AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Altså når jeg våkner om morgenen er jeg så våt på overkroppen at jeg kan jeg kjenne at det er direkte vått på huden min! Slik var det ikke for bare 1 år siden. Kan si jeg startet på ssri (Zoloft) for litt over 1 år siden, vet man kan få økt svette av den, men om det er normalt at det vedvarer vet jeg ikke. Jeg er 31 år. Noen som vet hva det kan være eller om det ikke er noe å tenke på? Anonymkode: b785d...156
Million Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Det er jo nærliggende å mistenke medisinen, ja, jeg ville antatt det var den. Men jeg ville tatt og bestilt meg en legetime for undersøkelse likevel. Det er ikke for å skremme deg eller noe, men det finnes indikasjoner på at et symptom på kreft er plutselig nattesvette. Så få det undersøkt og utelukket ved blodprøver etc. Lykke til. En artikkel om temaet finner du her Endret 5. desember 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Million skrev (Akkurat nå): Det er jo nærliggende å mistenke medisinen, ja, jeg ville antatt det var den. Men jeg ville tatt og bestilt meg en legetime for undersøkelse likevel. Det er ikke for å skremme deg eller noe, men det finnes indikasjoner på at et symptom på kreft er plutselig nattesvette. Så få det undersøkt og utelukket ved blodprøver etc. Lykke til. Det er ikke lenge siden jeg tok blodprøve. 2 mnd… ingenting galt. Anonymkode: b785d...156
Million Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke lenge siden jeg tok blodprøve. 2 mnd… ingenting galt. Anonymkode: b785d...156 Ja, men hva ble undersøkt ved den blodprøven? Det sier du ingenting om? De kan jo ikke screene en person for ALT heller ved en enkelt blodprøve. Sjekket de konkret etter kreft? 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså når jeg våkner om morgenen er jeg så våt på overkroppen at jeg kan jeg kjenne at det er direkte vått på huden min! Slik var det ikke for bare 1 år siden. Kan si jeg startet på ssri (Zoloft) for litt over 1 år siden, vet man kan få økt svette av den, men om det er normalt at det vedvarer vet jeg ikke. Jeg er 31 år. Noen som vet hva det kan være eller om det ikke er noe å tenke på? Anonymkode: b785d...156 Høyst sannsynlig er det stress eller angst som gjør deg gjennomvåt av svette. Jeg hadde en periode hvor jeg våknet med ganske fuktig sengetøy fordi jeg svettet enormt om nettene. Det var psykisk stress som var årsaken (jeg er enormt flink til å ignorer alt sånt i våken tilstand). Var på samme alder som deg ca. Tror du kan slappe helt av med tanke på kreft. Anonymkode: a1aaa...78a 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Ikke all kreft kan oppdages ved blodprøver alene. Dette ville jeg definitivt tatt opp med legen! Nattesvette kan være et tegn på kreft! Anonymkode: 86381...26f 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Høyst sannsynlig er det stress eller angst som gjør deg gjennomvåt av svette. Jeg hadde en periode hvor jeg våknet med ganske fuktig sengetøy fordi jeg svettet enormt om nettene. Det var psykisk stress som var årsaken (jeg er enormt flink til å ignorer alt sånt i våken tilstand). Var på samme alder som deg ca. Tror du kan slappe helt av med tanke på kreft. Anonymkode: a1aaa...78a Men hvor lite skal vi tåle da? Jeg har det ikke vondt i hverdagen. Men det er julerush og mye på jobb, men ikke så mye at jeg blir dårlig av det.. Anonymkode: b785d...156
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke all kreft kan oppdages ved blodprøver alene. Dette ville jeg definitivt tatt opp med legen! Nattesvette kan være et tegn på kreft! Anonymkode: 86381...26f Det kan også være mye annet, men om å gjøre å skremme vettet av ts. Hvis det ikke gir seg bør hun snakke med legen selvfølgelig. nattesvette "Melcher understreker at det er viktigere faktorer enn selve svetten når det gjelder å oppsøke lege, for eksempel varighet eller andre symptomer, som vekttap og redusert allmenntilstand over tid." mulige årsaker til nattesvette: derfor våkner du badet i svette "STRESS OG ANGST Hvis du er stresset eller har angst, kan du svette ekstra mye. Den pressede sinnstilstanden øker produksjonen av stresshormonene adrenalin og kortisol, og det påvirker kroppens varmeregulering. Sprinkleranlegget begynner å produsere svette, som skal avkjøle kroppen. Det samme kan skje hvis du stresser i løpet av dagen. BIVIRKNINGER VED MEDISINER En del legemidler har bivirkninger som høy puls og utvidede blodkar, og dermed våte netter. Særlig såkalte trisykliske antidepressiva kan føre til nattesvette. Hormonbehandlinger, morfinpreparater og medisiner mot høyt blodsukker kan også sette fart på svetteproduksjonen." (det er flere punkter i linken, men tok med de to jeg antar har mest relevans for ts) Anonymkode: a1aaa...78a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvor lite skal vi tåle da? Jeg har det ikke vondt i hverdagen. Men det er julerush og mye på jobb, men ikke så mye at jeg blir dårlig av det.. Anonymkode: b785d...156 Kanskje presser du deg mer enn du har godt av? Vi har alle ulik terskel for hva som er for mye slik at vi blir dårlige. Jeg syntes også at jeg taklet stresset bra da jeg hadde den perioden med ekstrem nattesvette, men tydeligvis gjorde jeg ikke det.... Men oppsøk legen din om det vedvarer og du blir engstelig! Anonymkode: a1aaa...78a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Jeg våknet klam en periode og byttet til en tynnere dyne og det ble bedre. Har også katt som liker å ligge oppå dynen. Hvor varmt er det på soverommet? Anonymkode: 5c711...d4b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg våknet klam en periode og byttet til en tynnere dyne og det ble bedre. Har også katt som liker å ligge oppå dynen. Hvor varmt er det på soverommet? Anonymkode: 5c711...d4b Det er ganske kaldt. Dårlig isolasjon så .. Anonymkode: b785d...156
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Nattesvette kan være tegn på kreft ja, men vær så snill og ikke skrem TS til å tro at det trolig er det. Nattesvette kan komme av så mangt: Medisiner Angst Dårlig inneklima (muggsopp) Mangler på visse vitaminer, særlig b-12 og d vitamin Overgangsalder Anonymkode: 861a4...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Det er leveren og kroppen som er overbelastet og sliter med å detoxe. Anonymkode: 72d72...5b0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Million skrev (36 minutter siden): Ja, men hva ble undersøkt ved den blodprøven? Det sier du ingenting om? De kan jo ikke screene en person for ALT heller ved en enkelt blodprøve. Sjekket de konkret etter kreft? Veldig få blodprøver som er "kreftprøver". Kun kreftmarkører men ingen som bekrefter kreftdiagnose alene uten flere symptomer. TS har nok tatt en infeksjonsprøve bl.a. som kan indikere forhøyet hvite. Hvis ts har vært hos legen og undersøkt fysisk er også b-symptomer undersøkt. Det er ikke sånn at nattesvette = kreft. Anonymkode: 19475...8d4
Million Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Veldig få blodprøver som er "kreftprøver". Kun kreftmarkører men ingen som bekrefter kreftdiagnose alene uten flere symptomer. TS har nok tatt en infeksjonsprøve bl.a. som kan indikere forhøyet hvite. Hvis ts har vært hos legen og undersøkt fysisk er også b-symptomer undersøkt. Det er ikke sånn at nattesvette = kreft. Anonymkode: 19475...8d4 Nei, det er jo ikke det. Men jeg leste en artikkel der det sto at unormalt sterk nattesvette burde undersøkes uansett. TS kan velge å la være om hun/han vil.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 Million skrev (47 minutter siden): Nei, det er jo ikke det. Men jeg leste en artikkel der det sto at unormalt sterk nattesvette burde undersøkes uansett. TS kan velge å la være om hun/han vil. Er helt enig med deg at det bør sjekkes, for det er jo et tegn på at det er noe som er i ubalanse. Det bare trenger ikke være alvorlig av den grunn. Jeg ble kvitt nattesvette da jeg fikk opp d vitamin nivået (selv om det lå innenfor normalen). Anonymkode: 861a4...dfa
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 Million skrev (1 time siden): Nei, det er jo ikke det. Men jeg leste en artikkel der det sto at unormalt sterk nattesvette burde undersøkes uansett. TS kan velge å la være om hun/han vil. Unormal nattesvette regnes når man må skifre på klær, sengetøy og dyne. Det beskriver ikke TS. Enig at det godt kan luftes for legen, men folk må seriøst slutte å skrike "kreft" for hver minste ting (det gjelder alle, ikke bare deg) Anonymkode: 19475...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså når jeg våkner om morgenen er jeg så våt på overkroppen at jeg kan jeg kjenne at det er direkte vått på huden min! Slik var det ikke for bare 1 år siden. Kan si jeg startet på ssri (Zoloft) for litt over 1 år siden, vet man kan få økt svette av den, men om det er normalt at det vedvarer vet jeg ikke. Jeg er 31 år. Noen som vet hva det kan være eller om det ikke er noe å tenke på? Anonymkode: b785d...156 Har det vart lenge? Jeg er sånn i perioder når jeg skal ha mensen 😅 Anonymkode: 8eca2...3b9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #19 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Unormal nattesvette regnes når man må skifre på klær, sengetøy og dyne. Det beskriver ikke TS. Enig at det godt kan luftes for legen, men folk må seriøst slutte å skrike "kreft" for hver minste ting (det gjelder alle, ikke bare deg) Anonymkode: 19475...8d4 Kunne ikke vært mer enig. Jeg hadde unormal nattesvette, måtte skifte tøy, sengeklær og henge dyne til lufting og tørking. Samt vaske den ofte. Men årsaken til nattesvetten var mye stress. Anonymkode: a1aaa...78a
Million Skrevet 5. desember 2022 #20 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Unormal nattesvette regnes når man må skifre på klær, sengetøy og dyne. Det beskriver ikke TS. Enig at det godt kan luftes for legen, men folk må seriøst slutte å skrike "kreft" for hver minste ting (det gjelder alle, ikke bare deg) Anonymkode: 19475...8d4 Jeg "skrek" ingenting, jeg la ved en artikkel fra Lommelegen.no om temaet nattesvette og hva det KAN komme av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå