AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 https://www.mn24.no/nyheter/i/8JG2EG/flere-maa-selge-boligen-for-aa-faa-laan-til-nytt-kjoep Dette vil få enda mer ringvirkninger på boligprisfallet. Folk blir mer avhengig av å selge mens de skal kjøpe, som betyr at det kommer enda flere boliger på markedet samtidig mens det er prisfall. Antageligvis forstår ikke mange hvor mye prisene vil stupe etterhvert som følge av dette. Hårreisende av bankene! Anonymkode: 19fbf...627
Eremitten Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Eiendom Norge: Sitat Boligprisene i Norge har så langt i 2022 steget med 2,4 prosent. Skikkelig katastrofetider altså. Jeg håper det kommer en signifikant og varig korrigering, priser som vokser inn i himmelen helt frakoblet fra lønnsvekst utgjør en trussel mot norsk økonomi. 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Hvilken verden har du levd i de siste årene? Dette er helt vanlig. Har man ikke økonomi til å sitte med to boliger kan man heller ikke få lån til ny bolig før den gamle er solgt. Er et innlegg om det i BT i dag, en som må leie ut boligen sin fordi de ikke får solgt, og de har flyttet til en annen by og kan ikke bli boende selv heller. Anonymkode: f1c0b...129 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): https://www.mn24.no/nyheter/i/8JG2EG/flere-maa-selge-boligen-for-aa-faa-laan-til-nytt-kjoep Dette vil få enda mer ringvirkninger på boligprisfallet. Folk blir mer avhengig av å selge mens de skal kjøpe, som betyr at det kommer enda flere boliger på markedet samtidig mens det er prisfall. Antageligvis forstår ikke mange hvor mye prisene vil stupe etterhvert som følge av dette. Hårreisende av bankene! Anonymkode: 19fbf...627 Bankene ser jo skriften på veggen og vil jo selvfølgelig sikre seg mot tap. Det er jo naturlig det. Veldig merkelig å lese om alle som får panikk når prisene synker litt. Trodde dere at prisene bare kunne stige? Dette er jo antagelig bare begynnelsen på en kraftig korreksjon. 💸💸 Anonymkode: ca612...e62 9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): https://www.mn24.no/nyheter/i/8JG2EG/flere-maa-selge-boligen-for-aa-faa-laan-til-nytt-kjoep Dette vil få enda mer ringvirkninger på boligprisfallet. Folk blir mer avhengig av å selge mens de skal kjøpe, som betyr at det kommer enda flere boliger på markedet samtidig mens det er prisfall. Antageligvis forstår ikke mange hvor mye prisene vil stupe etterhvert som følge av dette. Hårreisende av bankene! Anonymkode: 19fbf...627 Hårreisende av bankene? Virkelig? Tror du bankens jobb bare er å spy ut penger til ukritiske mennesker for å være snille? Vet du hva mellomfinansiering på et fallende marked egentlig innebærer og hva kundene risikerer? Hva bankene risikerer? En stor del av finansrådgiverens jobb og plikt er å sørge for at kunden får god økonomisk rådgivning og selvfølgelig også sørge for at banken ikke tar risikoer som til syvende og sist går ut over drift. Nå når boligmarkedet er fallende så er trenden at folk får mindre for boligene sine enn hva regnestykket i utgangspunktet innebærer. Premissene for nytt lån endres uten at man har noen fasit, og kundene taper egenkapitalen sin når boligene ikke selges til opprinnelig tiltenkt pris. I værste fall taper de hele egenkapitalen og kan potensielt sitte med restgjeld og at de ikke har mulighet til å betjene nytt lån fordi det ender opp mye høyere en tiltenkt. En ting du heller ikke ser ut til å ha så god sinnsikt i er hvor dyrt mellomfinansiering er og at man skal ha ganske mye mer penger til overs for å sitte og betale i uviss tid på renter på gammelt lån, mellomfinansieringslån og nytt lån samtidig som du også må betjene kommunale utgifter, strøm og ofte også fellesutgifter på to boliger. Selvfølgelig er det å tilby mellomfinansiering en kjemperisiko i en tid hvor man ikke vet OM man får solgt og HVA man får solgt for. Samtidig øker rentene slik at ny lånekapasitet synker i takt med at egenkapitalen synker. Det man altså ser på hvis man fortsatt skal tilby mellomfinansiering til alle sammen er potensiell katastrofe for kundene som ikke har råd til å selge lavere fordi de må klare å beholde den nye boligen og heller ikke har råd til å sitte på begge boligene. Kondekvens er at begge boligene potensielt må selges med tap og restgjeld. Samtidig risikerer bankene å sitte med x antall lån uten tilstrekkelig sikkerhet i en periode hvor økonomien er usikker i utgangspunktet. En stor, rød varsellampe. Sett deg litt inn i ting før du mener så mye. Anonymkode: cbf77...30b 7 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Forståelig at unge voksne opplever verden som krise når de har ikke har gjort annet i sitt liv enn å leve i sus og dus. Det ligger mye god læring i dette. Derfor er også slike nedgangstider viktig, for å gi de en realitetsorientering. Noe vi alle har vært gjennom. Anonymkode: 354ab...cd2 14 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Eremitten skrev (55 minutter siden): Eiendom Norge: Skikkelig katastrofetider altså. Jeg håper det kommer en signifikant og varig korrigering, priser som vokser inn i himmelen helt frakoblet fra lønnsvekst utgjør en trussel mot norsk økonomi. Herreguuuuuuuuuud! Hvert eneste krakk starter med at man et år tilbake har opplevd prisoppgang. Guuuud så teit. Dette er helt krise. Anonymkode: 19fbf...627
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Enda mer ringvirkninger? Det er mye som taler positivt for boligprisene, i hvert fall for Oslo. Inflasjon, rekordlav arbeidsledighet, befolkningsvekst, begrenset tilbudssiden mv. Så trekker selvfølgelig renta ned. Tipper vi får en boligprisoppgang i Oslo allerede i januar. Anonymkode: fa3d3...e03
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Det blir bedre tider for førstegangskjøpere, ypperlig spør du meg! Bolig har vært overpriset lenge nå. Anonymkode: d3e5b...752 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 To naboer har prøvd å selge siden Mai 2022. Men de ble for grådige, og kommer til å tape mye fremmover. Taper jo bare mer jo lengre de venter. Anonymkode: bad06...de1 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enda mer ringvirkninger? Det er mye som taler positivt for boligprisene, i hvert fall for Oslo. Inflasjon, rekordlav arbeidsledighet, befolkningsvekst, begrenset tilbudssiden mv. Så trekker selvfølgelig renta ned. Tipper vi får en boligprisoppgang i Oslo allerede i januar. Anonymkode: fa3d3...e03 Inflasjon taler jo absolutt ikke positivt ut for boligmarkedet. Anonymkode: bad06...de1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Eremitten skrev (4 timer siden): Eiendom Norge: Skikkelig katastrofetider altså. Jeg håper det kommer en signifikant og varig korrigering, priser som vokser inn i himmelen helt frakoblet fra lønnsvekst utgjør en trussel mot norsk økonomi. Nominelt ja. Nominelle priser er ikke relevante, man må alltid se på realprisen. Det er realprisen som reflekterer kjøpekraften. Realprisene er nede 5.1% siste 12 månedene. Anonymkode: bad06...de1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Kjempebra. Og på høy tid at det skjer. Anonymkode: f0474...ca1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): To naboer har prøvd å selge siden Mai 2022. Men de ble for grådige, og kommer til å tape mye fremmover. Taper jo bare mer jo lengre de venter. Anonymkode: bad06...de1 Det er sant.. her jeg bor (rett utenfor oslo, 15 min med tog), er det nå 5(!) rekkehus av samme type til salgs i ett og samme borettslag. Samtlige bortsett fra én har allerede kjøpt ny bolig (enebolig). Sier seg selv at disse med all sannsynlighet kommer til å slite fremover.. Anonymkode: 38644...9da 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Veldig bra, det. Det som ER rart, er jo egentlig å kjøpe seg et hus til sju millioner FØR man har solgt huset sitt til fem millioner (eller 5,5 millioner, eller 4,5 millioner, eller kanskje 4 millioner…). Anonymkode: 41ef4...a30 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 Jeg solgte før jeg kjøpte, men det var ganske ubehagelig å ikke vite om jeg hadde et hjem til meg og sønnen min etter overtakelse. Så jeg skjønner jo godt folk vil kjøpe først. Anonymkode: e592d...372 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Bankene ser jo skriften på veggen og vil jo selvfølgelig sikre seg mot tap. Det er jo naturlig det. Veldig merkelig å lese om alle som får panikk når prisene synker litt. Trodde dere at prisene bare kunne stige? Dette er jo antagelig bare begynnelsen på en kraftig korreksjon. 💸💸 Anonymkode: ca612...e62 Syns heller man kan kritisere Norges bank for å øke renta så fort. Alle skjønner at det tar tid fra rentebeslutning til rentebealutningen påvirker boligprisene. La nå renteendringene virke litt lenger før de justeres med dobbel/trippel heving. Anonymkode: 3aa9f...e30
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Syns heller man kan kritisere Norges bank for å øke renta så fort. Alle skjønner at det tar tid fra rentebeslutning til rentebealutningen påvirker boligprisene. La nå renteendringene virke litt lenger før de justeres med dobbel/trippel heving. Anonymkode: 3aa9f...e30 Hadde de ikke økt renta så hadde du vært arbeidsledig i 2023. Hvilke penger skal du betale lånet ditt med da? Anonymkode: bad06...de1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #19 Skrevet 5. desember 2022 Burde ikke vært lov å eie flere boliger. Det som skjer da er at folk leier ut og tjener rått, dette boliger til salgs, og prisene øker. Mange sliter med å komme seg inn på bolig markedet. En trenger ikke luksus, i solidaritet bør man gi vanlige folk muligheten til å komme seg inn Anonymkode: 12bce...7e2 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns heller man kan kritisere Norges bank for å øke renta så fort. Alle skjønner at det tar tid fra rentebeslutning til rentebealutningen påvirker boligprisene. La nå renteendringene virke litt lenger før de justeres med dobbel/trippel heving. Anonymkode: 3aa9f...e30 Se deg om i verden, andre sentralbanker gjør det samme. Alternativet er skyhøy inflasjon, det er mye verre. I et historisk perspektiv er ikke renta høy nå. Problemet er at altfor mange har blitt vant til uvanlig lav rente, og de lever i en tro at boligmarkedet alltid går opp og at man skal tjene penger på boligen sin. Men det gjør det ikke, og det gjør man ikke alltid. Anonymkode: 41ef4...a30 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå