Gå til innhold

Betale ned ekstra på boliglånet, DnB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å kjøre på med ekstra nedbetalinger på boliglånet. 

Men når man betaler ned ekstra i dnb så blir kun det månedtlige avdraget mindre, ikke bedbetalingstiden. 

Er det noen måte å få til dette på, uten å endre nedbetalingstiden i hele år. Fordi det vil variere fra mnd til mnd hvor mye ekstra jeg kan betale inn. 

Jeg ringte dnb og spurte. Men vedkommende viste(!) ikke. 

Anonymkode: e6a53...bc1

Skrevet

Ring og få snakke med en finansrådgiver, de på kundeservice kan ikke røre boliglån uansett. 

Anonymkode: 1f80e...09b

• Liker 1
Skrevet

Ingen med erfaring? 

Skrevet

Sliter med det samme. Hadde automatisk trekk til lån og antok at det var likt hver måned og syntes det var veldig greit å betale ekstra. Så oppdaget jeg at de satte ned avdraget hver gang det kom en ekstrabetaling. Vet ikke om hele vinninga gikk opp i spinninga, men det er faen meg en smålig måte å drive bank på, at de aktivt motarbeider forsøk på å betale ned raskere. De kunne selvsagt gjort dette veldig enkelt å velge i nettbanken.

Uansett, det jeg gjør er å sette til side et fast beløp til en egen konto som lånet trekkes fra. Når jeg betaler ekstra trekker de mindre, så det blir penger igjen på den kontoen. Så betaler jeg inn det som er til overs av og til. Må også passe på å betale det i god tid før eller etter det vanlige trekket, ellers regner banken det bare som et forskudd på trekket...

Anonymkode: 68577...822

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sliter med det samme. Hadde automatisk trekk til lån og antok at det var likt hver måned og syntes det var veldig greit å betale ekstra. Så oppdaget jeg at de satte ned avdraget hver gang det kom en ekstrabetaling. Vet ikke om hele vinninga gikk opp i spinninga, men det er faen meg en smålig måte å drive bank på, at de aktivt motarbeider forsøk på å betale ned raskere. De kunne selvsagt gjort dette veldig enkelt å velge i nettbanken.

Uansett, det jeg gjør er å sette til side et fast beløp til en egen konto som lånet trekkes fra. Når jeg betaler ekstra trekker de mindre, så det blir penger igjen på den kontoen. Så betaler jeg inn det som er til overs av og til. Må også passe på å betale det i god tid før eller etter det vanlige trekket, ellers regner banken det bare som et forskudd på trekket...

Anonymkode: 68577...822

Ja enig, de motarbeider bevisst. 
sleipe jævler

• Nyttig 1
Skrevet

Du må klikke inn på «betale ekstra på lånet» og da går det rett ned på lånet. Slik er det i smn - men ring å snakk med de 

Anonymkode: c9776...9d1

Skrevet

Har lån i to banker og alle ekstra innbetalinger korter selvsagt ned lånetiden. Her driter Dnb seg ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må klikke inn på «betale ekstra på lånet» og da går det rett ned på lånet. Slik er det i smn - men ring å snakk med de 

Anonymkode: c9776...9d1

Feil.

da går det på lånet. Men det som skjer er at det månedtlige beløpet blir mindre. Men lånedtiden er lik

Skrevet

Man kan gå inn selv og ta ned lånetiden hos DnB. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja enig, de motarbeider bevisst. 
sleipe jævler

De har solgt et produkt (boliglån) som de vil tjene penger på. 

Ikke noe sleipt med det… når du har betalt inn ekstra så får dere heller korte ned lånetiden så det opprinnelige terminbeløpet kommer tilbake. 

Anonymkode: ff933...5f9

Skrevet

De vil selvsagt tjene mest mulig penger på lånet ditt.

Anonymkode: 78d0f...110

Skrevet
Jessica Jones skrev (1 time siden):

Man kan gå inn selv og ta ned lånetiden hos DnB. 

Det kan en. Men ved behov for å øke den igjen så må en søke om lånet på nytt. I de fleste andre banker så kortes betalingstiden ned automatisk og ikke avdragene som i Dnb. Veldig tungvint, gjort med vilje.

Anonymkode: 9ea0c...dd1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan en. Men ved behov for å øke den igjen så må en søke om lånet på nytt. I de fleste andre banker så kortes betalingstiden ned automatisk og ikke avdragene som i Dnb. Veldig tungvint, gjort med vilje.

Men det har jo ingen betydning. Du får følge med og betale ned tilsvarende det gamle avdraget innimellom i tillegg til ekstra avdrag. Det er jo ikke noe problem, da betaler du ned tidligere 

Anonymkode: aed0c...9ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det gir meg bare mer motivasjon til å bytte bank. 

• Liker 2
Skrevet

Vi betalte inn en halv mill ekstra på lånet, da var det lånetiden som ble satt ned. Vi betaler fortsatt like mye i mnd, nå etter renteøkning mer. SR bank

Anonymkode: 41859...5af

Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Det er jo naturlig all tid du har avtalt en nedbetalingstid. Du må ringe rådgiver og få han til å regne på ny nedbetalingstid ved fast ekstra innbetaling, evt. ny nedbetalingstid ved større enkelt ekstrainnbetaling.

Det er det samme når man har avdragsfrihet, man betaler jo ikke lengre på lånet av den grunn.

Skrevet

Hva er problemet, egentlig? Enten går du inn og setter ned lånetiden i nettbanken, eller så betaler du så beløpet blir likt pluss det du skal  betsle ekstra, det blir jo like fort nedbetalt da. Hvor mange år som står på nedbetalingstiden er jo irrelevant, det er hvor fort du betaler ned som har noe å si. 

Anonymkode: 3d791...a89

• Liker 2
Skrevet

Dersom du har under 60 % belåningsgrad og disiplin når det kommer til penger, søk om rammelån, da kan du betale ned i eget tempo. Kjekt å vurdere bankskifte samtidig, for da kan du kanskje slippe etableringsgebyret.

Anonymkode: dcbae...1dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi betalte inn en halv mill ekstra på lånet, da var det lånetiden som ble satt ned. Vi betaler fortsatt like mye i mnd, nå etter renteøkning mer. SR bank

Anonymkode: 41859...5af

Gjort det samme her. Ikke halv million da, men 500 ekstra i mnd siste 10 år. Har kortet ned nedbetalingstiden med ca 5 år og trenger ikke øke terminbeløpet når rentene stiger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dersom du har under 60 % belåningsgrad og disiplin når det kommer til penger, søk om rammelån, da kan du betale ned i eget tempo. Kjekt å vurdere bankskifte samtidig, for da kan du kanskje slippe etableringsgebyret.

Anonymkode: dcbae...1dd

Man kan jo betale ned i eget tempo på et helt vanlig lån også så lenge man minst betaler minimumsbeløpet hver måned.

Anonymkode: 4096c...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...