AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Hei. I 2021 fikk jeg innvilget(fullfinansiert) startlån til en liten leilighet som er under bygging. Skal være innflyttingsklar (siste frist) 30 juni 2023. Vilkårene ved inngåelse og signering var fastrente på 1,62 % i 10 år med nedbetaling av lånet over 35 år. Altså jeg har ennå ikke flyttet inn og priser er oppadgående. (De har beregnet opptil 6% rente før tilsagn), men da vil jeg få det trangt. Har deretter fått vite at det er gjeldende rentesatser ved utbetaling av lånet(som blir ved innflytting)som er gjeldende!!!(og de skyter jo i været)Jeg føler jeg har satt meg i en skikkelig felle. Kan de fravike 10 år med fastrenter når rentene tar sånn av? Altså startlån er jo i utgangspunktet for syke, og de med svak økonomi. jeg er 50% ufør og 50% i fast jobb. leiligheten koster 2.360 000.og jeg tjener ca 460 000 kr. Jeg har jo for lengst signert kjøpekontrakt med utbygger. Takknemlig for svar. Kjenner jeg er kjempenervøs😔 Anonymkode: 810d9...fab
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. I 2021 fikk jeg innvilget(fullfinansiert) startlån til en liten leilighet som er under bygging. Skal være innflyttingsklar (siste frist) 30 juni 2023. Vilkårene ved inngåelse og signering var fastrente på 1,62 % i 10 år med nedbetaling av lånet over 35 år. Altså jeg har ennå ikke flyttet inn og priser er oppadgående. (De har beregnet opptil 6% rente før tilsagn), men da vil jeg få det trangt. Har deretter fått vite at det er gjeldende rentesatser ved utbetaling av lånet(som blir ved innflytting)som er gjeldende!!!(og de skyter jo i været)Jeg føler jeg har satt meg i en skikkelig felle. Kan de fravike 10 år med fastrenter når rentene tar sånn av? Altså startlån er jo i utgangspunktet for syke, og de med svak økonomi. jeg er 50% ufør og 50% i fast jobb. leiligheten koster 2.360 000.og jeg tjener ca 460 000 kr. Jeg har jo for lengst signert kjøpekontrakt med utbygger. Takknemlig for svar. Kjenner jeg er kjempenervøs😔 Anonymkode: 810d9...fab opplyser i tillegg at jeg ikke kjører bil og er alene godt voksen, så har ikke utgifter der. Fellesutgifter på 2350 kr, som inkl kommunale utgifter,tv/internett og forsikring. Leiligheten er 45 kvadrat.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Dette står veldig tydelig i lånetilbudet ditt. Fastrenten som gjelder på lånet er den de kan tilby når lånet utbetales. Du må derfor forholde deg til den fastrenta som kan tilbys når det nærmer seg overtakelse. Anonymkode: 039d2...301 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Renta vår steg én gang før vi tok i bruk lånet (dvs betalte boligen) og vi kjøpte bolig to måneder etter vi fikk finansieringsbeviset. Så dine antagelser høres desverre riktig ut ja. Anonymkode: 6f830...742
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette står veldig tydelig i lånetilbudet ditt. Fastrenten som gjelder på lånet er den de kan tilby når lånet utbetales. Du må derfor forholde deg til den fastrenta som kan tilbys når det nærmer seg overtakelse. Anonymkode: 039d2...301 Hei og takk for svar. Jeg vet også at det står i vedtaket, men nå er det jo helt andre tider, og det jeg lurte på ver jo om noen tror eller vet om de kan avvike fra ti årsperioden. Men de kan vel kanskje ikke det.
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Renta vår steg én gang før vi tok i bruk lånet (dvs betalte boligen) og vi kjøpte bolig to måneder etter vi fikk finansieringsbeviset. Så dine antagelser høres desverre riktig ut ja. Anonymkode: 6f830...742 Off ja, det er det jeg frykter😏
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Ja det stemmer desverre. Har akuratt vært gjennom det samme med husbanken. Fikk fastrente på 2% når vedtak ble innvilget og kontrakten signert men pga sen overtakelse og det er renten som gjelder ved utbetaling av lånet så endte jeg med rente på over 4% Lønner seg ikke å ha startlån lenger. Renta er mye høyere enn for va loge folk i vanlig bank og det er forferdelig når startlån ordningen er laget for økonomisk vanskeligstilte. Anbefaler deg å sende mail til SV, Rødt og Fredrik Solvang for noe må gjøres med denne ordningen som svikter! Anonymkode: e93fb...5fc
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det stemmer desverre. Har akuratt vært gjennom det samme med husbanken. Fikk fastrente på 2% når vedtak ble innvilget og kontrakten signert men pga sen overtakelse og det er renten som gjelder ved utbetaling av lånet så endte jeg med rente på over 4% Lønner seg ikke å ha startlån lenger. Renta er mye høyere enn for va loge folk i vanlig bank og det er forferdelig når startlån ordningen er laget for økonomisk vanskeligstilte. Anbefaler deg å sende mail til SV, Rødt og Fredrik Solvang for noe må gjøres med denne ordningen som svikter! Anonymkode: e93fb...5fc Takk🥲🥰
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Klart det er kjipt å gå fra 1,62% til 3,8-4 eller hva det er nå, i tillegg skal den mer opp😐Men bare for å lage en kontrast; jeg er 90% ufør, og har 360 000kr i årsinntekt og har 2 mill i lån i ordinær bank til 4,66% rente. Samme strl på leiligheten. Akkurat nå har jeg fått noen mnd avdragsfrihet for det er trangt. I tillegg har jeg bil også, som jeg er totalt avhengig av pga funksjonsnedsettelse. Så jeg tror du kommer til å klare det. Forhåpentligvis får du lave strømregninger. Anonymkode: d0f0c...9e0 1
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klart det er kjipt å gå fra 1,62% til 3,8-4 eller hva det er nå, i tillegg skal den mer opp😐Men bare for å lage en kontrast; jeg er 90% ufør, og har 360 000kr i årsinntekt og har 2 mill i lån i ordinær bank til 4,66% rente. Samme strl på leiligheten. Akkurat nå har jeg fått noen mnd avdragsfrihet for det er trangt. I tillegg har jeg bil også, som jeg er totalt avhengig av pga funksjonsnedsettelse. Så jeg tror du kommer til å klare det. Forhåpentligvis får du lave strømregninger. Anonymkode: d0f0c...9e0 Takk for svar. Du er flink😍jeg skal klare 5 prosenten, men blir det høyere så blir det et stort problem. Men tanken på ti år med dette gjør meg dårlig, da jeg om ti år går av med pensjon, og får ikke spart opp til å klare meg da i denne ti årsperioden. Men er ikke fult så kjekt lenger. Og jeg får ikke avdragsfrihet tror jeg🙈all ære til deg som klarer deg ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Du er flink😍jeg skal klare 5 prosenten, men blir det høyere så blir det et stort problem. Men tanken på ti år med dette gjør meg dårlig, da jeg om ti år går av med pensjon, og får ikke spart opp til å klare meg da i denne ti årsperioden. Men er ikke fult så kjekt lenger. Og jeg får ikke avdragsfrihet tror jeg🙈all ære til deg som klarer deg ❤️ Tusen takk🥰håper det går fint med din leilighet! Jeg gjør en del grep som hjelper; alt mulig småtteri som sikkert virker dumt, men men. Handler i kvantum når det er rabatt på forbruksvarer; skal skifte strømselskap neste mnd for å få 500kr i vervepremie, og ikke påslag som jeg har nå. Lager digre middager og fryser ned i porsjoner😄Veninnene mine ler litt av meg, men samtidig som jeg har lavere inntekt en dem, er jeg bedre økonomisk stilt likevel. Jeg planlegger ting i detalj, og bruker ikke 40 kr på en kaffi i farta, eller en baguette(tåler det uansett ikke). Jeg benytter meg av mine rettigheter som ufør, som å innimellom reise kollektivt med 50% rabatt, jeg sender inn alle kjedelige skjemaer til pasientreiser for å få refusjon. Jeg fikk forresten et lite tilskudd fra husbanken da jeg kjøpte. Men bekymrer meg ganske mye over økonomi🥹Har dyre medisiner og tannlege utgifter som er hovedgrunn til avdragsfrihet nå; dvs jeg hadde taklet de økte prisene i dag hvis jeg ikke slet sånn med helsen😌 Anonymkode: d0f0c...9e0
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk🥰håper det går fint med din leilighet! Jeg gjør en del grep som hjelper; alt mulig småtteri som sikkert virker dumt, men men. Handler i kvantum når det er rabatt på forbruksvarer; skal skifte strømselskap neste mnd for å få 500kr i vervepremie, og ikke påslag som jeg har nå. Lager digre middager og fryser ned i porsjoner😄Veninnene mine ler litt av meg, men samtidig som jeg har lavere inntekt en dem, er jeg bedre økonomisk stilt likevel. Jeg planlegger ting i detalj, og bruker ikke 40 kr på en kaffi i farta, eller en baguette(tåler det uansett ikke). Jeg benytter meg av mine rettigheter som ufør, som å innimellom reise kollektivt med 50% rabatt, jeg sender inn alle kjedelige skjemaer til pasientreiser for å få refusjon. Jeg fikk forresten et lite tilskudd fra husbanken da jeg kjøpte. Men bekymrer meg ganske mye over økonomi🥹Har dyre medisiner og tannlege utgifter som er hovedgrunn til avdragsfrihet nå; dvs jeg hadde taklet de økte prisene i dag hvis jeg ikke slet sånn med helsen😌 Anonymkode: d0f0c...9e0 Hei. Jeg har hatt økonomiske problemer før da jeg som endlig mor på 80-90 tallet måtte gå fra hus og satt igjen med gjeld. På toppen blei jeg syk og senere halvt ufør. Så bekrymring er mitt mellomnavn😂men ser vi tenker og gjør ganske likt når det gjelder økonomi🥰
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg har hatt økonomiske problemer før da jeg som endlig mor på 80-90 tallet måtte gå fra hus og satt igjen med gjeld. På toppen blei jeg syk og senere halvt ufør. Så bekrymring er mitt mellomnavn😂men ser vi tenker og gjør ganske likt når det gjelder økonomi🥰 De som sier penger ikke betyr noe er stort sett de som ikke mangler det🫣Heier på deg🥰Vi deler mellomnavn😄 Anonymkode: d0f0c...9e0
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som sier penger ikke betyr noe er stort sett de som ikke mangler det🫣Heier på deg🥰Vi deler mellomnavn😄 Anonymkode: d0f0c...9e0 😂😂takk,og jeg på deg❤️
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Det burde vært regler i Husbanken, selvsagt vedtatt av Stortinget, at slike startlån gis automatisk 10 års avdragsfrihet og at man da automatisk betaler kun renter og fellesutgifter for leiligheten i mellomtiden. Det spiller ingen rolle at man ikke betaler ned avdrag i løpet av 10 år. Poenget er at man tjener på det uansett ved å være INNE på boligmarkedet i 10 år, siden alternativet er å være UTENFOR boligmarkedet og bli tvunget til å betale husleie til en bolighai og kakse faen. Gevinsten ligger i å være INNE på boligmarkedet. Man trenger ikke engang betale ned et eneste avdrag og etter 10 år er det veldig stor sannsynlighet for at leiligheten har økt i verdi, så lenge det ikke er helt i gokk en plass, eller lite attraktivt nedslitt område. Dessuten så får man rentefradrag på skatten også. Hele systemet er bygd på at det er best å eie, mens det er jævlig å leie altfor lenge. Anonymkode: dfb7d...c23 1 1
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det burde vært regler i Husbanken, selvsagt vedtatt av Stortinget, at slike startlån gis automatisk 10 års avdragsfrihet og at man da automatisk betaler kun renter og fellesutgifter for leiligheten i mellomtiden. Det spiller ingen rolle at man ikke betaler ned avdrag i løpet av 10 år. Poenget er at man tjener på det uansett ved å være INNE på boligmarkedet i 10 år, siden alternativet er å være UTENFOR boligmarkedet og bli tvunget til å betale husleie til en bolighai og kakse faen. Gevinsten ligger i å være INNE på boligmarkedet. Man trenger ikke engang betale ned et eneste avdrag og etter 10 år er det veldig stor sannsynlighet for at leiligheten har økt i verdi, så lenge det ikke er helt i gokk en plass, eller lite attraktivt nedslitt område. Dessuten så får man rentefradrag på skatten også. Hele systemet er bygd på at det er best å eie, mens det er jævlig å leie altfor lenge. Anonymkode: dfb7d...c23 Hei. Enig! Men ikke snakk om noe avdragsfrihet her neg. Jeg ditter limt fast, og kan heller ikke selge i fastprrioden, har jeg skjønt🥺
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 Etorg skrev (Akkurat nå): Hei. Enig! Men ikke snakk om noe avdragsfrihet her nei Jeg sitter limt fast, og kan heller ikke selge i fastperioden har jeg skjønt🥺
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 Er det kun ved nybygg at man må binde rentene i 10 år? Er dette et krav? Jeg fikk startlån for to år siden og kan ikke huske at å binde renten var et krav. Er det ikke et valg? Jeg husker ikke hvilke år man kunne velge, men jeg gikk for 5 år for å få noe stabilitet i økonomien. Er sjeleglad for det nå, men angrer på at jeg ikke tok 10 år egentlig. Men kan ikke huske at jeg måtte velge 10 år... noen som vet? Anonymkode: 1d29c...b5c
Etorg Skrevet 5. desember 2022 #19 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det kun ved nybygg at man må binde rentene i 10 år? Er dette et krav? Jeg fikk startlån for to år siden og kan ikke huske at å binde renten var et krav. Er det ikke et valg? Jeg husker ikke hvilke år man kunne velge, men jeg gikk for 5 år for å få noe stabilitet i økonomien. Er sjeleglad for det nå, men angrer på at jeg ikke tok 10 år egentlig. Men kan ikke huske at jeg måtte velge 10 år... noen som vet? Anonymkode: 1d29c...b5c Hei. Nei for meg var det det samme om jeg kjøpte nytt eller brukt. Jeg gikk for nybygg for da fikk jeg god tid. Men det va vilkåret for å få fullfinansiert. Det kan jo også ha noe med at jeg er 57år ?Aner ikke. Skulle jo bare kjøpt brukt, så hadde problemet vært løst🤷♀️men tenkte ikke at det skulle bli sånn i januar -21
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #20 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. I 2021 fikk jeg innvilget(fullfinansiert) startlån til en liten leilighet som er under bygging. Skal være innflyttingsklar (siste frist) 30 juni 2023. Vilkårene ved inngåelse og signering var fastrente på 1,62 % i 10 år med nedbetaling av lånet over 35 år. Altså jeg har ennå ikke flyttet inn og priser er oppadgående. (De har beregnet opptil 6% rente før tilsagn), men da vil jeg få det trangt. Har deretter fått vite at det er gjeldende rentesatser ved utbetaling av lånet(som blir ved innflytting)som er gjeldende!!!(og de skyter jo i været)Jeg føler jeg har satt meg i en skikkelig felle. Kan de fravike 10 år med fastrenter når rentene tar sånn av? Altså startlån er jo i utgangspunktet for syke, og de med svak økonomi. jeg er 50% ufør og 50% i fast jobb. leiligheten koster 2.360 000.og jeg tjener ca 460 000 kr. Jeg har jo for lengst signert kjøpekontrakt med utbygger. Takknemlig for svar. Kjenner jeg er kjempenervøs😔 Anonymkode: 810d9...fab Jeg må bare spørre; er dette borettslag eller selveier? For det har jo også en god del å si for hva det vil koste deg fremover. Jeg håper for din del at dette er selveier. (Husbankens fastrente pr utgangen av oktober er 3,9%. Den stiger nok dessverre igjen nå i desember og startlån har vel ca 0,25% i tillegg, om jeg ikke husker feil.) Jeg sitter med mange i din situasjon for tiden, som ansatt i et boligbyggelag hvor mange har handlet "billige" boliger de siste årene uten å skjønne hva de har kjøpt, eller vært sikre på at de kan beholde nå når rentene øker. Disse bor i borettslag, og har 60-75% fellesgjeld som de ikke har skjønt ligger der, i tillegg til innskuddet som de har startlån på. Og nå må felleskostnadene opp fordi rentene øker. Jeg tror dessverre det kan bli mange av disse som får problemer i løpet av 2023. Anonymkode: 9e744...3e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå