Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger hjelp. Jeg er (ikke helt planlagt) blitt gravd og er i uke 5 nå. 

Har et barn som snart er 1,5 år og i den graviditeten la jeg på meg nærmere 30 kg. Har ca 5 kg fra startvekt fra første graviditet nå og en bmi på 26,7. 

Problemet mitt har egentlig hele tiden vært snus. Sluttet tvert når jeg ble gravid sist noe som sikkert resulterte i en del ekstra kg. Jeg var dum nok til å starte igjen, og har på ny kuttet snusen. Og jeg blir GAL. Føler jeg må ha noe i munnen konstant og blir aldri førnøyd. Hjelper ikke med nikotinfri snus heller.

Jeg kjenner at jeg har veldig lite lyst å ende opp slik som sist, og vil egentlig legge på meg minst mulig i egenvekt. Leser at 7-12 kg er ok om man er overvektig fra før, men det virker helt umulig med tanke på hvor sugen jeg er for tiden.

Trenger egentlig gode og konkrete tips til hvordan unngå all den småspisingen og drittmaten. 

Er det noen her som ikke har lagt på seg all verdens i graviditeten? Hva er hemmeligheten?

Selvfølgelig!! Snakker ikke om sulting etc. Jeg vil bare ikke legge på meg mer enn maks 12 kg! :)

Er relativt aktiv i hverdagen med ettåring, jobb i helsevesenet og hund som jeg går tur med hver dag😊 så er mer på kostholdet jeg tenker.

Anonymkode: 3638b...236

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis som vanlig, kutt gjerne ned på sukker.

Jeg la på meg 20 kilo sist og kommer sikkert til å havne der igjen, spiser like mye som før graviditeten.

Anonymkode: 60685...f97

• Liker 1
Skrevet

Hvilke svar er det du forventer å få? Spist sunn mat, mye grønnsaker og frukt og beveg deg liksom, det er ingen superhemmelig oppskrift på å unngå å legge på seg. Og du vet jo at du må unngå småspising og sukker liksom, det skriver du selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: f6307...9ba

• Liker 2
Skrevet

Jeg har spist som vanlig. Ikke spist noe særlig ekstra bare fordi jeg er gravid (har ikke følt behov for det uansett). Termin nå og har gått opp 12 kilo. 
Når du er sugen så prøv å spise noe som er kalorifattig. Oppskjærte grønnsaker feks. 

Anonymkode: b98e3...13f

Skrevet

Tusen takk for svar😊 forstår at det er så enkelt som å spise sunt og ikke mer enn nødvendig. Men det er ikke like lett i praksis når man har kuttet snus og føler et "tomrom" der. I tilegg med småkvalme osv.

Så tenker mer på spesifikke ting man kan gjøre for å unngå denne småspisingen. Oppkuttete grønnsaker var et godt tips, skal prøve å lage et lite lager til kjøleskapet🥰

• Liker 1
Skrevet

Tygg tyggis hvis du absolutt må ha noe i munnen.

Anonymkode: 4f038...cb4

Skrevet

Suge på isbiter, knaske på frosne jordbær (opptinte jordbær er slimete og grusomt men fortsatt frosne er de som godteri!), spiser selleristang, paprixastrimler, staver av gulrot og kålrot og agurk, tørket kjøtt, tørrfisk, biffstrimler, spiser hardkokte egg med salt, og så ofte som mulig være i situasjoner der mat ikke er mulig - gå tur heller enn å ta en kaffe med en venninne (som ofte fører til fløte i kaffe, og en kjeks eller brownie eller noe etc, samme om det er hjemme eller ute).

Ikke ha brød, bakst, sukker eller godter i huset i det hele tatt. 

Hvis du klarer, dropp alt korn, belgfrukter, meieriprodukter, sukker og kunstig søtning. Begrens sterkt nøtter, frø og frukt, og spis heller bær, både frosne og friske, grønnsaker, kjøtt og fisk.

Anonymkode: c5a27...eb2

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, så måtte da være litt ekstra forsiktig. Ble med i lavkarbogruppe på facebook for å få litt inspirasjon til matretter som inneholdt like karbohydrater. Drakk vann med sitron eller lime framfor søte drikker (men måtte etter hvert kutte det ut pga halsbrann). Ellers prøvde jeg å spise så vanlig som mulig. 

Hvis du craver mye snacks kan du kanskje kutte opp grønnsaker som du kan ha i kjøleskapet, så kan du gå og ta deg en gulrotstang eller en agurkstang når du kjenner på suget. Ellers kan det hjelpe mye å drikke litt vann eller spise et mindre, men ordentlig måltid. Knekkebrød med godt pålegg f.eks. jeg likte godt knekkebrød med kremost, kalkunskinke og agurk. 

Anonymkode: 4ac78...33a

Skrevet

Ikke spis for to 

Drikk vann når du er sugen på noe, eventuelt noe lav-kalorisnacks 

Prøv å mosjonere, omså bare gå turer om kroppen tillater det 

Vær snill med deg selv om du allikevel skulle gå opp mer enn du hadde tenkt 

Skrevet
Mymlen skrev (19 minutter siden):

Ikke spis for to 

Drikk vann når du er sugen på noe, eventuelt noe lav-kalorisnacks 

Prøv å mosjonere, omså bare gå turer om kroppen tillater det 

Vær snill med deg selv om du allikevel skulle gå opp mer enn du hadde tenkt 

Det der er SÅ viktig! Alt for mange går å gnugger på dårlig samvittighet fordi de ikke har klart å holde seg på «x antall kilo opp». 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det der er SÅ viktig! Alt for mange går å gnugger på dårlig samvittighet fordi de ikke har klart å holde seg på «x antall kilo opp». 

Enig. Graviditet er en forbigående unntakstilstand og det kan være dritkult, dritkjipt, du kan føle deg superfresh eller bli kjempesyk/bevegelseshemmet, elske det/hate det…eller noe i midten.

Det å henge seg opp i vekt er unødvendig så lenge man følger kostholdsrådene og lever relativt sunt.

Anonymkode: 60685...f97

• Nyttig 1
Skrevet

Det som har hjulpet meg å få et bedre kosthold er å lære mer om mat og ernæring, hvor viktig det er med kvalitetsmat for god helse feks. Sjekk ut Marit Kolby feks

Anonymkode: 05a99...fd1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Enig. Jeg har hyperemesis-svangerskap. Med forrige så hadde jeg gått opp 15 kilo på slutten, men jeg veide likevel 5 kilo mindre enn utgangspunktet mitt under en uke etter fødselen. Med første gikk jeg opp 12-13 kilo og veide 5 kilo mindre enn utgangspunktet like etter fødsel der også.

I dagene rett etter fødsel gikk jeg OPP i vekt, altså fra å veie 15 kilo mer dagen jeg fødte til å gå opp ytterligere 3 kilo da babyen var ute. Fikk så SYKT mye vann i kroppen etter fødsel, hadde elefantføtter som bare rullet bortover gulvet.

Så gravidvekt følger ikke nødvendigvis boka selv om nett sier at 12 kg er vanlig. Noen kan også gå opp mer uten å reelt legge på seg annet enn babyen og babysystem.

Anonymkode: f6307...9ba

Skrevet

Spiste som vanlig i begge graviditetene, inkludert godteri og sånt. Men var veldig aktiv. Turer, lek og trening..

gikk opp hhv. 8 og 7 kg.

Anonymkode: c1d5b...6c7

Skrevet

Lat som du har svangerskapsdiabetes eller skaff deg en livskrise, så skal du se. 

Anonymkode: c40c5...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar😊 forstår at det er så enkelt som å spise sunt og ikke mer enn nødvendig. Men det er ikke like lett i praksis når man har kuttet snus og føler et "tomrom" der. I tilegg med småkvalme osv.

Så tenker mer på spesifikke ting man kan gjøre for å unngå denne småspisingen. Oppkuttete grønnsaker var et godt tips, skal prøve å lage et lite lager til kjøleskapet🥰

For meg hjalp tyggis og pastiller bra etter jeg kutta snus :) Ellers prøvde jeg å spise sunn snack når jeg ble fysen. Typ grønnsaker med dipp, mye gulrøtter og epler, salat med lite kalorier, isvann med smak.. 

Anonymkode: 9af38...2f4

Skrevet

La på meg over 20kg sist.. gikk ned til -10 kg fra startvekt fra forrige graviditet og er gravid på nytt nå. Tenkte det ble lettere denne gangen, men bekkenet skriker og jeg lider av ekstrem sult. Prøver å knaske gulrøtter, men det metter jo i 2 sekunder.

Anonymkode: cc55c...d68

Skrevet

Jeg drikker mye saft. Uten sukker så klart. Og te. 

Anonymkode: 92d00...5e7

Skrevet

- Forsiktig med sukker
- Forsiktig med raske karbohydrater, dvs pasta, boller.
- Drikke mest vatn.
- Gå små turar i eit rolig tempo, litt bevegelse.
- Ete det man tenker at kroppen trenger av næring.
- Ha ting rundt deg som du kan tygge på, gulrøtter, kjeks, riskaker, tyggis.

Strikke du?

Skrevet

Jeg slet med helt forferdelig ulvehunger i begge mine svangerskap, samt kvalme som ble forferdelig mye verre om jeg ikke spiste konstant.. Fryktelig slitsomt, og vanskelig å holde vekten. 

Jeg fokuserte på å spise masse grønnsaker, og magre proteiner. 

I tillegg var jeg så aktiv som jeg klarte, med bekkenløsning. Brukte spinningsykkelen i kjellerstuen MYE... 

Anonymkode: 237ef...679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...