Gå til innhold

Uføreforsikring unntatt psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden gikk jeg hos psykolog. Nå når jeg skal skaffe meg uføreforsikring får jeg beskjed om at den ikke vil gjelde psykisk sykdom siden jeg har det i historikken min. 

Forstår ikke hvorfor. Dessuten er psykisk sykdom et veldig vidt begrep, det blir jo det samme som å si at fysisk sykdom ikke blir dekket fordi jeg knakk foten i 4.klasse? 

Kan noen forklare meg?

Anonymkode: 9429f...c40

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Samme her. Vi ble tildelt psykolog da vårt barn ble alvorligt sykt. Standard prosedyre. Snakket med psykologen 3 ganger. Da jeg søkte om uføreforsikring fikk jeg samme svar som deg. Veldig urettferdig og fikk ingen spesiell forklaring utenom at det er slik prosedyren er.

Anonymkode: f717a...0c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noen år siden gikk jeg hos psykolog. Nå når jeg skal skaffe meg uføreforsikring får jeg beskjed om at den ikke vil gjelde psykisk sykdom siden jeg har det i historikken min. 

Forstår ikke hvorfor. Dessuten er psykisk sykdom et veldig vidt begrep, det blir jo det samme som å si at fysisk sykdom ikke blir dekket fordi jeg knakk foten i 4.klasse? 

Kan noen forklare meg?

Det er vel ganske vanlig å utelate diagnoser man har fra før for dekning. Vet ikke om de er ekstra strenge ved psykisk sykdom.  Det virker litt sånn på det du skriver.

Skrevet

Kontakt forsikringsselskapet eller søk i et annet selskap. Det er litt ulike praksiser. Jeg fikk uføreforsikring gjennom jobben uten problem, hadde historikk med depresjon.

Ble ufør grunnet psykisk sykdom og fikk forsikringssummen jeg skal ha uten problemer. Min er i Storebrand.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok fordi de regner deg som mer utsatt for psykisk sykdom om du har noen form for historikk innenfor det i helsevesenet. Kan jo ikke ha unntak for angst, så får du uføretrygd pga depresjon. Same shit. Jeg har migrene og har unntak for all type hodepine.

Anonymkode: 356f8...c57

Skrevet

Forstår du ikke hvorfor? Tror du selskapene driver veldedighet

Det sier seg selv at de sikrer seg mot diagnoser du tidligere har hatt, spesielt viss de har fare for å komme tilbake ved endrede livssituasjoner osv.

Enda større risiko er psykiske diagnoser siden det ikke kan bevises eller nødvendigvis er synlig, det er også noe av det letteste man kan snylte seg til med litt grunnleggende kunnskap uten at noen kan bevise/motbevise det 100%. Det er dessverre slik at mange utnytter disse "usynlige" diagnosene til å få ytelser de egentlig ikke har krav på.

Anonymkode: 76401...622

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er merkelig for meg at du ikke forstår hvorfor du får avslag. Et knekt bein, som er en ulykke, kan ikke sammenlignes med psykisk sykdom. Statistikken er soleklar, er du først disponert for psykisk sykdom så er risikoen for å få det igjen siden skyhøy.

Det gjelder forøvrig alle sykdommer, du får ikke dekket sykdommer du allerede har 🤷🏼‍♀️

Det er jo standard prinsipp ved forsikring og ikke akkurat vanskelig å forstå.

Anonymkode: 13753...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg?

Alt du har hatt symptomer på tidligere vil bli unntak. De gjør alt for å slippe å utbetale. Kan også nevnes at de fleste uføreforsikringer ikke dekker de fleste psykiske lidelser uansett. 

Anonymkode: 31e17...629

Skrevet
Nevrosererroser skrev (1 time siden):

Kontakt forsikringsselskapet eller søk i et annet selskap. Det er litt ulike praksiser. Jeg fikk uføreforsikring gjennom jobben uten problem, hadde historikk med depresjon.

Ble ufør grunnet psykisk sykdom og fikk forsikringssummen jeg skal ha uten problemer. Min er i Storebrand.

Det er veldig stor forskjell på forsikring privat og forsikring gjennom arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan true med å lete etter nytt forsikringsselskap for alle sine (stort sett friske) ansatte. Jeg fikk ikke forsikring privat, men gjennom arbeidsgiver kunne jeg få. Jeg hadde rett nok to år uten dekning for min kjente sykdom, men med alt annet. Da jeg ble sykere var det ikke noe problem med forsikringsselskapet. 

Anonymkode: 619e4...3a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig stor forskjell på forsikring privat og forsikring gjennom arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan true med å lete etter nytt forsikringsselskap for alle sine (stort sett friske) ansatte. Jeg fikk ikke forsikring privat, men gjennom arbeidsgiver kunne jeg få. Jeg hadde rett nok to år uten dekning for min kjente sykdom, men med alt annet. Da jeg ble sykere var det ikke noe problem med forsikringsselskapet. 

Anonymkode: 619e4...3a9

Det stemmer, samtidig er det ofte fullt mulig å snakke med forsikringsselskap privat også, en del ting har forsikringsselskapene karenstid på eller er villige til å ta legeerklæring på. Også psykisk sykdom. 
Så er det som sagt litt ulik praksis i selskapa så der for eksempel Fremtind sier full stopp kan Storebrand si OK pga ulik praksis. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har, som en over også skriver, migrene. Får ikke utbetaling ved noen former for hodepine-relaterte plager. Selv om det ikke nødvendigvis er migrene. Tror dette er vanlig. 

Anonymkode: baa18...8d7

Skrevet

Psykisk sykdom er den største enkeltårsaken til uførhet, selvfølgelig vil ikke forsikringen dekke det når du allerede har vist at du er tilbøyelig til å ha økt risiko for psykisk sykdom. Har du vært psykisk syk tidligere er det betydelig økt risikof or å bli det igjen. Et beinbrudd er en ulykke, psykisk sykdom er det ikke. 

Anonymkode: 8a73a...b31

Skrevet

Jeg får ikke dekket for noe med luftveiene fordi jeg hadde astma da jeg tegnet forsikringen min. Så det gjelder ikke bare det psykiske.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Nevrosererroser said:

Det er gjerne litt andre regler for store arbeidsgivere med kollektive avtaler.

Anonymkode: ba056...735

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan noen forklare meg?

Helt utrolig at en skal straffes på den måten. Blir jo slik at folk unngår å skaffe seg hjelp før de har forsikring

Anonymkode: b1209...1d3

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt utrolig at en skal straffes på den måten. Blir jo slik at folk unngår å skaffe seg hjelp før de har forsikring

Jeg har en uoffisiell aspergers-diagnose, hvor psykologen jeg gikk til sa at hun kunne la være å skrive diagnosen i journalen min og gjøre den offisiell, nettopp pga at jeg kom til å få problemer med forsikringer om jeg hadde diagnosen... 

Det er en uting at det er så voldsomt man blir straffet også. 

Anonymkode: 0c7e3...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en uoffisiell aspergers-diagnose, hvor psykologen jeg gikk til sa at hun kunne la være å skrive diagnosen i journalen min og gjøre den offisiell, nettopp pga at jeg kom til å få problemer med forsikringer om jeg hadde diagnosen... 

Hvis du allerede har gått til psykolog vil nok ikke Aspergers dekkes. Det handler ikke bare om diagnoser, men at du i det hele tatt har gått til psykolog. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du allerede har gått til psykolog vil nok ikke Aspergers dekkes. Det handler ikke bare om diagnoser, men at du i det hele tatt har gått til psykolog. 

Jeg har forsikring, jo. Fikk full dekning om det var mer enn x antall år siden jeg var til behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Evt at folk velger å forsikre seg tidligere 🤪🤪 synes det sier mye om deg som ikke forstår at man ikke kan forsikre seg for hendelser som allerede har skjedd. Hadde man ikke hatt begrensninger så hadde prisen vært så høy at ingen kunne forsikret seg 😉 forsikring er ikke veldedighet eller et menneskerettstilbud. Litt perspektiv er en fordel, men det er vel vanskelig når man har så snever hjernekapasitet at man ikke ser lengre enn egen nesetipp 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det spiller ingen rolle, det eneste som skjer da er at ved innmelding av forsikringskrav hvis du først blir ufør så vil selskapet kreve tilgang til journalen som beviser at du har vært under utredning og behandling slik at de kan argumentere med at du hadde symptomene før innvilget forsikring. Det er ikke bare diagnose som teller, men også om man har vært i behandling som kan ha sammenheng med uføregrunnlaget. Journal og historikk gjennomgåes med lupe ved slike type forsikringskrav, og uføredekninger har den største raten av forsikringssvindel så det slåes ekstra hardt ned på.

Så I praksis betaler du bare for falsk dekning, det biter deg i ræva å være uærlig 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...