligere. Mvh finansrådgiver Anonymkode: f5465...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå