AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #41 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg og eksen solgte hus uten megler. Holdt visningene selv og mottok budene selv. Da vi aksepterte bud så kontaktet vi advokat som ordnet alt av papirer. Advokat kostet oss ca 10000 og alt gikk helt fint. Vi sparte nærmere 200k på denne måten. Bildene vi brukte tok vi selv med veldig bra kamera. Er ikke noe problem ved dette. Vi hadde selvsagt en takst fra takstmann hvor alt var skrevet ned. Vi solgte ett veldig gammelt hus som ikke var tipp topp, mye som måtte ordnes. Allikevel var mange interessere. Anonymkode: 6a481...6b4 Det vet du jo ikke. Du vet ikke hvilken pris en profesjonell megler som jobber med salg til daglig kunne oppnådd. Som du ser i tråden her er det flere som ville vært skeptiske som kjøpere, så du vet ikke hvor mange du mistet. Jeg fatter ikke de som tror de er like gode selgere som en som jobber med dette, bare fordi «jeg kjenner huset mitt best» det er ikke fakta opplysninger som gjør et godt salg. Men for all del hvis du vil gamble med ditt livs (sannsynligvis) største investering så vær så god. Anonymkode: 413fa...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #42 Skrevet 6. desember 2022 newman01 skrev (19 timer siden): Hva slags garanti eller penger tror du et meglerfirma stiller med i en salgsprosess? En megler er ikke ansvarlig for økonomiske krav en kjøper skulle ha mot selger... Det eneste en megler faktisk gjør er å ordne sikker betaling slik at minst mulig krøll skjer. De øvrige dokumentene er det takstmann, kartverket og kommunen som henter frem. Et meglerfirma må til enhver tid ha en god slump penger på konto for å få lov til å drifte. Jeg husker ikke helt summen. Meglerhuset er ansvarlig om megleren har gjort en feil. Hvis man selger selv så henter du selv informasjon fra kartverket og kommunen, det er ikke noe hverken kartverk eller kommunen automatisk sender til deg. Det er en jobb som gjøres av privatpersoner, som mest sannsynlig ikke har gjort det før, og mye kan skje på den veien. Anonymkode: 413fa...7d9 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #43 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Når noen ikke bruker megler så sparer de penger. Denne besparelsen bør også gå til kjøper gjennom lavere pris. Dersom de selger til samme pris som med megler, så stikker jo selger av med hele gevinsten, mens kjøper må ikke får en profesjonell part å forholde seg til. Anonymkode: d15d6...143 Dette, det er kun (kanskje) en fordel for selger, hvis han greier å oppnå samme pris som en profesjonell, men for kjøper er det kun ulemper. Anonymkode: 413fa...7d9 3 1
snurk Skrevet 6. desember 2022 #44 Skrevet 6. desember 2022 Vi kjøpte leilighet uten megler. Alt papirarbeid gikk igjennom advokat. Overføring av penger på låst konto var banken behjelpelig med. Gikk helt supert 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #45 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er faktisk mye lettere å kreve det av en privatperson, enn ved de salgene som går gjennom meglerhuset. Nesten alle har boligselgerforsikring, og advokatene der holder sakene gående i flest mulig år for å få boligkjøper til å godta en lav sum i erstatning. Her jeg bor har det vært flere eksempler der sakene har vart i 4-7 år, profesjonelle meglere ordnet salgene, men skygger banen når det oppstår problemer. Anonymkode: f1d0e...3fe Hvordan er det «lettere» en privatperson kan være raka fant, et meglerhus vil alltid måtte ha en viss sum penger på bok. Hvis privatpersonen har gjort en feil i innhentingen av opplysninger så vil ikke et forsikringsselskap dekke det. Anonymkode: 413fa...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #46 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vet av erfaring at prosessen med forsikringsselskapene er et mareritt. Men det er ikke fordi de ikke har penger, det er fordi de ikke ønsker å bruke det. Med god advokat så kommer mange likevel i mål, jeg kom i mål med to saker. En megler har ingenting med slike konflikter å gjøre, i beste fall formidler de kun saken til forsikringsselskapene. Megler har ikke noe ansvar her. Men å stå i sak mot en privatperson, hvor skal den personen hoste opp 1 million fra? Anonymkode: 437d5...413 Hvis megleren har gjort feilen, så er det meglerhuset som er ansvarlig. men er det en privatperson som har gjort feilen, så kan man jo være ganske fucked! Anonymkode: 413fa...7d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #47 Skrevet 6. desember 2022 Tvist skrev (18 timer siden): Jeg hadde problemer med selger, og megler måtte holde tilbake penger. Ville vært skeptisk uten megler. Bank kan gjøre det samme. Bare å gi beskjed. Anonymkode: 4ab1f...bdd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #48 Skrevet 6. desember 2022 Nå har jeg ikke lest alle svarene så sikkert noen som har sagt det, men her er det jo brukt Propr som ordner alt av papirer osv. Altså er dette 100% like trygt for deg som kjøper som om du skulle kjøpt av en som brukte megler. Alle de andre tjenestene megler tilbyr er kun for selger sin fortjeneste, altså hjelper selger å få en høyere pris for boligen og hjelper selger å hente inn fotograf, takstmann osv. Alt dette må selger gjøre selv om de bruker feks Propr. Men for kjøper er det helt likt. Kanskje en fordel faktisk siden selger da må ta budrunden selv og kanskje ikke er like erfaren som en megler som kan "lure" kjøper til å by mer siden det er jobben deres. Megler jobber for selger, ikke for kjøper. Anonymkode: 4c5df...5be
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #49 Skrevet 6. desember 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Et meglerfirma må til enhver tid ha en god slump penger på konto for å få lov til å drifte. Jeg husker ikke helt summen. Meglerhuset er ansvarlig om megleren har gjort en feil. Hvis man selger selv så henter du selv informasjon fra kartverket og kommunen, det er ikke noe hverken kartverk eller kommunen automatisk sender til deg. Det er en jobb som gjøres av privatpersoner, som mest sannsynlig ikke har gjort det før, og mye kan skje på den veien. Anonymkode: 413fa...7d9 Det er veldig enkelt å hente ut/kjøpe grunnboka fra nett altså.. At meglerhusene tar masse betalt for dette er jo bare tull. Anonymkode: 4c5df...5be 3
slask Skrevet 6. desember 2022 #50 Skrevet 6. desember 2022 19 hours ago, Peters said: Veldig greit med å vise området rundt. Ikke nødvendig, men heller ikke store kostnader. Er jo litt gøy å lære seg å flyve drone også. Mange er ofte i stand til å se området rundt boligen på andre måter. Det finnes flyfoto på Google og Finn og skråfoto hos 1881.no, og det går an å ta en 15min spasertur rundt i området, til og med uten at man har tenkt å gå på visning...
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #51 Skrevet 6. desember 2022 Hei jeg heter Kjell Inge Ringe og eier denne villaen som nå er til sagls. Hvis du vil dobbeltsjekke at det faktisk er jeg som er eier så kan du søke opp i grunnboken. Der vil du se at det er jeg som er eier. Så du kan trygt overføre millioner til meg. Anonymkode: cd67d...24b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #52 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er veldig enkelt å hente ut/kjøpe grunnboka fra nett altså.. At meglerhusene tar masse betalt for dette er jo bare tull. Anonymkode: 4c5df...5be Det de tar seg betalt for er jo blant annet sikkerheten at alle disse opplysningene er riktig hentet ut. Kartverk, grunnbok, info fra styrer i sameie etc. det er definitivt mange som har brent seg der. men igjen, man står fritt frem til å gamble med sin livs største investering. Anonymkode: 413fa...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #53 Skrevet 6. desember 2022 Skulle ønske det var en eiendomsmegler her på forumet som kunne bekreftet eller avkreftet at hele yrket deres handler om boligstyling og sleske salgslinjer. Må man virkelig studere 3 på høyskole for å lære det? Man kan få det inntrykket av å lese denne tråden om hvor ubrukelig og unødvendig en megler er. Anonymkode: 6f403...397
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #54 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skulle ønske det var en eiendomsmegler her på forumet som kunne bekreftet eller avkreftet at hele yrket deres handler om boligstyling og sleske salgslinjer. Må man virkelig studere 3 på høyskole for å lære det? Man kan få det inntrykket av å lese denne tråden om hvor ubrukelig og unødvendig en megler er. Anonymkode: 6f403...397 Her på kg er meglere fritt vilt. Meglere, unfluensere og aksjemeglere er de eneste yrkesgruppene det er fritt frem å regelrett hate på KG. De er visst uutdannede inkompetente kjeltringer hele gjengen. Anonymkode: 413fa...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #55 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle ønske det var en eiendomsmegler her på forumet som kunne bekreftet eller avkreftet at hele yrket deres handler om boligstyling og sleske salgslinjer. Må man virkelig studere 3 på høyskole for å lære det? Man kan få det inntrykket av å lese denne tråden om hvor ubrukelig og unødvendig en megler er. Anonymkode: 6f403...397 Er noe galt når de tar 100.000+ for maks en arbeidsdag. Hadde de brukt en måned på hvert salg kunne det kanskje forsvares, men med tiden de bruker burde det koste maks 10.000 Anonymkode: f6d52...911 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #56 Skrevet 6. desember 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hei jeg heter Kjell Inge Ringe og eier denne villaen som nå er til sagls. Hvis du vil dobbeltsjekke at det faktisk er jeg som er eier så kan du søke opp i grunnboken. Der vil du se at det er jeg som er eier. Så du kan trygt overføre millioner til meg. Anonymkode: cd67d...24b og jeg heter P. Enger og ønsker gjerne å kjøpe denne leiligheten usett Anonymkode: 2a382...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #57 Skrevet 6. desember 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Når noen ikke bruker megler så sparer de penger. Denne besparelsen bør også gå til kjøper gjennom lavere pris. Dersom de selger til samme pris som med megler, så stikker jo selger av med hele gevinsten, mens kjøper må ikke får en profesjonell part å forholde seg til. Anonymkode: d15d6...143 Denne selgeren har også spart penger på takstrapport og ikke fullt ut egenerklæring. Takstrapport og egenerklæring er etter forrige eier. Anonymkode: 420d9...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #58 Skrevet 6. desember 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det de tar seg betalt for er jo blant annet sikkerheten at alle disse opplysningene er riktig hentet ut. Kartverk, grunnbok, info fra styrer i sameie etc. det er definitivt mange som har brent seg der. men igjen, man står fritt frem til å gamble med sin livs største investering. Anonymkode: 413fa...7d9 Og når megler ikke har gjort denne jobben godt nok, så har fortsatt ikke kjøper noen rettigheter overfor megler. Anonymkode: 420d9...e5a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #59 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har både kjøpt og solgt uten megler. En megler er kun nyttig til markedsføring, og det greide jeg fint selv. Trygghet ved kjøp får man via gode takstmenn og tilstandsrapporter, og det finnes både boligselgerforsikring (anbefales) og boligkjøpforsikring (anbefales virkelig ikke) om man skulle ha behov for ekstra trygghet. Finner man feil i bolig, tar man jo kontakt med advokat. Been there, done that. Anonymkode: e54d0...100
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #60 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Denne selgeren har også spart penger på takstrapport og ikke fullt ut egenerklæring. Takstrapport og egenerklæring er etter forrige eier. Anonymkode: 420d9...e5a Hvis rapporten er fra i år så er det ok, hvis ikke så må det legges frem ny rapport. Alle hus som selges skal ha rapport etter de nye reglene som ble innført i januar i år. Anonymkode: 96f55...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå