Gå til innhold

Hvor mye penger er greit til ungdom som skal kjøpe julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et fosterbarn som er 15 år. 
12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… 

Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. 

Hva er deres erfaring? 

Anonymkode: 184ac...db8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil nok tro det er nivået. Var kanskje litt mange det blir kjøpt gave til, men tross alt hyggelig.

Skrevet

Det store spørsmålet er hvorfor han/hun skal kjøpe til klassekamerater og perifere venner? Det er da vel ikke normalt? 
Da jeg var på den alderen kjøpte vi kun til de vi var i gjeng med…

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal du betale for ungdommens gaver? Både jeg, mine søsken og alle barna våre, både egne og fosterbarn, har jobbet for penger til gaver. Noe annet er jo urimelig. Spesielt med tanke på at du skal betale for ræl til perifere venner..!

Og 3000 kroner? Er det rart vi blir bedt om å roe ned shoppebonanzaen, når 15-åringer bruker 3000,- på venner? 3000,- de ikke har, attpåtil.

Anonymkode: fc955...053

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Regner med at dere har utgiftstøtte for denne tenåringen?

Jeg syns 300 kr til foreldre/ søsken er innafor. Ut over det, så kjøper man ikke gave til hele vennegjengen. De må velge ut de nærmeste. Summen for våre barn er 100-200 for bestevenner. 

Min tenåring får 1000 kr på konto, dette skal dekke gaver til far, lillesøster, storebror og bestekompis. Skal han kjøpe noe ut over det, må han dekke det av lommepengene sine. 

Anonymkode: 9c07a...453

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet

Det er mange plasser nå hvor de selger storplater med sjokolader 5 for 100kr. Sleng med et julegris flaxlodd til 10kr, og man har en fin kompisgave til 30 kr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal du betale for ungdommens gaver? Både jeg, mine søsken og alle barna våre, både egne og fosterbarn, har jobbet for penger til gaver. Noe annet er jo urimelig. Spesielt med tanke på at du skal betale for ræl til perifere venner..!

Og 3000 kroner? Er det rart vi blir bedt om å roe ned shoppebonanzaen, når 15-åringer bruker 3000,- på venner? 3000,- de ikke har, attpåtil.

Jeg hadde aldri brukt egne penger om foreldrene mine betalte for meg. 

Anonymkode: 3f2c6...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hilsen Grinchen!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja mine barn har stort sett spart penger selv for å bruke. Men det er noen år siden. 
Nå er det ikke sånn at fosterbarnet har noen egne penger oppspart, og dette er første jula vi har sammen. Jeg gir det som trengs i år, men synes at det var vel mange og for mye. Ville bare vite noen andres meninger før jeg tar samtalen og blir enig om noe. Kan ikke forestille meg at mor har lagt ut 2-3000kr for julegaver for barnet tidligere. 

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Regner med at dere har utgiftstøtte for denne tenåringen?

Jeg syns 300 kr til foreldre/ søsken er innafor. Ut over det, så kjøper man ikke gave til hele vennegjengen. De må velge ut de nærmeste. Summen for våre barn er 100-200 for bestevenner. 

Min tenåring får 1000 kr på konto, dette skal dekke gaver til far, lillesøster, storebror og bestekompis. Skal han kjøpe noe ut over det, må han dekke det av lommepengene sine. 

Anonymkode: 9c07a...453

Jeg er aleneforsørger. Jeg har fast godtgjørelse og utgiftsdekning. Det du skriver der høres veldig fornuftig ut. 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

12 stk står på lista for julegaver, 4 av de er viktige (bestevenner, mor) og resten er til klassekamerater og mer perifere venner. Spurte hvor mye som tenkes å bruke på de perifere, og fikk 100-150kr pr person til svar… 

Jeg synes det høres mye ut, det betyr at julegavene som skal kjøpes blir å koste rundt 2500-3000kr samlet. Er dette mye eller greit? Tenker at Normal har fine gaver til langt under 100-lappen som kan gies til klassekamerater. Og at det er nok med en liten julehilsen. Men er lenge siden jeg hadde ungdom i hus, og vet at tidene og forventningene har endret seg. 

Hva er deres erfaring? 

Det synes jeg var mye. Her får våre jenter 70-80 kr pr pers de skal kjøpe til. Det er 6 jenter i hver av klassene dems som de skal ha til. 

Anonymkode: 430ae...794

Skrevet
takinova skrev (7 minutter siden):

Det er mange plasser nå hvor de selger storplater med sjokolader 5 for 100kr. Sleng med et julegris flaxlodd til 10kr, og man har en fin kompisgave til 30 kr. 

Kjempelurt! Takk. Så de hadde det på Europris. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det synes jeg var mye. Her får våre jenter 70-80 kr pr pers de skal kjøpe til. Det er 6 jenter i hver av klassene dems som de skal ha til. 

Anonymkode: 430ae...794

Takk for innspill. Synes det høres mer normalt ut. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Min er 11 år og får månedslønn. Jeg kjøper gaver fra oss begge til familie pluss at hun får noen kroner for å kjøpe gave til meg om hun ønsker det. Moren vil hun ikke kjøpe til av gode grunner men tilbudet ligger der. Skal hun kjøpe noe til egne venner tar hun av egne penger. Dette har aldri vært en diskusjon og noe hun har regnet med. Heldigvis 🙂

Anonymkode: 4a71e...df9

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er deres erfaring? 

Når jeg var ungdom så fikk jeg kun lov å kjøpe gaver til nære venner, var vel opptil 5 stykker ca. Fikk da et budsjett av mamma og pappa, på 1000 kroner. Jeg synes dette ble litt knapt, men hadde forståelse for det. I ettertid ordnet jeg meg en ekstrajobb på kafe som 15-åring, og kunne da bruke så mye jeg ville :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja mine barn har stort sett spart penger selv for å bruke. Men det er noen år siden. 
Nå er det ikke sånn at fosterbarnet har noen egne penger oppspart, og dette er første jula vi har sammen. Jeg gir det som trengs i år, men synes at det var vel mange og for mye. Ville bare vite noen andres meninger før jeg tar samtalen og blir enig om noe. Kan ikke forestille meg at mor har lagt ut 2-3000kr for julegaver for barnet tidligere. 

TS

Husk at dette barnet etter all sannsynlighet ikke har opplevd å ha penger til julegaver tidligere. Som oftest er det barn av resurssvake som kommer i fosterhjem. Om du har råd bør dette gå greit i år, men ta samtidig praten om at det er mye penger. Neste år vil sikkert antallet reduseres.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Mine får kjøpe gaver til venner av oppsparte midler, de får derimot penger til å kjøpe gaver til familiemedlemmer (foreldre, søsken, besteforeldre) 

Anonymkode: 2e00b...cfb

• Nyttig 1
Skrevet

Her gir de for 100-150 til venner. Kjæresten får for 900

Anonymkode: 4f008...4c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ræl??? 
herlighet

Anonymkode: 4f008...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...