AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Har kun ammet mine første to barn og sikkert aldri blandet en flaske i hele mitt liv, så nå når vi høyst sannsynlig går mot flaskemating på nr 3 så trenger jeg råd og tips 😊 Hvor mange flasker trenger vi å kjøpe inn, og hvilke anbefaler du? Leser mange bruker små termoser for å blande på natt osv. Har noen hatt Babybrezza feks, og er det å anbefale? Vi tenker at sterilisator er lurt å kjøpe inn, har du en å anbefale? Noe annet jeg ikke vet om som du vil tipse om? Ønsker å gjøre prosessen så enkel som overhodet mulig og har råd til å kjøpe inn litt ekstra om det trengs.. Anonymkode: 7a0d3...11a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Babybrezza er vel ikke anbefalt men tror tippeetee eller noe har en lik maskin som blander på riktig temperatur:) Anonymkode: 24952...f67 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Kjøp sterilisator som du fyller på vann i bunnen og funker som en vannkoker. F.eks denne: https://www.power.no/hjem-og-fritid/baby-utstyr/ammeprodukter/sterilisatorer/philips-scf29100-avent-babyflaskesterilisator/p-1114770/store/1120?gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS5uEwKDrRHlB0-rXx5R-N7IXrVw9-1zN_E8Z2hjzhpUC_6JLqYGtPoaAuyFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Og masse flasker. Medela er best til de aller minste. Minst 6 flasker, så slipper du å stresse når du skal ha med deg flasker ut etc. Min hadde aldri tålmodighet til å vente på at maten skulle bli varm i flaskevarmer. Kok vann som du har kaldt i kjøleskapet og bland med kokende vann til 37 grader. Anonymkode: 7b126...354 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Sterelisator er den beste investeringen! Vi kjøpte twistshake sin til 700kr, og det kan vi skrive under på er våres beste kjøp noen sinne! Steriliserer og tørker😍 vi brukte mam sine flasker, de er greie å vaske da du kan skru av bunnen på de. Vi har brukt babyberezza selv om det ikke er anbefalt. Når vi har vært på reise har jeg kjøpt en sånnen Mam boks med doseringskammere, og blandet med 1 del varmt og 2 deler avkjølt kokt vann. På nettene har jeg bare hatt det varme vannet i termos så er flaska klar fort👍🏽 Lykke til med nytt barn💗 Anonymkode: b1f07...607 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Babybrezza er vel ikke anbefalt men tror tippeetee eller noe har en lik maskin som blander på riktig temperatur:) Anonymkode: 24952...f67 Ah fordi den ikke kan varme opp vannet nok? Kan man bruke kokt vann i den da? Anonymkode: 7a0d3...11a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Vi bruker Mam sine anti-kolikk-flasker. De kan steriliseres i mikrobølgeovn, noe vi synes er praktisk. Vi begynte med mme da babyen var 3,5 mnd gammel og nattammer, og for oss holder det med fem flasker. Med mindre baby (hyppigere mating) og flaskemating på natt ville jeg nok hatt dobbelt så mange for å bare vaske og sterilisere flasker en gang om dagen. Skal du følge helsemyndighetenes anbefaling for tilberedning av mme, må pulveret blandes ut med vann som holder minst 70 grader. Det vil si at alle automater som blander ferdig for deg, og det å ha ferdig temperert vann for å blande ut med, ikke er "godt nok". Det er likevel mange som bruker disse metodene uten problemer. Anonymkode: 6e4bc...849 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 - Kjøp en koker som minimerer tiden med vaskingen! ☺️ vi har en fra avent med to etg (en for selve flaskene og en for smokk/lokk osv). - kjøp nok flasker. Vi brukte medela først, men ikke med de smokkene som fulgte, for de fikk ikke baby til. De selger flere typer smokker på enkelte apotek, eller du kan bestille på nett. Medela var kjekt i starten, da flaskene er mindre. Nå kjøper vi flasker fra rema/Coop (mam). Har 20 flasker, og trenger da bare å vaske flasker typ annenhver dag, og har alltid litt å gå på hvis vi skal på farta. - sett deg litt inn i ulike smokker og størrelse på disse. Nyfødte skal ha minst mulig åpning i smokken. Delammer du er langsom flaskemating relevant for å etterligne amming (se på ammehjelpen.no) - noen bruker babybrezza (ikke anbefalt slik jeg forstår det), noen blander ut flere flasker for kommende døgn, noen blander en og en med thermos osv. Vi bruker ferdig mme fra butikken når vi er på farta, ellers er det pulvervarianten hjemme. Anonymkode: d9ed2...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bruker Mam sine anti-kolikk-flasker. De kan steriliseres i mikrobølgeovn, noe vi synes er praktisk. Vi begynte med mme da babyen var 3,5 mnd gammel og nattammer, og for oss holder det med fem flasker. Med mindre baby (hyppigere mating) og flaskemating på natt ville jeg nok hatt dobbelt så mange for å bare vaske og sterilisere flasker en gang om dagen. Skal du følge helsemyndighetenes anbefaling for tilberedning av mme, må pulveret blandes ut med vann som holder minst 70 grader. Det vil si at alle automater som blander ferdig for deg, og det å ha ferdig temperert vann for å blande ut med, ikke er "godt nok". Det er likevel mange som bruker disse metodene uten problemer. Anonymkode: 6e4bc...849 Hm okei, hvordan i alle verden blander man ut en flaske morsmelkerstatning da hvis man må vente til den kjøles ned? Tar jo en evighet å få en flaske fra 70 til passe varm, og da kan man jo ikke blande med kaldt vann osv? Kjente jeg ble skikkelig motløs og leimeg og begynte å grue meg noe voldsomt nå.. Anonymkode: 7a0d3...11a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Jeg hadde bare en sterilisator til å ha i mikroen, funket bra det og. Du får også kjøpt en liten boks med tre rom til å ha allerede målt opp morsmelkerstatning. Blandet med varmt vann fra termos med avkjølt kont vann. Du finner ut av riktig mengde varmt/kaldt vann etterhvert. Man kommer fort i det. Jeg brukte dr. Brown, men dette var 8 år siden, sikkert mange nye bedre flasker nå. Anonymkode: 40f8a...c61 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm okei, hvordan i alle verden blander man ut en flaske morsmelkerstatning da hvis man må vente til den kjøles ned? Tar jo en evighet å få en flaske fra 70 til passe varm, og da kan man jo ikke blande med kaldt vann osv? Kjente jeg ble skikkelig motløs og leimeg og begynte å grue meg noe voldsomt nå.. Anonymkode: 7a0d3...11a Vi blander flere flasker hver morgen. Så mange som jeg regner med at babyen skal spise hjemme det neste døgnet. Deretter kjøler jeg ned flaskene i kaldt vannbad (bruker kjøleelementer og kaldt vann i en kasserolle). Ferdiglagede flasker holder et døgn i kjøleskapet. Mens flaskene står til kjøling, finner jeg en flaske jeg lagde dagen før fra kjøleskapet og luner den 30 sek i mikrobølgeovn. Hvis det ikke er noen flasker igjen fra dagen før, tar jeg en fra vannbadet når den er kald nok. Jeg syns ikke det tar så veldig lang tid. Så det å lage flere flasker av gangen er kanskje mitt beste tips for enkelt mme-liv. Hvis du ikke har mikro, varmes de nokså raskt i vannbad. Når vi er på farten, eller hvis vi trenger å gi en flaske raskt uten at det står noen ferdige i kjøleskapet, bruker vi ferdigblandet Nan på kartong. Vår baby liker de når de er romtemperert, så vi trenger ikke å varme dem. Anonymkode: 6e4bc...849 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Du kan lage opp en større mengde mme for et døgn av gangen, det må bare gjøres riktig: https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/#hvordan-lage-til-morsmelkerstatning-for-flere-maltider Det går kjapt å varme flasken i en kopp med varmt vann f.eks. Vi brukte babybrezza til vårt flaskebarn, til tross for at det ikke var anbefalt. Det var gull verdt for oss. Angående flasker så må dere bare prøve dere frem. Vi hadde litt av hvert i starten, og de første hun likte var medela. Senere gikk vi over til Philips Avent. Prøv litt forskjellig, og kjøp en større mengde når dere har funnet en favoritt. Anonymkode: 23f52...027 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi blander flere flasker hver morgen. Så mange som jeg regner med at babyen skal spise hjemme det neste døgnet. Deretter kjøler jeg ned flaskene i kaldt vannbad (bruker kjøleelementer og kaldt vann i en kasserolle). Ferdiglagede flasker holder et døgn i kjøleskapet. Mens flaskene står til kjøling, finner jeg en flaske jeg lagde dagen før fra kjøleskapet og luner den 30 sek i mikrobølgeovn. Hvis det ikke er noen flasker igjen fra dagen før, tar jeg en fra vannbadet når den er kald nok. Jeg syns ikke det tar så veldig lang tid. Så det å lage flere flasker av gangen er kanskje mitt beste tips for enkelt mme-liv. Hvis du ikke har mikro, varmes de nokså raskt i vannbad. Når vi er på farten, eller hvis vi trenger å gi en flaske raskt uten at det står noen ferdige i kjøleskapet, bruker vi ferdigblandet Nan på kartong. Vår baby liker de når de er romtemperert, så vi trenger ikke å varme dem. Anonymkode: 6e4bc...849 Vi gjør det også slik, syns det er helt greit 😊 Kjøpte Philips Avent sin sterilisator brukt for 100 kr. Verdt det. Hadde kjøpt to hadde vi hatt plass 😅 Anonymkode: 47e68...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi blander flere flasker hver morgen. Så mange som jeg regner med at babyen skal spise hjemme det neste døgnet. Deretter kjøler jeg ned flaskene i kaldt vannbad (bruker kjøleelementer og kaldt vann i en kasserolle). Ferdiglagede flasker holder et døgn i kjøleskapet. Mens flaskene står til kjøling, finner jeg en flaske jeg lagde dagen før fra kjøleskapet og luner den 30 sek i mikrobølgeovn. Hvis det ikke er noen flasker igjen fra dagen før, tar jeg en fra vannbadet når den er kald nok. Jeg syns ikke det tar så veldig lang tid. Så det å lage flere flasker av gangen er kanskje mitt beste tips for enkelt mme-liv. Hvis du ikke har mikro, varmes de nokså raskt i vannbad. Når vi er på farten, eller hvis vi trenger å gi en flaske raskt uten at det står noen ferdige i kjøleskapet, bruker vi ferdigblandet Nan på kartong. Vår baby liker de når de er romtemperert, så vi trenger ikke å varme dem. Anonymkode: 6e4bc...849 Ah så det går an. Det var greit å vite. Skjønner vi har en del lesing foran oss. Tusen takk for svar 😊 Er mest natta jeg er fortvilet og gruer meg til.. Vi har soverom i 3 etg og kjøkken i 1 etg, så jeg ser ikke for meg at det er en god løsning og løpe ned flere ganger om natta. Kjenner jeg bare må legge meg kjenner jeg, det å ikke kunne amme er så sårt og jeg trodde jeg var klar for å researche litt i kveld men nå er jeg helt i kjelleren.. Er syk i tillegg, så er nok bare trøtt og trenger litt søvn. Sukk. Leser alle svarene deres og setter enormt stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7a0d3...11a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Kan vi feks kjøpe NAN på sånne ferdig blandede bokser og varme opp med en flaskevarmer på soverommet på natta? https://www.power.no/hjem-og-fritid/baby-utstyr/ammeprodukter/babyflaske-og-morsmelkvarmere/philips-scf35800-avent-flaskevarmer/p-1114768/store?gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS7oOKGEYBITILlA9lYSeaORgmaEOpZlAIUOSsfmYFIA-2nMUXrKIN4aAtyOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 7a0d3...11a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Jeg delammer. En sterilisator er gull verdt, vi har en fra Philips med to etasjer. Også veldig kjekk å ha til smokker etc. Vi brukte først en liten flaske fra Philips avent, deretter Medela med calma smokk. Så ble baby større og og da kom plutselig melken for fort med calma, så nå er vi tilbake til Avent igjen. MME på kartong trenger du ikke varme opp, den kan drikkes romtemperert tror jeg? Men den er dyrere enn pulver da. Et annet alternativ kan være å kjøpe et mini-kjøleskap til soverommet og ha ferdig blandet NAN på flasker der. Så har du bare med en termos med varmt vann og varmer opp flaska med vannbad i en kopp. Det går veldig kjapt. Anonymkode: 1996e...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg delammer. En sterilisator er gull verdt, vi har en fra Philips med to etasjer. Også veldig kjekk å ha til smokker etc. Vi brukte først en liten flaske fra Philips avent, deretter Medela med calma smokk. Så ble baby større og og da kom plutselig melken for fort med calma, så nå er vi tilbake til Avent igjen. MME på kartong trenger du ikke varme opp, den kan drikkes romtemperert tror jeg? Men den er dyrere enn pulver da. Et annet alternativ kan være å kjøpe et mini-kjøleskap til soverommet og ha ferdig blandet NAN på flasker der. Så har du bare med en termos med varmt vann og varmer opp flaska med vannbad i en kopp. Det går veldig kjapt. Anonymkode: 1996e...3f9 Okei, ja lurt. Kjøleskap på rommet med ferdig blanda flasker og flaskevarmer kan fungere! 💡 Anonymkode: 7a0d3...11a
Okidokisjokioki Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 Hjemme: Babybrezza, vasker flasker i oppvaskmaskinen, elektrisk sterilisator, tørkestativ. Ute: Termos med avkjølt sterilt vann, en med varmt sterilt vann og doseringsboks med mme-pulver for å blande temperert melk uten ventetiden. Vil også anbefale steriliseringsposer til mikro dersom dere reiser bort på besøk over et par dager. Vi tok også med babybrezzaen på reiser. Bomkjøp vi gjorde: Kjøpte mange av "de beste" flaskene før vi visste om han tok de. Bedre å begynne med 2-3stk og se om barnet tar den gitte flasken. Vi brukte både Avent og mam. Flaskevarmer (tiltenkt morsmelk og mme på kartong). Lykke til 🥰 1
MayBeast Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Har ikke gitt mme. Men fullpumpet til prematur baby, og jeg måtte ha mikrosterilisator, tørkestativ og flaskevarmer 😊 anbefaler veldig sterkt comotomo sine flasker! Endret 5. desember 2022 av MayBeast Spesifisering av mme 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Det går fint å ha flaskebaby. Det kan kanskje virke overveldende i starten men det er faktisk ganske enkelt og greit. Mine tips: - kjøp flasker for minst ett døgn, så kan dere sterilisere en gang i døgnet. Obs på at ikke alle babyer tar alle flasker så test gjerne før du kjøper inn fullt. Skal du amme i tillegg anbefales medela calma flaskene, der skal sugetaket ligne mest på amming. Ellers likte min MAM sine, vet mange andre liker de også. De har en antikolikk-versjon. Disse kan steriliseres i mikro uten ekstra utstyr. - babybrezza følger vel ikke anbefalingene nei, men vet mange bruker de for det. Vi hadde enten termoser på nattbord, ferdigblandet fra butikk eller ferdigblandet i kjøleskap. På siste må du opp av sengen og hente + varme men lenge syns jeg det var ok. Finn det som passer dere. - Kokte flaskene i kjele og syns egentlig det var enkelt og greit. Syns det var en større jobb å vaske de for hånd først😅 Savnet ikke sterilisator bortsett fra på hotelltur der vi ikke hadde tilgang på mikro. Da ble sterilisering vanskelig. - meld deg inn i Flaskebarna Norge på Facebook så finner du masse info Anonymkode: d19fe...caf
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Delammer og baby trenger mest flaske ettermiddag/natt. Skyller og vasker flasker etter bruk og setter de klar til koking når alle er brukt opp. Så hver morgen samler jeg alt av rengjorte flasker og koker i 5min. Syns ikke det er noe mer stress enn en sterilisator som kan ta 10min. Deretter blander jeg flasker og setter i kjøleskap. Setter de bakerst da det er kaldest der. Vet man egentlig skal skylle de i kaldt vann først, men det tar tid med flere flasker. Så denne "sjansen" tar jeg. Jeg kunne gjort som noen, blande kaldt kokt vann og varmt kokt vann, men det er jo også "feil" mtp temperatur. Vi bruker stort sett ferdigblandet mme på natt. Vår drikker romtemperert (de må ikke ha varme flasker, spørs hva baby liker). Flasker kan tas med, f.eks i besøk, så lenge de settes i kjøleskap når man kommer frem (og maks 1t utenfor kjøleskap?). Anonymkode: 323b4...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå