Etorg Skrevet 5. desember 2022 #21 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg må bare spørre; er dette borettslag eller selveier? For det har jo også en god del å si for hva det vil koste deg fremover. Jeg håper for din del at dette er selveier. (Husbankens fastrente pr utgangen av oktober er 3,9%. Den stiger nok dessverre igjen nå i desember og startlån har vel ca 0,25% i tillegg, om jeg ikke husker feil.) Jeg sitter med mange i din situasjon for tiden, som ansatt i et boligbyggelag hvor mange har handlet "billige" boliger de siste årene uten å skjønne hva de har kjøpt, eller vært sikre på at de kan beholde nå når rentene øker. Disse bor i borettslag, og har 60-75% fellesgjeld som de ikke har skjønt ligger der, i tillegg til innskuddet som de har startlån på. Og nå må felleskostnadene opp fordi rentene øker. Jeg tror dessverre det kan bli mange av disse som får problemer i løpet av 2023. Anonymkode: 9e744...3e0 Hei. Dette er borettslag, men det er startboliger. Jeg kjøper hele andelen, altså kjøper ut hele fellesgjelden. Ikke 25 % som enkelte andre. Takk og pris. Så jeg skal betale 2350kr i fellesutgifter.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #22 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (21 minutter siden): Hei. Dette er borettslag, men det er startboliger. Jeg kjøper hele andelen, altså kjøper ut hele fellesgjelden. Ikke 25 % som enkelte andre. Takk og pris. Så jeg skal betale 2350kr i fellesutgifter. Så bra for din del. Anonymkode: 9e744...3e0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #23 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det stemmer desverre. Har akuratt vært gjennom det samme med husbanken. Fikk fastrente på 2% når vedtak ble innvilget og kontrakten signert men pga sen overtakelse og det er renten som gjelder ved utbetaling av lånet så endte jeg med rente på over 4% Lønner seg ikke å ha startlån lenger. Renta er mye høyere enn for va loge folk i vanlig bank og det er forferdelig når startlån ordningen er laget for økonomisk vanskeligstilte. Anbefaler deg å sende mail til SV, Rødt og Fredrik Solvang for noe må gjøres med denne ordningen som svikter! Anonymkode: e93fb...5fc Problemet er at folk får startlån fordi de har dårlig økonomi (og med det ofte laber økonomisk sans), og de skjønner ikke hva det faktisk koster å kjøpe og hvor mye mer risikabelt det er for økonomien vs å leie. Som huseier må man ta høyde for renteøkning, økning i kommunale avgifter, økning i eiendomsskatt, økning i evt fellesgjeld, kostander ved reparasjoner/vedlikehold ect. Det er ikke ordningen som svikter, det er det at folk som ikke har stabil nok økonomi til huslån får lån i utgangspunktet. Etorg skrev (49 minutter siden): Hei. Dette er borettslag, men det er startboliger. Jeg kjøper hele andelen, altså kjøper ut hele fellesgjelden. Ikke 25 % som enkelte andre. Takk og pris. Så jeg skal betale 2350kr i fellesutgifter. Ikke for å legge bekymringer til byrden, men du bør forberede deg på at de fellesutgiftene kommer til å øke drastisk ganske raskt. Hvis fellesutgiftene var beregnet i 2021 så har både konsumprisindeks og byggkostandsindeksen gått kraftig opp etter det, så det er mye dyrere å betale for det som borettslaget skal holde på fellesen, f.eks strøm, forsikring, gartner, vaktmester, brøyting, kommunale avgifter ect. Jeg bor i et relativt nytt borettslag og vi økte fellesgjelden med 7% i fjor, og det blir ytterligere 12% økning fra nyttår. Den eneste grunnen til at det ikke går mer opp er at vi har penger på bok etter sparing tidligere år som kan brukes til å dekke uforutsette kostnader i år. En annen ting er at det ikke nødvendigvis lønner seg å betale ut fellesgjeld. Hos oss står fellesgjelden i husbanken til 1,7% rente, mens lån i banken gjerne har rentesats på det dobbelte. Anonymkode: f5ab9...ee8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #24 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er at folk får startlån fordi de har dårlig økonomi (og med det ofte laber økonomisk sans), og de skjønner ikke hva det faktisk koster å kjøpe og hvor mye mer risikabelt det er for økonomien vs å leie. Som huseier må man ta høyde for renteøkning, økning i kommunale avgifter, økning i eiendomsskatt, økning i evt fellesgjeld, kostander ved reparasjoner/vedlikehold ect. Det er ikke ordningen som svikter, det er det at folk som ikke har stabil nok økonomi til huslån får lån i utgangspunktet. Ikke for å legge bekymringer til byrden, men du bør forberede deg på at de fellesutgiftene kommer til å øke drastisk ganske raskt. Hvis fellesutgiftene var beregnet i 2021 så har både konsumprisindeks og byggkostandsindeksen gått kraftig opp etter det, så det er mye dyrere å betale for det som borettslaget skal holde på fellesen, f.eks strøm, forsikring, gartner, vaktmester, brøyting, kommunale avgifter ect. Jeg bor i et relativt nytt borettslag og vi økte fellesgjelden med 7% i fjor, og det blir ytterligere 12% økning fra nyttår. Den eneste grunnen til at det ikke går mer opp er at vi har penger på bok etter sparing tidligere år som kan brukes til å dekke uforutsette kostnader i år. En annen ting er at det ikke nødvendigvis lønner seg å betale ut fellesgjeld. Hos oss står fellesgjelden i husbanken til 1,7% rente, mens lån i banken gjerne har rentesats på det dobbelte. Anonymkode: f5ab9...ee8 Mange gode poeng her, som jeg ikke ville nevne i sted. Men det er færre og færre borettslag som får lån i Husbanken nå, og der er også kravet avdrag fra dag en nå, så sannsynligheten for at borettslaget til TS har Husbank er relativt liten. Rente på 1,7 % er heller ikke noe man kan beregne med lenger. Enten går dere opp til 2,4% fra nyttår, eller så har dere vært så framsynte at dere har valgt fastrente for en god tid tilbake, og dette er heller ikke noe laget til TS har mulighet til lenger. Fellesgjelden vil nok minst ligge på 3,5%-4% i juni om de har Husbank, og sannsynligvis rundt 4%-4,5% i privatbank. I tillegg så er de fleste fellesutgifter skåret til beinet når borettslaget stiftes. Inkl økninger på alt som borettslaget skal dekke, så kan det fort bli 1000 mer pr mnd i felleskostnader i løpet av relativt kort tid etter innflytting. Anonymkode: 9e744...3e0
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #25 Skrevet 5. desember 2022 Eneste som er bra da, er at det er et lite bøttekott jeg har kjøpt🤣
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Problemet er at folk får startlån fordi de har dårlig økonomi (og med det ofte laber økonomisk sans), og de skjønner ikke hva det faktisk koster å kjøpe og hvor mye mer risikabelt det er for økonomien vs å leie. Som huseier må man ta høyde for renteøkning, økning i kommunale avgifter, økning i eiendomsskatt, økning i evt fellesgjeld, kostander ved reparasjoner/vedlikehold ect. Det er ikke ordningen som svikter, det er det at folk som ikke har stabil nok økonomi til huslån får lån i utgangspunktet. Ikke for å legge bekymringer til byrden, men du bør forberede deg på at de fellesutgiftene kommer til å øke drastisk ganske raskt. Hvis fellesutgiftene var beregnet i 2021 så har både konsumprisindeks og byggkostandsindeksen gått kraftig opp etter det, så det er mye dyrere å betale for det som borettslaget skal holde på fellesen, f.eks strøm, forsikring, gartner, vaktmester, brøyting, kommunale avgifter ect. Jeg bor i et relativt nytt borettslag og vi økte fellesgjelden med 7% i fjor, og det blir ytterligere 12% økning fra nyttår. Den eneste grunnen til at det ikke går mer opp er at vi har penger på bok etter sparing tidligere år som kan brukes til å dekke uforutsette kostnader i år. En annen ting er at det ikke nødvendigvis lønner seg å betale ut fellesgjeld. Hos oss står fellesgjelden i husbanken til 1,7% rente, mens lån i banken gjerne har rentesats på det dobbelte. Anonymkode: f5ab9...ee8 Så de som ikke har høye lønninger har laber økonomisk sans? Anonymkode: 9fc6a...f7e
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Problemet er at folk får startlån fordi de har dårlig økonomi (og med det ofte laber økonomisk sans), og de skjønner ikke hva det faktisk koster å kjøpe og hvor mye mer risikabelt det er for økonomien vs å leie. Som huseier må man ta høyde for renteøkning, økning i kommunale avgifter, økning i eiendomsskatt, økning i evt fellesgjeld, kostander ved reparasjoner/vedlikehold ect. Det er ikke ordningen som svikter, det er det at folk som ikke har stabil nok økonomi til huslån får lån i utgangspunktet. Ikke for å legge bekymringer til byrden, men du bør forberede deg på at de fellesutgiftene kommer til å øke drastisk ganske raskt. Hvis fellesutgiftene var beregnet i 2021 så har både konsumprisindeks og byggkostandsindeksen gått kraftig opp etter det, så det er mye dyrere å betale for det som borettslaget skal holde på fellesen, f.eks strøm, forsikring, gartner, vaktmester, brøyting, kommunale avgifter ect. Jeg bor i et relativt nytt borettslag og vi økte fellesgjelden med 7% i fjor, og det blir ytterligere 12% økning fra nyttår. Den eneste grunnen til at det ikke går mer opp er at vi har penger på bok etter sparing tidligere år som kan brukes til å dekke uforutsette kostnader i år. En annen ting er at det ikke nødvendigvis lønner seg å betale ut fellesgjeld. Hos oss står fellesgjelden i husbanken til 1,7% rente, mens lån i banken gjerne har rentesats på det dobbelte. Anonymkode: f5ab9...ee8 Dette er jeg klar over. Og er det noe jeg er opptatt av så er det økonomi i balanse. Har alltid hatt god oversikt. Men tenker at det som nå skjer med økte priser på omtrent alt, var det vel ikke så mange som kunne tenke seg skulle skje i 2020-2021😊
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (7 minutter siden): Dette er jeg klar over. Og er det noe jeg er opptatt av så er det økonomi i balanse. Har alltid hatt god oversikt. Men tenker at det som nå skjer med økte priser på omtrent alt, var det vel ikke så mange som kunne tenke seg skulle skje i 2020-2021😊 Jo, alle visste at rentene var unaturlig lave og skulle oppover. Heller ingen overraskelse at det var utfordringer med vareproduksjon pga pandemi og at prisene derfor ville øke på svært mye. Det eneste som ikke var helt forutsett var strømprisen, men det kunne man spå når krigen i Ukraina satt i gang. Som sagt hevet borettslaget mitt leie i mars 2021, såd et var absolutt mange som var fremsynt på at det kom en økning. Anonymkode: f5ab9...ee8 1
Tomas77 Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 Hvorfor i all verden gir de tilsagn på renteprosent når det er flere år til overtakelse? Ville da være mer redelig å bare si at fastrenta fastsettes ved overtakelse. 1
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, alle visste at rentene var unaturlig lave og skulle oppover. Heller ingen overraskelse at det var utfordringer med vareproduksjon pga pandemi og at prisene derfor ville øke på svært mye. Det eneste som ikke var helt forutsett var strømprisen, men det kunne man spå når krigen i Ukraina satt i gang. Som sagt hevet borettslaget mitt leie i mars 2021, såd et var absolutt mange som var fremsynt på at det kom en økning. Anonymkode: f5ab9...ee8 Ja enig ang rentene. Og ja forsåvidt resten også. Men uansett mye på en gang, for svært mange.
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 Tomas77 skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden gir de tilsagn på renteprosent når det er flere år til overtakelse? Ville da være mer redelig å bare si at fastrenta fastsettes ved overtakelse. Enig. Slitt litt med den der. Men det stod forutsatt at renter og omkostninger er uendret gjennom hele kredittperioden. De kunne like godt gjort det slik du skriver, da det er til ingen nytte😅
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (12 minutter siden): Enig. Slitt litt med den der. Men det stod forutsatt at renter og omkostninger er uendret gjennom hele kredittperioden. De kunne like godt gjort det slik du skriver, da det er til ingen nytte😅 Hva om fastrenta hadde økt til over 6% innen du skulle tatt over. Hva skulle de gjort da? Avtalen med utbygger er jo allerede signert. Anonymkode: 9e744...3e0
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva om fastrenta hadde økt til over 6% innen du skulle tatt over. Hva skulle de gjort da? Avtalen med utbygger er jo allerede signert. Anonymkode: 9e744...3e0 Etter det jeg forstår er det ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg kan heller ikke selge i fastløpsperioden. Så er jo i prinsippet låst i 10 år.Har ringt de også(startlån) og bedt de ringe meg, men hører ikke noe fra dem. Prøver igjen i morgen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 Du kan selvfølgelig selge i fastrenteperioden, men det kan utløse over- eller underkurs, i forhold til hva du får i fastrente. Hvis du hadde kjøpt på det tidspunktet du signerte avtalen, ville nok et salg med dagens fastrente utløst en bra underkurs som kunne gitt deg penger tilbake. Motsatt vil skje om fastrenten går til et lavere beløp enn det du binder på. Da blir det overkurs, og du må betale differansen til banken, noe som kan bli veldig dyrt. Anonymkode: 9e744...3e0
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #35 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan selvfølgelig selge i fastrenteperioden, men det kan utløse over- eller underkurs, i forhold til hva du får i fastrente. Hvis du hadde kjøpt på det tidspunktet du signerte avtalen, ville nok et salg med dagens fastrente utløst en bra underkurs som kunne gitt deg penger tilbake. Motsatt vil skje om fastrenten går til et lavere beløp enn det du binder på. Da blir det overkurs, og du må betale differansen til banken, noe som kan bli veldig dyrt. Anonymkode: 9e744...3e0 Ja stemmer.
Etorg Skrevet 23. mars 2023 #36 Skrevet 23. mars 2023 Heisan. Jeg skrev et innlegg ang startlån og fastrenteavtale på 10 år, som jeg var litt redd for. Trodde dette lå fast, men , nei jeg kunne velge flytende eller fastrente i 3,5 eller 10 år. Har i dag signert alle dokumenter og tok da en fastrente på 3 år til 3,7% . Så dette skal gå bra. Takker for all respons🥰
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå