Gå til innhold

Første dag jeg har spist sunt på lenge. Dere med erfaring, hva kan man gjøre for å få det til å vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er første dagen jeg har spist sunt på lenge (jeg sliter med at jeg spiser veldig usunt og/eller alt for mye). Og jeg er veldig glad for å endelig være i gang med vektnedgangen. Jeg bare håper jeg kan få det til å vare.

Dere med erfaring, hva kan man gjøre for å få det til å vare? Da tenker jeg både på at det blir en varig endring og at man klarer opprettholde det over tid.

Anonymkode: a5707...296

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsette😁

Anonymkode: e55b6...cf3

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk meg dame, for 2 år siden. Hun lager alt av mat fra grunnen. Aldri noen ferdig/halvferdig mat. Og jeg har gått ned 22 kilo. Jeg spiste egentlig, bare ferdigmat, før det. Har ikke endret noe annet

Anonymkode: f0f6f...463

• Liker 1
Skrevet

Du er lite konkret. Hva legger du i "sunn" vs "usunn" mat? 

Anonymkode: 8408d...e68

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er lite konkret. Hva legger du i "sunn" vs "usunn" mat? 

Anonymkode: 8408d...e68

Sunn: Grønnsaker, frukt, bær, rent kjøtt, naturell yoghurt. Usunn: Ferdigmat, mcdonalds, potetgull, brus, sjokolade.

• Liker 2
Skrevet

Mitt råd vil være å ikke la vektnedgang/diett/slanking være hovedmotivasjonen for å leve sunt.

La motivasjonen være å slippe store helseplager, og leve et langt liv som du kan nyte. Bli glad i kroppen din, da skjønner du at du fortjener bedre enn drittmat. Ellers ikke la det være svart/hvitt. Unn deg noe godt av og til, men ha et grunnleggende solid sunt kosthold i bunn. 

Anonymkode: 923e7...2fb

• Liker 3
Skrevet

De jeg vet om som har klart det har kun gjort små endringer om gangen, og latt det bli en vane. Om man hiver seg på en diett, eller starter et tungt treningsopplegg, eller legger totalt om på hva man spiser og når, de går på en sprekk før eller senere. 

Uansett. Fra en som spiser sunt og synes det er enkelt; hver søndag planlegger jeg ukesmeny, frokost, lunsj og middag. Som ukeshandles. Ikke noe snack eller mellommåltider, eller ting som kjøpes bare for sikkerhets skyld. Maten som oppbevares hjemme er basisvarer og sunn mat, så det er umulig å finne noe usunt om man får cravings. All mat lages fra bunnen, også frokost og lunsj. Rettene planlegges etter når vi har tid til å lage mat, og lages gjerne for 2-3 dager i slengen. Da finnes det frokost og lunsj i kjøleskapet den dagen du må grytidlig avgårde, og alt går i ett, og den dagen er det også bestemt hvem som skal lage middag, og hva det skal være, slik at man slipper å ta slike valg når man er sulten og sliten. 

Anonymkode: 54b8d...3c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare begynte lage mer og mer fra bunnen, når jeg innså hvor sinnsykt mye bedre det smakte. 
Nå synes jeg burgere og chips fra macdonalds/burgerking smaker helt grusomt. 
Potetgull og godis på kvelden var ren viljestyrke. Det var hardt første måneden, og jeg satt omtrent konstant å pattet på en vannflaske. 
Brus kuttet jeg for 15 år siden etter ett besøk hos tannlegen. 

Anonymkode: ffb55...9d7

Skrevet

Lag mat som smaker godt, og som er enkel å lage. 

Anonymkode: 8138a...7c0

Skrevet

Ikke vær for restriktiv i kostholdet.

Kontinutitet og bærekraftighet er nøkkelen her. Du må finne deg et kosthold som varer livet ut.

Skrevet

Masse fine råd her! 💕 vær stolt av deg selv for at du er i gang👏🏻

Husk at selv om du sklir ut et måltid eller en kveld så ødelegger ikke det hele planen!
Ofte krisemaksimerer man, og tenke at nå ødela jeg jo alt!! og så fortsetter man bare å spise dårlig fordi negative tanker tar over. Vær forståelsesfull med seg selv når det blir «feil».

«Det ble litt mye, det er greit. Neste måltid blir….» «Jeg hadde en glipp, men det går greit. Kvelds blir…» 

Jeg tror at klarer du å ikke rive deg selv ned med ned stygge og negative tanker jo enklere er det å ta vare på seg selv💕

Anonymkode: 88268...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I dag er første dagen jeg har spist sunt på lenge (jeg sliter med at jeg spiser veldig usunt og/eller alt for mye). Og jeg er veldig glad for å endelig være i gang med vektnedgangen. Jeg bare håper jeg kan få det til å vare.

Dere med erfaring, hva kan man gjøre for å få det til å vare? Da tenker jeg både på at det blir en varig endring og at man klarer opprettholde det over tid.

Planlegge måltider og ta med matpakke. Da er det lettere å ikke småspise usunt

Anonymkode: de50e...65a

Skrevet

Ikke tuft ting på motivasjon og lyst, den kommer og går. Bare gjør det uavhengig av lyst og sånn. Følg en plan. Du vil nok merke positive konsekvenser da og det vil nok booste motivasjonen.

Skrevet

Hvis det handler om tid - food prep.

Hvis det handler om det mentale - prøv å bevisstgjør deg selv på hvorfor du spiser følelsene dine. 

Hvis det er vane - slutt å kjøp junk og kun ha sunn, næringsrik mat tilgjengelig i hus. Bli en såkalt ingrediensbasert husholdning. Det kan være trist å titte i skap og kjøleskap på kvelden, men da tvinger du deg selv til å ikke bli så impulsbasert. 

Vær bevisst på hva som skjer i kroppen når du føler du MÅ ha noe usunt. Er du lei deg? Er du sliten og trøtt og trenger en oppkvikker? Hvordan har du sovet kvelden før? Er det lenge til neste måltid? Eller er det bare praktisk? For min del handlet det mye om ork og tid (og økonomi), det blir langt enklere når man lærer seg å spise fornuftig mat som ikke krever mye arbeid og penger. Ha noe digg, men sunt, du kan slenge sammen når du er sliten og sulten. Også er det greit å kanskje stå litt foran godtehylla å vurdere hvorfor det frister - kommer den følelsen fra noe destruktivt går jeg videre. For det er ikke en assosiasjon jeg vil ha oppi hodet. Skal jeg spise noe digg skal det være fordi jeg er glad eller for å markere noe, ikke fordi jeg er lei meg. 

Et tips fra meg er å starte dagen med proteiner og fett, og unngå matvarer som skyter opp insulinet (spesielt morgen og før leggetid). Ingen matvarer er farlige eller dårlige, men rekkefølge og sammensetning kan gjøre mye med hvordan man føler seg og hvor mett man blir og hvor lenge det varer. Det er ikke usunt med grovt knekkebrød og magert syltetøy, men for min del kunne jeg like gjerne ha spist luft. Finn ut hva din kropp anser som "mett" og hvor lenge den følelsen varer. Litt som biohacking, bare med mat. Syns nesten det er litt spennende å spise noe også avvente reaksjonen den dagen eller dagen derpå, spesielt kombinert med trening. Den beste kroppslige reaksjonen får jeg fra sunn og næringsrik mat, og dessverre ikke walters mandler :grine: Også er det noe med vaner da, har man en god base så er det lettere å sprette tilbake om man skeier ut. Legg inn tid og kunnskap, så kommer det etterhvert. Rom ble ikke bygget på en dag og det der. 

Skrevet

Ozempic tek bort søtsuget.

Anonymkode: 8fa30...af6

Skrevet

Ta en dag om gangen. Ikke begynn å tenke på hva du skal gjøre i helgen og stresse med det, men tenk på dagen i dag. Og hver morgen du våkner så si til deg selv: i dag skal jeg spise sunt. Til slutt blir det en vane.

Anonymkode: 5339b...738

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 6.59):

Sunn: Grønnsaker, frukt, bær, rent kjøtt, naturell yoghurt. Usunn: Ferdigmat, mcdonalds, potetgull, brus, sjokolade.

Du får helseeffekter uavhengig av om du går ned i vekt om du spiste større mengder av det du her definerer som «usunt».

Om du lever på en kalorimengde som tilsier diett så er det omtrent 5% som klarer å opprettholde vekttapet i etterkant.

Om du lever på normal kalorimengde og ikke setter opp et problematisk forhold utfra diet culture så kan du klare det livet ut. Men dette gir sjeldent store vekttap raskt, og derfor hopper mange på diettene som ikke funker. 

Skrevet

Mitt beste tips som gjorde at jeg lyktes med mitt vekttap: når du skeier ut (spiser en sjokolade eller uansett hva) for det kommer til å skje! Ikke bare tenk at jaja nå kan jeg bare spise hva jeg vil resten av dagen for nå er alt ødelagt. Legg det bak deg med en gang og fortsett med det neste sunne måltidet du hadde planlagt! Da jeg klarte å gjøre dette istedenfor å bare gi meg helt henn til utskeielsen å tenke at jeg får starte neste mandag igjen, det var da jeg endelig lyktes. Lykke til

Anonymkode: ccad3...454

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...