AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Kjenner jeg begynner å bli jævlig irritert. Uansett hvor hardt jeg øver og leser på skolen og uansett hvor mye jeg detter meg inn i et tema så får jeg kun 3ere. Hater å aldri nå opp uansett hvor mye jeg prøver. Jeg ser på alle andre i klassen få 5ere og 6ere mens jeg sitter med såvidt stå til tross for at Jeg har øvd i timesvis hver eneste dag. Skjønner ikke hvorfor. Anonymkode: bb62a...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner jeg begynner å bli jævlig irritert. Uansett hvor hardt jeg øver og leser på skolen og uansett hvor mye jeg detter meg inn i et tema så får jeg kun 3ere. Hater å aldri nå opp uansett hvor mye jeg prøver. Jeg ser på alle andre i klassen få 5ere og 6ere mens jeg sitter med såvidt stå til tross for at Jeg har øvd i timesvis hver eneste dag. Skjønner ikke hvorfor. Anonymkode: bb62a...8b7 Ut fra hva du skriver (og hvordan du skriver det) så tror jeg bare rett og slett du ikke har anlegg for teoretisk kunnskap. Du burde heller satse på noe praktisk. Anonymkode: d5d23...a60
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Hvorfor blir du irritert over det? Det er i så fall bare deg selv du kan bli irritert på, for manglende studieteknikker. Det er åpenbart noe du gjør feil når du leser, øver og prøver å sette deg inn i stoffet. Få deg en personlig privatlærer på fritiden, en som virkelig kan dette, så blir det sikkert andre boller i studieteknikkene dine. Anonymkode: 71280...ff7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ut fra hva du skriver (og hvordan du skriver det) så tror jeg bare rett og slett du ikke har anlegg for teoretisk kunnskap. Du burde heller satse på noe praktisk. Anonymkode: d5d23...a60 Jeg Går helse og oppvekst, som er yrkesfag så det er delvis praktisk men jeg er også elendig i praktisk arbeid så føler jo meg helt håpløs. Anonymkode: bb62a...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor blir du irritert over det? Det er i så fall bare deg selv du kan bli irritert på, for manglende studieteknikker. Det er åpenbart noe du gjør feil når du leser, øver og prøver å sette deg inn i stoffet. Få deg en personlig privatlærer på fritiden, en som virkelig kan dette, så blir det sikkert andre boller i studieteknikkene dine. Anonymkode: 71280...ff7 Ja er såklart irriterert på meg selv, har ikke råd til noe privatlærer as. Anonymkode: bb62a...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Hvilke tilbakemeldinger får du fra lærerne? Er det rettskriving og oppsett i besvarelse som trekker ned? Eller er det at du ofte feiltolker oppgavene? For korte svar på oppgaver? Da jeg konkret jobbet med lærerens tilbakemeldinger så gikk jeg opp to karakterer. Anonymkode: f5ff1...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Jeg ville bedt om begrunnelse for karakteren og spurt om hva jeg kunne jobbet mer med, hva som må forbedres Anonymkode: 4394d...c30 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Kanskje du øver på feil måte? Det er ikke alltid kvantiteten, men kvaliteten på lesingen som betyr noe. Jeg vil råde deg til å svare på alle oppgaver i forbindelse med tekstene dere leser, og å bruke mye tid på akkurat det. Skriv notater. Tenk at du skal gjenfortelle det du leser kort, og med stikkord. Be om hjelp fra foreldre eller venner, så de kan lese med deg og stille seg spørsmål. Be om tilbakemelding fra lærerne på hva du kan forbedre og hva som skal til. Og sist, men ikke minst: ikke mist motet og ikke tror du er dummere eller dårligere enn noe av de andre, selv ikke de som får 5ere og 6ere. De har kanskje bare en annen måte å lære på eller har funnet ut av hva det er lærerne forventer, så de kan tilpasse formen til dette. Jeg var veldig skoleflink og fikk toppkarakterer, men i dag har jeg ikke noe bedre jobb eller klarer meg merkbart bedre enn venner som slet på skolen og så vidt sto. Har til og med en venn som slet veldig et fag og strøk i det faget så h'n måtte ta det opp igjen. I dag er denne personen PROFESSOR i akkurat dette faget. Anonymkode: c2d21...d14 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Er du konsentrert når du jobber? Hjelper ikke å sitte i timesvis hvis ikke noe går inn. Ha det stille, ikke musikk rundt deg, les og repeter for deg selv, skjekk at du har fått med deg innholdet før du går videre. Anonymkode: eb01b...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville bedt om begrunnelse for karakteren og spurt om hva jeg kunne jobbet mer med, hva som må forbedres Anonymkode: 4394d...c30 Signerer denne. Du bør få begrunnelse slik at du vet hva du bør jobbe med. Anonymkode: e3cef...a09 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Jeg vet hva jeg må jobbe med, som er å utdype mer men jeg kommer fra flere skoler hvor det holder at man har rett svar og gir en bra forklaring. På denne nye skola skal man utdype så mye at det nesten blir bare å snakke rundt det istedet for å svare på spørsmålene spesifikt. Det suger jeg på og det har jeg også sagt ifra om til lærerne men de kan ikke gjøre så mye. Anonymkode: bb62a...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg vet hva jeg må jobbe med, som er å utdype mer men jeg kommer fra flere skoler hvor det holder at man har rett svar og gir en bra forklaring. På denne nye skola skal man utdype så mye at det nesten blir bare å snakke rundt det istedet for å svare på spørsmålene spesifikt. Det suger jeg på og det har jeg også sagt ifra om til lærerne men de kan ikke gjøre så mye. Anonymkode: bb62a...8b7 Det er vel naturlig at du må avansere fra å bare forklare, til å drøfte, etterhvert som du bli eldre. Drøfting er jo det å se ting fra flere sider og "snakke rundt." Viktig å kunne i skolesammenheng. "Man kan gjøre sånn, men man kunne også gjort sånn, fordelen med sånn er sånn mens fordelen med dette er sånn osv." Anonymkode: eb01b...f9b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 I min høyere utdanning skulle vi nesten aldri "gi riktig svar", men ofte drøfte og deretter komme med en konklusjon på hva vi ville gjort og hvorfor. Da i veldig runde formulering som "Dersom situasjonen er slik og Kari viser seg å gi uttrykk for å ha det slik og sånn (faglige terminologier) ville jeg startet med å forsøke blablabla fordi blablabla, og vurdere hvordan dette mottas av Kari. Hvis hun responderer dårlig på dette vil en annen mulighet kunne være blablabla, fordi blablabla". Da har jeg i tillegg i starten av teksten vist til oppgaven, definert ulike fagbegreper, definisjoner og eventuelt vurdert/redegjort for min opplevelse av Kari sin situasjon/bakgrunn/utganhspunkt. Det var altså noe som var det korrekte svaret, men jeg måtte vise at jeg forstod hva de ulike tingene var og forklare hvordan de fungerer/brukes/betyr i ulike kontekster. Komme med eksempler. Dess større forståelse og dybde jeg viste, dess bedre karakter fikk jeg. Naturligvis måtte jeg treffe riktig med definisjonenen og forklaringene osv, så det var ikke å bare skrive for morroskyld. Det måtte være faglig forankret med henvisninger til faglitteraturen hele veien. Anonymkode: f5ff1...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: I min høyere utdanning skulle vi nesten aldri "gi riktig svar", men ofte drøfte og deretter komme med en konklusjon på hva vi ville gjort og hvorfor. Da i veldig runde formulering som "Dersom situasjonen er slik og Kari viser seg å gi uttrykk for å ha det slik og sånn (faglige terminologier) ville jeg startet med å forsøke blablabla fordi blablabla, og vurdere hvordan dette mottas av Kari. Hvis hun responderer dårlig på dette vil en annen mulighet kunne være blablabla, fordi blablabla". Da har jeg i tillegg i starten av teksten vist til oppgaven, definert ulike fagbegreper, definisjoner og eventuelt vurdert/redegjort for min opplevelse av Kari sin situasjon/bakgrunn/utganhspunkt. Det var altså noe som var det korrekte svaret, men jeg måtte vise at jeg forstod hva de ulike tingene var og forklare hvordan de fungerer/brukes/betyr i ulike kontekster. Komme med eksempler. Dess større forståelse og dybde jeg viste, dess bedre karakter fikk jeg. Naturligvis måtte jeg treffe riktig med definisjonenen og forklaringene osv, så det var ikke å bare skrive for morroskyld. Det måtte være faglig forankret med henvisninger til faglitteraturen hele veien. Anonymkode: f5ff1...7bb Jo men dette er snakk om vg1, har gått vg1 flere ganger og der var de aldri så strenge på akkurat dette. Sist prøve jeg hadde om celler fikk jeg en 3er på til tross for at heg hadde alt riktig. Eneste grunnen til at jeg ikke fikk høyere var at jeg ikke skrev nok. Men alt var retta med R. Anonymkode: bb62a...8b7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo men dette er snakk om vg1, har gått vg1 flere ganger og der var de aldri så strenge på akkurat dette. Sist prøve jeg hadde om celler fikk jeg en 3er på til tross for at heg hadde alt riktig. Eneste grunnen til at jeg ikke fikk høyere var at jeg ikke skrev nok. Men alt var retta med R. Anonymkode: bb62a...8b7 I så fall burde du selvfølgelig skrive langt flere detaljer på hvert spørsmål. Hvis spørsmålet for eksempel blir Hvem var Charles Darwin, og hva var han aller mest berømt for? så nytter det vel ikke å bare skrive britisk naturvitenskapsmann. Artenes opprinnelse liksom. Anonymkode: 86de8...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå