Gå til innhold

Er det vanlig at tannlege/tannpleier alltid må rense litt tannstein og belegg hver årlige sjekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig hos tannlegen. Fikk den vanlige beskjeden som jeg pleier å få: At tannpussen er bra, at jeg har noen påbegynnende hull som ikke har forverret seg (vært slik i 10+ år), og at tannkjøttet er litt betent med litt tannstein noen steder. Spesielt på innsiden av fortennene nede pga. en spyttkjertel som visst nok gjør at det stedet er mer utsatt for tannstein.

Så blir jeg sendt til tannpleier som da bruker en "scaler" (liten pennlignende greie med en spiss som som lager en veldig høyfrekvent pipelyd) for å fjerne tannsteinen, og en eller annen skrape for å fjerne litt plakk/tannstein eller hva det er. Vet ikke akkurat hva den er, men den kjennes og høres ut som en miniatyrostehøvel som skraper bort et hardt belegg.

Er det vanlig når man går til tannlege, at de hver gang må rense over slik, eller er det mange som går rett gjennom uten at de egentlig trenger å gjøre noe?

Anonymkode: 7a44b...264

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt vanlig. 

Anonymkode: 38381...031

Skrevet

Ja, det er vanlig. Fjerner alltid tannstein på min årlige sjekk.

Skrevet

Veldig vanlig. Kan forebygges hvis man er flink med tanntrås og bruker det riktig

Anonymkode: 54a74...6cd

Skrevet

Ja. Jeg er flink med tanntråd, men har likevel såpass mye tannstein at jeg må gå hver 9. måned for å rense, 12 mnd blir for lenge. Slike ting er veldig individuelt. 

Anonymkode: 5cde1...b81

• Liker 2
Skrevet

Jepp, vanlig. Jeg produserer veeeldig mye tannstein selv om jeg forsøker å følge rådene tannlegen gir meg. Det spruter tannstein og blod og jeg må alltid sjekke hvordan jeg ser ut i et speil før jeg drar derifra...

Anonymkode: 40fb7...4b0

Skrevet

Helt vanlig. Jeg må også fjerne tannstein hver gang jeg er der. Jeg får masse skryt for hvor god tannhygiene jeg har, og da jeg var på kontroll for en måneds tid siden, spurte jeg om mengden tannstein var innenfor hva som var normalen, og da sa tannlegen at jepp. Noen var mer genetisk disponert for å få tannstein.

Anonymkode: 729ef...eee

Skrevet

Jeg begynner få ganske synlig og merkbar tannstein ett halvt års tid etter rens. 

Anonymkode: 6c6de...d01

• Liker 2
Skrevet

Som de andre sier, helt vanlig.

Jeg er veldig nøye med tanntråd og klarer å holde det i sjakk en god stund. Men det sniker seg på. Må alltid fjerne litt tannstein hos tannlegen.

Anonymkode: d637f...383

Skrevet

Jeg må inn to ganger årlig. Bruker slike små børster i forskjellig størrelse til å rense mellom tennene selv, hjemme. Og tanntråd på et par steder det er for trangt for børstene. 

Anonymkode: d07c2...9a8

Skrevet

Ja, jeg får kommentarer om at jeg nesten ikke har tannstein, men de renser likevel (er jo uansett med i prisen) 

Anonymkode: 19359...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...