Togpendler Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Jeg har en hannhund boende hos oss som skal ha nytt hjem. Planen var aldri at han skulle være her over tid men eieren fikk beskjed av boligbyggelaget at det var kommet en del klager pga konstant bjeffing og dette er slettes ikke en liten hund. Så hun måtte enten omplassere eller avlive. Hunden er bare 2,5 år så det er ikke sånn at han trenger å avlives. Jeg har hatt annonse ute og vi hadde et par som kom med fly for å hilse på han, og de likte han men ville tenke litt før de gav endelig ja. Tiden gikk og de gav beskjed om at de ville ha han og at de skulle kjøre for å hente han. Det var da i mellomtiden 2 andre som også ville ha han men siden det 1 paret gav sitt ja fikk de vite at den var reservert. Dagene gikk og hunden hadde fått + i helseundersøkelse og alt var ok, og paret skulle komme. Vi ventet og ventet men de dukket ikke opp. Jeg prøvde å kontakte de men fikk beskjed om at de ville måtte vente en uke pga bilen var ødelagt. Nå er det gått 3 uker og de svarer ikke. Så jeg skrev til de at andre var interessert og at hvis ikke de gav en dato ville den gå til de. Ok svarte de. Så de andre kom å hentet han, og han og de fikk kjempegod kjemi. De skal hente han om 4 dager og de bor ikke mer enn 6 mil herfra så jeg vet godt hvem de r og de har hentet hund hos meg før. Men i morges sender de som ikke kom ( altså de 1) beskjed om at de reiser i morgen tidlig hitover over og regner med å være her i løpet av kvelden, jeg ringer de og sier at de har fått vite at jeg hadde noen andre som da ville få han og at jeg ikke kunne risikere å sitte med den over julen da jeg får huset fullt av folk samt at det blir 5 hunder her og at det derfor ikke vile la seg gjøre. Nå truer de med både de ene og de andre. De som er nr 2 og som kommer har vrt å besøkt han flere ganger og de bare suoergleder seg til de får han. Hva i alle dager gjør jeg?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Så lenge de ikke står som eiere i registeret (dyreID) så kommer de uansett ikke langt. De kan true med hva som helst, men det eneste myndighetene forholder seg til er hvem som står som juridisk eier Anonymkode: f4a0e...cb9 4
Hulderen Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Du gir hunden til de som står som nr to. Ikke finn på å gi den til de første. De første har vist at de ikke holder avtaler. La dem bare true med ting nå. De ville uansett ha skaffet dere problemer senere. Jeg ser for meg at skulle hunden blitt syk, så ville de krevd erstatning fra dere. 8 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Du har gitt klar og tydelig beskjed til nr 1 at du skal gi hunden til nr 2. så da får de bare klage så mye de vil. Dessuten høres det ut som at hunden vil få det så mye bedre hos nr 2. Anonymkode: b7409...993 8
Togpendler Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2022 Hulderen skrev (24 minutter siden): Du gir hunden til de som står som nr to. Ikke finn på å gi den til de første. De første har vist at de ikke holder avtaler. La dem bare true med ting nå. De ville uansett ha skaffet dere problemer senere. Jeg ser for meg at skulle hunden blitt syk, så ville de krevd erstatning fra dere. Men hvis det skulle oppstå sykdom, hvor lang tid etter omplassering kan man forvente at man må dekke dette i så fall? Bar lurer.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Dere hadde en avtale om når de kunne hente hunden. De kom ikke, og gadd ikke engang å si ifra om det. Deretter sa de at de ville hente hunden om en uke ca. Det går tre uker, og når du prøver å kontakte de, så svarer de ikke. Selvfølgelig gir du hunden til nr. 2. Hva skal de første gjøre med det? Ringe politiet og si at de skulle kjøpe en hund, men er nå sinna fordi du selger den til noen andre når de ikke møtte opp til avtalt henting, og i tillegg ikke svarte på telefon i flere uker? Nei, du ga de muligheten. Selg hunden til de andre, og blokker idiotene. Anonymkode: 6bd0b...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Gir hunden til nr. 2. Ingenting å lure på én gang. De kan true med både det ene og det andre, men det er ingen lov som sier at du må gi hunden GRATIS til den første som melder. Dessuten har du jo allerede informert dem og de har unnlatt å komme og svare flere ganger. Anonymkode: 093d7...7c7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Togpendler skrev (1 minutt siden): Men hvis det skulle oppstå sykdom, hvor lang tid etter omplassering kan man forvente at man må dekke dette i så fall? Bar lurer. Om hunden f.eks har patella som selger ikke har informert om, og hunden trenger operasjon, så har kjøper muligens en sak. Men såfremt selger ikke har tilbakeholdt informasjon om hundens helsetilstand, så tviler jeg på at kjøper kan kreve noe av selger. Men, jeg regner med at angreretten gjelder også for dyr. Den ligger vel på 14 eller 30 dager? Anonymkode: 6bd0b...0b5
Togpendler Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om hunden f.eks har patella som selger ikke har informert om, og hunden trenger operasjon, så har kjøper muligens en sak. Men såfremt selger ikke har tilbakeholdt informasjon om hundens helsetilstand, så tviler jeg på at kjøper kan kreve noe av selger. Men, jeg regner med at angreretten gjelder også for dyr. Den ligger vel på 14 eller 30 dager? Anonymkode: 6bd0b...0b5 Takk, jeg har stort sett omplassert innenfor eget oppdrett så derfor var jeg ikke sikker
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Togpendler skrev (29 minutter siden): Takk, jeg har stort sett omplassert innenfor eget oppdrett så derfor var jeg ikke sikker Ta det med en klype salt. Jeg er ikke helt sikker, men vil tro det går under "selges som den er", og at så lenge man ikke skjuler "feil og mangler", så har man alt på sitt rene og kjøper kan ikke kreve at selger dekker eventuelle feil som oppstår senere. Andre vet kanskje mer om dette Anonymkode: 6bd0b...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå