Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ble fødselen din satt i gang?

Hvor langt var du på veg?

Barn nr..?

Hvordan ble du igangsatt?

Hvor lang tid tok det fra igangsetting til babyen var ute?

😊😊

Anonymkode: b27c3...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn nr..?

😊😊

Nr 1: Det hadde ikke skjedd noen ting, så på dag 11 ble jeg lagt inn på sykehuset, fikk ballongkateter som modnet mormunnen og falt ut av seg selv etter 22 timer. SÅ fikk jeg piller i skjeden, 3 stk med 4 timers mellomrom. Så kom riene. Fikk epidural som stoppet opp riene, så da satte de i gang riedrypp. Kom til 9 cm, da tok legen vannet. ( baby lå i seteleie, så skulle forsøke føde vaginalt) men da kjente de foten og ikke rumpen, så da ble det keisersnitt. 

Nr 2: Vannet gikk 2 dager på overtid mens jeg og mannen hadde sex. Dro på sykehuset for en sjekk, men ble sendt hjem igjen i påvente av at riene skulle starte av seg selv. Det gjorde de ikke, så etter 36 timer møtte jeg på sykehuset og fikk riedrypp. Baby tålte dette dårlig og etter 12 timer så ble det nok et keisersnitt. 

Nr 3: Nå blir det planlagt ks, så skal ta i uke 38. (I januar)

Anonymkode: d3162...5dd

Skrevet

Hvorfor ble fødselen din satt i gang?

Grunnet avflatet vekst hos barnet/dårlig blodgjennomstørmning i navlestrengen

38+1

Barn nr..?

1

Ballong + 2 modningsoiler (oralt)

Hvor lang tid tok det fra igangsetting til babyen var ute?

Ganger nøyaktig et døgn 

Anonymkode: 40aa4...2d3

Skrevet

Hvorfor ble fødselen din satt i gang? Pga fostervannslekkasje. Om vannet går, setter de i gang fødselen etter 24 timer om den ikke starter av seg selv, pga infeksjonsfare. 

Hvor langt var du på veg? Var i uke 38

Barn nr..? 2

Hvordan ble du igangsatt? Modningspille

Hvor lang tid tok det fra igangsetting til babyen var ute? Tok 3 timer fra jeg fikk pillen til ungen var ute. Styrtfødsel. 

Anonymkode: 10132...409

Skrevet

Ble satt igang 10d på overtid (41+6) . Første barnet. Fikk satt inn ballongkateter (som falt ut etter 2t), men ingenting skjedde til timen på sykehuset dagen etterpå. Ble da lagt inn og fikk tabletter vaginalt. Fikk totalt 4 tabletter den dagen uten noen endring i åpning (2-3 cm hele veien), før det plutselig  brakte løs kl.7:15 morgenen etter, da hadde jeg plutselig 8 cm og han var ute 08:55 (2t aktiv fødsel). Totalt tok det vel 2 døgn fra første igangsettingstiltak ble iverksatt. 

Skrevet

Ble satt i gang 11 dager over termindato fordi baby ikke kom av seg selv.

42+0

Barn nr..?

2, men første vaginale fødsel, da første ble født med keisersnitt.

Ble lagt inn og fortalt at det skulle settes inn ballong, men viste seg at det allerede var 4cm åpning så ballong ville falt ut. Vannet ble tatt, men siden ingenting skjedde, så ble det satt drypp.

90 minutter fra dryppet ble satt til baby var ute.

Anonymkode: 0fc67...db0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barn nr..?

😊😊

Fordi jeg hadde icp. 
38 uker.

Barn nr 2.

først med ballong, så tok de vannet, så fikk jeg drypp. 
Fikk ballong i 14-tiden, babyen kom ut kl 03 på natta. Lang latensfase, kort fødsel på under en time. 

Skrevet

Dag 8 over termin, pga. ble avdekket lite fostervann på trivselskontroll dag 7. Første barn. Satt i gang med ballong, så tabletter, så tok de vannet. Tok mellom 1,5 og 2 døgn fra ballong til babyen ble født.

Anonymkode: 4922a...e4b

Skrevet

Jeg ble igangsatt i uke 38 + 4 pga estimert stort barn (ikke sjokkerende stort, var 3,9 kg estimert da jeg ble satt i gang, men de ville ikke la meg gå lenger fordi hun hadde vokst såpass mye siden forrige kontroll, og jeg er liten med mine 153 cm). 

Første barnet. 

Ble først igangsatt med ballong som datt ut relativt fort. Så modningspiller over 2 dager, så riedrypp. Totalt holdt vi på i 3 døgn fra ballongen ble satt inn. Endre i keisersnitt da igangsettingen ikke fungerte. 

Anonymkode: 73791...c9b

Skrevet

Igangsatt 42+0 pga overtid. Hadde 3 cm, men ingen rier. De tok vannet, ingenting skjedde. Fikk drypp, og ungen var ute 2,5 time etterpå.

Anonymkode: 263a8...79b

Skrevet

Nr 1 skulle settes i gang en uke før termin pga høyrisikosvangerskap (jeg fikk ikke gå over termin), men fødselen startet av seg selv dagen før (tok 16 timer). 

Nr 2 ble satt i gang på termindato av samme grunn som nr 1. Jeg var moden da jeg kom inn så de bare tok vannet, riene startet av seg selv og babyen var født to timer senere.

Nr 3 ble satt i gang en uke før termin. Det var fullt på føden da vi kom om morgenen og jeg var ikke spesielt moden så fikk én modningstablett og måtte vente til kvelden før de ville sette i gang med drypp eller ved å ta vannet. Et kvarter etter at jeg til slutt fikk fødestue (og mens jordmødrene diskuterte hvordan de skulle sette meg i gang) gikk vannet av seg selv, riene startet med en gang og babyen var født 24 minutter senere. 

Skrevet

Er egentlig litt oppløftende å lese svarene her 😅 ligger klar for å bli igangsatt nå i dag, å de sier at jeg må være forberedt på at det kan ta inntil 5 dager hvis det de gjør ikke fungerer som de vil. At det bare har tatt noen timer med noen er motiverende 😅

Anonymkode: 36f7b...587

Skrevet

Jeg tror det er bedre å være forberedt på 5 dager og bli positivt overrasket om du er ferdig i kveld, men det er som du ser absolutt mulig at igangsatte fødsler går raskt og greit. Jeg tar mye heller hvilken som helst av de to igangsatte enn den som startet av seg selv. De var veldig fine og greie. Lykke til, nå er det uansett ikke lenge igjen og det er så fint med desemberbarn. :hjerter_rundt:

• Hjerte 1
Skrevet

36 uker på vei, voldsom ødem. Ble satt i gang med piller. Endte  med hastesnitt pga fostervannsforgiftning.

Skrevet

39+1. Igangsatt med drypp pga mistanke om svangerskapsforgiftning. Barn nr 3. Tok 1 t og 30 min før han var ute. :)

Anonymkode: af938...2b8

Skrevet

Ble satt i gang iht rutine, har diabetes type 1 pg da settes man i gang i uke 38. Var vel akkurat 38+0.

Ble satt i gang med ballong, som satt i 24 timer med veldig liten effekt. Deretter modningspiller med ganske heftige modningsrier i 44 timer, før jeg endelig fikk komme inn på fødestua. Der måtte jeg ha drypp (og epidural) for å få fart på åpning. Fra jeg ble satt i gang og til barnet var ute (endte med KS etter 1 time pressing) gikk det 3,5 døgn. Det var heftig både fysisk og psykisk og min eneste trøst er at ved neste fødsel vil det forhåpentligvis gå raskere pga «fødselskanalen» har vært åpnet før. Var dog forberedt på at det ofte tar lang tid ved igangsettelse 

Med andre ord var det første barnet.

Anonymkode: 02872...021

Skrevet

Hvorfor ble fødselen din satt i gang?

24h siden vannavgang og ikke noe særlige rier, var 4 cm.

41+1

Barn nr..?

2

1 modningspille (oralt)

Hvor lang tid tok det fra igangsetting til babyen var ute?

6 timer.

Anonymkode: c3f9f...95e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er egentlig litt oppløftende å lese svarene her 😅 ligger klar for å bli igangsatt nå i dag, å de sier at jeg må være forberedt på at det kan ta inntil 5 dager hvis det de gjør ikke fungerer som de vil. At det bare har tatt noen timer med noen er motiverende 😅

Anonymkode: 36f7b...587

Sikkert lurt å forberede seg på det! Jeg ble så deppa da jeg måtte settes i gang at jeg innstilte meg på en liten uke med rier av og på etterfulgt av keisersnitt. Det endte med en heftig diskusjon med jordmor da jeg måtte bæsje etter to timer, og ikke fikk lov å gå på do fordi hun mente det var babyen som kom (og jeg insisterte på å gå på do, for jeg var jo i mitt hode knapt i gang liksom)🙊 Jaggu hadde hun rett gitt 😂

Anonymkode: 263a8...79b

Skrevet

Vannet gikk, men det tok for lang tid før riene startet. 

39+2

Barn nr..?

Første barn 

Ballongkateter. Den satt i 2-3 timer før jordmor røska den ut (det gjorde vondt!)🙊 Jeg trodde den hadde falt ut, men neida😅 Det var så lite modent at legen ikke fikk fylt kateteret fullt🙈

Hvor lang tid tok det fra igangsetting til babyen var ute?

Ca. 12 timer

Anonymkode: d793a...702

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 0.02):

Barn nr..?

😊😊

Jeg ble satt igang med barn nummer 4 og barn nr 5.

Ble satt igang med barn nr 4 tre dager over termin fordi jeg nektet å forlate sykehuset fordi jeg følte at noe var galt pluss hadde masse kynnere. Med barn nummer 5 så ble jeg igangsatt en uke før termin etter avtale fordi barn nr 4 akkurat som jeg antok, hadde problemer, og døde nesten under fødselen ( barn nr 4 hadde apgar score 3).

Jeg ble igangsatt ved at de tok fostervannet. Med begge de igangsatte fødselene så tok det cirka 12 timer før barna var ute. Bruker lang tid på de første  3 cm, men etter 3 cm går det veldig fort...

Anonymkode: b3d02...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...