AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Jeg har kokt egg i årevis, men nå i det siste så sitter det så godt at det er umulig å få av uten at noe går til spille. Det sitter som limt og eggene jeg bruker for tiden er Toten egg kjøpt på Rema. Skulle tru jeg skulle klare å skrelle egg etter å ha gjort det i minst 30 år. Tips til hvordan få skallet til å løsne uten at mye sitter igjen i skallet? Anonymkode: 25607...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Hvis eggene er helt ferske er de vanskeligere å skrelle. Anonymkode: 1b384...fd3 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Eggene er for fersk. De man nå får i butikken er så ferske at de må ligge i en del dager før de kan kokes eller brukes i bakst. Nå har vi høns selv da slik at vi har full kontroll på leggedato, og tar da de gamleste eggene hver gang. Anonymkode: ee87b...11e
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Jeg har ikke den samme oppfatning. Har nylig kokt egg fra Toten (private høns) og butikk, koker som regel 8,5 minutter og skyller med kaldt vann med en gang for at skallet skal slippe. Det fungerer bra, jeg overrasket mannen på gården med den prosessen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Maatte_ha_konto skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke den samme oppfatning. Har nylig kokt egg fra Toten (private høns) og butikk, koker som regel 8,5 minutter og skyller med kaldt vann med en gang for at skallet skal slippe. Det fungerer bra, jeg overrasket mannen på gården med den prosessen. Jeg koker de ca samme tid som deg og lar de ligge i kaldt vann. Skallet sitter skikkelig fast. Har gjort denne prosedyren i alle år. Nå skal jeg la resten av eggene stå en stund, så får jeg se hvordan de er etterhvert ved koking. Har sjelden problemer med Prior sine egg, men totenegg var billigere så da tok jeg de denne gangen. Anonymkode: 25607...1c0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Når de er kokt, knekk skallet litt, la de ligge litt i vann. Enklere å skrelle da syns jeg. Eller du kan knekke skallet litt, legge de i en boks med lokk og litt vann og rist... sånn fikk jeg skrella vaktel egg 😁 Anonymkode: 05f6d...65c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Skrell de under vann, da går skallet lett av. Anonymkode: ebf2a...bd4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Legg de i en kopp og rist. Da gåe skallet av lettere. Anonymkode: 6ab95...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå