AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Hei! Dersom man blir enke(mann) i ung alder, gifter seg på ny og dermed rekker å leve like lenge med begge ektefeller, hvor hadde du ønsket å gravlegges? Bare for å gjøre det enda "vanskeligere": hvis man har et felles barn sammen med hver av partnerne? Rar tanke, men har lurt på dette og har fått forskjellige svar når jeg har spurt andre. Hva er deres tanker? Anonymkode: 5eab8...5bc 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Det er individuelt. Jeg er enke men med ny mann og per nå vil jeg fortsatt gravlegges med avdød mann. Jeg har ikke klart å få sterke følelser for noen siden, men om jeg får det og har et langt og godt liv med ny mann så vil jeg nok gravlegges med han og prøve å glemme fortiden. Anonymkode: 5f5ab...2a4 1
Brunello Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Det enkleste er hver sin grav. Det er nok imidlertid mange som ligger sammen med den siste ektefellen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Jeg ville ønsket en individuell grav, men gjerne på samme sted som både gammel og ny ektefelle hvis det var mulig. Anonymkode: f3862...848
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Ja eller gravlagt med egne foreldre Anonymkode: 5f5ab...2a4
svartkatt Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Hm.. jeg vil kremeres.. så kunne vel bli delt mellom de to.. trenger ikke noe navn på en stein.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja eller gravlagt med egne foreldre Anonymkode: 5f5ab...2a4 Det er jo ganske sært, om man først har valgt seg en livspartner, hele to ganger. Anonymkode: 6b425...bb3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er individuelt. Jeg er enke men med ny mann og per nå vil jeg fortsatt gravlegges med avdød mann. Jeg har ikke klart å få sterke følelser for noen siden, men om jeg får det og har et langt og godt liv med ny mann så vil jeg nok gravlegges med han og prøve å glemme fortiden. Anonymkode: 5f5ab...2a4 ja, enig. Min mor ble tidlig enke og har nå ny ektefelle. Er veldig glad i min stefar som har vært lenge i livet, men hun har avholdt plass ved siden av pappa. Hun sier det samme som deg, elsker stefar, men ingenting kan bli det samme som med pappa<3 Anonymkode: 5eab8...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ganske sært, om man først har valgt seg en livspartner, hele to ganger. Anonymkode: 6b425...bb3 Hvorfor det? Foreldrene er ofte enda tettere bånd. Anonymkode: 5f5ab...2a4
Meadow Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Jeg vil også kremeres, og det er egentlig ikke så farlig hvor urna blir satt ned. Kan godt ha sånn felles-sted med en navneplankett. Jeg er ikke så sentimentalt anlagt. Ikke vil jeg at noen skal føle seg forpliktet til å stelle graven heller. Hvis jeg lever til jeg blir gammel så vil det nok bli vanligere og vanligere å gjøre det sånn pga plassmangel på kirkegårdene. 2
Brunello Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor det? Foreldrene er ofte enda tettere bånd. Anonymkode: 5f5ab...2a4 Det er jeg ikke enig i.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Om barn hadde vært i bildet, som i eksempelet, ville jeg i utgangspunktet valgt å gravlegges alene, for ikke å skape vondt blod i familien og mellom halvsøsken. Hvor mine markspiste rester befinner seg geografisk er langt mindre viktig enn ikke å skape splid i familien og vonde følelser nedover i rekkene. Hadde gjort det klart at min stein var åpen for den som måtte ønske det. Anonymkode: 5ce2d...de3 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Brunello skrev (6 minutter siden): Det enkleste er hver sin grav. Det er nok imidlertid mange som ligger sammen med den siste ektefellen. Min mor er enke(60 år), jeg hadde syntes det var rart hvis hun skulle ligget med evt ny ektefelle. Hele livet har hun bygget og levd med min far. En evt ny ektefelle (i den livssituasjonen/alderen hun er i nå) vil en jo ikke ha like mange opplevelser sammen. Sier selvfølgelig ikke at livet er over, men dette med å bygge et liv sammen, med hus, barn osv. er ikke det samme som når man møtes etter et levd liv! Anonymkode: 5eab8...5bc 1
Snok1 Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Kremasjon og fellesgrav er det progressive svaret. 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Meadow skrev (2 minutter siden): Jeg vil også kremeres, og det er egentlig ikke så farlig hvor urna blir satt ned. Kan godt ha sånn felles-sted med en navneplankett. Jeg er ikke så sentimentalt anlagt. Ikke vil jeg at noen skal føle seg forpliktet til å stelle graven heller. Hvis jeg lever til jeg blir gammel så vil det nok bli vanligere og vanligere å gjøre det sånn pga plassmangel på kirkegårdene. Min tante og onkel har allerede søkt om å få spredd asken sin på sjøen. Deres barn har etablert seg på andre siden av landet, og dem ønsker ikke at di skal ha dårlig samvittighet for gravstell osv! Anonymkode: 5eab8...5bc 1
Brunello Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 Ekstra vanskelig kan dette bli om den som er enke dør før sin nye ektefelle. Da kan vedkommende bestemme gravsted. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Foreldrene er ofte enda tettere bånd. Anonymkode: 5f5ab...2a4 Funker dårlig hvis alle skal tenke sånn? Hvis du vil gravlegges med dine foreldre, men dine foreldre ønsket det samme så di ligger hos sine foreldre osv osv... Anonymkode: 5eab8...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 Brunello skrev (2 minutter siden): Ekstra vanskelig kan dette bli om den som er enke dør før sin nye ektefelle. Da kan vedkommende bestemme gravsted. Ikke dersom det er særkullsbarn (tror jeg?). Det er dessverre nok av eksempler på vanskelige familieforhold! Dette er virkelig noe en selv bør ta stilling til før det blir aktuelt, og få "sikret" det formelt ved å skrive testament eller på annen måte. Anonymkode: 5eab8...5bc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #19 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor det? Foreldrene er ofte enda tettere bånd. Anonymkode: 5f5ab...2a4 Visst foreldrene er gravlagt med sine foreldre da? Altså hver for seg.. Anonymkode: 840d6...0be 1
Hjerte Skrevet 5. desember 2022 #20 Skrevet 5. desember 2022 Kan dumpe meg i en grøft for min del. Jeg ville rett og slett ikke ofret energi på problemstillingen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå