Gå til innhold

Dere har veldig dårlig råd og spiser usunt:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne dere vist meg et eksempel på en ukesmeny (middag), fortalt hvor mange dere er og hvor mye dere bruker på en ukesmeny?

Jeg er ikke ute etter å dømme, jeg lever selv under fattigdomsgrensen. Jeg er kun nysgjerrig på hva andre spiser, da jeg har lest så mye i det siste om at folk ikke har råd til sunn mat og derfor må ty til usunne middager. 

Anonymkode: 3d57a...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at når jeg har dårlig råd slår et slags "overlevelsesgen" inn og jeg kjøper den største pakken med first price nachochips (12,90) og baconcrisp (15,90) fordi jeg vet at her er det næring å hente! Når jeg har god råd spiser jeg sunt, med salat og grønnsaker til. Fattigdom påvirker psyken. 

Anonymkode: f17cc...6cf

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er student og en typisk ukesmiddag er en pakke kjøttdeig til 50kr som jeg steker med noe rødløk og så deler jeg opp kjøttdeigen til fire middager. Middag 1: ketchup, kjøttdeig og spagetti. Middag 2: gjentar fra i går. Middag 3: kjøttdeig med ris. Middag 4: speilegg og brødskive med resten av kjøttdeigen. (Jeg er jente 28 år og går ikke på treningsstudio). Så kanskje jeg kjøper en pakke pølser og en pose frosne grønnsaker. Dag 1 er pølser, dag 2 og 3 er pølse med grønnsaker, og så dag 4 pølser med spagetti/pasta. 

Anonymkode: 635b4...bdc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 20.43):

Problemet er at når jeg har dårlig råd slår et slags "overlevelsesgen" inn og jeg kjøper den største pakken med first price nachochips (12,90) og baconcrisp (15,90) fordi jeg vet at her er det næring å hente! Når jeg har god råd spiser jeg sunt, med salat og grønnsaker til. Fattigdom påvirker psyken. 

Dette har jeg aldri tenkt over før, men det stemmer også for meg i perioder med god Vs dårlig råd. 

Anonymkode: 00cd0...e6a

• Liker 2
Skrevet

Noen flere som vil svare?:)

Skrevet
On 12/5/2022 at 8:43 PM, AnonymBruker said:

Hvor er det næring å hente i nachochips og baconcrisp?

Anonymkode: 6619c...189

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke dårlig råd, men prøver å ikke bruke så mye på mat. Vår (2 voksne og ett barn) ukesmeny ser slik ut.

Mandag: Svineknoke og kuttet rotgrønnsaker i terninger som blir lapskaus (ca 100 kr).

Tirsdag: Gulrotsuppe (ca 40 kr)

Onsdag: Grønnsakswok med havreris (ca 80 kr)

Torsdag: Ørret med potet og agurksalat og rører tyttebær og rømme sammen til en kald saus/dip (denne er litt dyr så blir ca 150 kr).

Fredag: Baker pitabrød og har grønnsaker og kylling (kyllingen er kjøpt på tilbud) (ca 100 kr).

Lørdag: Vegetarpizza med grov bunn og salat (ca 75 kr).

Søndag: Grønnsakssuppe med linser (ca 60 kr).

Vi spiser en del vegetar, men er relativt sunt og næringsrikt.

Anonymkode: 1c214...a70

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Lager lapskaus på mandag, spiser lapskaus helt til torsdag. Lager hjemmelaget pizza på fredag, spiser det helt til søndag. Lunsj er knekkebrød med Hvitost. 

Anonymkode: 5ee61...3f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye nudler her, til middag eller mellommåltid. Ungene spiser også det. Eller ostesmørbrød, kan fint spise det til middag.

Har taco eller nachos en dag i uken, det er ikke så verst priset hvis man finner tilbud på kjøttdeig og sper på med bønner el.l. Og sunt, med grønnsaker.

Pizza hver fredag.

Minst en gang i uka kjapt måltid med grillpølse og lompe/fries. Når barn skal på trening til ulik tid osv.

Fisk kjøper vi hvis vi finner noe laksefilet på tilbud, men blir altfor sjelden. Prøver en gang i uka, hvis vi er heldige får vi det til.

Grøt hver lørdag.

Burde absolutt spist sunnere, men nå røk varmepumpa og to tannreguleringsavdrag på 3000 hver skal betales neste uke, så vi kan ikke prioritere å bruke pengene på maten akkurat nå.

Anonymkode: 7b01e...9e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ikke dårlig råd, men prøver å ikke bruke så mye på mat. Vår (2 voksne og ett barn) ukesmeny ser slik ut.

Mandag: Svineknoke og kuttet rotgrønnsaker i terninger som blir lapskaus (ca 100 kr).

Torsdag: Ørret med potet og agurksalat og rører tyttebær og rømme sammen til en kald saus/dip (denne er litt dyr så blir ca 150 kr).

Fredag: Baker pitabrød og har grønnsaker og kylling (kyllingen er kjøpt på tilbud) (ca 100 kr).

Men dette er jo en veldig sunn ukesmeny😅 Så veldig god ut forøvrig da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres godt ut, men her er du ikke målgruppen ts spør om svar fra... hun spør hva de med dårlig råd med usunt kosthold spiser. Du sier du har grei økokomi og har et sunt kosthold 😅

Anonymkode: a7025...7c8

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Makaroni med ketchup ost og pesto. Evt litt hvitløk. 
Fryst pose carbonara. 
Sushi 

makaroni , ost og ketchup igjen 

nudler med first price pølsebiter 

mer pølse og nudler, ender opp med å bruke penger på kebab på byen

egg, pølsebiter og ost. 

Anonymkode: c1e91...9c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye kalorier 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mye kalorier 

Ja, det er det. Men hvor er næringen?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Baconcrisp har enorme mengder proteiner. Og supert for de på lavkarbo. 

Anonymkode: 37266...992

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er det. Men hvor er næringen?

Har ikke peiling! 
enig i at det makes no sense, jeg vet til og med om billige sunne ting, e der likevel opp med usunt med lite penger. Må være noe psykologi som noen her skriver. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var student, spiste jeg ufattelig usunt.

Mye karbo - pasta og brød. 

En typisk ukesmeny besto av makaroni med ost, nudler, brød med ost og grandiosa, om hverandre.

Og øl i helgene.

Anonymkode: 1b49c...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 20.58):

Jeg er student og en typisk ukesmiddag er en pakke kjøttdeig til 50kr som jeg steker med noe rødløk og så deler jeg opp kjøttdeigen til fire middager. Middag 1: ketchup, kjøttdeig og spagetti. Middag 2: gjentar fra i går. Middag 3: kjøttdeig med ris. Middag 4: speilegg og brødskive med resten av kjøttdeigen. (Jeg er jente 28 år og går ikke på treningsstudio). Så kanskje jeg kjøper en pakke pølser og en pose frosne grønnsaker. Dag 1 er pølser, dag 2 og 3 er pølse med grønnsaker, og så dag 4 pølser med spagetti/pasta. 

Anonymkode: 635b4...bdc

Som tidligere student med ca det kostholdet i studietiden - pass på kolesterolet ditt. Spesielt siden du ikke trener. Så mye rødt kjøtt og så lite grønt er ikke bra i lengden. 

Finnes mye vegetarmat som koster lite også (chili sin carne, stekt ris med egg, risgrøt lagd på Geisha ris og helmelk)

Anonymkode: 55e91...991

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Makaroni med ketchup ost og pesto. Evt litt hvitløk. 
Fryst pose carbonara. 
Sushi 

makaroni , ost og ketchup igjen 

nudler med first price pølsebiter 

mer pølse og nudler, ender opp med å bruke penger på kebab på byen

egg, pølsebiter og ost. 

Takk for svar! Hvor mye ca koster dette?

Skrevet

De kjem langt med turka bønner og frosne grønsaker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...