AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Noen sier renta vil gå opp opp opp og at det vi ser nå bare er starten for i gamledager var det 18% rente. Andre sier at renta neppe vil stige over 4-5% for da vil det ramme så mange i samfunnet at politikerne må ta grep. Hva kan man stole mest på? Har selv fått tilbud om å binde renta på 4% i ti år, men flytende rente er på bare 1,8% og settes opp til 2,1% neste år. Jeg er ufør og vil ikke klare å betjene rente på høyere enn 4% eller max 5% for en kort periode, men om jeg kan ha en rente som holder seg i sving mellom 1,8-4% vil jeg spare mye penger jeg trenger! Problemet med flytende rente blir jo om den blir enda høyere... Hva kan vi EGENTLIG regne med? Vil politikerne gripe inn og stoppe renteøkning på et punkt eller er det banken som bestemmer uansett og blåser i om norge blir et land av tvangssalg og fattigdom? Anonymkode: 30183...839
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Her får du min ukvalifiserte gjetning. Jeg tror ikke vi vil få 18% rente på vanlige boliglån. MEN det kan godt hende at renta kommer opp i 7-8%. Renta har vært uvanlig lav de senere årene. I ditt tilfelle blir det vanskelig å gi noen konkrete råd, siden jeg ikke kjenner din situasjon annet enn det du skrev i innlegget ditt. Men du er tungt belånt hvis du ikke tåler mer enn 4-5% rente, og det er bekymringsfullt. Du burde vurdere å binde renta, men du er da svært nær smertegrensen din, så jeg regner med det vil bli tøft økonomisk. Hvor har du lån? Du har jo veldig billig lån nå. Det å sove godt om natten har jo også en verdi. Men det er vanskelig å gi deg en fasit her. Å binde renta vil stort sett ikke lønne seg økonomisk (med mindre man har flaks, man inngår et veddemål mot banken, og banken har mer opplysninger, mer kompetanse, og kan bedre estimere renteutviklingen enn deg). Men det er en forsikring hvis man ikke tåler stor renteoppgang. Anonymkode: 90347...327 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Det er ikke er vanlige bankene som «bestemmer». Sentralbanken setter styringsrenta, og sentralbanken er i utgangspunktet ikke styrt av politikerne. Det er hele poenget. Kun i helt ekstraordinære situasjoner kan regjeringen instruere sentralbanken. Det sitter nok langt inne. Anonymkode: 90347...327 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Det er helt urealistisk at renten går opp til 18%. Som et eksempel vil et lån på 2 MNOK med den renten gi en rentekostnad på 360 000 kr/år. Folk på vanlige lønninger kan låne 2 MNOK, men de kan ikke betjene en så høy årlig rentekostnad. 18% rente vil medføre store sosiale uroligheter i samfunnet. Anonymkode: 62642...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Det er viktig å huske på at da renten var 15-16% fikk ein avskrivning på rentene, men idag får ein maks 28 % avskriving på renten. Der er forventet ny renteøkning nå i desember på 0.25 %. Kanskje ligg utlånsrenten neste år på desse tider på omlag 5%. De fleste husholdninger er idag presse økonomisk gr høye strømpriser, og men økt rente vil svi langt mer for de som har høy lånsgjeld, og her gjelder det å ha "is i magen" En rente på 18 % vil føre til eit ras av konkurse, og eit økonomisk jordskjelv for mange. Anonymkode: f9164...96c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Med tanke på din nåværende rente gjetter jeg at du har husbanklån? Der vil renta alltid være litt lavere enn i vanlig bank så du er nok ganske trygg på flytende rente. Anonymkode: ae204...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Renta kommer aldri til å gå opp til 18 %. Det er det flere grunner til. I gamle dager så hadde vi en helt annen pengepolitikk, da var ikke målet inflasjonsstyrt. For det andre så har husholdningene nå mye mer gjeld slik at Norges Bank har ikke behov for å øke renta mye før vårt forbruk blir innskrenket og vi får styr på inflasjonen. Tipper vi topper 4-4,5 % i boliglånsrente før de begynner å sette den ned. Har to mastergrad fra Handelshøyskolen. Sov godt. Anonymkode: 5cbbf...5db 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Flytende rente på 1.8% pr nå?? Jada... Anonymkode: d2cb9...304 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Vanskelig å gi råd egentlig, siden vi ikke vet hva som vil skje. Helt tragisk at både renta, matprisen, strømmen og drivstoff skal skrus opp samtidig Anonymkode: f34cf...89b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen sier renta vil gå opp opp opp og at det vi ser nå bare er starten for i gamledager var det 18% rente. Andre sier at renta neppe vil stige over 4-5% for da vil det ramme så mange i samfunnet at politikerne må ta grep. Hva kan man stole mest på? Har selv fått tilbud om å binde renta på 4% i ti år, men flytende rente er på bare 1,8% og settes opp til 2,1% neste år. Jeg er ufør og vil ikke klare å betjene rente på høyere enn 4% eller max 5% for en kort periode, men om jeg kan ha en rente som holder seg i sving mellom 1,8-4% vil jeg spare mye penger jeg trenger! Problemet med flytende rente blir jo om den blir enda høyere... Hva kan vi EGENTLIG regne med? Vil politikerne gripe inn og stoppe renteøkning på et punkt eller er det banken som bestemmer uansett og blåser i om norge blir et land av tvangssalg og fattigdom? Anonymkode: 30183...839 Vell om renta ikke stiger videre så blir norge et land av fattigdom. Vet du hvordan inflasjon fungerer? Det er jo veldig kjekt i England om dagen som fant ut at lav rente og høy inflasjon var beste vei videre. Nå er 20% av befolkningen under fattigdomsgrensen. Eller kanskje Tyrkia eller Venezuela? Anonymkode: 704bb...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Renta kommer aldri til å gå opp til 18 %. Det er det flere grunner til. I gamle dager så hadde vi en helt annen pengepolitikk, da var ikke målet inflasjonsstyrt. For det andre så har husholdningene nå mye mer gjeld slik at Norges Bank har ikke behov for å øke renta mye før vårt forbruk blir innskrenket og vi får styr på inflasjonen. Tipper vi topper 4-4,5 % i boliglånsrente før de begynner å sette den ned. Har to mastergrad fra Handelshøyskolen. Sov godt. Anonymkode: 5cbbf...5db Boliglånsrenten i USA krysset 7% og sentralbanksjefen der har signalisert at det ikke blir lav rente på veldig lenge. Så hvis NB vil strupe importen og kjøre kronen i dass, ja da setter de ned renten snart. Anonymkode: 704bb...2c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Renta kommer aldri til å gå opp til 18 %. Det er det flere grunner til. I gamle dager så hadde vi en helt annen pengepolitikk, da var ikke målet inflasjonsstyrt. For det andre så har husholdningene nå mye mer gjeld slik at Norges Bank har ikke behov for å øke renta mye før vårt forbruk blir innskrenket og vi får styr på inflasjonen. Tipper vi topper 4-4,5 % i boliglånsrente før de begynner å sette den ned. Har to mastergrad fra Handelshøyskolen. Sov godt. Anonymkode: 5cbbf...5db Våger å vedde imot deg der, ab mastergrad. Tenker at vi kan se det dobbelte av det du tipper. Kanskje mer ettersom tiden går. https://www.nettavisen.no/okonomi/norges-bank-setter-opp-renten/s/12-95-3424316551 "Norges Bank tror boliglånsrentene kan stige til om lag 4,3 prosent neste år (4-4,5 prosent)" "Norges Bank venter nå at prisene vil stige med 4,5 prosent neste år og 3,1 prosent i 2024. Det blir faktisk en nedgang i fastlandsøkonomien neste år på 0,3 prosent og en beskjeden vekst i 2024. I praksis betyr det bråstopp for norsk økonomi, samtidig som prisveksten er høy. – Vi ser tydelig tegn til et omslag i norsk økonomi. Det er ut til at norsk økonomi har passert konjunkturtoppen, og at omslaget blir mer markert. Vi har nedjustert våre anslag, sa Wolden Bache på pressekonferansen." Anonymkode: a8102...051
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Iom at boligprisene faller kraftig nå, er vi nok nær rentetoppen. Tipper maks en halv prosent til. Anonymkode: 15117...c02 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Med tanke på din nåværende rente gjetter jeg at du har husbanklån? Der vil renta alltid være litt lavere enn i vanlig bank så du er nok ganske trygg på flytende rente. Anonymkode: ae204...f5e Ja har lån i Husbanken. Signerte for fastrente uten å bli informert om muligheten for flytende rente og nå har jeg fått tilbud om å bytte til flytende. Jeg er virkelig på smertegrensen nå med 4% og må sannsynligvis søke sosialstønad fra januar fordi jeg ikke har nok penger til overs til å klare meg etter betalt lån og fellesutgifter på leiligheten. Derfor vil det være krise om flytende rente går over 4% i fremtiden samtidig hadde jeg virkelig trengt de 1600 kr ekstra i måneden jeg kan spare på det som er rentesats på flytende rente per nå istedet for 4% fastrente så det er et vanskelig valg! Kjøpte leilighet i år. Anonymkode: 30183...839
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja har lån i Husbanken. Signerte for fastrente uten å bli informert om muligheten for flytende rente og nå har jeg fått tilbud om å bytte til flytende. Jeg er virkelig på smertegrensen nå med 4% og må sannsynligvis søke sosialstønad fra januar fordi jeg ikke har nok penger til overs til å klare meg etter betalt lån og fellesutgifter på leiligheten. Derfor vil det være krise om flytende rente går over 4% i fremtiden samtidig hadde jeg virkelig trengt de 1600 kr ekstra i måneden jeg kan spare på det som er rentesats på flytende rente per nå istedet for 4% fastrente så det er et vanskelig valg! Kjøpte leilighet i år. Anonymkode: 30183...839 Søker du sosialstønad så vil du få beskjed om å selge. Anonymkode: a8102...051 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Norges Bank tror boliglånsrentene kan stige til om lag 4,3 prosent neste år (4-4,5 prosent)"" Anonymkode: a8102...051 Så kan man lure på hvor lenge den er på topp før den faller igjen? En kort periode skal jeg klare men ikke over lengre tid. Anonymkode: 30183...839
Thanos Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen sier renta vil gå opp opp opp og at det vi ser nå bare er starten for i gamledager var det 18% rente. Andre sier at renta neppe vil stige over 4-5% for da vil det ramme så mange i samfunnet at politikerne må ta grep. Hva kan man stole mest på? Har selv fått tilbud om å binde renta på 4% i ti år, men flytende rente er på bare 1,8% og settes opp til 2,1% neste år. Jeg er ufør og vil ikke klare å betjene rente på høyere enn 4% eller max 5% for en kort periode, men om jeg kan ha en rente som holder seg i sving mellom 1,8-4% vil jeg spare mye penger jeg trenger! Problemet med flytende rente blir jo om den blir enda høyere... Hva kan vi EGENTLIG regne med? Vil politikerne gripe inn og stoppe renteøkning på et punkt eller er det banken som bestemmer uansett og blåser i om norge blir et land av tvangssalg og fattigdom? Anonymkode: 30183...839 Jeg vet ikke hva som skjer med renten fremover, men én ting vet jeg: de som styrer landet og sentralbanken har ikke den minste peiling eller kontroll på situasjonen. Ingen av dem bryr seg om du er fattig eller om du vil miste alt du eier pga elitens uvettige rot! De kjører sitt løp for å tjene mest mulig penger til seg selv og har ingen intensjoner om å hjelpe meg og deg på noen måte. Du er bare et middel slik at staten kan melke deg for pengene dine. Jeg ville bundet renten om jeg var deg. Økonomien i verden vil ikke snu fra det forfallet den er i nå. Utgifter og renter vil trolig stige uhindret de neste årene. 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Selvfølgelig kommer man ikke til å redusere renta for at mange vil slite. Det er noe man sier nå for å rettferdiggjøre renteøkning. Å senke renten kommer ikke til å få arbeidsplasser til å oppstå på nytt igjen etter nedbemanning. De gir ikke folk automatisk betalingsevne når ting har forfallt og de har satt seg i dypere inkassogjeld. Og selv om man likevel helt hinsides skulle gjøre det, så vil de økonomiske problemene til folk allerede ha startet ringvirkninger som vil fortsette selv med lave renter. Hvis folk ikker har råd til 5-8 prosent rente, så lever de langt over evne. Anonymkode: a1e59...32a
Mardrøm Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Våger å vedde imot deg der, ab mastergrad. Tenker at vi kan se det dobbelte av det du tipper. Kanskje mer ettersom tiden går. https://www.nettavisen.no/okonomi/norges-bank-setter-opp-renten/s/12-95-3424316551 "Norges Bank tror boliglånsrentene kan stige til om lag 4,3 prosent neste år (4-4,5 prosent)" "Norges Bank venter nå at prisene vil stige med 4,5 prosent neste år og 3,1 prosent i 2024. Det blir faktisk en nedgang i fastlandsøkonomien neste år på 0,3 prosent og en beskjeden vekst i 2024. I praksis betyr det bråstopp for norsk økonomi, samtidig som prisveksten er høy. – Vi ser tydelig tegn til et omslag i norsk økonomi. Det er ut til at norsk økonomi har passert konjunkturtoppen, og at omslaget blir mer markert. Vi har nedjustert våre anslag, sa Wolden Bache på pressekonferansen." Anonymkode: a8102...051 Det var ikke meg du svarte, men innlegget ditt gir ikke mening. Om økonomien går dårligere, slik NB tror den vil gjøre, så vil jo det tale for rentenedgang. Helt i tråd med innlegget du besvarte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja har lån i Husbanken. Signerte for fastrente uten å bli informert om muligheten for flytende rente og nå har jeg fått tilbud om å bytte til flytende. Jeg er virkelig på smertegrensen nå med 4% og må sannsynligvis søke sosialstønad fra januar fordi jeg ikke har nok penger til overs til å klare meg etter betalt lån og fellesutgifter på leiligheten. Derfor vil det være krise om flytende rente går over 4% i fremtiden samtidig hadde jeg virkelig trengt de 1600 kr ekstra i måneden jeg kan spare på det som er rentesats på flytende rente per nå istedet for 4% fastrente så det er et vanskelig valg! Kjøpte leilighet i år. Anonymkode: 30183...839 Det høres dessverre ut som om du har kjøpt en leilighet du egentlig ikke har råd til. Jeg ville sterkt vurdert å binde renta hvis jeg var deg. Når prisene begynner å gå oppover igjen (hvem vet når det blir) og leiligheten din har økt endel i verdi bør du vurdere å selge og kjøpe deg noe mindre. Men hvis du velger fastrente inngår du et veddemål mot banken som du sannsynligvis vil tape på økonomisk. Det er viktig at du er klar over hva du gjør. Har du lest deg opp om fastrente vs flytende rente? Ideelt sett bør man spare opp penger når man har lav rente, som man kan bruke til å betale renter med når renta går opp (når man har flytende rente, som er det vanligste). Men hvis du står i fare for å måtte søke sosialhjelp vil de kreve at alle sparepenger brukes først, så det fungerer ikke for deg. Anonymkode: 90347...327 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå