Gå til innhold

Spørsmål ang kastrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min skal kastreres i morgen samt id merkes. Han blir 9mnd denne uken.  Og jeg lurte på hvor lenge han må gå med krage? Noe jeg må ta mer hensyn til? Noen spesielle matskåler han burde ha? Dette er min første katt og ønsker og gjøre det riktig. Han er forsikret.  Hvordan oppfører de seg dagene etter kastreringen?  Burde jeg bytte for? Han bruker nå nutrima.

Anonymkode: 289db...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kastert 3 hunnkatter, så det blir kanskje ikke helt det samme. Men ingen av dem måte bruke krage, såret var syd slik at det ikke var synlige sting og de forsvant av seg selv. Det som var den største bekymringen her var at kattene var tilbake til «normal» dagen etter operasjon, ihvertfall mentalt. Så et par av dem kunne finne på å prøve å hoppe opp i seng, sofa, stoler osv. Det var ikke helt bra rett etter operasjon så jeg måte passe godt på eller begrense områder de hadde tilgang til noen dager for at de ikke skulle hoppe så mye opp/ned og potensielt skade seg.

Anonymkode: ae81c...b11

Skrevet

Kastrering av hannkatt er et lite inngrep i forhold til kastrering av hunnkatt. Jeg har vært fosterhjem for flere hunnkatter som har blitt kastrert, og ingen av de har måttet bruke body eller krage. Katter er generelt litt smartere enn hunder på dette viset; de fleste lar sår være i fred med mindre de er betente. Om veterinæren sender med deg krage, så kan du jo ha den på selvfølgelig, men den trenger jo ikke å være på hele tiden (når du f.eks har den under oppsyn). 

Pass på at katten ligger varmt når dere kommer hjem. Unngå at han prøver å snuble rundt i hjemmet eller hopper opp på møbler. Hold han i ro og sørg for at han får sove. Han vil være seg selv igjen ganske raskt (på kvelden eller neste dag). Stresset av et veterinærbesøk kan dog sitte igjen i noen dager, men det varierer fra katt til katt. 

Anonymkode: a1b53...18b

Skrevet

Aldri brukt krage eller body på mine katter. Så lenge de får tilstrekkelig smertelindring er det som regel ikke nødvendig. Bare pass på at pus ikke raser for mye i de første dagene for å unngå for mye belastning på evt sting. Kjøp inn mat til steriliserte katter og begynn overgangen til det mens du har av det gamle foret (så det ikke blir for brå overgang). 

Anonymkode: 4828d...491

Skrevet

Min fikk krage med beskjed om å bruke den i 7-10 dager. 

Og jeg hadde to, så måtte passe på at de ikke slikket hverandre. 

Matkopp som får plass i skjermen. Vannkopp også. Heller etterfylle på ofte. 

Do som ikke har dør, men er kasse som han får plass i. 

Ikke herjeleke, så får tid til å gro. Leke rolig.

Du får et notat fra dyrlegen. 

Blande inn sterilmat i den maten han er vant til, også gå over på.

Anonymkode: 54910...c5e

Skrevet

Jeg tok av kragen i perioder, under oppsyn, for veldig godt å få klødd seg under, og sitte på fanget å vaske andre deler av kroppen. Bare passe på at ikke slikker der.

Anonymkode: 54910...c5e

Skrevet

Har kastrert et titalls hannkatter (er oppdretter), og ingen av dem har trengt noen krage. Det er minimale snitt det er snakk om, så alle har vært i fin form og alt har gått helt supert.

Hunnkatter kan derimot trenge body. (Større sårflate og større sjanse for infeksjon.)

Anonymkode: 304ca...a1c

Skrevet

Hannkattene mine, og de jeg har hatt i fosterhjem har ikke fått krager. Han ene var så redd at han kun ble delvis vekt hos veterinær, så han var ganske groggy når vi kom hjem. Absolutt ingenting mer å tenke på har de tre ulike veterinærene sagt etter kastrering av hannkatter.

Med hunnkatt har jeg måtte fjerne plasterlapp etter noen dager, og ellers fulgt med på såret. Med hunnkattene fikk jeg beskjed om å prøve holde de rolige, og ikke alt for voldsom lek.

Med egne og fosterkatter, så har jeg vært med på kastrering av 12 puser de siste 5-6 årene.

Anonymkode: 307c2...a18

Skrevet

Han er ferdig med kastrering og id merking nå. Takk for gode svar!

Nå er jeg bekymret for om det blir infeksjon.  Kjøpte denne katten for å hjelpe meg med alvorlig angst, men fy, er bekymret nå🙈

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er ferdig med kastrering og id merking nå. Takk for gode svar!

Nå er jeg bekymret for om det blir infeksjon.  Kjøpte denne katten for å hjelpe meg med alvorlig angst, men fy, er bekymret nå🙈

-ts

Svært liten sjanse for infeksjon, svært liten! 
Hadde det vært noe særlig sjanse for infeksjon, så hadde pusen fått antibiotika. 
Mine har fått det som forebyggende ved tanntrekk. 

Og ja, pelsbarn hjelper mye mot angst, og trigger angst i andre former 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Svært liten sjanse for infeksjon, svært liten! 
Hadde det vært noe særlig sjanse for infeksjon, så hadde pusen fått antibiotika. 
Mine har fått det som forebyggende ved tanntrekk. 

Og ja, pelsbarn hjelper mye mot angst, og trigger angst i andre former 😛 

Takk for betryggende svar, huff ja skummelt og levere han vekk og ikke være der med han. Litt spent på hvordan han blir når han kommer hjem, er på vei for å hente han nå. Han er absolutt ikke en medgjørlig katt, men håper sårene gror fort og at han ikke må gå lenge med kragen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for betryggende svar, huff ja skummelt og levere han vekk og ikke være der med han. Litt spent på hvordan han blir når han kommer hjem, er på vei for å hente han nå. Han er absolutt ikke en medgjørlig katt, men håper sårene gror fort og at han ikke må gå lenge med kragen.

Det går nok veldig fint. Kastrering av hannkatter er et lite inngrep, og sjansen for infeksjon er svært liten 🙂 

Anonymkode: a1b53...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 12.24):

Hvordan gikk det? Fikk han i det hele tatt krage?

Har som nevnt tidligere en som var så redd at de ikke vekket han helt på klinikken. Han var absolutt ikke medgjørlig, han var veldig traumatisert av sine første måneder i livet. Veterinær kalte han "helt uhåndterlig, absolutt ikke tam på noen måter!".  Men etter han ble kastrert så ble han mye roligere, og gjorde enorme fremskritt, og gikk fra å være livredd til å søke etter kos.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gikk det? Fikk han i det hele tatt krage?

Har som nevnt tidligere en som var så redd at de ikke vekket han helt på klinikken. Han var absolutt ikke medgjørlig, han var veldig traumatisert av sine første måneder i livet. Veterinær kalte han "helt uhåndterlig, absolutt ikke tam på noen måter!".  Men etter han ble kastrert så ble han mye roligere, og gjorde enorme fremskritt, og gikk fra å være livredd til å søke etter kos.

Det gikk helt ok, han var visst veldig grei å ha med å gjøre på klinikken. Han fikk med krage og må bruke den i 8 til 10 dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...