AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Hva er deres tanker om å gi mer i julegave til et barnebarn som er enebarn? Besteforeldre har fire barnebarn, tre av de er søsken og sistemann er enebarn. Er det greit å gi enebarnet litt ekstra eller burde alle fire få lik verdi? Anonymkode: a7590...c6e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er deres tanker om å gi mer i julegave til et barnebarn som er enebarn? Besteforeldre har fire barnebarn, tre av de er søsken og sistemann er enebarn. Er det greit å gi enebarnet litt ekstra eller burde alle fire få lik verdi? Anonymkode: a7590...c6e Jeg har samme sum til alle barn. En sum jeg er sikker på å klare om de skulle bli flere. Fast sum til dåp, bursdag, jul og konfirmasjon. Anonymkode: 3160e...ccb 14 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Her får alle barnebarn samme sum. Anonymkode: 0086f...032 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Hvorfor skulle enebarnet få ekstra? Anonymkode: b9cc4...c1b 16 1
Rosa Dartle Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Barnebarn bør få på lik linje, uavhengig av om de har søsken eller ei. 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Selvfølgelig skal alle få like mye. Og om man skulle skjevdelt, så tenker jeg at de tre som er søsken burde fått mest, fordi de alltid vil være de som må dele på godene. Enebarnet vil sannsynligvis alltid få mer, siden det ikke har noen å dele med. Men igjen.. (Barn og) barnebarn får det samme. Anonymkode: 935cd...94b 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Her opereres det med lik sum Anonymkode: 3eed1...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Hvorfor? Jeg forsøker tenke på noen begrunnelse, men nei, det er jo ikke foreldrene man gir gaver til, julegaver er ikke arv. Hvis noe, burde det være motsatt, hvis man tenker det er foreldrene man gir til trenger jo trebarnsforeldrene mer penger til barnas presanger enn enebarnets foreldre? Anonymkode: d1e22...60b 1 1
Sveija Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Gir ikke mening. Selvfølgelig får alle likt 4
Raven.Writingdesk Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er deres tanker om å gi mer i julegave til et barnebarn som er enebarn? Besteforeldre har fire barnebarn, tre av de er søsken og sistemann er enebarn. Er det greit å gi enebarnet litt ekstra eller burde alle fire få lik verdi? Anonymkode: a7590...c6e Det blir nok feil å gi ett barnebarn mer enn de andre. Men jeg skjønner tanken bak at da får en familie (barn) - mer enn den andre familien (eget barn, som selv kun har ett barn, fremfor sitt søsken som har flere barn) Samtidig er det ingen fasit og jeg synes faktisk også relasjoner er litt viktig: la oss si at dette ene barnet er mye mer sammen med besteforeldre og har en langt tettere relasjon og mer nærhet, så skal også besteforeldre få lov til å bestemme selv hvordan de disponerer sine penger. Hva slags økonomi foreldrene har og hvordan besteforeldre opplever dette synes jeg også er viktig: er foreldren til de fire barna eneforsørger med lav inntekt versus foreldren til barnbarnet som ikke har søsken, som har høy inntekt - kan godt besteforeldre gi litt «ekstra» til de barnebarna fra lav inntektsfamilie. Og visa-versa. Hva er bakgrunnen for at du spør, TS? 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Selvfølgelig skal alle få like mye. Og om man skulle skjevdelt, så tenker jeg at de tre som er søsken burde fått mest, fordi de alltid vil være de som må dele på godene. Enebarnet vil sannsynligvis alltid få mer, siden det ikke har noen å dele med. Men igjen.. (Barn og) barnebarn får det samme. Anonymkode: 935cd...94b De som er tre søsken har huset fullt i leker, derfor trenger de ikke mer. Det er argumentet som blir brukt av besteforeldre. Enebarnet har ingen å arve og har lite leker. Da er det visstnok rettferdig at enebarnet får mer ifølge besteforeldre. Godt at jeg ikke er eneste som reagerer på det, synes det er en merkelig prioritering. Anonymkode: a7590...c6e
Gjest ti10 Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som er tre søsken har huset fullt i leker, derfor trenger de ikke mer. Det er argumentet som blir brukt av besteforeldre. Enebarnet har ingen å arve og har lite leker. Da er det visstnok rettferdig at enebarnet får mer ifølge besteforeldre. Godt at jeg ikke er eneste som reagerer på det, synes det er en merkelig prioritering. Anonymkode: a7590...c6e Ja, det høres rart ut. Jeg synes det er veldig rart å gjøre forskjell på barnebarn. Tenkemåten du nevner, er jo høyst spesiell, hvis man først skal gjøre forskjell, hadde det vært mer naturlig å gjøre det omvendt, for man skulle jo tro at enebarnet er den som sitter best i det materielt (hvis man kan kalle det det), siden foreldrene kun har ett barn å kjøpe til. Som søskenflokk er det mange om beinet, og foreldrene har sannsynligvis mindre penger å bruke på hver enkelt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 Alle barnebarn er på samme nivå i slektskap og får alltid likt i vår familie, uavhengig av antall søsken. Hvis besteforeldre ønsker å skjevfordele, så må de nesten gi lik sum til barna sine, som så kan velge å gi videre til sine barn. Man kan jo også se det slik at jo flere barn, jo dyrere er familien i drift, så det bør man ikke straffes for. Anonymkode: ebbac...a1e 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Jeg fikk litt mer av besteforeldrene mine, og var enebarn. Tror likevel det egentlig handlet om at de ville fordele arven likt på barna sine, og ikke på barnebarna + mine foreldre hadde tettest bånd med besteforeldrene mine og hjalp dem med alt mulig rart. Anonymkode: 51637...143 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 Hadde ikke brydd meg så veldig. Her får man ikke alltid helt likt på krona, noen ganger får min søster sitt barn mer, andre ganger får mine mer. De får ikke nødvendigvis helt like gaver til jul. Og jeg spør ikke etter sum.. Samtidig forstår jeg at det å legge det frem sånn som det fremstår fra tråden kan føles feil, og at det kan oppleves urettferdig. Men for barn spiller det liten rolle, de vet ikke hva ting koster med mindre de er litt større og det er veldig åpenbart forskjell, type 400 kr til de som er søsken og 4000 kr til enebarnet. Det blir noe annet. Anonymkode: c3b53...fee
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Jeg tenker at det får være opp til deg å bestemme. Vi skjevdeler til egne barn, når det er naturlig. Vil nok kanskje gjøre det samme til barnebarn, når den tid kommer. Ønsker og behov, trumfer sum hos oss. Anonymkode: 05327...4a3
Musis Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De som er tre søsken har huset fullt i leker, derfor trenger de ikke mer. Det er argumentet som blir brukt av besteforeldre. Enebarnet har ingen å arve og har lite leker. Da er det visstnok rettferdig at enebarnet får mer ifølge besteforeldre. Godt at jeg ikke er eneste som reagerer på det, synes det er en merkelig prioritering. Anonymkode: a7590...c6e Det beste hadde vært om enebarnet kunne arve litt av søskentrioen.
Eloise12345 Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Jeg skjønner tanken bak det. Du vil sikkert gi lik sum til hver familie. Det er nok derfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå