AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #41 Del Skrevet 5. desember 2022 2 hours ago, Eremitten said: Varmepumpe eller ved er nesten en nødvendighet fremover i eneboliger. Hva med gasspeis? Anonymkode: 98a47...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 5. desember 2022 #42 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med gasspeis? Anonymkode: 98a47...4ba Det er faktisk et godt alternativ i allefall de yimene strømmen koster over 3 kr. Om man bruker dette ville jeg likevel sørget for å sette propanflasken ut av huset når den ikke er i bruk i tilfelle lekkasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #43 Del Skrevet 5. desember 2022 Eremitten skrev (2 timer siden): Sørg for at netteieren har registrert dere som husholdning (forbrukskode 35) slik at dere får strømstøtte. Det har nesten ikke rukket å bli kaldt ennå de fleste steder, hva bruker dere strøm til? Mange panelovner? Skaff en slik plugg som måler strømforbruk og test. Varmepumpe eller ved er nesten en nødvendighet fremover i eneboliger. Unngå svindelavtaler, bruk spotpris. Alle avtaler (unntatt gamle fastprisavtaler) som prøver å gjøre det bedre enn spotpris er ren gambling med høy innsats nå om dagen, du får svi dobbelt hvis spotprisen er lav og du betaler mer ved at du heller ikke får igjen dette på strømstøtten. Ikke rukket å bli kaldt? Huset mitt er mye kaldere nå med barfrost om minus 5 til pluss fem grader, enn det er midtvinters med en lunt isolerende lag snø og 20 minus.... Rått og jævlig blir det også når det er kalde varmegrader, mye verre enn faktisk frost. Anonymkode: b98ba...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #44 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Deler bekymringen din. Bor lengre nord så har ingen strømstøtte, men er veldig nervøs da jeg er student og ikke har hatt mulighet til å jobbe de to siste månedene pga eksamener og masteroppgave som skal inn. Har med andre ord 2000kr til mat/strøm/julegaver i desember. I fjor betalte vi 1000kr hver i januar (5-mannskollektiv) skal tro hvordan det bli i år. Jeg kan jo ikke kontrollere hvor mye varme eller strøm de andre bruker, mens det å bo alene er vanskelig å få til med samme leiepris. Har varmen på 14c og sitter under dyna. Tenner en del stearinlys som hjelper en del, men... Anonymkode: 673c2...299 Alle regioner ligger så langt i desember an til å få strømstøtte! Til ts. Jeg tror du kan regne ca 1,5 krone per kwt for å regne ut ca hva regningen din kommer på når måneden er over. Vil tro det er ca det vi kommer til å betale etter strømstøtten er trukket fra. Helt nøyaktig blir det ikke, men ca. Anonymkode: 362db...cdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #45 Del Skrevet 5. desember 2022 2 minutter siden, PetterKanin said: Det er faktisk et godt alternativ i allefall de yimene strømmen koster over 3 kr. Om man bruker dette ville jeg likevel sørget for å sette propanflasken ut av huset når den ikke er i bruk i tilfelle lekkasje. Jeg ser på et hus et sted som har både panelovner, varmepumpe, vedovn og gasspeis. Sistnevnte har propanflasker stående utenfor huset. Anonymkode: 98a47...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 5. desember 2022 #46 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble nylig alenemamma og leier et eldre hus hvor jeg bare kan varme opp med strøm. I desember har strømutgiftene (uten strømstøtte) vært på ca 400 kr pr dag, da har jeg ikke vasket klær, jeg fryser konstant enda jeg kler på meg (18 grader om dagen, 16 grader om natta). Jeg har varmepumpe i underetasjen og panelovner oppe. Jeg er overveiende sannsynlig at vi får strømstøtte, men jeg har helt panikk for denne regningen likevel og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å betale det! Jeg lager middag bare når jeg har barna, bruker ikke tørketrommel, vasker minst mulig med klær, jeg har ikke noe mer å spare på. Har bare lyst til å gi opp... Anonymkode: 5929c...631 Slå av varmtvannsberederen på dagtid og slå den på om natten de timene det er billigst..( hvis du har spotpris da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 5. desember 2022 #47 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos meg som skrev innlegget selvfølgelig. Som har regning på 8000kr og iskaldt innendørs. Anonymkode: 48ed4...bbb Hvordan er det mulig å ikke vite hva du bruker strøm på? Vet du hvor mange kwh du bruker i døgnet da? Og vet du hvordan strømstøtten virker?.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #48 Del Skrevet 5. desember 2022 Automagisk skrev (Akkurat nå): Slå av varmtvannsberederen på dagtid og slå den på om natten de timene det er billigst..( hvis du har spotpris da) Det er kjempelurt! Spesielt hvis du vil ha legionellabakterien! IKKE gjør dette! Vannet i berederen skal/bør holde temperaturen jevn over 70°. Anonymkode: 362db...cdb 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 5. desember 2022 #49 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er kjempelurt! Spesielt hvis du vil ha legionellabakterien! IKKE gjør dette! Vannet i berederen skal/bør holde temperaturen jevn over 70°. Anonymkode: 362db...cdb Du får ikke legionella i en tank som varmes til 85 C hvert døgn..og særlig ikke i Norge på vinters tid!.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #50 Del Skrevet 5. desember 2022 Adobyen skrev (2 timer siden): Det høres mye ut. Har dere mulighet for å bruke kun en av etasjene nå på vinteren? Jeg har også enebolig og stenger dørene til rom jeg ikke trenger å bruke, og der har jeg kun på litt frostsikring. Har du for store temperaturforskjell mellom rommene så kan du få kondensskader på innervegg/ veggene mellom rommene. Anonymkode: 51cdf...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #51 Del Skrevet 5. desember 2022 Blizz1 skrev (1 time siden): Hva har du i fastpris da? Jeg har ca 88 øre. Men jeg er langt fra noen strømekspert; godt mulig det er idioti med fastavtale, men trodde ikke det🫣 Anonymkode: c774c...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #52 Del Skrevet 5. desember 2022 Automagisk skrev (6 minutter siden): Du får ikke legionella i en tank som varmes til 85 C hvert døgn..og særlig ikke i Norge på vinters tid!.. Det kan man. Og det er ikke sikkert man får tanken opp i 85° heller dersom den hwr vært avslått lenge nok. Jo mer bakterier det er jo lenger tid tar det å ta kverken på de igjen. Selv med høyere temperatur. La temperaturen på vvb være og la den stå på hele tiden. Bruk heller varmtvann når det er mindre dyrt å bruke strøm. Anonymkode: 362db...cdb 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 5. desember 2022 #53 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ca 88 øre. Men jeg er langt fra noen strømekspert; godt mulig det er idioti med fastavtale, men trodde ikke det🫣 Anonymkode: c774c...c69 Det er veldig bra å ha en slik fastprisavtale til den prisen så lenge det går! Problemet er at ingen får tegnet slike avtaler til den prisen nå. Det er komplett umulig. Selskapet du har fastprisavtale med blør penger nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. desember 2022 #54 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ca 88 øre. Men jeg er langt fra noen strømekspert; godt mulig det er idioti med fastavtale, men trodde ikke det🫣 Anonymkode: c774c...c69 Den prisen virker jo god. Man får vel ikke en så god pris nå for tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #55 Del Skrevet 5. desember 2022 Blizz1 skrev (5 minutter siden): Den prisen virker jo god. Man får vel ikke en så god pris nå for tiden. Jeg måtte sjekke nå pga dårlig hukommelse, og er totalt forvirret. Fastprisen er 65,99 øre inkl mva nå i nov-des. Er påslag i tillegg? Mens i oktober var spotprisen på fakturaen ca 60 øre inkl påslag. Frist for å binde pris 20.10. Hva er det jeg ikke har fått med meg😭🫢🙄🤪 Anonymkode: c774c...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 5. desember 2022 #56 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kan man. Og det er ikke sikkert man får tanken opp i 85° heller dersom den hwr vært avslått lenge nok. Jo mer bakterier det er jo lenger tid tar det å ta kverken på de igjen. Selv med høyere temperatur. La temperaturen på vvb være og la den stå på hele tiden. Bruk heller varmtvann når det er mindre dyrt å bruke strøm. Anonymkode: 362db...cdb "Jo mer bakterier det er jo lenger tar det å ta kverken på de...igjen!"...🤩😂😂🙈...Da foreslår jeg at du fortsetter å tro akkurat hva du vil!...Alle bakteriene i min tank dør ved samme temperatur...😂🙈..Dvs å bruke betegnelse "alle" er feil i vinternorge der vannet knapt holde plussgrader..Og jo tanken blir helt varm igjen...🤩🙈..det tar 3-4 timer for en 200l når kranvannet begynner å kjennes kaldere .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #57 Del Skrevet 5. desember 2022 Det er jo ikke noe poeng å se på hva det koster før strømstøtten... Med 4-6 kr per kwt så sier det seg selv at man ikke trenger å bruke fryktelig mye for at det skal bli dyrt, men strømmen må bli ekstremt billig resten av mnd for at vi ikke skal få strømstøtte, men da vil det jo totalt sett bli billigere også. Om man bruker Elvia, så regner de ut foreløpig strømstøtte for deg. Dvs den tar utgangspunkt i at man får igjen 90% av gjennomsnittlig pris over 70 øre pr kwt, for de dagene som har gått i mnd. Det står nå at vi får igjen 673 kr med et forbruk på 250 kwt. Har du høyere forbruk får du mer igjen. Anonymkode: 4395d...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #58 Del Skrevet 5. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Mener jo ikke nå, men spot var jo lavt i september da. Jeg har fastpris nov-des nettopp pga kulden og fordi jeg fryktet høye spotpriser men lav strømstøtte. Anonymkode: c774c...c69 Men hvis spotprisen blir høy, så blir jo også strømstøtten høy. Det er veldig liten nedside på å velge spotpris, men velger man fastpris og spotprisen blir lav, så får man en kjemperegning. Hvis man vil spare penger, bør man kjøpe timere til alle panelovner, og skru ned temperaturene inne når strømprisen er på det høyeste - typisk morgen og ettermiddag. Anonymkode: 1dcd4...527 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #59 Del Skrevet 5. desember 2022 Bare å takke våre kjære politikere for dette. De har i praksis solgt vannkraften vår til Tyskland. Anonymkode: c9a9c...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. desember 2022 #60 Del Skrevet 5. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare å takke våre kjære politikere for dette. De har i praksis solgt vannkraften vår til Tyskland. Anonymkode: c9a9c...613 Tror du skal være glad for at vi kan importere kraft når gradestokken kryper ned mot -20-30 grader og vannkraftverkene ikke kan gå. Endret 5. desember 2022 av Blizz1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå