Gå til innhold

Et barn i idrettslaget mitt blir groomet av trener 40+ ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... mistenker jeg STERKT basert på tidligere hendelser med andre utøvere på privaten/under trening (ble aldri tatt opp) og basert på egne iakttakelser det siste 1 og 1/2 året.

Jeg VET egentlig at dette skjer.

Jeg kan ikke gå i dybden, annet enn at jeg som (relativt) ung trener/team har varslet styret vårt, og det blir snakket om, men ingen griper fatt. Jeg har gitt beskjed 3-4 ganger.

Jeg kan ikke sende inn formelt varsel til hovedstyret pga mistillit til disse.

Jeg har fundert på om jeg skal forsøke å prate med jenta (jeg var tidligere treneren hennes og vi prates og high filer osv), og informere om at vi har varsel i idrettslaget bla, bla, og hvis hun har kjent på noe hun synes er ubehagelig så kan hun prate med meg og jeg hjelpe henne og varsle/ta tak i dette.

Hvilke spørsmål kan/burde jeg stille henne konkret for å virkelig få fram at jeg er der, trygg og ønsker å hjelpe?

Vær så snill, hjelp🥺 Jeg kan ikke se på dette! Den jenta kommer fra en skikkelig familie og er en så god og skjønn person. Treneren er douchebag fra helvete, mester i psykisk vold og maktmisbruk. 

Han kan ikke få ødelegge for henne!

Anonymkode: 1b855...6c8

• Liker 2
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med foreldrene hennes? Det burde være første steg. 

Anonymkode: 3c57e...12f

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du snakket med foreldrene hennes? Det burde være første steg. 

Anonymkode: 3c57e...12f

Oi, virkelig?

Dette rådet fikk jeg fra en jeg betrodde meg til, men jeg avfeide det for å ikke skape panikk hos foreldrene og for å ikke få utenom/overstyre jenta. 

Jeg tenkte der var lurest å komme i prat med henne, at hun selv kommer frem til å varsle/informere foreldrene.

Takk for tips - Hvordan tror du du so foreldre ville reagert på dette/handlet osv?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde aldri fortalt foreldrene mine om noe slik som dette. Enig i at du/dere burde fortelle dem. 

Anonymkode: a62c7...572

• Liker 13
Skrevet

Jeg som forelder hadde satt ekstremt dårlig pris på at du snakket med mitt barn om noe så alvorlig.

Jeg hadde blitt så sint!

Du skulle snakket med oss som foreldre, og begrunnet konkret hva du ser og hvorfor du er bekymret.

Deretter styret. 

Så er det MIN jobb som forelder, og ikke din å ta den første samtalen. 

Synes du har en bekymringsverdig måte å håndtere dette på du også 🤷‍♀️

• Liker 24
  • Hjerte 5
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

... mistenker jeg STERKT basert på tidligere hendelser med andre utøvere på privaten/under trening (ble aldri tatt opp) og basert på egne iakttakelser det siste 1 og 1/2 året.

Jeg kan ikke gå i dybden, annet enn at jeg som (relativt) ung trener/team har varslet styret vårt, og det blir snakket om, men ingen griper fatt. Jeg har gitt beskjed 3-4 ganger.

Jeg har fundert på om jeg skal forsøke å prate med jenta (jeg var tidligere treneren hennes og vi prates og high filer osv), og informere om at vi har varsel i idrettslaget bla, bla, og hvis hun har kjent på noe hun synes er ubehagelig så kan hun prate med meg og jeg hjelpe henne og varsle/ta tak i dette.

Hvilke spørsmål kan/burde jeg stille henne konkret for å virkelig få fram at jeg er der, trygg og ønsker å hjelpe?

Vær så snill, hjelp🥺 Jeg kan ikke se på dette! Den jenta kommer fra en skikkelig familie og er en så god og skjønn person. Treneren er douchebag fra helvete, mester i psykisk vold og maktmisbruk. 

Du kontakter foreldrene til jenta og informerer! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi, virkelig?

Dette rådet fikk jeg fra en jeg betrodde meg til, men jeg avfeide det for å ikke skape panikk hos foreldrene og for å ikke få utenom/overstyre jenta. 

Jeg tenkte der var lurest å komme i prat med henne, at hun selv kommer frem til å varsle/informere foreldrene.

Takk for tips - Hvordan tror du du so foreldre ville reagert på dette/handlet osv?

Herrefred! Selvsagt går du til den mindreårige ungens foreldre å snakker med dem! Ikke ungen! Dette er jo sykt at du vurderer å snakke med ungen uten å først gå til foreldrene! Tenk om det var ditt barn! ? Og det du mistenker er sykt alvorlig ikke noe du skal tenke på å synse med men gå rett til foreldrene ! Det er ikke noe å lure på!

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er da overhodet ikke din jobb å snakke med barnet. Du snakker med barnets foreldre, evt tar saken videre. Du skal ikke involvere deg med barnet.

Endret av Blizz1
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for at su bryr deg TS! 

Hadde flere vært som deg hadde vi hatt langt færre grusomme overgrepssaker

• Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Det er da overhodet ikke din jobb å snakke med barnet. Du snakker med barnets foreldre, evt tar saken videre. Du skal ikke involvere deg.

Hva snakker du om? 
En person er bekymret for et barn og søker råd på kvinnegruiden. 
90% hadde ikke brydd seg, men vedkommende har fått det med seg og velger å kjempe for barnet selv om dette kan få ubehagelige konsekvenser for seg selv! 

Og du kjefter og smeller og ber vedkommende slutte å involvere seg! Hva slags menneske er du? 

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Takk for at su bryr deg TS! 

Hadde flere vært som deg hadde vi hatt langt færre grusomme overgrepssaker

Greit å bry seg, men håndter det for guds skyld på riktig måte. Ts har ikke rett til eller kompetansen til å snakke med barnet om dette.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville informert jenten om at du skal informere foreldrene, litt avhenging av alder iallefall. For å spille med åpne kort. Og så må du være kjapp. Ikke la han få tid til å manipulere i mellomtiden. Det må være minst mulig kontakt med dem (helst ingen) fra jenten får vite det til foreldrene.

Har selv vært i lignende situasjon som jenten, og avvist alle anklager. Tror det er viktig at du er litt "sikker" i din sak. Si jeg ser hva han gjør, Det er ikke greit. Ikke spør om det stemmer. Og legg tydelig ansvar på treneren, ikke henne. Ikke gi henne rom til å ta ham i forsvar. 

Anonymkode: a1394...407

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Greit å bry seg, men håndter det for guds skyld på riktig måte. Ts har ikke rett til eller kompetansen til å snakke med barnet om dette.

"Rett til"???

Det er uansett bedre enn å gjøre ingenting som 90% av alle andre hadde gjort! 

Med sånne holdninger som du fremlegger her så frykter jeg at enda flere snur ryggen til, neste gang en lignende situasjon oppstår. For de er redde for å ikke gjøre alt helt perfekt. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det en som faktisk prøver å gjøre en god gjerning, og ber om tips her, og så kommer det slike ovenfra og ned svar. Vær takknemlig for at noen bryr seg om barnet ditt, og si fra på en ordentlig måte neste gang.

Anonymkode: 1e6fb...99f

Som voksen må man tenke litt lengre enn egen nesetipp.

Hva om denne jenta opplever overgrep og har blitt truet?

Og får overbevist TS om at ingenting skjer?

Hva om hun blir redd for TS? 
Her må man faktisk oppføre seg litt klokt.

Dette er potensielle overgrep, ikke noe å kødde med.

Det hender saker begynner i det små og politiet så avdekker langt alvorligere hendelser langt utenfor ens fatteevne.

»Du kan snakke med meg», nei - barn skal snakke med en profesjonell

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det 7 eller 17 som er alder på jenta? Uansett er det foreldrene som er nærmeste foresatte her

Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

"Rett til"???

Det er uansett bedre enn å gjøre ingenting som 90% av alle andre hadde gjort! 

Med sånne holdninger som du fremlegger her så frykter jeg at enda flere snur ryggen til, neste gang en lignende situasjon oppstår. For de er redde for å ikke gjøre alt helt perfekt. 

Å snakke med barnet selv kan i verste fall gjøre ting verre dersom man ikke vet hvordan man håndtere det. Man har i alle tilfeller plikt til å informere foreldrene. Ville du likt om en fremmed person snakket med dine unger om pågående overgrep?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde aldri fortalt foreldrene mine om noe slik som dette. Enig i at du/dere burde fortelle dem. 

Anonymkode: a62c7...572

Takk for perspektiv, nå ser jeg at jeg må revurdere hva jeg har tenkt, flere som kommenterer det samme👍

AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Jeg som forelder hadde satt ekstremt dårlig pris på at du snakket med mitt barn om noe så alvorlig.

Jeg hadde blitt så sint!

Du skulle snakket med oss som foreldre, og begrunnet konkret hva du ser og hvorfor du er bekymret.

Deretter styret. 

Takk for perspektivet ditt.

Jenta er 15 år gammel, til info👍

Grunnen til at jeg har snakket med styret, er fordi at jeg også sitter i det sammen med hun andre jeg trente laget med tidligere. Hun ser det samme som meg. Og her kommer bomba ... i tillegg sitter han treneren i styret også ... derfor jeg gikk den veien (han vet ikke om det), og fordi jeg har ingen erfaring med slikt, mens de andre i styret er 60+. Jeg rådførte/informerte fordi jeg tenkte at de hadde vært borti lignende. 

Her er det stor fallhøyde! 

Jeg hadde ikke tenkt å stjele jobben til foreldrene - derimot INFORMERE jenta om hvilke muligheter hun har/om hun trenger støtte! Konsekvensene kan bli at hun blir utsatt for mobbing/utestengelse (begrensa spilletid, ikke utvikling på trening mm) her hvis jeg trår feil ... 

Men som nevnt over, ser flere nevner foreldrene først👍

AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

Jeg prøver som best jeg kan! Herregud, aner du hvor mye dette har plaget meg? Jeg har prøvd og prøvd, og lest på nett. Her er det så sinnsykt mange faktorer som du ikke vet om - vi har mye uro i idrettslaget vårt nå pga andre forhold, utskiftninger mm., og ikke tillit, jeg fomler meg frem i ulendt terreng med bind for øynene. 

Jeg gjør faktisk det beste jeg kan - i motsetning til de andre (godt) voksne som jeg har informert og som selv har reagert på dette... jeg har mottatt bekymringsmeldinger fra andre spillere ang andre spillere på det aktuelle laget... 

Kutt ut å skulle få meg til å føle meg enda verre, vær så snill 🥲

• Liker 6
  • Hjerte 23
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Som voksen må man tenke litt lengre enn egen nesetipp.

Hva om denne jenta opplever overgrep og har blitt truet?

Og får overbevist TS om at ingenting skjer?

Hva om hun blir redd for TS? 
Her må man faktisk oppføre seg litt klokt.

Dette er potensielle overgrep, ikke noe å kødde med.

Det hender saker begynner i det små og politiet så avdekker langt alvorligere hendelser langt utenfor ens fatteevne.

»Du kan snakke med meg», nei - barn skal snakke med en profesjonell

Barn skal tas på alvor. Jeg informerer mine elever om at jeg kommer til å kontakte foreldrene deres hvis situasjoner oppstår. Dette for å forsikre barnet om at man spiller på lag med de, og gjør barnet trygg i situasjonen. Det er godt for et barn å vite at voksne samarbeider, og vil dem det beste.

Anonymkode: 1e6fb...99f

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta kontakt med forbundet idretten organiserer under. De skal ha rutiner for varsling og oppfølging. 

Anonymkode: c91f8...4eb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...