Gå til innhold

Varmepumpa bruker mye strøm i døgnet?

Nassenøff

Anbefalte innlegg

Føler snittet i døgnet går opp mye når varmepumpa står på, pga huset må den settes på fast varme nå og da, står ellers på 20 grader stille modus.  

Så mange sier varmepumpe er billig I bruk, men er ikke like enig. Strømforbruket går opp med 15-20 kwt hver dag pga den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig stiger strømforbruket om du bruker varmepumpa. Den lager jo varme. Hva gjør du de dagene varmepumpa ikke går? Fyrer du i peisen, eller lar du temperaturen synke? 

Og er det like kaldt alle dagene du har kontrollert? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør varmepumpe effektiv er at den yter mer enn den tar ut. Min f.eks. bruker 1.000 w og leverer 3.000 når det er litt over 0. Effekten går ned jo kaldere det blir, til slutt blir det like mye ut som inn, dvs 1.000w. Da fyrer vi til med ved.

Anonymkode: 17988...21c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er at den bruket ca 2/3 av va en varmeovn ville brukt på samme varmeenergi. Ikke noe magisk som gir gratis varme 

Anonymkode: 7b78c...515

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det enkle svaret er at den bruket ca 2/3 av va en varmeovn ville brukt på samme varmeenergi. Ikke noe magisk som gir gratis varme 

Jo faktisk. Som du selv ser av det du skriver.

Anonymkode: 71b02...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nassenøff skrev (1 time siden):

Føler snittet i døgnet går opp mye når varmepumpa står på, pga huset må den settes på fast varme nå og da, står ellers på 20 grader stille modus.  

Så mange sier varmepumpe er billig I bruk, men er ikke like enig. Strømforbruket går opp med 15-20 kwt hver dag pga den

Faren min bruker kun varmepumpe, men nå har han også nytt hus som er utrolig godt isolert. Han har også oppvarmet jacuzzie, og lever normalt. Han får strømregning på 2000,- kr i mnd nå som prisene har økt. Han fikk vel en mindre strømregning nå som det var lave priser. Varmepumpe er billig i bruk, men alt kommer jo an på huset ditt - er det godt isolert? Er vinduene gode?. Er huset ditt 100% sikkert isolert, så er en varmepumpe billig i bruk. 

Anonymkode: f9b27...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nassenøff skrev (6 timer siden):

Ja, det vil si at varmepumpen din bruker ca 750W. Men varmen du får ut er mye mer enn det en panelovn på 750W gir. Du får kanskje noe slikt som 2500-3000W ut av den, avhengig av hvor effektiv din modell er. Derfor blir det billigere. Men ingen sa at det var gratis. Alt er avhengig av hva du sammenligner det med.

Som oftest vil nok varmepumpe lønne seg mer enn å fyre med ved som man kjøper i sekker på obs'en, plantasjen osv. Hvis varmepumpen ikke strekker til, så er ved sikkert det beste for å supplere ekstra med. Mens panelovner/vifteovner, og elektriske varmekabler vil være det dyreste.

Anonymkode: 539ff...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det vil si at varmepumpen din bruker ca 750W. Men varmen du får ut er mye mer enn det en panelovn på 750W gir. Du får kanskje noe slikt som 2500-3000W ut av den, avhengig av hvor effektiv din modell er. Derfor blir det billigere. Men ingen sa at det var gratis. Alt er avhengig av hva du sammenligner det med.

Som oftest vil nok varmepumpe lønne seg mer enn å fyre med ved som man kjøper i sekker på obs'en, plantasjen osv. Hvis varmepumpen ikke strekker til, så er ved sikkert det beste for å supplere ekstra med. Mens panelovner/vifteovner, og elektriske varmekabler vil være det dyreste.

Med dagens strømstøtte og vedpriser er det som regel rimeligere å bruke varmekabel/panelovn enn å fyre med ved.

Endret av -jk-
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer kun med ved nede, men varmen kommer nesten ikke opp. Oppe er det kun varmepumpe, men ser nå i kulda at det er for lite. Det blir ikke ordentlig varmt, og den må rett å slett jobbe mye hele døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lenge siden du har gjort det, sjekk filteret på luftinntaket på varmepumpen. Jeg renser det hver 2-4 uke når den går sammenhengende hele døgnet slik som i disse dager. Det blir merkbart mer varme etter rengjøringen, uten at den bruker mer strøm.

Når det blir ordentlig kaldt, kan det være greit å skru den noen grader over den temperaturen du egentlig ønsker. Har du den bare på 20C, blir det kanskje bare 20C akkurat der den står, men du får ikke spredt varmen så godt rundt når kulden ellers presser på. Jeg har min stående på 25C, og døren stående åpen til gang, kjøkken og soverom slik at også de rommene får behagelig temperatur. Det er også anbefalt å la den stå på hele tiden fremfor å skru av når du skal på jobb. Den bruker mindre strøm når den vedlikeholder varmen du har, enn når den går for fullt for å varme opp et kaldt rom. Varmen får da også satt seg litt bedre i veggene og isolasjonen så det blir lunere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 15.32):

Jo faktisk. Som du selv ser av det du skriver.

Anonymkode: 71b02...9e4

Den "magiske" energien kommer fra temperatur forskjellen, bevaringsloven i fysikk blir ikke brutt. 
https://www.varmepumpeinfo.no/verdt-a-vite-om-varmepumper/slik-virker-en-varmepumpe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nassenøff skrev (På 6.12.2022 den 16.25):

Fyrer kun med ved nede, men varmen kommer nesten ikke opp. Oppe er det kun varmepumpe, men ser nå i kulda at det er for lite. Det blir ikke ordentlig varmt, og den må rett å slett jobbe mye hele døgnet

Har du vifta på fullt da? Ser mange nå som ikke skjønner hvorfor det ikke blir varmt med varmepumpa også har de vifta på 1-3 eller silent-mode eller noe sånt.

Vifta skal stå på fullt eller på auto. Når det blir varmt nok skrur den seg ned/"av" og begynner å jobbe igjen når temperaturen faller.

Mode skal alltid stå på heat, sol eller hva det nå er for symbol eller navn på varme. Den skal aldri stå på auto!

Anonymkode: 7cb99...c3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at vi har på varmepumpen 24 timer i døgnet på 22 grader.. innimellom 26 når det er kaldt. Vi lader også el bil, dusjer, vasker og tørker klær,lager mat,har på varme kabler og 2 ovner.

(110 kvm hus)

Og vi får regning på ca 2300 i mnd 

Anonymkode: e1169...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vifta på fullt da? Ser mange nå som ikke skjønner hvorfor det ikke blir varmt med varmepumpa også har de vifta på 1-3 eller silent-mode eller noe sånt.

Vifta skal stå på fullt eller på auto. Når det blir varmt nok skrur den seg ned/"av" og begynner å jobbe igjen når temperaturen faller.

Mode skal alltid stå på heat, sol eller hva det nå er for symbol eller navn på varme. Den skal aldri stå på auto!

Står på heat singel user eller heat quit om vi vil ha det litt stillere rundt oss. Samsung pumpe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nassenøff skrev (25 minutter siden):

Står på heat singel user eller heat quit om vi vil ha det litt stillere rundt oss. Samsung pumpe 

Vet ikke hva singel user betyr, men du kan ikke ha den på "quit" (menes det quiet?) Og forvente at den skal levere noe særlig med varme. Da står jo utedelen og jobber for full guffe mens innedelen står med bremsen inne og fordeler litt varme så stille som mulig. Mye strømbruk og lite effekt. 

Ja, den bråker litt når vifta går på full guffe, men da blir det også godt og varmt! Ved oppnådd temperatur så går den i hvilemodus og bråker ikke noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nassenøff skrev (2 timer siden):

Single user er bare tilgjengelig når pumpa står på kjøling. Som jeg skrev i det forrige innlegget mitt så produserer ikke pumpa optimalt når du har den på quiet mode. Den skal stå på heat og vifta skal være på fullt eller auto. Da skal du se det blir varmt for mindre strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også det med å ha viften på fullt. For samme grunn som at man må rense filteret og ellers rengjøre radiatoren for støv. (rensing av filter må ikke undervurderes).

Utedelen pumper varme inn til radiatoren i innedelen (la oss si det som kommer inn er 60C for å ta et tall). Alt mellom 60C og innetemperaturen du har (f.eks. 22C) er potensiell varme du kan få. Viften blåser luft fra rommet gjennom radiatoren i innedelen og "kjøler ned" radiatoren, ved å avgi varmen i rommet inne. Jo nærmere du klarer å kjøle ned radiatoren til det samme som innetemperaturen, dess mer effektiv er den.

Men hvis luftgjennomstrømmingen er dårlig, kan det være at radiatoren bare kjøles ned til f.eks. 40C, slik at det er 18C "igjen" til 22... Denne restvarmen blir med ut igjen og blir i praksis mer eller mindre helt tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda en som har noe spørsmål om dette med strøm og effekt og varmepumpe etc.

Jeg har lest og hørt at man skal senke temperaturen for å spare strøm, så jeg hadde varmepumpa på 20 grader. Men, så frøs jeg sånn, og så skrudde jeg den opp på 23 grader bare for å se hvor mye mer strøm den bruker.

Det jeg ikke skjønner helt er at jeg ikke bruker mer strøm på 23 grader enn på 20 grader når jeg sjekker live strøm i appen til LOS. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Single user er bare tilgjengelig når pumpa står på kjøling. Som jeg skrev i det forrige innlegget mitt så produserer ikke pumpa optimalt når du har den på quiet mode. Den skal stå på heat og vifta skal være på fullt eller auto. Da skal du se det blir varmt for mindre strøm.

Har lest flere steder at man fraråder å sette den på auto. Det står i manualen til varmpepumpa jeg har også. Bør ikke stå på auto. Og så så jeg i en tråd på FB om ei som hadde satt sin på auto og fikk masse kommentarer på at det er dumt å sette den på auto og hun hadde en forklaring som jeg ikke husker, på at det var riktig at den skulle stå på auto. Så jeg er litt forvirret. 

Hvorfor/hvorfor ikke auto? Hva er egentlig riktig?

Anonymkode: 552af...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enda en som har noe spørsmål om dette med strøm og effekt og varmepumpe etc.

Jeg har lest og hørt at man skal senke temperaturen for å spare strøm, så jeg hadde varmepumpa på 20 grader. Men, så frøs jeg sånn, og så skrudde jeg den opp på 23 grader bare for å se hvor mye mer strøm den bruker.

Det jeg ikke skjønner helt er at jeg ikke bruker mer strøm på 23 grader enn på 20 grader når jeg sjekker live strøm i appen til LOS. 

Har lest flere steder at man fraråder å sette den på auto. Det står i manualen til varmpepumpa jeg har også. Bør ikke stå på auto. Og så så jeg i en tråd på FB om ei som hadde satt sin på auto og fikk masse kommentarer på at det er dumt å sette den på auto og hun hadde en forklaring som jeg ikke husker, på at det var riktig at den skulle stå på auto. Så jeg er litt forvirret. 

Hvorfor/hvorfor ikke auto? Hva er egentlig riktig?

Anonymkode: 552af...0f7

VIFTA skal/bør stå på auto eller full effekt. 

Modus/Mode skal ALDRI stå på auto. Den skal være på heat, sol-symbol eller hva det nå er som er riktig modus for varme på akkurat din pumpe. (Motsatt fall snøkrystall eller cool om sommeren om man ønsker å bruke kjøledelen om sommeren)

Auto på mode gjør at den begynner å kjøle når den har jobbet hardt for å oppnå riktig temperatur. (Motsatt om sommeren. Den begynner å varme) I auto-mode så jobber pumpa for å beholde akkurat den temperaturen som er satt. På heat så jobber den for å oppnå satt temperatur og går i hvilemodus når dette er oppnådd. Så begynner den igjen når temperaturen synker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...