Gjest MissWoodville Skrevet 5. januar 2023 #221 Del Skrevet 5. januar 2023 Purple Basil skrev (40 minutter siden): Hvor mye kan man stole på det som står i den boken? Harry og Meghan er tatt i løgn flere ganger. Tenker man skal ta alt som står der med en stor klype salt. Jeg må si at hvis Harry lyger om noe så alvorlig som at broren har vært voldelig, så er han helt på tur og ville veier. Straffbart et det og. Så gal tror jeg ikke Harry er, og jeg tror dessverre det er noe sannhet i det. Ja de har blitt tatt i «løgn», men det er da svært lite alvorlige løgner, mer overdrivelser eller hvite løgner. Dette her er noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissWoodville Skrevet 5. januar 2023 #222 Del Skrevet 5. januar 2023 Tanuki skrev (45 minutter siden): Det virker som det hagler med beskyldinger fra boken til Harry som kommer ut neste uke. Begynner å bli litt vell forutsigbart. De har absolutt ingenting annent å tilby enn å utlevere Harrys familie, og kjører hardere på for hvert nye intervju, dokumentar og nå boken hans. Skjønner de virkelig ikke selv at den konstante offermentaliteten ikke kommer til å hjelpe dem i lengden? Virker som den amerikanske pressen allerede begynner å gå lei. Det gjør det. For meg så er det tydelig at de er rasende etter å ha blitt behandlet dårlig, og at de har ingenting å miste. Jeg tenker og at det er en spesiell strategi, og utlevere litt etter litt, verre og verre beskyldninger. Det kan man tenke litt av hvert om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissWoodville Skrevet 5. januar 2023 #223 Del Skrevet 5. januar 2023 Purple Basil skrev (45 minutter siden): Hvor mye kan man stole på det som står i den boken? Harry og Meghan er tatt i løgn flere ganger. Tenker man skal ta alt som står der med en stor klype salt. Husk og på at dette er USA, landet hvor man kan bli tatt til retten for det meste og saksøkt. Dette vet Meghan, advokaten og Harry godt. Så jeg tror ikke at han lyger i den boken, det vil være katastrofalt i så fall, for han og Meghan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 5. januar 2023 #224 Del Skrevet 5. januar 2023 MissWoodville skrev (11 minutter siden): Husk og på at dette er USA, landet hvor man kan bli tatt til retten for det meste og saksøkt. Dette vet Meghan, advokaten og Harry godt. Så jeg tror ikke at han lyger i den boken, det vil være katastrofalt i så fall, for han og Meghan. Men ikke glem hvem han lyver om. Det er kongefamilien i Storbritannia med mottoet: «Never complain, never explain». Harry vet inderlig godt at kongehuset ikke kan ta til motmæle. De kan ikke saksøke Harry og Meghan. De er bundet på hender og føtter. 18 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissWoodville Skrevet 5. januar 2023 #225 Del Skrevet 5. januar 2023 Hulderen skrev (2 minutter siden): Men ikke glem hvem han lyver om. Det er kongefamilien i Storbritannia med mottoet: «Never complain, never explain». Harry vet inderlig godt at kongehuset ikke kan ta til motmæle. De kan ikke saksøke Harry og Meghan. De er bundet på hender og føtter. De er egentlig ikke det. Dronning Elizabeth er død og det var hennes motto. Det er ingen lov som sier at de ikke kan snakke, det bestemmer de selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissWoodville Skrevet 5. januar 2023 #226 Del Skrevet 5. januar 2023 Men uansett løgn eller ikke. Nå må de snart være ferdig med å utlevere familien så til de grader. Det er jo ekstremt sårende gjort. Uansett hvem som har rett eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 5. januar 2023 #227 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg er egentlig ikke sjokkert over at de har slåss - søsken kan være veldig nære og da også bli helt fryktelig sint på hverandre, og nei det er absolutt ikke greit. Det jeg er mest sjokkert over at at han skriver om det. For når alle disse opplysningen blir offentlig: hvordan skal da de da noen gang kunne ha et normalt forhold igjen? Ved å offentliggjøre alt dette så gjør han seg, og kone og barn, til persona non grata hos kongehuset. Jeg syns det hele virker veldig lite gjennomtenkt. De kjører på for fullt, og tjener sikkert helt enorme pengesummer på det, men samtidig: hva om noen år? Hva vil de tenke da? Han brenner absolutt alle broer. 27 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Applehead Skrevet 5. januar 2023 #228 Del Skrevet 5. januar 2023 Krølltopp1 skrev (13 timer siden): https://www.nrk.no/urix/prins-harry-hevdar-broren-prins-william-gjekk-til-fysisk-angrep-pa-han-1.16244300 Harry er så ekstremt egoistisk… Ikke enig. Hvis det er sant så syns jeg det er på sin plass å fortelle om det. Folk virker jo til å tro at William er en uskyldig engel.. Meghan og Harry er tøffe syns jeg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 5. januar 2023 #229 Del Skrevet 5. januar 2023 Virkelig tja. Også fra den nye boken: «Prince Harry reveals he killed 25 Taliban fighters during second tour of duty in Afghanistan and thought of them as chess pieces taken off the board». https://www.dailymail.co.uk/news/article-11602975/Prince-Harry-reveals-killed-25-Taliban-fighters-second-tour-duty-Afghanistan.html#article-11602975 Er han ikke riktig vel bevart? Hvis han ikke var et mål før, så er han det nå. 22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 5. januar 2023 #230 Del Skrevet 5. januar 2023 MissWoodville skrev (1 time siden): Husk og på at dette er USA, landet hvor man kan bli tatt til retten for det meste og saksøkt. Dette vet Meghan, advokaten og Harry godt. Så jeg tror ikke at han lyger i den boken, det vil være katastrofalt i så fall, for han og Meghan. Men det er ikke amerikanske kjendiser de lyver om i tilfelle, det er den engelske kongefamilien. Som aldri, aldri frivillig vil bli dratt inn i en rettssal for offentlig skittentøyvask. Så de lyver nok ganske risikofritt sånn sett. Jeg tror dessuten ikke Harry og Meghan lyver bevisst, jeg tror de forteller sin versjon av det de tenker er sannheten. Men hva som egentlig har skjedd kan være en helt annen historie… Dette må vel nærme seg den verste skandalen kongehuset har opplevd? Abdikasjonen var ille, men den avgåtte kongen gikk ikke ut i media i samme grad. Kaoset på 80-90-tallet med Diana og Sarah var ille det også, men jeg synes dette er verre. Andrew-skandalen er grusom, men han er mer perifer i kongefamilien. Jeg har lyst til å lese boka, men jeg har ikke lyst til å bidra til lommeboka til Harry og Meghan… vet ikke hvordan jeg skal løse det moralske dilemmaet. 24 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 5. januar 2023 #231 Del Skrevet 5. januar 2023 pop up bruker skrev (1 time siden): Jeg er egentlig ikke sjokkert over at de har slåss - søsken kan være veldig nære og da også bli helt fryktelig sint på hverandre, og nei det er absolutt ikke greit. Det jeg er mest sjokkert over at at han skriver om det. For når alle disse opplysningen blir offentlig: hvordan skal da de da noen gang kunne ha et normalt forhold igjen? Ved å offentliggjøre alt dette så gjør han seg, og kone og barn, til persona non grata hos kongehuset. Jeg syns det hele virker veldig lite gjennomtenkt. De kjører på for fullt, og tjener sikkert helt enorme pengesummer på det, men samtidig: hva om noen år? Hva vil de tenke da? Han brenner absolutt alle broer. Enig. Finnes det noen vei tilbake fra dette? Jeg tviler på det, det kan ta tiår før det evt blir noen forsoning her. Det har vi sett før i den familien… Og: Hva blir det neste? Hva har de igjen å selge av historier? Det er begrenset hvor mange bøker og serier man kan lage uten at det kommer nytt stoff til, og de blir stadig mer upopulære. De har en meget dyr livsstil, og vil neppe være i stand til å gå ned i standard. De må bruke penger i stort tempo. Så - hva skjer nå? 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 5. januar 2023 #232 Del Skrevet 5. januar 2023 Mmmwhatever skrev (10 minutter siden): Enig. Finnes det noen vei tilbake fra dette? Jeg tviler på det, det kan ta tiår før det evt blir noen forsoning her. Det har vi sett før i den familien… Og: Hva blir det neste? Hva har de igjen å selge av historier? Det er begrenset hvor mange bøker og serier man kan lage uten at det kommer nytt stoff til, og de blir stadig mer upopulære. De har en meget dyr livsstil, og vil neppe være i stand til å gå ned i standard. De må bruke penger i stort tempo. Så - hva skjer nå? Uff, nei, det tror jeg ikke. Hele forsiden av Daily mail er full av private "avsløringer" som jeg tror de færreste av oss ville gjort - selv om vi er privatpersoner. Alle familier har sitt, og mye bør ikke spres offentlig ut - enten om man er en privatperson elle offentlig person. Særlig ille blir det jo når man er en såpass offentlig person som Harry.. Og ja: hva er neste? Nå spres jo absolutt alt, men hva skal de leve av da? Jeg tror denne boka må være spikeren i kista for forholdet mellom det engelske kongehuset og prins Harry og hans nye familie. Jeg kan ikke forstå noe annet. Det er egentlig bare trist å være vitne til. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 5. januar 2023 #233 Del Skrevet 5. januar 2023 anbefaler denne. Samantha Markle ser dokumentaren og prater om hvordan hun ser sannheten. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StinkySocks Skrevet 5. januar 2023 #234 Del Skrevet 5. januar 2023 MissWoodville skrev (1 time siden): De er egentlig ikke det. Dronning Elizabeth er død og det var hennes motto. Det er ingen lov som sier at de ikke kan snakke, det bestemmer de selv. Jeg tviler på at resten av familien kommer til å nedverdige seg til dette nivået. Uansett hva som egentlig er sannheten, eller ikke. Ser ut til at kongefamilien bare kommer til å ignorere alt de kommer med, i stedet for å gi dette paret enda mer oppmerksomhet. Før eller senere kommer vel folk flest til å bli lut lei av denne endeløse klagingen, og slutte å generere oppmerksomhet til dem. Skal Harry liksom ikke gjøre noe annet enn å fortelle om kongefamilien de neste førti eller femti årene, liksom? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M** Skrevet 5. januar 2023 #235 Del Skrevet 5. januar 2023 (endret) Er ikke så overrasket over at disse to er i klinsj og at rollene de er født inn i skaper et vanskelig utgangspunkt for et godt brødreforhold, og kanskje kan man ha en viss forståelse for dem begge - altså både for William og Harry. En del av "klinsjen" og en del av utfordringene tror jeg kan relateres til den særegne britiske pressen, og en del tror jeg skyldes at de to er svært ulike som personer. William er født inn i denne rollen og skal i fremtiden overta tronen. I motsetning til Harry, virker det som han har vært mer komfortabel med medietrykket, og mer komfortabel med både rollen sin - og alt det som livet i denne familien innebærer. Det virker som han ønsker seg denne tilværelsen, noe som igjen innebærer at han naturlig nok forsvarer kongehuset, dets medlemmer og dets verdier. Om han ikke forsvarer det offentlig, så virker han drevet av plikt og av et ønske om å videreføre tradisjonene - om enn i noe fornyet form. Ikke minst virker han jevnt over noe mer rasjonell og noe mindre følelsesstyrt enn lillebroren. Han har trolig også blitt behandlet bedre i mediene, nettopp fordi han er tronarving og fordi kongehuset setter alle ressurser inn på å framstille de som er først i arverekkefølgen i best mulig lys. Når Harry hevder at kongehuset og deres kommunikasjonsavdelinger "ofrer" kongelige som er lenger bak i arverekkefølgen, tror jeg fort det kan være mye sannhet i dette. Harry på sin side, framstår som en annen og sartere og mye mer følsom type enn broren sin. Tidvis nærmest litt paranoid, noen ganger rettmessig - andre ganger ikke fullt så rettmessig. Noen av utsagnene til paret gjør at jeg tenker at de til dels har konstruert sin egen virkelighet, som bare delvis har rot i realitetene. Ikke minst virker det som Harry sitter igjen med utrolig mye traumer fra Dianas død - og ikke minst sinne overfor pressen/paparazziene som forfulgte henne hele livet. Det er ikke vanskelig å forstå at han nærmest hater britiske medier og hvordan de fungerer, der han har blitt instruert til å smile til dem en dag og blir "slaktet" og uthengt av dem neste dag - samtidig som man vel med rette kan si at særlig paparazzifotografene bidro til å ta livet av mora hans. William på sin side virker til å heve seg over mediene og deres skriverier, og virker til å i mye større grad ha lagt fortiden bak seg. Det er trolig et aktivt valg han har tatt, for å kunne fungere i både sin nåværende og framtidige rolle. Det er lett å forstå at Harry er sint på mediene, sint på systemet. Samtidig er det lett å forstå at Harrys (og Meghans) stadige, puljevise og til dels diffuse angrep på kongehuset der de veksler mellom å navngi og ikke navngi medlemmer og kommer med mer eller mindre dokumenterte beskydninger om f.eks rasisme , skaper både splid, sinne og aggresjon hos de medlemmene i kongefamilien som ønsker å bevare og hegne om institusjonen. Dessverre er det etter min mening også slik at Harry og Meghans legitime kritikk overfor både systemet og mediene drukner i halvsannheter, selvrettferdighet, spekulasjoner og mer eller mindre rettmessige/dokumenterte beskyldninger. Beskyldningene om rasisme fra familiens side er vage og slik jeg ser det ekstremt diffuse. Påstandene om at Archie har blitt forfordelt og fratatt titler er også bare tull. Å beskylde pressen for Meghans spontanabort er spekulativt så det holder, all den tid hun var en relativt "voksen" gravid - så "voksen" at sjansen for spontanabort er vesentlig forhøyet. Det er lite trolig at mediene bidro til at hun mistet barnet. I det hele tatt vil jeg si at Netflix-serien som ganske nylig ble sluppet er representativ for paret og det de forteller generelt; Serien er en visuell miks av bilder og videoer som -både- er tatt/filmet i sammenhenger der paret opptrer og er en del av settingen, men det er også en rekke bilder fra settinger der paret ikke har deltatt i det hele tatt - og som omhandler helt andre situasjoner og helt andre mennesker. Altså halvsannheter i fleng, og virkelighet og konstruert virkelighet om hverandre. Det er også forsiktig sagt paradoksalt at han rømmer landet for å reetablere privatliv og fred samt ivareta familiens sikkerhet - samtidig som paret utleverer det mest private av det private i tur og orden i Oprah-intervju, Netflix-serie og nå i en bok der Harry til alt overmål beskriver at han har drept 25 Taliban-soldater uten å ha dårlig samvittighet. Hvilke eks-soldater forteller om sånt? Og kan han si noe som potensielt vil true familiens sikkerhet mer enn dette? Det at Meghan har blitt behandlet mye verre enn andre kvinnelige, inngifte medlemmer i den britiske kongefamilien er jeg jeg heller ikke umiddelbart enig i. Både Kate, Diana og Sarah har blitt "tygget og spyttet ut igjen", fått stygge kallenavn - og de har fått livet sitt endevendt. Kates familiebakgrunn har blitt latterliggjort og frem til paret giftet seg, fikk hun gjennomgå svært mye i mediene. I dag derimot fremstår hun som svært populær, trolig i stor grad fordi hun fyller rollen sin på en svært profesjonell måte og knapt trår feil noensinne. Mitt inntrykk er at folk flest (og mediene inkludert) i stor grad var positive til Meghan i starten. "Gravingen" i fortida hennes er ikke en gang unik i britisk presse, Mette-Marit ble gransket med lupe på nøyaktig samme måte og heller ikke alltid omtalt spesielt fordelaktig i starten. Det var "partyprinsessen og alenemoren", liksom. Det har definitivt vært elementer av rasisme i enkelte skriverier om Meghan, men jeg vil ikke si at det som er skrevet om henne gjennomgående er rasistisk og ufint - hvertfall ikke fram til nå (og det har hun vel strengt tatt til dels lagt opp til selv). Jeg synes også det er ufint å eksempelvis slenge ut påstander om at "noen" i kongefamilien skal ha vært "skeptisk" til Archies potensielle hudfarge uten å nevne navn og kontekst. Da rammer de i praksis hele familien, også de som -aldri- eventuelt har uttalt seg på en kontroversiell måte. Jeg synes også Meghans væremåte og utsagn er preget av mye som ikke henger på greip. Eksempelvis påstår hun at hun overhodet ikke kjente til det livet hun skulle inn i som kongelig, enda det er godt dokumentert at hun har nevnt både Diana, Harry og William ved flere anledninger. Jeg tror hun underspiller kjennskapen til kongehuset, og jeg tror hun har gått inn i rollen sin med en tanke om at hun, en amerikansk skuespiller, skulle revolusjonere kongehuset på 1-2-3. Jeg opplever at hun har hatt lite forståelse og sympati for systemet hun skulle inn i, og til dels har hun også latterliggjort det (ref. parodi av neiing for Dronningen i Netflix-serien.) Hun viser nesten sjokkerende lite forståelse for kongehusets egenart, verdier og tradisjoner. Sånn sett er det ikke overraskende at enkelte, deriblant William, kan ha opplevd henne som ufølsom, uhøflig og "mye". Det er lett å forstå. Det er også lett å både se og forstå at både Harry og Meghan ikke trives i, eller greier å tilpasse seg livet i kongefamilien, ei heller at de trives med å spille "annenfiolin" - slik de er dømt til med tanke på at Wiliam er tronarving. Meghan var en dame som nærmet seg 40 da hun giftet seg inn i famlien, hun hadde en karriere - og mye av hennes virke har gått ut på å fremme selvstendighet, frihet, likestilling og politiske saker hun brenner for. Det er forståelig at det er vanskelig å delvis utslette seg selv, slik dette systemet krever at man gjør. På den annen side; Dette burde hun kanskje tenkt på før hun giftet seg. Jeg lander nok på at det er helt fair og helt forståelig at de velger et annet liv for seg og sin familie. Men måten det skjer på, med en dramatisk exit og med "stikk" og beskyldninger som aldri tar slutt framstår som unødvendig og overdreven - og det er forståelig om det skapes sår som aldri kan leges. Meghan og Harry gjør også situasjonen "umulig" for den andre part, all den tid en slik offentlig skittentøysvask er noe resten av kongefamilien hverken kan eller vil nedlate seg til å holde på med. Dermed er disse påstandene fra paret dømt til å bli stående uimotsagt. Man kan dermed spørre seg om dette er særlig fair play, og ikke minst hva Harry og Meghan ønsker å oppnå ved å utbrodere absolutt alle detaljer i konflikten. Endret 5. januar 2023 av M** 20 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 5. januar 2023 #236 Del Skrevet 5. januar 2023 MissWoodville skrev (2 timer siden): Jeg må si at hvis Harry lyger om noe så alvorlig som at broren har vært voldelig, så er han helt på tur og ville veier. Straffbart et det og. Så gal tror jeg ikke Harry er, og jeg tror dessverre det er noe sannhet i det. Ja de har blitt tatt i «løgn», men det er da svært lite alvorlige løgner, mer overdrivelser eller hvite løgner. Dette her er noe helt annet. Harry sier at han har drept 20 + personer, men han sutrer over at broren ble så frustrert over han at han ble "nakket". Fy faan for en liten dritt han er. Tenk at han ikke bare henger ut familien sin, men egen nasjon og militære! Ingen yrkeshemmiligheter der. I tillegg forteller han om samtale med far om Camilla der begge brødre deltar og er skeptisk til bryllup, ...så utrolig sårende for Camilla. Hva er vitsen? Den jævla fyren. Hvis han eller den tingen han er gift med noen gang viser seg i UK igjen- så må de seriøst bue dem ut av landet. For en ekkel nasty skittentøyvask Harry må seriøst være noe av det mest patetiske ...ja, ok. Så trist. Uff. 21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 5. januar 2023 #237 Del Skrevet 5. januar 2023 Denne fyren er rett og slett for stokk dum til å ta til motmæle mot. Ved siden av svenskekongen, må han være det mest stupide medlem av en europeisk kongefamilie som noensinne har gått i to sko. Det er lett å skylde på Meghan, men at fyren er evneveik kan hun virkelig ikke noe for. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasier Skrevet 5. januar 2023 #238 Del Skrevet 5. januar 2023 Virker som eneste målet med boka er å sverte den britiske kongefamilien, og da spesielt William og Kate, mest mulig. Når han til og med gir William og Kate skylda for nazi-kostyme han bar på en kostymefest for 18 (!) år siden. Han påstår at han har rådført seg med de og at det var de som "godkjente" kostymet og mente det var det han skulle gå med. For 18 år siden hadde jo William og Kate så vidt begynt å date... Sitat fra boka "jeg ringte William og Kate og spurte dem om hva de syntes. De svarte nazi-kostyme". Altså, "ringte William og Kate", da høres det jo ut som han har ringt hjem til de på en måte. De hadde som sagt så vidt begynt å date, var flaks han traff på dem begge to, da, akkurat når de var ute på date. Slik at de kunne rådføre han til å bruke nazi-kostyme på fest.... 30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 5. januar 2023 #239 Del Skrevet 5. januar 2023 MissWoodville skrev (2 timer siden): Husk og på at dette er USA, landet hvor man kan bli tatt til retten for det meste og saksøkt. Dette vet Meghan, advokaten og Harry godt. Så jeg tror ikke at han lyger i den boken, det vil være katastrofalt i så fall, for han og Meghan. Jeg er helt uenig med deg, jeg tror han absolutt kan være i stand til å lyve om det meste. Familien hans kommer aldri til å "ta igjen" uansett, og det vet Harry utrolig godt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M** Skrevet 5. januar 2023 #240 Del Skrevet 5. januar 2023 Peanut skrev (2 timer siden): Virkelig tja. Også fra den nye boken: «Prince Harry reveals he killed 25 Taliban fighters during second tour of duty in Afghanistan and thought of them as chess pieces taken off the board». https://www.dailymail.co.uk/news/article-11602975/Prince-Harry-reveals-killed-25-Taliban-fighters-second-tour-duty-Afghanistan.html#article-11602975 Er han ikke riktig vel bevart? Hvis han ikke var et mål før, så er han det nå. Enormt godt poeng. Hvilke eks-soldater forteller om sånt? Aldri noensinne hørt om lignende. Og han forlot landet sitt for å beskytte familien, liksom. 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå