Gå til innhold

Hunden lukter så vondt (pelsen) - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig overtatt en hannhund. Han var endel stresset i starten, dette har roet seg. Men han lukter ganske vondt.. Det er pelsen, ikke feks analkjertelproblemer etc. Tenker; kan det være stressreaksjon som gir denne lukten? Foret? Og hva kan gjøres? Vi har badet og vasket han en gang. Men lukten kom tilbake ganske raskt. Orker ikke en hund som lukter vondt.. Og det lukter av hendene hver gang man klapper han.. Noen tips??

Anonymkode: 838c7...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rase er det og hva fôrer du med nå? 

• Liker 2
Skrevet

Det kan være noe han skiller ut ja! 
Vår gamle hund hadde perioder der han regelrett STANK uansett hvor mye han badet. Det var grusomt å ha han i hus da! 
Men vips, så ble det borte nesten over natten. 
Dette skjedde noen ganger i året.. 

men vet dessverre ikke hva det var. 
Kan du ikke spørre dyrlegen?

Anonymkode: 86724...ddd

• Nyttig 1
Skrevet

Foret og shampoo har mye å si. Hva slags for og shampoo bruker du? Hvor ofte vasker du han?

Hunder bør ikke vaskes for ofte heller da det kan gi kløe og hudutslett og eksem.

Skrevet

Kanskje ta han med til dyrlegen også? Eller til en hundefrisør? Kanskje de har noen tips til hva du kan gjøre? Eller produkter som er bra?

Skrevet

Har du møtt hunden før den begynte å stresse, så det kan utelukkes at det er sånn han lukter til vanlig?

Noen raser og noen enkeltindivider lukter mer enn andre er min erfaring. Mulig fôrbytte og hyppigere vask kan bedre det noe, men tenker pelstype er det som har mest å si.

Anonymkode: f0299...a63

Skrevet

Min hund vaskes og bades to ganger i året hos hundefrisør. Men den gode duften av shampoo og å være nyvasket varer bare ca to uker. Så begynner det å lukte hund igjen. Det er normalt. Hunder lukter. Det er sånn det er.

Antageligvis må du bade hunden litt oftere. Men det burde ikke være nødvendig mer enn et par ganger i mnd. Er hunden kastrert? Eller lukter det kjønnsmoden hann av den?

Anonymkode: b0e17...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min hund vaskes og bades to ganger i året hos hundefrisør. Men den gode duften av shampoo og å være nyvasket varer bare ca to uker. Så begynner det å lukte hund igjen. Det er normalt. Hunder lukter. Det er sånn det er.

Antageligvis må du bade hunden litt oftere. Men det burde ikke være nødvendig mer enn et par ganger i mnd. Er hunden kastrert? Eller lukter det kjønnsmoden hann av den?

Det er mange hunder som ikke lukter altså.

Anonymkode: f0299...a63

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på at de lukter hund og at de regelrett stinker død. 

Anonymkode: 39521...202

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle hunder stinker. Skaff deg katt, fortrinnsvis utekatt.

Anonymkode: 388f3...56d

• Liker 3
Skrevet

Ja, få deg ein pusekatt! 

• Liker 1
Skrevet

Stressede/redd hunder lukter forferdelig og selv om situasjonen har roet seg så blir lukten hengende igjen. Særlig hvis stresset/redselen har vedvart over tid. Det går an å prøve gi ham et bad igjen, men hvis han fremdeles er stresset så vil jo lukten være raskt tilbake. Det beste du kan gjøre da er å fokusere på hva det er som gjør ham stresset/redd og prøve i størst mulig grad å eliminere disse faktorene. 

En annen ting er at jeg personlig synes hunder som fôres på tørrfôr ofte lukter vondt (Harskt fett på en måte) og at dette blir bedre når de får mat som ikke er ultraprosessert og består av rene råvarer. 

• Liker 2
Skrevet
Leo skrev (5 minutter siden):

En annen ting er at jeg personlig synes hunder som fôres på tørrfôr ofte lukter vondt (Harskt fett på en måte) og at dette blir bedre når de får mat som ikke er ultraprosessert og består av rene råvarer. 

Dette👍

Og ikke vask oftere enn max en gang i mnd. Det ødelegger det naturlige fettet som skal være der, og får den til å bli verre. 

Anonymkode: d54d0...35d

Skrevet

Takk for svar. Det er en cocker. Mistenker også stress som årsak. og det regner jeg med vil ta litt tid, siden alt er nytt for han. Vi får bare avvente , i tillegg til å børste/ vaske jevnlig

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar. Det er en cocker. Mistenker også stress som årsak. og det regner jeg med vil ta litt tid, siden alt er nytt for han. Vi får bare avvente , i tillegg til å børste/ vaske jevnlig

De skal jo ikke stinke.
Men har du fått litt dyrlegehjelp mot stresset? Fx adaptil-halsbånd eller diffuser kan noen ganger hjelpe.
Ørene er fine og rene uten sopp? Tennene uten tannstein? Godt gjennombørsta og uten større floker? Ingen gul guffe i forhuden som kan trenge en rens? 

Anonymkode: 29494...96c

• Liker 2
Skrevet

hunder skal ikke vaskes med shampo og balsam. Kun spyles med vann hvis de er ekstra skitne. Det som ofte lukter er når de vaskes med shampo for ofte fordi fettproduksjonen øker. Og derfor lukter de "hund". Ps. Mine hunder lukter ikke.

Anonymkode: 348ea...c89

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hunder skal ikke vaskes med shampo og balsam. Kun spyles med vann hvis de er ekstra skitne. Det som ofte lukter er når de vaskes med shampo for ofte fordi fettproduksjonen øker. Og derfor lukter de "hund". Ps. Mine hunder lukter ikke.

Det der er tull!
Og joda, dine hunder lukter garantert noe, du er bare så vant til det at du ikke merker det

• Liker 1
Skrevet

Ja, stress kan føre til lukt fra hunden. Bare sånn for å bekrefte det. Ikke at det nødvendigvis er årsaken her, men det er fakta at stress over lengre tid kan gjøre at hunden begynner å lukte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der er tull!
Og joda, dine hunder lukter garantert noe, du er bare så vant til det at du ikke merker det

De lukter sommer, vår og vinter og godt takk😄. Det at man skal bruke hårprodukter på hundene er blitt en stor pengeindustri som skaper behov som ikke finnes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...