Gå til innhold

Kan man søke jobb og si man ser etter kun 2-3 dager jobb i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en liten jobb nå som er noen dager i uken, men jeg har alltid vært flink med økonomien min. Er i slutten av 20 årene bor i kjøpt leilighet (ikke jeg som eier) eier egen bil, ingen lån noen steder og sparekontoen vokser hver mnd., vil heller ikke ha noen barn. Så jeg er heldig økonomisk, men vil si jeg også er flink med å spare penger opp i gjennom årene. 

Spørsmålet mitt.. Jeg tenker at jeg vil jobbe litt mer enn jeg gjør nå etter hvert, men vil absolutt ikke ha noe 100% stilling. Jeg har bare lyst på 2-3 dager til i uken med jobb. Men er det noe man kan skrive på en CV eller spørre om? (butikk jobber, cafeer, kino osv.) Får et inntrykk av alle ser etter folk som er super engasjert til å jobbe mest mulig helst også overtid ++

Jeg forstår at dette nok er det det de som ansetter er mest interessert etter, men er det virkelig helt urimelig å si at man er interessert i 2-3 dagers jobbing i uken? Har forskjellige grunner for at jeg ikke vil jobbe fult, orker ikke fortelle alt her da blir det noen sider. Og ja jeg vet godt om pensjon osv.

Så takk om noen har svar på spm mitt! 

Anonymkode: ea2ea...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da søker du jo bare på deltidsstillinger.

Anonymkode: bbdd1...089

• Liker 3
Skrevet

1dag er 20%
2dager er 40%
3dager er 60%
4dager er 80% 
5dager er 100%

Skriv bare at du søker på 40-60% fast stilling

Anonymkode: 24dbc...04c

Skrevet (endret)

Finnes haugevis av deltidsstilinger innenfor de jobbene du nevner over her. Mange av de jobbene ønsker også flest mulig deltidsstillinger, da de ikke kan forutse salg, kunder osv. 

Endret av Jaytee
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1dag er 20%
2dager er 40%
3dager er 60%
4dager er 80% 
5dager er 100%

Skriv bare at du søker på 40-60% fast stilling

Hva med 50%?

Anonymkode: 7c13e...698

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da søker du jo bare på deltidsstillinger.

Anonymkode: bbdd1...089

Men får man ikke ofte flere vakter og forskjellig antall hver mnd.? Jeg jobbet i klesbutikk en gang var kun vikar/ringe vikar med rundt 15% stilling, eller mindre jeg husker ikke (var 18 år). Og da var det noen måneder jeg jobbet 2 dager, andre perioder jobbet jeg/ble satt opp til å jobbe fulle uker/mnd. Følte jeg var oppi en 80-90% stilling etter hvert. Og vi fikk vaktlistene hver 14 dag.. Om noe ikke passet måtte vi få byttet og fikse det selv.. Jeg orker ikke å jobbe sånn igjen kjenner jeg.

• Liker 1
Skrevet

Søk som ringevikar på f.eks sykehjem eller lignende. Da bestemmer du selv hvor mye du vil jobbe. Bare husk at om du sier ofte nei havner du lenger ned på ringelisten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med 50%?

Anonymkode: 7c13e...698

dvs 2dager ene uka og 3dager neste uke.

• Liker 2
Skrevet

Men får man ikke ofte flere vakter og forskjellig antall hver mnd.? Jeg jobbet i klesbutikk en gang var kun vikar/ringe vikar med rundt 15% stilling, eller mindre jeg husker ikke (var 18 år). Og da var det noen måneder jeg jobbet 2 dager, andre perioder jobbet jeg/ble satt opp til å jobbe fulle uker/mnd. Følte jeg var oppi en 80-90% stilling etter hvert. Og vi fikk vaktlistene hver 14 dag.. Om noe ikke passet måtte vi få byttet og fikse det selv.. Jeg orker ikke å jobbe sånn igjen kjenner jeg.

Det må du avklare når du begynner. Du trenger i prinsippet ikke jobbe mer enn stillingsprosenten din.

Skrevet

dvs 2dager ene uka og 3dager neste uke.

Eller to og en halv dag.

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke jobbe mer enn det som står i kontrakten din, selv om arbeidsgiver kan spørre deg om du har mulighet. Da sier du bare "nei." (Det finnes unntak om det er sykdom eller et eller annet uforventet som har skjedd på jobben hvor en kan være pliktet til å jobbe litt mer i en kortere periode, men det er sjeldent den loven gjelder.)

Anonymkode: 511a7...eb8

Skrevet

Det er veldig mange steder som ønsker folk i deltidsstillinger, så dette skulle la seg gjøre. Du blir ansatt i en liten prosentstilling, eller som tilkallingsvikar og har all rett til å si nei til vakter som overstiger stillingsprosenten din, bare avklar med arbeidsgiver slik at dere begge vet hvordan det ligger an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...