AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #21 Skrevet 5. desember 2022 Spiteful skrev (46 minutter siden): Det store spørsmålet er hvorfor han/hun skal kjøpe til klassekamerater og perifere venner? Det er da vel ikke normalt? Da jeg var på den alderen kjøpte vi kun til de vi var i gjeng med… Normalt å kjøpe til klassekamerater Anonymkode: 4f008...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #22 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har et fosterbarn som er 15 år. 12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. Hva er deres erfaring? Anonymkode: 184ac...db8 100kr er nok. Mange har mange å kjøpe til i julen i tilegg til mat, strøm,lån og masse annet! Denne julen blir nok dyr og tung for mange flere enn før! Tenker de aller nærneste er greit. Her er det 2-3 stk hver. Vi har da 32stykker utenom i familien å kjøpe til. Oppå der kommer det 11 bursdager på 2 måneder etter jul. Anonymkode: 26d2e...015
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #23 Skrevet 5. desember 2022 Min tenåring gir kun gave til de nærmeste vennene, ikke til perifere venner og klassekamerater. Han gir til 3 venner, for ca 300 til hver. Og omtrent det samme til hver av meg og pappan, Så 1500,- til sammen. Jeg ville ikke latt ham gi til de perifere dersom dette ikke er noe de har tradisjon for fra før. Selv om du kanskje har råd til det, så skaper det jo et press om å gi tilbake. Mange har mer enn nok folk å kjøpe gaver til fra før, og ikke alle har like god råd. Anonymkode: ef165...427
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #24 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min tenåring gir kun gave til de nærmeste vennene, ikke til perifere venner og klassekamerater. Han gir til 3 venner, for ca 300 til hver. Og omtrent det samme til hver av meg og pappan, Så 1500,- til sammen. Jeg ville ikke latt ham gi til de perifere dersom dette ikke er noe de har tradisjon for fra før. Selv om du kanskje har råd til det, så skaper det jo et press om å gi tilbake. Mange har mer enn nok folk å kjøpe gaver til fra før, og ikke alle har like god råd. Anonymkode: ef165...427 Ja du skriver det som er viktig der. Jeg har forstått det sånn at de «perifere» vennene er de som har sagt at de skal gi julegave. Og det er visstnok tradisjon at hele klassen gir til alle. De er ikke mange i klassen. Da min egen datter var like gammel så pleide jeg å ha reservegaver liggende til akkurat de tilfellene, sånn at hun kunne gi dersom det dukket opp noen uventede. Skal snakke med 15 åringen i dag. Og jeg må også se den prioriteringslista. Takk for innspill. TS Anonymkode: 184ac...db8 1
shab Skrevet 5. desember 2022 #25 Skrevet 5. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har et fosterbarn som er 15 år. 12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. Hva er deres erfaring? Anonymkode: 184ac...db8 150 til 4 bestevenner! under 100 til de andre.. Så lenge dere har råd til det!! Forhåpentligvis får hun gave fra de samme tilbake... Jeg tror kanskje jeg blir litt blendet av ordet fosterbarn i teksten, men det høres jo utrolig fint ut med et fosterbarn på 15 år som har så mange venner (Jeg bare tar det for gitt at det er ei jente). Det tyder jo på at det går bra med tenåringen - klarer seg greit sosialt. Man hører jo så ofte at tenåringer er vanskelige å finne fosterhjem til fordi de har så mange utfordringer. Jeg mener ikke at ditt fosterbarn ikke har utfordringer altså, men håper du forstår hva jeg mener. Endret 5. desember 2022 av shab
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 Synes det var litt vel mange julegaver! Jeg er student og i min omgangskrets så gir vi ikke gaver, men samles for en julelunsj eller middag. Kanskje det kan være et tips? Anonymkode: 741ab...33e
Nelja Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 Jeg tror ikke jeg hadde hengt meg opp i antall, men heller gitt en sum. Så få ungdommen disponere dette fritt. Kanskje sagt 1000kr skal holde til alle venner, men at dere sammen kan dra å kjøpe en gave til mor i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 Mine tenåringer har fått 1000 kr hver til å kjøpe gaver. De kjøper ikke dyre gaver til venner. Maks 100 kr pr person, og kun til nærmeste venner, så jeg og far har som regel fått gave til rundt 500 kr tilbake. Ja vi skriver jo deres navn på gaver også, men de vil kjøpe noe selv også. Anonymkode: f0690...3c0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 Er dette tull? For hvem i sitt rette for tenåringer 3000,- til gaver til andre tenåringer? Er det rart det tigges på Finn, når det er slike økonomiske forventninger til julen..? Dere kan umulig rettferdiggjøre et slikt ekstremt forbruk, og dere bidrar til at samme dårlige økonomiske sans videreføres til unge som er på vei inn i voksenlivet. Siden dette er et fosterbarn som kanskje ikke har hatt mulighet til å spare penger selv, så hadde jeg gitt hen det samme som mine bruker til venner, rundt 800,-. En annen grunn til å passe på midlene ungdommer man ikke kjenner like godt som sine egne; en venninnes da 14 år gamle fosterdatter fikk 2000,- til å kjøpe julegaver for. Hun fløy til Oslo for å møte en voksen mann hun hadde møtt på nettet. Anonymkode: 28a00...5f6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 shab skrev (3 timer siden): 150 til 4 bestevenner! under 100 til de andre.. Så lenge dere har råd til det!! Forhåpentligvis får hun gave fra de samme tilbake... Jeg tror kanskje jeg blir litt blendet av ordet fosterbarn i teksten, men det høres jo utrolig fint ut med et fosterbarn på 15 år som har så mange venner (Jeg bare tar det for gitt at det er ei jente). Det tyder jo på at det går bra med tenåringen - klarer seg greit sosialt. Man hører jo så ofte at tenåringer er vanskelige å finne fosterbarn til fordi de har så mange utfordringer. Jeg mener ikke at ditt fosterbarn ikke har utfordringer altså, men håper du forstår hva jeg mener. Takk for svar. Barnet har fått fortsette på samme skole som tidligere, så heldigvis ikke ny plass å forholde seg til. Derav et greit nettverk og også vennekrets. Det er likevel utfordringer nok, ja. Men det sosiale er ikke en av de. TS Anonymkode: 184ac...db8 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja du skriver det som er viktig der. Jeg har forstått det sånn at de «perifere» vennene er de som har sagt at de skal gi julegave. Og det er visstnok tradisjon at hele klassen gir til alle. De er ikke mange i klassen. Da min egen datter var like gammel så pleide jeg å ha reservegaver liggende til akkurat de tilfellene, sånn at hun kunne gi dersom det dukket opp noen uventede. Skal snakke med 15 åringen i dag. Og jeg må også se den prioriteringslista. Takk for innspill. TS Anonymkode: 184ac...db8 Visst hele klassen pleier å gi, så bør pgså fosterbarnet få gi Anonymkode: 4f008...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 shab skrev (3 timer siden): 150 til 4 bestevenner! under 100 til de andre.. Så lenge dere har råd til det!! Forhåpentligvis får hun gave fra de samme tilbake... Jeg tror kanskje jeg blir litt blendet av ordet fosterbarn i teksten, men det høres jo utrolig fint ut med et fosterbarn på 15 år som har så mange venner (Jeg bare tar det for gitt at det er ei jente). Det tyder jo på at det går bra med tenåringen - klarer seg greit sosialt. Man hører jo så ofte at tenåringer er vanskelige å finne fosterbarn til fordi de har så mange utfordringer. Jeg mener ikke at ditt fosterbarn ikke har utfordringer altså, men håper du forstår hva jeg mener. Ar mam er fosterbarn betyr ikke at msn ikke har venner eller at man er helt ute å kjøre. forøvrig vanskelig å finne fosterhjem til små også nå Anonymkode: 4f008...4c8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har et fosterbarn som er 15 år. 12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. Hva er deres erfaring? Anonymkode: 184ac...db8 gi "ungen" 2000kr og si at de får bruke pengene fornuftig sånn at det strekker til alle 12 og at du vil se kvitteringer. Anonymkode: f3742...b92
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette tull? For hvem i sitt rette for tenåringer 3000,- til gaver til andre tenåringer? Er det rart det tigges på Finn, når det er slike økonomiske forventninger til julen..? Dere kan umulig rettferdiggjøre et slikt ekstremt forbruk, og dere bidrar til at samme dårlige økonomiske sans videreføres til unge som er på vei inn i voksenlivet. Siden dette er et fosterbarn som kanskje ikke har hatt mulighet til å spare penger selv, så hadde jeg gitt hen det samme som mine bruker til venner, rundt 800,-. En annen grunn til å passe på midlene ungdommer man ikke kjenner like godt som sine egne; en venninnes da 14 år gamle fosterdatter fikk 2000,- til å kjøpe julegaver for. Hun fløy til Oslo for å møte en voksen mann hun hadde møtt på nettet. Anonymkode: 28a00...5f6 Å kjære vene, å derfor så må du komme med en sånn historie? Gud bedre altså Anonymkode: 4f008...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #35 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det var litt vel mange julegaver! Jeg er student og i min omgangskrets så gir vi ikke gaver, men samles for en julelunsj eller middag. Kanskje det kan være et tips? Anonymkode: 741ab...33e Dette gjør jeg med mine venner. Men forventer ikke at en 15 åring skal ordne noe sånt. God idé jeg kan gi til både mine egne barn og fosterbarn på et senere tidspunkt. TS Anonymkode: 184ac...db8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #36 Skrevet 5. desember 2022 Vi har høy inntekt, og god råd, men mine barn får gi til 2-3 venner hver og det er mellom 50-150 kroner. Hadde ikke akseptert at de skulle gi gave til 12 stykker og bruke 3000 hver på gave. Bruker ikke 3000 på hver av de heller til jul. Og gir de til hele klassen kan de vel heller arrangere secret sant ol. Anonymkode: de5df...ca3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #37 Skrevet 5. desember 2022 Hadde vært helt uaktuelt. Trettenåringen har fått 400 til å kjøpe gaver til venner, får disponere selv og bruke egne penger om hun synes hun trenger mer. Kjøper typisk et hårstrikk og noe godis til hver. To venner kommer utenom, de er barn av vennefamilier vi alltid har utvekslet gave med og vi betaler. Der ligger vi på rundt 200 per barn. Anonymkode: f5641...8fa
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #38 Skrevet 5. desember 2022 Vi kjører 75-100kr i bursdagsgaver og julegaver, selv til bestevenner. Til mor ville jeg latt hen bruke maks 300kr. Anonymkode: 3f243...abf
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #39 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 14.44): Har et fosterbarn som er 15 år. 12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. Hva er deres erfaring? Anonymkode: 184ac...db8 tenker det kommer an på hvor mye personen har Anonymkode: 95df0...642
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #40 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): tenker det kommer an på hvor mye personen har Anonymkode: 95df0...642 Hvilken person? meg som fostermor? TS Anonymkode: 184ac...db8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå