Gå til innhold

Burde alle funkjonshemmede fått en funkjonsassistent på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser youtubeserien " hannah tester arbeidslivet" og ser hun testeer forskjellige arbeidsplasser. Hun er lam etter ryggmargskade som jeg har fortått det og har også nedsatt hånmotorikk. Men alikevel ser det ut som hun får til jobben superbra. Ved hjelp av " funkjonsassistenten som hjelper hun med løft, toalettbesøk og andre praktiske ting på jobben. Tenk hvor mange som kunne jobbet istedenfor å ikke jobbe med en slik assistent. Burde det bli en lovfestet rettighet?

Anonymkode: 5ea02...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan finner man ressurser til det? Er det ikke bedre å hjelpe folk ut i jobber de kan klare uten egen assistent?

Anonymkode: 4f846...e07

• Liker 4
Skrevet

Det vil nok gi mange arbeidsplasser, hvis alle funksjonshemmede skulle hatt funksjonsassistanse. Men hvor lønnsomt det er, er jeg mer i tvil om. 

Og hvem er ansvarlig hvis det skjer en ulykke i barnehagen, hvis jobb er blitt gjort med assistanse. Er det rullestolbrukeren selv? Assistenten? Arbeidsgiver til assistenten?

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (42 minutter siden):

Det vil nok gi mange arbeidsplasser, hvis alle funksjonshemmede skulle hatt funksjonsassistanse. Men hvor lønnsomt det er, er jeg mer i tvil om. 

Og hvem er ansvarlig hvis det skjer en ulykke i barnehagen, hvis jobb er blitt gjort med assistanse. Er det rullestolbrukeren selv? Assistenten? Arbeidsgiver til assistenten?

Men sånn er det med alt annet også

Skrevet
Pipaluk skrev (45 minutter siden):

Det er mer lønnsomt enn uføretrygd

Skrevet

Dersom personen uansett på ha assistent hele dagen, så må du jo være fint for alle om personen kommer seg inn i arbeidslivet. 

Dersom personen ikke har assistent hele dagen så tror jeg det beste for samfunnet vil være å bistå personen inn i et yrke hen kan mestre uten assistent. Og da heller bruke statlige midler på å tilrettelegge arbeidsplassen. 

Anonymkode: 8b5de...fcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

for den funksjonshemmede er en jobb alltid mer lønnsomt enn uføretrygd. For samfunnet kan det å måtte betale en ekstra person på jobben være en økt utgift og ikke alltid lønne seg. 

• Liker 6
Skrevet

JA! Jeg skulle gjerne hatt en slik assistent.

Anonymkode: a2bac...205

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men sånn er det med alt annet også

Hva mener du med alt annet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tvilsomt. Det vil nok bli en større utgift enn å putte de på uføretrygd. 

Anonymkode: b1c22...766

• Liker 1
Skrevet

Det må da være enklere å ansette assistenten i jobben, enn å ansette en assistent til å gjøre jobben for en funksjonshemmet som ikke behersker jobben. Funksjonshemmede bør absolutt få jobbe, men fortrinnsvis med noe de kan klare å utføre selv. Jeg har f.eks dårlig rygg, ergo kan jeg ikke jobbe med tunge løft. 

Anonymkode: c2f23...743

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye tjener man på å være funksjonsassistent i barnehage versus å være assistent i barnehage?

Noen som vet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei.

Assistenten må jo ha egen lønn, som vil ligge høyere i snitt enn uføretrygd.

Det er høyst sannsynlig langt billigere for samfunnet å bare utbetale uføretrygd.

Anonymkode: 1fc94...9cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er bedre at de får en jobb de kan klare selv uten assistent. 

Anonymkode: ad522...d2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 9.38):

Er bedre at de får en jobb de kan klare selv uten assistent. 

Anonymkode: ad522...d2c

Veldig mange funksjonshemmede har sammensatt problematikk med både nedsatt håndmotorikk, kognitive vansker og problemer med å gå. De som kun har problemer med beina og ned uten noe tillegsproblematikk er fåtall av funkjonshemmede. Derfor vil mange måtte ha en assistent på jobb for å få til å jobbe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...