Gå til innhold

By på leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg byr på en leilighet hvor selger avslår budet. De ønsker 100k mer enn hva jeg har muligheten til å by. Har lån gjennom husbanken og har derfor en maks grense å kjøpe for. Er det ulovlig og by en viss sum, og avtale med selger å gi feks 100k utenom budet ? 

Anonymkode: b577b...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan skal du få tak i de 100k hvis du ikke kan legge de i kjøpesummen med en gang? 

Anonymkode: 49e54...245

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan skal du få tak i de 100k hvis du ikke kan legge de i kjøpesummen med en gang? 

Av den grunnen jeg skrev. At de har en maks kjøpesum, uavhengig av penger man selv har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg har pengene. Men husbanken gir en maks kjøpesum. 

Skrevet

Du kan vel skyte inn mer egenkapital og derav få høyere lånesum? 
Eller står det på utregnet bevilgningsevne?

Anonymkode: 02947...72e

Skrevet

Det er ikke greit. Det kan dreie seg om en leilighet der det skal betales skatt av gevinst.

Og nå er det kjøpers marked. Sitt stille, så er det godt mulig de kommer tilbake til deg.

• Liker 2
Skrevet

Du burde snakke med husbanken om det. Forklar situasjonen, si evt at du har mulighet for å låne de 100 000,- privat og til denne leiligheten.

Anonymkode: 89826...a7d

• Liker 2
Skrevet

^ "og" snek seg inn

Skrevet

Er ikke finansieringsbevis fra husbanken også inkludert egenkapital? 

Anonymkode: 229ac...ddc

Skrevet

Vil vel bli trøbbel på en eller annen måte, for pengene skal registreres hos meglerforetak ifm. hvitvaskingsloven. Og det er som hovedregel ikke ok å dele ut penger under bordet til folk man ikke kjenner. Hadde det vært greit hadde vi betalt lite skatt her i landet... 

Men Husbanken har da ingen maksgrense for hvor dyr bolig man kan kjøpe? De har mulig grense for hvor stort boliglån man kan ha, men om man har tilstrekkelig egenkapital burde det være greit å legge litt mer på bordet. 

Men nå som boligmarkedet er litt vaklende, med synkende priser, mange boliger tilgjengelig, økende rente og alt det der: Har du virkelig lyst til å betale mer enn nødvendig for boligen? 

Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Vil vel bli trøbbel på en eller annen måte, for pengene skal registreres hos meglerforetak ifm. hvitvaskingsloven. Og det er som hovedregel ikke ok å dele ut penger under bordet til folk man ikke kjenner. Hadde det vært greit hadde vi betalt lite skatt her i landet... 

Men Husbanken har da ingen maksgrense for hvor dyr bolig man kan kjøpe? De har mulig grense for hvor stort boliglån man kan ha, men om man har tilstrekkelig egenkapital burde det være greit å legge litt mer på bordet. 

Men nå som boligmarkedet er litt vaklende, med synkende priser, mange boliger tilgjengelig, økende rente og alt det der: Har du virkelig lyst til å betale mer enn nødvendig for boligen? 

Finansieringsbeviset fra husbanken skal inkludere all egenkapital man selv kan oppdrive, det har man opplyst i søknaden om startlån.

Husbanken oppfordrer til åpen dialog med dem underveis i boligjakten, derfor mener jeg TS bør kontakte dem.

• Liker 1
Skrevet

Ja det er ulovlig. Du vil miste finansieringen fra husbanken og bli meldt tik politiet av megler for hvitvasking 

Anonymkode: 4e2fb...4b0

• Liker 1
Skrevet
On 12/5/2022 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg byr på en leilighet hvor selger avslår budet. De ønsker 100k mer enn hva jeg har muligheten til å by. Har lån gjennom husbanken og har derfor en maks grense å kjøpe for. Er det ulovlig og by en viss sum, og avtale med selger å gi feks 100k utenom budet ? 

Ja det er ulovlig 

Anonymkode: 663d5...3e1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 13.23):

Hvitvasking av penger er ikke lov, nei.

Anonymkode: a7c49...e4b

• Nyttig 1
Skrevet

Høres genrelt ut som dårlig plan før alle parter, hvordan skal du avtale dette på redelig måte? 

Anonymkode: 1a868...a01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...