Gå til innhold

Selger bruker ikke megler? Merkelig annonse

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis rapporten er fra i år så er det ok, hvis ikke så må det legges frem ny rapport. Alle hus som selges skal ha rapport etter de nye reglene som ble innført i januar i år.

Anonymkode: 96f55...493

Den ble sist solgt/tinglyst i mars 2022, så vil tippe takstrapporten er relativt fersk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er noe galt når de tar 100.000+ for maks en arbeidsdag. Hadde de brukt en måned på hvert salg kunne det kanskje forsvares, men med tiden de bruker burde det koste maks 10.000

Anonymkode: f6d52...911

Har du jobbet som megler? Megleren får ikke 100 000 for salget, mye spises opp av avgifter og etter det tar meglerhuset mellom 55 og 60%.

Anonymkode: 413fa...7d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og når megler ikke har gjort denne jobben godt nok, så har fortsatt ikke kjøper noen rettigheter overfor megler.

Anonymkode: 420d9...e5a

Hvis megler har gjort en feil så har de jo det.

Anonymkode: 413fa...7d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dårlige bilder (det ene), men bortsett fra det må jeg si det er mange mørkredde personer her! 
Hvor mye kan gå feil i en leilighet fra 2010, man greier tegne forsikring uten megler (den er oftest helt ubrukelig, sett dere inn i hva en eierskifteforsikring innebærer!), leiligheten befinner seg vel i et sameie slik at det er flere om regningen dersom fasaden er råtten eller taket springer lekk…

Jeg kjøpte leilighet uten megler, visninger etc. Jeg betalte under takst. Selger slapp å betale megler for annet enn papirarbeidet. Alle var glade. 

Anonymkode: 51698...90a

Mye kan faktisk gå galt i en leilighet fra 2010..Jeg kjøpte en fra 2010 (6 år siden) og hadde samme innstilling. "Hva kan gå galt"

Der var det så mye skjult fukt og mugg at store deler av boligen måtte rives. Alle rom hadde TG1. Alt var innvendig og relatert til utett bad og følgefeil. Så ingenting gikk på sameiets forsikring/ansvar. 

Anonymkode: 437d5...413

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig spesielt å bruke  egenerklæringen til forrige eier?

Anonymkode: d5a69...9be

Skrevet

Flere ting som kan gå galt gjennom et privat salg:

Hvis ikke kjøper har fått samtykke fra takstmann og forrige eier så kan han ikke bruke denne tilstandsrapporten.

Selv om han har eid leiligheten i kort tid så må man fylle ut nytt egenerklæringsskjema i sitt eget navn. Uten dette får han ikke bestilt boligselgerforsikring.

Det har blitt et stort fokus i bransjen på f.eks. lovlighetsmangler. Er alle soverom godkjent? Er utbygging godkjent? Hva er faktisk lovpålagt å informere om? Vet du hvordan forbehold burde formuleres for å sette ansvaret hos kjøper?

Kjenner en eiendomsmegler som ikke hadde beskrevet at badet skullet bli pusset opp i regi av borettslaget. Eiendomsmeglerfirma måtte ut med kr. 300 000 til kjøper. Selger visste sikkert også dette, allikevel gikk det på megler. Megler skal være den profesjonelle parten.

Det å tolke byggetegninger, kommunal informasjon, servitutter er ikke lett uten erfaring. Mange privatpersoner vet ikke hva en servitutt er heller. Reguleringsplaner skal man også kjenne til.

Hvis megler ikke har opplyst korrekt informasjon i salgsoppgaven så kan det rettes reklamasjon direkte til de, eller til reklamasjonsnemda for eiendomsmeglertjenester. Alle avgjørelser de tar blir offentlig publisert, åpent for alle å lese avgjørelsene.

Jeg har vært ansvarlig for noen 100 boligsalg. Aldri har mine selgere måttet ut med en krone etter salg. Selv om jeg prøver å gjøre mitt beste, har jeg hatt noen utbetalinger til kjøpere som har beklageligvis fått feilaktig informasjon. Heldigvis ikke mange saker, men rett skal være rett.

I dag så selges ikke boligen ikke as-is til privatpersoner.

Hva skjer hvis eier flytter til utlandet? Dessuten, en selger har ansvar i 5 år etter salget. En eiendomsmegler er ansvarlig i 20 år.

Anonymkode: 4ddba...63f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde aldri kjøpt av en person som tror at det bildet er ok å legge ut. 

Hadde tenkt at personen var mindre begavet som ikke klarte å ta bedre bilde og derfor måtte jeg kjøpt via megler for å føle at det var trygt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...