Gå til innhold

Selger bruker ikke megler? Merkelig annonse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne leiligheten har grei beliggenhet og størrelse, og kunne vært interessant for meg. Dog litt nærme t-banelinjen. 

Men eieren har valgt å ikke bruke megler? Hvorfor velger noen å ikke bruke megler?

Foreløpig er det lagt ut kun ett (!) bilde, og dette av et hjørne av stuen med spisebord og sofa. Dette er alt vedkommende velger å legge ut. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=257887296

Hva tenker dere om slike annonser? 

Anonymkode: 27a62...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne leiligheten har grei beliggenhet og størrelse, og kunne vært interessant for meg. Dog litt nærme t-banelinjen. 

Men eieren har valgt å ikke bruke megler? Hvorfor velger noen å ikke bruke megler?

Foreløpig er det lagt ut kun ett (!) bilde, og dette av et hjørne av stuen med spisebord og sofa. Dette er alt vedkommende velger å legge ut. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=257887296

Hva tenker dere om slike annonser? 

Anonymkode: 27a62...e91

100% uproft.ville aldri kjøpt bolig av noen som ikke gidder legge ut flere bilder…

Anonymkode: 0942b...e81

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende skriver tydelig at det kommer flere bilder.

Og noen velger å selge uten megler i håp om å spare pengene. 

Anonymkode: 514ae...b76

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å selge selv, mange som gjør det i håp om å spare penger. Som det ble påpekt i innlegg over, så skriver selger at flere bilder kommer. Personlig syns jeg dårlige mobilbilder gir dårlige annonser som ikke kommer til å fange interesse, jeg hadde aldri postet det bildet selger gjorde her. 

Jeg foretrekker nok helst å kjøpe via megler uansett, men altså ingenting uvanlig med denne annonsen.  

Anonymkode: 437d5...413

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg foretrekker nok helst å kjøpe via megler uansett, men altså ingenting uvanlig med denne annonsen.  

Anonymkode: 437d5...413

Jommen sa jeg smør 😅😅😅

Anonymkode: 2a382...5d3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge uten megler er KUN en fordel for selger, ikke for kjøper. Hvilken garanti har du for at ting blir gjort ordentlig og at det finnes penger å hente ser hvis du ender opp med en sak mot han? 

skulle jeg kjøpt av noen uten megler skulle jeg hatt en veldig kraftig rabatt.

Anonymkode: 413fa...7d9

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ekstremt dyrt å bruke megler, så skjønner at man vil prøve å selge uten.

Jeg ville dermed vært skeptisk til å kjøpe uten megler. Ville i i så fall bedt om takstmannrapport og den slags. Samtidig ha med en snekker/tømrer/fagmann på visninger.

Tho, synes jeg den annonsen du referer til er litt for vag. Og gjør meg ikke interessert på noe som helst måte.

Anonymkode: e6b49...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden var det helt normalt å selge bolig selv. Våre to første boliger ble kjøpt og solgt privat. På den tredje boligen var det megler involvert for å fikse selve dokumentene, men visning og kontakt før og etter var mellom oss og selger. 

Så skjedde noe mellom da og nå - et behov for "profesjonelle" selgere er skapt. Kan ikke erindre hva vi betalte første gang vi brukte megler, men det var ihvertfall langt unna det som er "normalen" i dag. 

Erfaringen med meglere er ganske variabel. Alt fra de som virkelig gir alt og er super engasjert, til han som var mest opptatt av å fortelle meg at han måtte gi avkall på en hyttetur på grunn av visningen. Og etterpå fortalte meg at tre jenter synes han var så kjekk.... Han fikk etter noen få uker beskjed om å skjerpe seg, ellers kom hele oppdraget til å bli annullert. 

Men akkurat den leiligheten hadde jeg nok ikke kjøpt. For tynn tilstandsrapport. Blir mistenksom når alt er TG1, og så nevner selger mye som er gjort i egenerklæringen.

Anonymkode: 46ab8...94d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen solgte hus uten megler. Holdt visningene selv og mottok budene selv. Da vi aksepterte bud så kontaktet vi advokat som ordnet alt av papirer. Advokat kostet oss ca 10000 og alt gikk helt fint. Vi sparte nærmere 200k på denne måten.

Bildene vi brukte tok vi selv med veldig bra kamera.

Er ikke noe problem ved dette. Vi hadde selvsagt en takst fra takstmann hvor alt var skrevet ned.

Vi solgte ett veldig gammelt hus som ikke var tipp topp, mye som måtte ordnes. Allikevel var mange interessere. 

Anonymkode: 6a481...6b4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å selge uten megler er KUN en fordel for selger, ikke for kjøper. Hvilken garanti har du for at ting blir gjort ordentlig og at det finnes penger å hente ser hvis du ender opp med en sak mot han? 

skulle jeg kjøpt av noen uten megler skulle jeg hatt en veldig kraftig rabatt.

Anonymkode: 413fa...7d9

Hva slags garanti eller penger tror du et meglerfirma stiller med i en salgsprosess? En megler er ikke ansvarlig for økonomiske krav en kjøper skulle ha mot selger... 

Det eneste en megler faktisk gjør er å ordne sikker betaling slik at minst mulig krøll skjer. De øvrige dokumentene er det takstmann, kartverket og kommunen som henter frem. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er villig til å ta jobben med å selge uten megler så er det mye penger å spare. Takstrapporten er lovpålagt uansett om man selger privat eller via megler (unntaket er salg til nære familiemedlemmer).

Anonymkode: 96f55...493

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker suspekt. 

Hvordan vet du at "selger" i det hele tatt eier leiligheten? De kan ha satt opp en svindel for å stikke av med flere millioner. Når du ikke har en profesjonell part som sørger for at det juridiske er i orden, så bør du få en heftig prisrabatt som veier opp for risikoen. 

Anonymkode: 12438...061

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meglere er verre enn bilselgere. For noen få timers jobb koster det hundretusen kroner. Mel man bør lage en skikkelig annonse med dronebilder og takstmann. Leier inn fotograf om man ikke kan selv eller har bekjente.

Endret av Peters
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det virker suspekt. 

Hvordan vet du at "selger" i det hele tatt eier leiligheten? De kan ha satt opp en svindel for å stikke av med flere millioner. Når du ikke har en profesjonell part som sørger for at det juridiske er i orden, så bør du få en heftig prisrabatt som veier opp for risikoen. 

Anonymkode: 12438...061

Det var da vodlsomt til mørkredd da... Meglere er ikke spesielle magiske skapninger. De er selgers representant og profesjonelle part i en handel. Du som kjøper har ingen profesjonell part å forholde deg til. 

Risiko er det lite av når man kjøper bolig, selv uten megler.  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peters said:

Meglere er verre enn bilselgere. For noen få timers jobb koster det hundretusen kroner. Mel man bør lage en skikkelig annonse med dronebilder og takstmann.

Dronebilde faktisk? For to år siden var det omtrent utenkelig at det var et eneste dronebilde i en annonse, og nå er det absolutt nødvendig? Hva skal man med dronebilde av en leilighet? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen ikke bruker megler så sparer de penger. Denne besparelsen bør også gå til kjøper gjennom lavere pris. Dersom de selger til samme pris som med megler, så stikker jo selger av med hele gevinsten, mens kjøper må ikke får en profesjonell part å forholde seg til.

Anonymkode: d15d6...143

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i annonsen at de bruker meglerfirmaet «propr». Vi kjøpte hus med noen som brukte dette. Det går ut på at du holder visninger og ordner det meste selv, men megleren hjelper med det formelle etter salg :)

Anonymkode: 73932...7f2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 minutter siden):

Dronebilde faktisk? For to år siden var det omtrent utenkelig at det var et eneste dronebilde i en annonse, og nå er det absolutt nødvendig? Hva skal man med dronebilde av en leilighet? 

Veldig greit med å vise området rundt. Ikke nødvendig, men heller ikke store kostnader.  Er jo litt gøy å lære seg å flyve drone også.

Endret av Peters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med selger, og megler måtte holde tilbake penger. Ville vært skeptisk uten megler.

Endret av Tvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...