AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #41 Skrevet 6. desember 2022 Jeg tenker du bare får vente og se. Håp på det beste, men vær forberedt på det verste. Til sammenligning skrev jeg, på VGS, riktignok, en oppgave som var under halvparten av kravet. Fikk likevel 6 Anonymkode: f5334...de1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #42 Skrevet 6. desember 2022 Var det eksamen i exphil eller drama? 🤯 Anonymkode: 60732...ba6
Grüner Skrevet 6. desember 2022 #43 Skrevet 6. desember 2022 Når du har fått så tydelige rammebetingelser for teksten, må du i framtiden passe på å følge dem og redigere teksten og stryke setninger om nødvendig! 3
Embla Othea Skrevet 6. desember 2022 #44 Skrevet 6. desember 2022 Det ser ut til at det kommer veldig an på sensor. Selv ville jeg ikke ha bekymret meg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #45 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 14.15): Ja, det kan bli stryk. Du skal forholde deg ril det kravene er, noe du ikke gjorde. Da spiller det ingen rolle hvor god besvarelsen din er. Hilsen sensor Anonymkode: cf0d9...255 Bitch. Anonymkode: 6d72b...f3d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #46 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): hadde du gitt trekk?? Anonymkode: 2dbed...2b0 Nei. Hadde ikke brydd meg om 38 ord for mye, litt fornuft må man bruke😄 Anonymkode: de480...828 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #47 Skrevet 6. desember 2022 I Grosny skrev (20 timer siden): Er kravet 2000 ord + referanser? I sa fall kan du sannsynligvis trekke fra referanselista og referansene inne i teksten. KJære sensorer, dere bør også ta ansvar for studentene og unngå å gi de alvorlige traumer for ofte. Det har utviklet seg en strykekultur på universitetene som her helt i utakt med studentenes styrke. Gode studenter stryker både her og der. Studenter som burde ha hatt god gli. Dette er alvorlig både for studentene og for samfunnet som får færre eksperter enn vi forsøker å finansiere. Mange studenter stryker ikke pga faglig svakhet, men fordi tidspresset på eksamen ikke tillater å fullføre med god kontroll. Og noen stryker på tekniske feil i apa-stil og sitering. Det er på ingen måte en strykkultur i høyere utdanning, faktisk er det mange flere som burde strøket, men står fordi det er det utdanningsinstitusjonen tjener penger på. Dette er åpenbart ikke noe du har mye kjennskap til, det vises i flere av svarene dine. Selv om en student er god i noe gjør det dem ikke automatisk til ståkandidater på alle eksamener. Og nei, studentene stryker ikke pga tidspress (men de skal kunne disponere ihht oppgitt tid), mange stryker på at det faller gjennom faglig, referanseføringen er for dårlig, eller de oppfyller ikke formalkravene. Å bomme på referanseføring er svært grovt, det virker det ikke helt som du forstår, og det er stryk. Dog er det lite krav til referanseføring i en skoleksamen på fire-fem timer, men kravene vil absolutt være tilstede på en hjemmeeksamen som går over lenger tid. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Litt kravstor her? Anonymkode: 48406...911 Nei. Kravene er der for å følges, selv om du er uenig. Da jeg skrev master hadde vi 21 ord for mye, likevel var det ingen som sa "pyttsann sikkert ikke noen som merker det", vi måtte pent kutte ord og omskrive setninger til vi var innen grensen. Formkravene er lett å følge, det viser at man er nøyaktig og har lest aktuelle instrukser, og det er en del av bedømmelsen. Anonymkode: 1310c...fa6 4
I Grosny Skrevet 6. desember 2022 #48 Skrevet 6. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er på ingen måte en strykkultur i høyere utdanning, faktisk er det mange flere som burde strøket, men står fordi det er det utdanningsinstitusjonen tjener penger på. Dette er åpenbart ikke noe du har mye kjennskap til, det vises i flere av svarene dine. Selv om en student er god i noe gjør det dem ikke automatisk til ståkandidater på alle eksamener. Og nei, studentene stryker ikke pga tidspress (men de skal kunne disponere ihht oppgitt tid), mange stryker på at det faller gjennom faglig, referanseføringen er for dårlig, eller de oppfyller ikke formalkravene. Å bomme på referanseføring er svært grovt, det virker det ikke helt som du forstår, og det er stryk. Dog er det lite krav til referanseføring i en skoleksamen på fire-fem timer, men kravene vil absolutt være tilstede på en hjemmeeksamen som går over lenger tid. Nei. Kravene er der for å følges, selv om du er uenig. Da jeg skrev master hadde vi 21 ord for mye, likevel var det ingen som sa "pyttsann sikkert ikke noen som merker det", vi måtte pent kutte ord og omskrive setninger til vi var innen grensen. Formkravene er lett å følge, det viser at man er nøyaktig og har lest aktuelle instrukser, og det er en del av bedømmelsen. Anonymkode: 1310c...fa6 Du påstår at studenter ikke stryker pga tidspress. Mulig det er sant i din verden, men iallfall ikke over alt i Norge. Dersom du f.eks leverer til c-kvalitet (Godt) men ikke rekker å fullføre skikkelig på alle oppgavene og ikke rekker å se igjennom så er det fort gjort å stryke. For å føre inn referanser så man ha tid til å gjøre det. De kjappeste (slike som deg) har muligens ikke forutsetninger for å forstå dette, men på noen studier er oppgavene såpass tunge at de som ikke besitter din hurtighet feiler selv om fagkunnskapen er der. Ikke alle eksamener er like fort gjort som de du har gjennomført. PS: Du har rett i at jeg har ikke mye kjennskap. Jeg har i bunn og grunn bare god kjennskap til en utdanning på et universitet, men rapporter om høye strykprosenter fra andre steder får det også til å ringe ei bjelle, Endret 6. desember 2022 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #49 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 14.14): - virkelig 38 ord over gi stryk??? Anonymkode: 2dbed...2b0 Du har jo egentlig skrevet 200 ord for mye, og ikke kun 38 ord for mye. 200 ord er en vid grense, og det bør ikke være vanskelig å holde seg innenfor. Anonymkode: aa793...838 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #50 Skrevet 6. desember 2022 I Grosny skrev (2 timer siden): Du påstår at studenter ikke stryker pga tidspress. Mulig det er sant i din verden, men iallfall ikke over alt i Norge. Dersom du f.eks leverer til c-kvalitet (Godt) men ikke rekker å fullføre skikkelig på alle oppgavene og ikke rekker å se igjennom så er det fort gjort å stryke. For å føre inn referanser så man ha tid til å gjøre det. De kjappeste (slike som deg) har muligens ikke forutsetninger for å forstå dette, men på noen studier er oppgavene såpass tunge at de som ikke besitter din hurtighet feiler selv om fagkunnskapen er der. Ikke alle eksamener er like fort gjort som de du har gjennomført. PS: Du har rett i at jeg har ikke mye kjennskap. Jeg har i bunn og grunn bare god kjennskap til en utdanning på et universitet, men rapporter om høye strykprosenter fra andre steder får det også til å ringe ei bjelle, Alle eksamener er lagt opp så man har tid til å besvare oppgavene. Så må du bestemme deg for om du snakker om skoleeksamen eller hjemmeeksamen, som er to ulike eksamensformer med ulike krav. En skoleeksamen (ofte uten hjelpemidler) har naturligvis ikke samme krav til referanseføring som en hjemmeeksamen, som regel heller ikke samme krav til ordtelling. Hvis man får tidsnød er det fordi tiden er disponert for dårlig, eller fordi man har skrevet for mye. Jeg har f.eks nettopp rettet en skoleeksamen der et par av studentene har skrevet enorme mengder tekst, uten faktisk å svare på det som som er spurt om. Andre har svart helt konkret med 8-10 setninger og fått med alt. Når man er kommet forbi innledende nivå som ex.phil så bør man også lære seg å bruke ett skikkelig referanseverktøy (EndNote, Zotero eller Mendelay f.eks), det sparer mye tid og er gull verdt på hjemmeeksamen og andre innleveringsoppgaver. Dessverre er det mange studenter som ikke ser vitsen, og heller vil klager over at ting tar tid sånn som deg. Skal man føre referanser manuelt, og spesielt hvis man ikke kan referansestilen til fingerspissene, så må man legge inn ekstra tid i beregningen til å gjøre det. Grunnen til at en del stryker i de siste årskullene er mangel på eksamenserfaring, mangel på studieteknikk, lite kollokvier som fremmer fagforståelse og læring, og dårlig innsikt i hva høyere utdanning krever. Men du må gjerne legge frem bevis på at det er høye strykprosenter over hele linjen, for det har ikke jeg hverken lest eller hørt, så da er det gjerne din ene linje på det ene universitetet som er problemet. (Eksamen jeg nettopp sensurerte hadde 62 studenter, den er regnet som vanskelig, ingen strøk. Etter din tolkning skulle en hel gjeng strøket). Anonymkode: 1310c...fa6 1
I Grosny Skrevet 7. desember 2022 #51 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Alle eksamener er lagt opp så man har tid til å besvare oppgavene. Så må du bestemme deg for om du snakker om skoleeksamen eller hjemmeeksamen, som er to ulike eksamensformer med ulike krav. En skoleeksamen (ofte uten hjelpemidler) har naturligvis ikke samme krav til referanseføring som en hjemmeeksamen, som regel heller ikke samme krav til ordtelling. Hvis man får tidsnød er det fordi tiden er disponert for dårlig, eller fordi man har skrevet for mye. Jeg har f.eks nettopp rettet en skoleeksamen der et par av studentene har skrevet enorme mengder tekst, uten faktisk å svare på det som som er spurt om. Andre har svart helt konkret med 8-10 setninger og fått med alt. Når man er kommet forbi innledende nivå som ex.phil så bør man også lære seg å bruke ett skikkelig referanseverktøy (EndNote, Zotero eller Mendelay f.eks), det sparer mye tid og er gull verdt på hjemmeeksamen og andre innleveringsoppgaver. Dessverre er det mange studenter som ikke ser vitsen, og heller vil klager over at ting tar tid sånn som deg. Skal man føre referanser manuelt, og spesielt hvis man ikke kan referansestilen til fingerspissene, så må man legge inn ekstra tid i beregningen til å gjøre det. Grunnen til at en del stryker i de siste årskullene er mangel på eksamenserfaring, mangel på studieteknikk, lite kollokvier som fremmer fagforståelse og læring, og dårlig innsikt i hva høyere utdanning krever. Men du må gjerne legge frem bevis på at det er høye strykprosenter over hele linjen, for det har ikke jeg hverken lest eller hørt, så da er det gjerne din ene linje på det ene universitetet som er problemet. (Eksamen jeg nettopp sensurerte hadde 62 studenter, den er regnet som vanskelig, ingen strøk. Etter din tolkning skulle en hel gjeng strøket). Anonymkode: 1310c...fa6 Det er først og fremst hjemmeeksamener som har for liten tid. Det er ikke sant at alle hjemmeksamener er lagt opp så man har tid til å besvare alle oppgavene. Mange hjemmeksamener er hurtighetsidrett. Skoleeksamener er generelt lettere å runde innenfor tidsfristen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå