Gå til innhold

Spylervæske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går så vanvittig med spylervæske på dager som i dag. Ca 0 grader, salting, våt og slep veibane. 

Jeg betalte 59,- for en spylervæske på REMA, og den er borte etter 3 dager. Ikke kan jeg fylle på bare vann, vil ikke at noe skal fryse i stykker.

Hvor lan jeg gjøre dette litt billigere? Bør jeg kjøpe konsentrat og blande ut selv? Hva gjør dere andre og er det dyrt?

Anonymkode: b2838...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold mer avstand til bilen foran, det kan hjelpe mye på forbruket ditt.

jeg kjører ca 60.000 km i året, og bruker ca 5-8 kanner pr år, så skjønner ikke helt det voldsomme forbruket av spylervæske enkelte har. 🤔

Har kontor i Drammen, så mesteparten av kjøringa foregåt på Østlandet, så kjører der det er minst trafikk heller.

Men vasker 1-2 ganger i uka, og polerer rutene med RainX 4 ganger i året, så der hjelper nok på endel det også.

Anonymkode: 97453...e23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøret 30 i året i den bilen, skal ta til meg tipset om å holde mer avstand. 👍

Anonymkode: b2838...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer avstand er én ting, av og til er mindre avstand like greit også - du får mer søl på ruta og kan vaske med sølet. 🤪

Vi kjøper spylevæske på Biltema:

https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/konsentrert-spylervaske/konsentrert-vindusspylervaske-2000050748

25 kr/liter for den konsentrerte versjonen. På Østland vanner du ut i forhold 1:1, her på Vestlandet går det i 1:2 eller enda mer vann. Da er det ikke like dyrt.

Vann gjerne ut med godt filtrert vann eller, som i gamle dager, destillert vann.

Anonymkode: a1a69...771

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer avstand er én ting, av og til er mindre avstand like greit også - du får mer søl på ruta og kan vaske med sølet. 🤪

Vi kjøper spylevæske på Biltema:

https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/konsentrert-spylervaske/konsentrert-vindusspylervaske-2000050748

25 kr/liter for den konsentrerte versjonen. På Østland vanner du ut i forhold 1:1, her på Vestlandet går det i 1:2 eller enda mer vann. Da er det ikke like dyrt.

Vann gjerne ut med godt filtrert vann eller, som i gamle dager, destillert vann.

Filtrert, destilert, for blande ut i spylervæske? Dummeste jeg hørt! Vann fra springen duger, har slik blanding på bilen selv og det er null problemer!

Anonymkode: 5dc47...b50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrat fra Biltema, 10L til kr. 249,-:

image.thumb.png.3dfbe799f6f6c504ac4685a0c20f2ee8.png

Blandes i en 20L vanndunk fra samme sted, til kr. 199,-:

image.thumb.png.dfebebc3272f6dc3e9f69746d4d17cba.png

Blandingsforhold kan man velge selv etter temperatur, klarer man seg med -10 grader kan man blande 1:4 og får da 50L ut av dunken, dvs. under kr. 5,- per liter. 

Det er superenkelt å fylle på, løfter bare kannen opp og setter den ned med tuten ned i spylervæskepåfyllingen. Så er det bare å åpne krana. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Filtrert, destilert, for blande ut i spylervæske? Dummeste jeg hørt! Vann fra springen duger, har slik blanding på bilen selv og det er null problemer!

Da har du ikke hørt mye dumt. Mange nordmenn bor med egen brønn, ofte uten eller med tette filtre. Derfor tar vi vann som går gjennom husfilteret, og senere gjennom drikkevannsfiltrene våre (ned til 5 my). Ellers går dysene på bilen tette og det er litt verre. Se, da har du lært noe i dag, du også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du ikke hørt særlig mye. Vannet i springen har ikke samme egenskap som filtrert vann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da har du ikke hørt mye dumt. Mange nordmenn bor med egen brønn, ofte uten eller med tette filtre. Derfor tar vi vann som går gjennom husfilteret, og senere gjennom drikkevannsfiltrene våre (ned til 5 my). Ellers går dysene på bilen tette og det er litt verre. Se, da har du lært noe i dag, du også!

Sant dette, vi har egen boret brønn på hytta og det vannet inneholder store mengder jern og mangan. Ufiltrert bruk av dette skaper store mengder avleiringer overalt, så det må gjennom både grovfilter, karbonfilter (finfilter) og jern/manganfilter før bruk. 

Hjemme har vel de aller fleste kommunalt vann. Dette fungerer helt fint til spylervæske. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hold mer avstand til bilen foran, det kan hjelpe mye på forbruket ditt.

jeg kjører ca 60.000 km i året, og bruker ca 5-8 kanner pr år, så skjønner ikke helt det voldsomme forbruket av spylervæske enkelte har. 🤔

Har kontor i Drammen, så mesteparten av kjøringa foregåt på Østlandet, så kjører der det er minst trafikk heller.

Men vasker 1-2 ganger i uka, og polerer rutene med RainX 4 ganger i året, så der hjelper nok på endel det også.

Anonymkode: 97453...e23

Andre steder i landet har annet klima enn du har i Drammen.. Jeg bor i Bergen, hvor det er mye regn. Skittent vann spruter opp fra veibanen fra både bilene foran ,men også fra møtende biler, som jeg IKKE bare kan øke avstanden til. Om vinteren salter kommunen heftig, og da er det helt forferdelig på vinduene, og man må spyle konstant. 

Anonymkode: 8ffc5...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis mulighet til å kjøpe via jobb. 7,43 pr liter ferdig blandet.

Anonymkode: b7b60...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vet ikke hvor lite 5my er, når du ikke tror det kan passere spyledysene🤥

TheHairyToothfairy skrev (10 timer siden):

Da har du ikke hørt særlig mye. Vannet i springen har ikke samme egenskap som filtrert vann. 

Da filterer du vel vannet før du drikker det også tipper jeg? Er jo kun blybatteriet som er ømfintlig for ”urent” vann.

Merkelige påstander som kommer frem fra nolduser her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spylerdyser tåler ganske mye. Om de går tett så stikker man stort sett bare inn en nål og de er åpne igjen.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du vet ikke hvor lite 5my er, når du ikke tror det kan passere spyledysene🤥

Er du vrang bare for å være vrang? Det er det filteret vi bruker, ikke det filteret vi trenger til akkurat dette formålet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp konsentrat Biltema  så blander du sjøl :) ville anbefalt og blande til -20 fremfor -15 har opplevd at ferdigblandet har fryst på vindu ved -5 :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...