Gå til innhold

Kan du beskytte hunden din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For oss som bor midt i Oslo er dette en meget sentral problemstilling. Vi møter hunder av alle slag, og mer eller mindre forsvarlig hundehold.

Kan du forsvare hunden din?

Anonymkode: 35509...3b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg sparke den andre i trynet? 

Anonymkode: 7ab05...4e0

Skrevet

Nei, den klarer fint å forsvare seg selv. 

Anonymkode: d84b7...48c

Skrevet

Flytt.

Anonymkode: 2c9c9...3f4

Skrevet

Forsvare den fra andre hunder, mener du? 

Anonymkode: 7320b...49e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forsvare den fra andre hunder, mener du? 

Anonymkode: 7320b...49e

Ja, det tenkte jeg. Ikke så ofte hunden må forvares mot mennesker.

Skrevet

Om det ikke er en stor rase så løft den opp

Anonymkode: 8414b...554

Skrevet

Tenker du kan, som i om du har lov? Ja, det har du lov til. 

"Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning avangrepets farlighet og den angrepnes interesse"

Lov om hundehold

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For oss som bor midt i Oslo er dette en meget sentral problemstilling. Vi møter hunder av alle slag, og mer eller mindre forsvarlig hundehold.

Kan du forsvare hunden din?

Det spørs. I verst tenkelig tilfelle kan du nok ikke det. Uten skytevåpen. Begge løse.. Din i bånd.. kanskje ikke heller.

Hatt stor, litt vel tøff hund før. Snill, morsom mot mennesker og snille hunder. Mot andre tøffe, kanskje ikke helt gode hunder heller, ikke ydmyk i det hele tatt. Begge løse, og det smalt stadig og jeg måtte inn å skille. De andre eierene turte aldri. Jeg ble aldri noensinne bittskadet i mine inngrep, men tror det hadde litt med bevisst metode hos meg. Ikke noe unormalt forøvrig at to hunder braser i hop slik, det høres verre enn det er.

Når det derimot brukes tenner i et slikt basketak er egentlig de normale spillereglene i hundespråket brutt. Da kan tusen og ett være ute. Litt annerledes med småhund egentlig.. de ser ut til å nafse litt på hverandre i større grad. Min erfaring i alle fall. Jeg har en liten hund i dag på 7 mnd., kjempeglad i alt av hunder, virkelig alt. Men treffer jeg en stor psycho hund.. ok. Må rett og slett prøve å skremme den, psyke den ut. Vær offensiv. Ikke offer.

Har hatt én slik opplevelse mot en annen småhund jeg eide. Løs, midt på natten. Digert svart beist kom spurtende mot henne med lavtsenkende hode. Jeg ante straks hensikten og klarte å avskjære beistet før den nådde frem til den lille hunden min som hadde lagt seg ned i håp om nåde, eller stiv av skrekk. Hylte gjorde den i hvert fall. Jeg valgte å brøle med dyp stemme, holdt begge armene max ut fra kroppen i et slags fange-grep. Så jævlig glup ut tenker jeg.. Den rygget heldigvis bakover.. Flaks. Skjødesløst å ikke ha hunden min i bånd 100% av tiden vil mange si. Men i et slikt tilfelle, når du må løfte opp hunden i båndet, så er det ikke brått sikkert en crazy dog gir opp der.. 

Svaret fra eieren var "sorry, den reagerer på flatnesede hunder." 50 meters avstand og bekmørkt. "Right,," Prøv med en litt smartere forklaring neste gang, parerte jeg.

Min lille hund så stolt opp på pappaen sin som hadde reddet angrepet.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er hunden som skal forsvare meg , ikke omvendt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, den klarer fint å forsvare seg selv. 

Anonymkode: d84b7...48c

HÆÆ? Puddel vs Pitbull ?

Anonymkode: 0cea4...47b

Skrevet

Ja, ved å hive en neve godbiter på den andre hunden.

Anonymkode: 6baf7...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, ved å hive en neve godbiter på den andre hunden.

Anonymkode: 6baf7...263

😂😂😂

• Liker 1
Skrevet

Er like mange dårlige hundeeiere/usikker og aggressive hunder her på bygda som i en by. 

Skrevet

Viss hunden er stor nok og målrettet nok i angrep så nei. Spesielt ikke viss de angriper i flokk som ofte er tilfelle når mennesker eller hunder blir drept i hundeangrep. Kan ikke forsvare meg stort mot knivstikking heller for den saks skyld, eller påkjørsel. Lever godt med alle disse små risikoene i hverdagen likevell. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sparker vekk andre bikkjer som kommer for nære. Går de i bånd får eier beskjed om å ta til seg bikkja først, for min skal ikke hilse. Velger eier å ikke høre løser jeg det selv, løse bikkjer gidder jeg ikke gi eier beskjed først. 

Anonymkode: 74d0e...b60

Skrevet

Jada såklart, nå har jeg en liten chihuahua tispe, hun har nesten blitt angrepet før. Men det går som regel fint.

Anonymkode: c7997...63c

Skrevet

Jeg har skilt hunder i slagsmål før og skulle nå klart å gjøre det igjen. Men foretrekker å være i forkant hvis jeg kan det.

• Liker 1
Skrevet

Man skal jo helst ikke gå imellom to hunder. Min snille schæfer ble angriper av en annen hund på tur. Husker ikke rasen men det var en større hund. Jeg tok det rolig og hunden min tok det veldig rolig, var som at han skjønte at her har han ikke noen sjanse. Den angripende hunden tok et fint grep i halsen på min hund, men det var mest for å markere. Når de var rolige så prøvde jeg å få bort grepet og klarte det til slutt. Hunden min klarte seg uten blod, tennene hadde tatt i halsbåndet. Kunne gått ille så var egentlig sjanseløs. Så nei jeg kan ikke beskytte hunden min. Mot store «aggressive» hunder. 

Anonymkode: b1a4a...c37

• Hjerte 1
Skrevet

Det har gått greit til nå. Har hatt et par nervepirrende episoder der en løs hund har gått ut mot min. 
Min hund har fått beskjed om å sitte der den er og jeg har løpt mot den andre hunden som da har stoppet opp og eier har klart å fange den. Ofte blir den angripende hunden litt satt utt om man kommer løpende mot dem, men vet ikke hvordan det ville gått om de var i flokk.  
Nå har jeg en liten hund som jeg kan løfte opp om den er nær meg, men jeg tror nok jeg automatisk ville ha forsøkt å jage bort den andre først.

Anonymkode: c8898...2c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...