Gå til innhold

Innafor å dumpe en venninne? Og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor ble jeg kjent med en kul jente og vi ble venninner. Det var veldig hyggelig de første månedene, men så ble det veldig ensidig. Hun bryr seg ikke lenger om meg og livet mitt, det blir kommentert med 1 eller 2 setninger når jeg deler noe, før vi er tilbake på henne. Hun klarer alltid å snu alle samtaler over til seg og henne, hvor fælt familien hennes behandlet henne, hvor mishandlet hun ble, hva som skjedde da og da, og alt sånt. Det er alltid noe, og jeg lytter, gir råd om det er praktiske problemer hun trenger støtte til, følger opp samtaler, fordi det er det man gjør! Hun skriver eller ringer hver dag, med mindre det er noe annet som opptar henne, da hører jeg ikke noe på en uke gjerne. 

Og tar jeg avstand og trekker meg tilbake, så bombarderer hun meg og spør om alt er bra, hva skjer, hvorfor skriver jeg ikke eller kan møtes, virker helt hysterisk.

Angrer på hele vennskapet egentlig. Hun har vist seg å være en umoden egoist, mens hun snakker om den dype empatien og den gamle sjelen sin. Ah godt å få det ut.

Anonymkode: 2eb1f...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da svarer du ærlig: "Jeg føler vennskapet er ensidig. Du virker uinterressert i meg og mitt, og jeg føler at du kun vil prate om deg selv. Det er slitsomt, og jeg ønsker ikke å ha et slikt vennskap". Så kan du jo følge opp med "om du vil fortsette å være venner, vil jeg at det skal være rom for å prate om meg også". 

Anonymkode: 4e20d...dba

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

easy fix, blokk overalt. Funka for meg. Tar hun kontakt, ikke svar.

Anonymkode: 762b8...72c

Skrevet

Hei hvis du føler vennskapet spiser energien din opp er det innenfor og avslutte vennskapet😊 Det er to måter det kan gjøres på, det kommer an på hvordan du vil dumpe henne på. Den ene måten er og ghoste (den vondeste måten for henne og bli dumpet på). Da svarer du ikke henne på noe forespørsler. Den andre måten er og ta mindre og mindre kontakt og svare henne sjeldere. Bruk 1-2 timer også neste dag osv, den prosessen. 

Skrevet

Jeg ønsker ikke å dumpe henne via ghosting, det lærer hun ikke noe av og det gir ingen svar, vil heller si fra.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Om du aldri har gitt en tilbakemelding til henne om dette problemet så går det jo an å starte der.

Må du gå fra å være venner til å dumpe henne? Ikke rart mange vennskap går under om man bare skal dumpe hverandre om ting ikke går tipp topp. SNAKK MED HENNE, fortell henne hva du føler. Hun er sikkert ikke klar over hvordan hun er som venninne. Om ting ikke bedrer seg etter samtaler, så går det an å dumpe. Men synes det er dårlig gjort å bare gå rett på dumping. 

Anonymkode: b565b...0b4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du aldri har gitt en tilbakemelding til henne om dette problemet så går det jo an å starte der.

Må du gå fra å være venner til å dumpe henne? Ikke rart mange vennskap går under om man bare skal dumpe hverandre om ting ikke går tipp topp. SNAKK MED HENNE, fortell henne hva du føler. Hun er sikkert ikke klar over hvordan hun er som venninne. Om ting ikke bedrer seg etter samtaler, så går det an å dumpe. Men synes det er dårlig gjort å bare gå rett på dumping. 

Enig med denne det beste for dere begge er å snakke med hverandre. Blir det ikke bedre sier du i fra😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du har rett i det. Det bare virker som hun vet det selv, hun har nevnt i en del samtaler at "beklager at det er så mye om meg nå, men men men men" og jeg vet ikke hva jeg skal si fordi det er alltid noe leit og fælt. Og alltid noe gammelt fra fortiden, og når det ikke er det, så fyrer hun seg opp på vegne av noe annet som at Landet går til grunne, regnskogen hugges ned , osv..

Men ja får starte med å bruke det eksempelet over her og se hva hun sier. Nå er hun på ferie så jeg har ikke hørt noe på 5 dager, med litt flaks glemmer hun at jeg finnes. 

Skrevet

Siden dette er et såpass nytt vennskap, så ville jeg heller sagt fra enn å gå inne med det. 

Har selv vært der, lignende situasjon. Men jeg mitt nek ble hennes venninne i hele 3 år, før jeg sa fra på en ikke så alt for bra måte. Da hadde jeg flere ganger forsøkt å få henne til å bry seg om meg. Ikke bare ha meg som ei som kjørte rundt på henne, som lyttet om og om igjen på de samme historiene som forandret seg fra gang til gang eller for person til person. Så var det sykdommen hennes, den skulle det snakkes om HELE tiden. På butikken, på cafe, på fest og til alle som våget å stoppe henne å spør hvordan det går. Jeg selv hadde kreft og ble frisk, uten at hun merket det i samme periode, og sur ble hun da jeg minnet henne på at, joda hun hadde vært så dødssyk (hun har en ikke dødelig selvpåført sykdom) at hun ikke hadde fått dette med seg... Da jeg fortalte henne at joda, jeg hadde nok både sagt det ene og det andre om kreftdiagnosen men at hun da alltid hadde bare begynt å snakke om seg selv, eller andre hun kjente med samme type kreft, eller noen som trodde at de kanskje hadde det, men som ikke hadde det allikevel. 

Bli kvitt slike mennesker som kun ser seg selv og ikke andre. De er ingenting å samle på 

Anonymkode: 46c22...6f6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er ikke en person som driver med silent treatment, så jeg ville ha fortalt vedkommende hva som er galt, fordi det gir de en mulighet til å jobbe med sine problemer. Hvis du bare blokkerer henne brått, så er det ikke sikkert at hun forstår hvorfor du har gjort som du har. Så jeg ville bok ha sagt i fra før jeg eventuelt tok noe valg om å kutte henne ut. Og uansett er det bedre for hennes del å høre det fra en nær venninne enn noen andre. Det er bare meg. Du velger selvsagt selv. Og hvis du ellers ser denne personen ofte, ville det nok kanskje ha vært rart å blokkere, da du hundre prosent kommer til å få spm om hvorfor 

Anonymkode: 666ab...739

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da jeg fortalte henne at joda, jeg hadde nok både sagt det ene og det andre om kreftdiagnosen men at hun da alltid hadde bare begynt å snakke om seg selv, eller andre hun kjente med samme type kreft, eller noen som trodde at de kanskje hadde det, men som ikke hadde det allikevel. 

Synd at du også hadde en sånn venn! Dette kjenner jeg meg spesielt igjen i, at om jeg nevner noe om meg selv som hun ikke kan relatere til helt så er det noen som hadde noe lignende eller noe, så må vi snakke om det i stedet. Samtaler styres ALLTID vekk fra meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synd at du også hadde en sånn venn! Dette kjenner jeg meg spesielt igjen i, at om jeg nevner noe om meg selv som hun ikke kan relatere til helt så er det noen som hadde noe lignende eller noe, så må vi snakke om det i stedet. Samtaler styres ALLTID vekk fra meg. 

Begynner navnet tilfeldigvis på I? Hadde en sånn før, tilslutt skjønte jeg at hun også løy og manipulerte, og da orket jeg ikke mer. 

Anonymkode: 086c6...217

Skrevet

Slik du beskriver venninnen så sliter hun mentalt. Kanskje hun trenger psykolog eller bare har veldig lite innsikt i hvordan hun selv er i et vennskap. 
Er du en god venn så gir du henne innsikt i hvordan du føler det. Dårlig stil å bare avslutte uten å si et ord. Ikke minst feigt.

Anonymkode: ff81d...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

easy fix, blokk overalt. Funka for meg. Tar hun kontakt, ikke svar.

Anonymkode: 762b8...72c

Jeg har gjort det samme og funket fint.

Evt vær ærlig, men de færreste klarer det kanskje.

Jeg foretrekker sistnevnte, men godt utfall er viktigere enn god prosess...

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja du har rett i det. Det bare virker som hun vet det selv, hun har nevnt i en del samtaler at "beklager at det er så mye om meg nå, men men men men" og jeg vet ikke hva jeg skal si fordi det er alltid noe leit og fælt. Og alltid noe gammelt fra fortiden, og når det ikke er det, så fyrer hun seg opp på vegne av noe annet som at Landet går til grunne, regnskogen hugges ned , osv..

Men ja får starte med å bruke det eksempelet over her og se hva hun sier. Nå er hun på ferie så jeg har ikke hørt noe på 5 dager, med litt flaks glemmer hun at jeg finnes. 

Å være offer for narsissisme I nære relasjoner kan være ganske tøft å leve med. Jeg har selv vært en som ikke hadde kapasitet til å tenke på annet i lang tid, men som likevel søkte vennskap. Jeg forsøkte å gi slipp men siden det hadde pågått så lenge, ble så ekstremt og fordi jeg fortsatt ikke hadde fått det/de på avstand så var huet fullt konstant. Flashbacks og fortsatt forvirret hele tiden. Ikke spesielt gøy! 

Men går hun i terapi? Det burde hun begynne med med en gang...! 

Anonymkode: 85c09...756

Skrevet

Prøvde å forsiktig skrive til henne at jeg føler meg litt utelatt i denne relasjonen, at det er litt mye hennes og om henne selv når jeg deler noe. Hun har lest og ikke svart. Får se da. 

Ja hun går i terapi, men hun har veldig egoistiske tendenser her synes jeg, der hun bruker meg til å tømme seg i, og ikke er interessert i meg og mitt. Alt jeg sier er en anledning til å snakke om seg selv. 

Feks i går "det har kommet snø her hos meg, endelig, det er så vakkert her i området når det blir hvitt. Julelysene kommer bedre frem også"

"Så fint! Ekkelt med glatte veier, når jeg var liten så råkjørte faren min på glatta og vi havna i fortsatt kjørefelt, men bilen som kom mot så oss og bremset ned. Etter det roet han seg ned og kjørte roligere". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...