AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #141 Skrevet 3. januar 2023 Jeg blir 60 om noen måneder, og er ikke i nærheten av å føle at livet er over 😄 Sprek som en gyngehest, god økonomi, og både tid og mulighet til å realisere ønsker/drømmer. At jeg hverken kommer inn i str 38 eller er rynkefri er helt i orden, man kan ikke være ung og fager hele livet 😉 Anonymkode: 54fbe...d56 2 2
Perfume Skrevet 3. januar 2023 #142 Skrevet 3. januar 2023 For meg startet livet som 40 åring, da jeg fikk barn som 18 åring.. Nå er mine endelig voksne, ene er allerede ute av redet, andre på vei ut innen 6 mnd... Nå er jeg riktignok 43 da men.. Nå kan vi endelig reise og kose oss max, selv om det har vært mulig tidvis litt før også... 🥳 1 1
BobbySocks Skrevet 3. januar 2023 #143 Skrevet 3. januar 2023 40 årene betydde bedre økonomi, mer tid til hobbyer, sprekere og sterkere kropp, mer egentid, som igjen førte til mer oppmerksomhet fra menn. Nei, jeg er langt fra halvdau enda! 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #144 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.12): Du vil med det være halvveis til 80 år som er gjennomsnittlig leve alder i Norge for kvinner. Jeg gruer meg til den dagen og tror jeg pådratt meg en psykisk lidelse for det tallet. Dere som er i den alderen har det gått smertefritt? Anonymkode: d2bc6...720 Jeg er passert 50 og det er faktisk den beste alderen hittil i mitt liv. Barna har flyttet ut og klarer seg bra, jeg jobber litt mindre og er gjeldfri med eget hus. Nå kan jeg reise på ferie når jeg vil,og billig når en drar utenom skoleferier.....i det hele tatt er dette alderen der en kan høste om en har vært klok og fornuftig da en var yngre. Anonymkode: 52e44...86b 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #145 Skrevet 3. januar 2023 Har aldri hatt det så bra som nå som jeg er snart 54 😉 Har ikke grått hår, trener, spiser sunt så er fortsatt slankere enn de fleste 20 åringer, ferdig med mens og PMS, er kåtere enn noensinne og har NULL problem med "tørke".....har alltid en haug med beilere i 30-40 årene, som stadig prøver seg, men siden jeg er monogam holder jeg meg til en av gangen... 😉 Driter i hva folk tenker om meg og gjør stort sett som jeg vil, voksne barn, grei økonomi, var nettopp ute og jogget i snøen, skal snart ha meg noen uker på kanariøyene.....så alle de som gruer seg til å bli 40 har ikke skjønt noe som helst..... 😉 Anonymkode: e23a7...9a5 1
Flintis Skrevet 3. januar 2023 #146 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har aldri hatt det så bra som nå som jeg er snart 54 😉 Har ikke grått hår, trener, spiser sunt så er fortsatt slankere enn de fleste 20 åringer, ferdig med mens og PMS, er kåtere enn noensinne og har NULL problem med "tørke".....har alltid en haug med beilere i 30-40 årene, som stadig prøver seg, men siden jeg er monogam holder jeg meg til en av gangen... 😉 Driter i hva folk tenker om meg og gjør stort sett som jeg vil, voksne barn, grei økonomi, var nettopp ute og jogget i snøen, skal snart ha meg noen uker på kanariøyene.....så alle de som gruer seg til å bli 40 har ikke skjønt noe som helst..... 😉 Anonymkode: e23a7...9a5 Hm... er de lange disse gangene tro🤔 Det var ment humoristisk du skal slippe å svare😊
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #147 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er snart 50 år. Førtiårene gikk helt fint og merket så og si ingenting til alderen. Det eneste er at jeg måtte begynne med lesebriller fra ca. 45 år noe som faktisk var veldig irriterende. Nå når jeg nærmer meg 50 så har jeg begynt å få noen grå hårstrå men ikke mer at jeg er den eneste som legger merke til det, og kjenner at jeg er litt stiv i kroppen når jeg våkner. Dette kan også skyldes at jeg har vært litt lite i aktivitet i det siste. Må skjerpe meg her. Rynkene har ikke kommet ennå, men litt slakkere på halsen. Jeg har ennå ikke kommet i overgangsalderen, men regner med at denne vil komme ganske snart. Vi er alle forskjellige. Ta godt vare på deg selv, tren og spis sunt så skal du se at du kommer i din livs form i førtiårene. Anonymkode: d6e7d...f49 1
Flintis Skrevet 3. januar 2023 #148 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.12): Du vil med det være halvveis til 80 år som er gjennomsnittlig leve alder i Norge for kvinner. Jeg gruer meg til den dagen og tror jeg pådratt meg en psykisk lidelse for det tallet. Dere som er i den alderen har det gått smertefritt? Anonymkode: d2bc6...720 Nå er jeg mann, og det er endel ting en blir for gammel til i 40 åra foreksempel profesjonell danser, eller idretsutøver osv. De fleste har ikke det problemet. Livet skal leves i de fasene en er og en klarer fint å ta en fest, men kanskje formen endrer seg. Yrkesmessig begynner det å bli vanskelig å skifte jobb utover i 40 åra Helsemessig begynner folk å dø av sykdom i 40 åra. Men at bekjente dør fører jo ikke til dårligere odds for deg selv og du kan jo leve lenge og være ved god helse. Personlig opplevde jeg å få familie og jobb i 40 åra. Så det kan by på gleder. Eller sorger, levde vel nokså sexløst i siste delen av 40 åra og kom til å miste jobben også helt på slutten av tiåret. Det er ingen grunn for å grue seg for tallet 40, men tren litt og nyt livet så går det nok mye bedre enn du frykter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #149 Skrevet 3. januar 2023 Synes det er helt greit å bli eldre, blir visere, er 37 år nå og gruer meg ikke til å bli 40. Gleder meg til alt jeg skal oppleve årene som kommer Anonymkode: 95b7e...706
Honey Dew Skrevet 3. januar 2023 #150 Skrevet 3. januar 2023 Da kan du glede deg til du bli 50+. Da er livet godt å leve da. Du slipper barneoppdragelse. Du har penger til å reise hvor du vil, eller hvertfall nesten. Det er enda bedre etter å ha fylt 60 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #151 Skrevet 3. januar 2023 40 er jo bare en ny fase av livet. Ungene er i ferd med å bli voksne slik at en har mer tid til egne hobbyer. Anonymkode: 17675...e09 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #152 Skrevet 4. januar 2023 Prøv å lev i nuet.🙏 Slutt å bruke energi på ting du ikke får gjort noe med. Vi skal alle daue en dag. 🤪 Anonymkode: 0dd4e...8ca
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #153 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.51): Livet er meningsløst. Når du er 40 har du 30 år igjen som slave (i arbeidslivet). Og så har du 5-10 år til du slapper av (ofte med dårlig helse) før du dauer. Anonymkode: 4c231...c0d De fleste pensjonerer seg et sted mellom 62 og 67, da har de minst 15-20 år igjen som pensjonister. Mange kommer heller ikke ut i arbeidslivet før langt ut i 20 årene. Anonymkode: fa38d...ca4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #154 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.12): Du vil med det være halvveis til 80 år som er gjennomsnittlig leve alder i Norge for kvinner. Jeg gruer meg til den dagen og tror jeg pådratt meg en psykisk lidelse for det tallet. Dere som er i den alderen har det gått smertefritt? Anonymkode: d2bc6...720 Livet er over når det over, ikke før. Jeg er over 50, har mye å glede meg over, mye jeg gleder meg til og mange gode minner. ❤️ Anonymkode: bb873...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #155 Skrevet 7. januar 2023 Hvis livet er så flott etter 40, slik enkelte påstår, kan man spørre seg hvorfor det er nesten 50% flere kvinner i Norge som tar livet sitt i aldersgruppen 45-54 år enn 35-44 år ...? Det er ikke like stor forskjell hos menn, men også der er det flere i gruppen 45-54 som begår selvmord enn i aldersgruppen under; Ari Behn var en av dem. Skilsmisser, mindre krefter og pågangsmot enn man hadde da man var 20, vanskeligere å etablere nye vennskap, og generell håpløshet bidrar til disse tallene - når man er ung, har man alle muligheter foran seg; når man er 40, er det ikke like enkelt å endre livsvei som når man er 20. Anonymkode: aca72...8fd
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #156 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis livet er så flott etter 40, slik enkelte påstår, kan man spørre seg hvorfor det er nesten 50% flere kvinner i Norge som tar livet sitt i aldersgruppen 45-54 år enn 35-44 år ...? Det er ikke like stor forskjell hos menn, men også der er det flere i gruppen 45-54 som begår selvmord enn i aldersgruppen under; Ari Behn var en av dem. Skilsmisser, mindre krefter og pågangsmot enn man hadde da man var 20, vanskeligere å etablere nye vennskap, og generell håpløshet bidrar til disse tallene - når man er ung, har man alle muligheter foran seg; når man er 40, er det ikke like enkelt å endre livsvei som når man er 20. Anonymkode: aca72...8fd Vel … man kan fortsatt finne pågangsmot til å google når man er i 40-årene.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #157 Skrevet 7. januar 2023 11 minutter siden, Helene1982 said: Vel … man kan fortsatt finne pågangsmot til å google når man er i 40-årene. Tallene du kommer med, setter alle i aldersgruppen 25-44 år i samme kategori, så man ser ikke forskjellen der. Her er mer eksakte tall fra noen år; hos FHI kan man ikke lage tabeller basert på kjønn og aldersgruppe i en og samme tabell, så jeg bruker eldre tall fra SSB: 2010: Kvinner 35-44 år: 25 Kvinner 45-54 år: 43 2011: Kvinner 35-44 år: 30 Kvinner 45-54 år: 42 2012: Kvinner 35-44 år: 23 Kvinner 45-54 år: 37 2013: Kvinner 35-44 år: 30 Kvinner 45-54 år: 45 Etter min mening er forskjellen signifikant, og ikke så enkel å bortforklare som tilfeldigheter; det er om lag 50% flere kvinner som begår selvmord i aldersgruppen 45-54 år enn de som er 10 år yngre. Tallene går ned igjen for gruppen 55-64 år, og dette slår ut for tallene du kommer med. Anonymkode: aca72...8fd
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #158 Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tallene du kommer med, setter alle i aldersgruppen 25-44 år i samme kategori, så man ser ikke forskjellen der. Her er mer eksakte tall fra noen år; hos FHI kan man ikke lage tabeller basert på kjønn og aldersgruppe i en og samme tabell, så jeg bruker eldre tall fra SSB: 2010: Kvinner 35-44 år: 25 Kvinner 45-54 år: 43 2011: Kvinner 35-44 år: 30 Kvinner 45-54 år: 42 2012: Kvinner 35-44 år: 23 Kvinner 45-54 år: 37 2013: Kvinner 35-44 år: 30 Kvinner 45-54 år: 45 Etter min mening er forskjellen signifikant, og ikke så enkel å bortforklare som tilfeldigheter; det er om lag 50% flere kvinner som begår selvmord i aldersgruppen 45-54 år enn de som er 10 år yngre. Tallene går ned igjen for gruppen 55-64 år, og dette slår ut for tallene du kommer med. Anonymkode: aca72...8fd Om man skal se på selvmordstall, er det én viktig ting som står ut, og det er tallene for menn. Selvmord totalt utgjør 1,6 % av dødsfall (2020) pr år, så det å trekke en konklusjon om at alle kvinner tenker på at de skulle hatt flere venner og føler at de er på et skip som seiler forbi, er ikke riktig. Alle selvmord er dypt tragiske, og ett er ett for mye, men tallene er så lave at det ikke gir noen som helst indikasjon om hvordan folk flest har det. Endret 7. januar 2023 av Helene1982 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #159 Skrevet 7. januar 2023 7 minutter siden, Helene1982 said: Om man skal se på selvmordstall, er det én viktig ting som står ut, og det er tallene for menn. Selvmord totalt utgjør 1,6 % av dødsfall (2020) pr år, så det å trekke en konklusjon om at alle kvinner tenker på at de skulle hatt flere venner og føler at de er på et skip som seiler forbi, er ikke riktig. Alle selvmord er dypt tragiske, og ett er ett for mye, men tallene er så lave at det ikke gir noen som helst indikasjon om hvordan folk flest har det. Det har du naturligvis helt rett i, men glem heller ikke at det er langt flere kvinner som forsøker å ta livet sitt uten å gjøre det, mens tallene er lavere for menn da de velger mer målrettede metoder å dø på; mange kvinner bestemmer seg for overdose av piller/medisiner, noe som heldigvis fører til at flere overlever. Norge fører ikke noen offisiell statistikk over selvmordsforsøk i motsetning til Danmark eller Irland, men av tallene jeg husker nå, var det om lag 10 forsøk pr. 1 selvmord for kvinners del; dette inkluderer dem som prøver å ta livet sitt gang på gang, noe som sikkert påvirker helheten. Tar man likevel med alle forsøkene på selvmord, blir tallet dessverre langt høyere enn 1,6%. Anonymkode: aca72...8fd
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #160 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har du naturligvis helt rett i, men glem heller ikke at det er langt flere kvinner som forsøker å ta livet sitt uten å gjøre det, mens tallene er lavere for menn da de velger mer målrettede metoder å dø på; mange kvinner bestemmer seg for overdose av piller/medisiner, noe som heldigvis fører til at flere overlever. Norge fører ikke noen offisiell statistikk over selvmordsforsøk i motsetning til Danmark eller Irland, men av tallene jeg husker nå, var det om lag 10 forsøk pr. 1 selvmord for kvinners del; dette inkluderer dem som prøver å ta livet sitt gang på gang, noe som sikkert påvirker helheten. Tar man likevel med alle forsøkene på selvmord, blir tallet dessverre langt høyere enn 1,6%. Anonymkode: aca72...8fd Ja dessverre er de det, men det er fortsatt ikke nyttig for å si noe om hvordan kvinner i 40-årene har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå