AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #21 Skrevet 5. desember 2022 Det kommer helt an på fakultet/institutt/fag/sensor. Hos oss var det stryk om vi skrev 10 ord for mye, brukte feil referansesystem eller besvarte flere oppgaver enn vi måtte. Anonymkode: 2a9b3...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #22 Skrevet 5. desember 2022 Det finnes sikkert sensorer som vil finne på å stryke deg for dette. Men da er det bare å klage. Anonymkode: cff44...c36 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #23 Skrevet 5. desember 2022 Ja. Du kan få stryk fordi du ikke har gjort det riktig. Men det kan også gå bra. Det hadde nok vært verre om du gikk på en skole i utlandet. Min venn strøk pga 10 ord for mye der. Men dette er sløve Norge, så det går nok bra. Anonymkode: 1ec50...102
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #24 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): - virkelig 38 ord over gi stryk??? Anonymkode: 2dbed...2b0 L, er det deg? Anonymkode: ba6fa...f4a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #25 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Du kan få stryk fordi du ikke har gjort det riktig. Men det kan også gå bra. Det hadde nok vært verre om du gikk på en skole i utlandet. Min venn strøk pga 10 ord for mye der. Men dette er sløve Norge, så det går nok bra. Anonymkode: 1ec50...102 M, er det deg? Anonymkode: ba6fa...f4a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 På vår skole så ga de stryk for å ikke overholde grensen for antall ord. Anonymkode: 98a17...6ae
I Grosny Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): - virkelig 38 ord over gi stryk??? Anonymkode: 2dbed...2b0 Er kravet 2000 ord + referanser? I sa fall kan du sannsynligvis trekke fra referanselista og referansene inne i teksten. KJære sensorer, dere bør også ta ansvar for studentene og unngå å gi de alvorlige traumer for ofte. Det har utviklet seg en strykekultur på universitetene som her helt i utakt med studentenes styrke. Gode studenter stryker både her og der. Studenter som burde ha hatt god gli. Dette er alvorlig både for studentene og for samfunnet som får færre eksperter enn vi forsøker å finansiere. Mange studenter stryker ikke pga faglig svakhet, men fordi tidspresset på eksamen ikke tillater å fullføre med god kontroll. Og noen stryker på tekniske feil i apa-stil og sitering. Endret 5. desember 2022 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er også sensor, og jeg ville ikke strøket noen pga. dette. Man må jo også se litt på innholdet - mange kandidater får mange ord fordi de bruker parentes til referanser (Hansen, 2005), f.eks., dette skal jo egentlig ikke telle med i antall ord i besvarelsen, selv om det automatiske ord/tegntellingssystemet teller med alt (i alle fall i Wiseflow, som er det jeg er vant til å bruke). Det kommer nok an på fag, og på "tradisjonen" på fakultetet og blant både emneansvarlige og sensorer, vil jeg tro. Spør heller emneansvarlig framfor å spørre oss. Anonymkode: 3cda6...6ce Enig. Hilsen en annen sensor Anonymkode: 02ffd...ae8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 I Grosny skrev (1 time siden): Er kravet 2000 ord + referanser? I sa fall kan du sannsynligvis trekke fra referanselista og referansene inne i teksten. KJære sensorer, dere bør også ta ansvar for studentene og unngå å gi de alvorlige traumer for ofte. Det har utviklet seg en strykekultur på universitetene som her helt i utakt med studentenes styrke. Gode studenter stryker både her og der. Studenter som burde ha hatt god gli. Dette er alvorlig både for studentene og for samfunnet som får færre eksperter enn vi forsøker å finansiere. Mange studenter stryker ikke pga faglig svakhet, men fordi tidspresset på eksamen ikke tillater å fullføre med god kontroll. Og noen stryker på tekniske feil i apa-stil og sitering. «Strykekultur?» Jøss, du burde prøvd deg på studier i endel andre land, da skulle du fått sett strykekultur! I Norge, derimot, har studentene veldig gode rettigheter og får generelt ganske mange puter sydd under armene, så jeg er ikke spesielt bekymret fot norske studenter. Og det er heller ikke sånn at vi ønsker å stryke noen eller gjør det fordi vi er sadistiske/fryder oss/hater studenter. Stryk innebærer massevis av ekstra arbeid for oss. Høy strykprosent setter jo heller ikke emneansvarlig i et godt lys. Jeg stryker bare noen når jeg MÅ. Når det faktisk er så elendig at jeg ikke kan la det passere. Fordi en grad faktisk må bety noe. Anonymkode: 02ffd...ae8 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: hvis alle krav er fulgt og oppgaven er god så kan det være ejg bare hadde gitt deg en E. Anonymkode: 1310c...fa6 Litt kravstor her? Anonymkode: 48406...911 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 UiA er ikke kjent for å ha spesielt høyt nivå eller være spesielt strenge. Jeg ville ikke bekymret meg, men ville passet på å ikke gjøre det igjen. Anonymkode: 8fb45...b37
Gjest sokrat Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 Jeg hadde meldt i fra til universitetet og varslet om juks. 38 ord for mye må bli sett på som fusk. Så hadde du blitt kastet ut av skolen og alle studiepoengene slettet. Heldigvis er ikke jeg sensor.
I Grosny Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Strykekultur?» Jøss, du burde prøvd deg på studier i endel andre land, da skulle du fått sett strykekultur! I Norge, derimot, har studentene veldig gode rettigheter og får generelt ganske mange puter sydd under armene, så jeg er ikke spesielt bekymret fot norske studenter. Og det er heller ikke sånn at vi ønsker å stryke noen eller gjør det fordi vi er sadistiske/fryder oss/hater studenter. Stryk innebærer massevis av ekstra arbeid for oss. Høy strykprosent setter jo heller ikke emneansvarlig i et godt lys. Jeg stryker bare noen når jeg MÅ. Når det faktisk er så elendig at jeg ikke kan la det passere. Fordi en grad faktisk må bety noe. Anonymkode: 02ffd...ae8 Høres ut som dere har ting på stell, men det har vært mye stryk på en del studiesteder og det har ikke vært fordi studentene er svake. De felles vel oftest på klokka, og leverer tynt fordi tiden ikke er tilstrekkelig, og da er det fort gjort å snuble i tekniske krav. Når man tar tapt arbeidsfortjeneste i betraktning så satser studentene over en million på en bachelor, så de leker ikke. Jeg har også en mistanke om at mer og mer kunnskap skal inn på mange studieprogram, og at universitetet ikke klarer å fjerne nok læringskrav til fullt og helt rydde tid for det som kommer. Hvis studenter skal lære mer forskjellig, så må enten studiet forlenges, eller så må man sette standarden lavere. Det er enkel matematikk. Sammenligner du en student nå med en fra 1980 så ser du at det i tillegg til det kjernefaglige har kommet massevis av små kunnskapsskrav som til sammen er mye. Man må i tillegg kunne Excel, Word, Canvas, Mobiltelefon, Endnote, Kildekompasset, Apa 7, bare for å nevne noe. Hvis f.eks bare 60% av de som starter på et studium kommer i mål, så representerer det store tap for samfunnet og de studentene som faller ut. Vi kan ikke ha det sånn , selv om det er verre i utlandet. Da må alle steiner snus. Jeg har hørt om en eksamen der over 40% strøk. Ikke fordi de var dårlige, men de leverte for svakt fordi oppgaven var for stor på for kort tid, samtidig som universitetet/sensorveiledning/ sensorer stilte for høye krav. De putene under armene kjenner jeg ikke til. Fortell! 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): M, er det deg? Anonymkode: ba6fa...f4a Ingen M her, hverken foran eller etter. Anonymkode: 1ec50...102
Anonym90059005 Skrevet 5. desember 2022 #35 Skrevet 5. desember 2022 Det burde være verdens enkleste sak å holde seg innenfor de kravene som er satt, i hvert fall når det gjelder å skrive for langt. Det bør trekkes mye for ikke å klare og overholde sånne enkle regler. Fatter ikke hvorfor folk setter seg selv i en sånn posisjon. 1
I Grosny Skrevet 5. desember 2022 #36 Skrevet 5. desember 2022 sokrat skrev (1 time siden): Jeg hadde meldt i fra til universitetet og varslet om juks. 38 ord for mye må bli sett på som fusk. Så hadde du blitt kastet ut av skolen og alle studiepoengene slettet. Heldigvis er ikke jeg sensor. Sokrat, fint at du ikke er sensor, du kunne ha bidratt til at studenter hadde falt ut av studiet eller fått psykiske problemer. TS, hvorfor skrev du 38 ord for mye? Jeg tror jeg vet hvorfor. Du har trolig ikke rukket å gå over og slette før tiden gikk ut. På hjemmeksamener så har noen universiteter kortet ned tiden fra f.eks. 6 til 5 timer, for å ikke gjøre det for lett for studentene. Dette anser jeg som en grunnleggende feil. Hjemmeksamen tar lenger tid pga utvidede krav om kildehenvisning. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #37 Skrevet 5. desember 2022 Basert på spørsmålet og reaksjonen din, regner jeg med dette er en av dine første eksamener på Universitetet. Først og fremst, om du så skulle stryke, så er ikke det verdens undergang. Du tar bare kontinuasjonseksamen i februar hvis du har strøket 😊 10 studiepoeng forsinkelse vil ikke gi deg problemer med Lånekassen, heller. For det andre, sannsynligheten for at du stryker pga 38 ord, er liten. Allikevel, det gir nok et dårlig førsteinntrykk at du ikke har klart å overholde formkravene, og tabbekvoten din er allerede mindre før sensor har begynt på innholdet i det du har skrevet. Jeg tror ikke det vil ha mer alvorlige konsekvenser enn det 😊 Anonymkode: 3aba5...c7d
I Grosny Skrevet 5. desember 2022 #38 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Anonym90059005 skrev (31 minutter siden): Det burde være verdens enkleste sak å holde seg innenfor de kravene som er satt, i hvert fall når det gjelder å skrive for langt. Det bør trekkes mye for ikke å klare og overholde sånne enkle regler. Fatter ikke hvorfor folk setter seg selv i en sånn posisjon. Klokka. Klaffen faller. Derfor. Selv det enkleste er vanskelig når tiden er begrenset. En bekjent av meg skulle levere max 2000 ord men null toleranse. Han skrev 2050, men hadde klart å jobbe så strøkent i forhold til tiden at han rakk å fjerne litt over 50 ord som kunne unnværes. Han vant! God karakter men det var faktisk på hekta, Når tiden er så kritisk så blir ryker ofte slike ting som å se igjennom , kontrollere og flikke på oppgaven. Sammenlign eksamen med sjakk. I sjakk ser du at det gjøres mye mer feil i lynsjakk enn med lang tenketid. Dette prinsippet gjelder også på eksamenskriving. Til dere sensorer, har dere rettet mange oppgaver som har begynt bra , men blitt vesentlig tynnere på slutten? Det er noe som kan skje når tiden begrenser skrivinga. I disse tilfellene er det sannsynlig at studenten vet mye mer enn han/ hun får skrevet. Endret 5. desember 2022 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #39 Skrevet 6. desember 2022 I Grosny skrev (12 timer siden): Høres ut som dere har ting på stell, men det har vært mye stryk på en del studiesteder og det har ikke vært fordi studentene er svake. De felles vel oftest på klokka, og leverer tynt fordi tiden ikke er tilstrekkelig, og da er det fort gjort å snuble i tekniske krav. Når man tar tapt arbeidsfortjeneste i betraktning så satser studentene over en million på en bachelor, så de leker ikke. Jeg har også en mistanke om at mer og mer kunnskap skal inn på mange studieprogram, og at universitetet ikke klarer å fjerne nok læringskrav til fullt og helt rydde tid for det som kommer. Hvis studenter skal lære mer forskjellig, så må enten studiet forlenges, eller så må man sette standarden lavere. Det er enkel matematikk. Sammenligner du en student nå med en fra 1980 så ser du at det i tillegg til det kjernefaglige har kommet massevis av små kunnskapsskrav som til sammen er mye. Man må i tillegg kunne Excel, Word, Canvas, Mobiltelefon, Endnote, Kildekompasset, Apa 7, bare for å nevne noe. Hvis f.eks bare 60% av de som starter på et studium kommer i mål, så representerer det store tap for samfunnet og de studentene som faller ut. Vi kan ikke ha det sånn , selv om det er verre i utlandet. Da må alle steiner snus. Jeg har hørt om en eksamen der over 40% strøk. Ikke fordi de var dårlige, men de leverte for svakt fordi oppgaven var for stor på for kort tid, samtidig som universitetet/sensorveiledning/ sensorer stilte for høye krav. De putene under armene kjenner jeg ikke til. Fortell! Dette (bold) er jo i stor grad ting som sparer tid for studentene. Har du prøvd å skrive en større oppgave hvor du fører referansene manuelt, for eksempel? Det har jeg. Anbefales ikke. Og ja, det sys enormt med puter under armene på norske studenter. Jeg har som sagt sammenligningsgrunnlag. Jeg sier ikke at det er dårlig at studenter har rettigheter (jeg hadde tilnærmet ingen rettigheter), men de har massevis av rettigheter. I praksis kan vi for eksempel ikke stryke noen på arbeidskrav så lenge de leverer noe, mange forsøk på eksamen, masse tilrettelegging, klagemuligheter i alle retninger, detaljerte sensorveiledninger +++. Jeg har selv gått på et studium hvor universitetets taktikk var å ta inn masse studenter, og stryke ut minst halvparten, for det var ikke plass til alle etter andreåret. Jeg tror virkelig at mine studenter ikke aner hvor godt de har det. Det er helt naturlig at ikke alle som starter på en grad kommer seg gjennom. Noen finner ut at de har valgt feil, andre slutter av personlige årsaker, mens andre ikke er faglig sterke nok, er ikke motiverte etc. Noen studier er enkle å komme inn på (åpne for alle), men er likevel tunge faglig. Hvis man da bare såvidt hanglet seg gjennom vgs, så sliter man. Det er ikke et mål at 100% skal komme seg gjennom et bachelorløp. At frafallet bør være mindre en 40% er jeg enig i, men en god del av det handler om feilvalg (mer info er viktig, noen starter å studere for tidlig?) og for dårlige kunnskaper fra vgs. I praksis skal det altfor mye til å stryke på videregående, fordi mangelen på et vitnemål er et så stort problem videre i livet. Men resultatet av dette er dessverre at et vitnemål fra vgs som gir «studiekompetanse» i virkeligheten ikke sier noe om at en person har kompetansen som kreves for å ta høyere utdanning. Jeg underviser selv på et studium hvor alle med vitnemål kommer inn, og jeg må si at det i noen tilfeller er direkte skremmende at enkelte studenter har kommet seg gjennom vgs, når de knapt kan skrive en sammenhengende setning. Og ja, det hender som du sier at man bommer med eksamen, som du skriver. Det er uheldig, absolutt. Anonymkode: 02ffd...ae8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #40 Skrevet 6. desember 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det kan bli stryk. Du skal forholde deg ril det kravene er, noe du ikke gjorde. Da spiller det ingen rolle hvor god besvarelsen din er. Hilsen sensor Anonymkode: cf0d9...255 Å hjælpes. Skremmende å vite at det går sensorer som deg rundt i Norge og lager kvalm. Tyttebærpolitiet lever. Anonymkode: 6f4f3...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå