Gå til innhold

Når begynte barna med fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner de fleste allerede i barnehagealder på fritidsaktiviteter, eller venter dere til skolestart? Og hvorfor?

Anonymkode: d01a6...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok helt individuelt. 

Min eldste er 5, og driver ikke med noe aktivitet. Det er uaktuelt foreløpig. Vi ser at han trenger fred og ro på ettermiddagene. Han har to introverte foreldre, og ser ut til å ta etter oss. Han vil heller ikke på noe selv. 

Flere andre i bhg har gått på dans, barneturn, all-idretts, o.l. fra de var 3-4, og det er sømmekurs fra babystadiet.

Unger er akkurat som oss voksne i det at noen trenger fred og ro, andre trenger stimuli og aktivitet. 

Anonymkode: 43555...ceb

• Liker 3
Skrevet

Våre gutter begynte på «gym» da de var 3-4 år. Det var et tilbud til førskolebarn i gymsalen på skolen, veldig lavterskel og mest lek en times tid i uka. 
Begge begynte på fotball da de var 6 år. 

Anonymkode: fcddc...fcb

• Liker 1
Skrevet

I vårt nabolag har de fleste ikke begynt på noe fast før 1. eller 2. klasse.

Lokale ungdomslaget og idrettslaget er flinke til å arrangere forskjellig lavterskel ting da, som en kan møte opp på. Så vi har brukt slike tilbud når det passet, gjerne familieaktiviteter.

Anonymkode: 83bfe...3ef

Skrevet

Vi begynte på "gym" når barnet var litt over 1 år. Det er ein åpen gymsal for barnehagebarn i alderen 1-5 år, drevet av frivillige. Det er ein gong i veka, sjølv om barnet blir større så kjem vi ikkje til å ha meir enn 1-2 aktivitetar. Vi kjem til å fokusera på svømming, det er viktig å læra seg! Eg synest litt synd på barn som har 3-4 aktivitetar i veka. Barn må også få sjanse til å slappa av, ha frileik heima og roa litt ned i ein hektisk kvardag. 

Skrevet

Vi begynte da han var 4. orket ikke før det, da var det så mye vi foreldrene også måtte være med på.

Anonymkode: b7c7d...fc0

• Nyttig 1
Skrevet

Eldste begynte i 1. Klasse og yngste begynte da han var 4 1/2  pga ønsket å gå på det samme som storesøsken.

Anonymkode: 36347...3ad

• Liker 1
Skrevet

Vår treåring går på ballett, turn og skøyter. Det høres kanskje mye ut, men barnet elsker det

Anonymkode: f2370...883

• Liker 2
Skrevet

Vi begynte på familieturn høsten barnet vårt fylte 4. Jeg har vært veldig opptatt av at dette ikke skal være stressende for noen av oss, men gøy. Dette er noe vi gjør en gang i uka, sammen, og barnet digger det. Nå snakker barnet om om at hen vil begynne på kor, men da slutter vi med turn i så fall.

Anonymkode: e707d...279

Skrevet

Jeg begynte på fritidsaktiviteter i 1 klasse.

Skrevet
Embla Othea skrev (5 minutter siden):

Jeg begynte på fritidsaktiviteter i 1 klasse.

Har intrykk av at barn starter tidligere i dag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har intrykk av at barn starter tidligere i dag.

Kan hende.

Anonymkode: f606f...a4b

Skrevet

Det er veldig greit å gjøre unna svømmeopplæring siste år i barnehagen. Man må jo gjennom det, greit at barnet kan velge fritt mellom andre ting når det begynner på skolen. 

Anonymkode: 14c81...3ff

Skrevet

Her begynner de fleste med allidrett siste år i barnehagen. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er veldig greit å gjøre unna svømmeopplæring siste år i barnehagen. Man må jo gjennom det, greit at barnet kan velge fritt mellom andre ting når det begynner på skolen. 

Anonymkode: 14c81...3ff

Tror du at svømmekurs er noe alle barn må på? 😅 ingen av mine barn har noen gang gått på svømmekurs, svømmedyktige begge to.

Anonymkode: d3b3a...3f1

• Liker 1
Skrevet

Vår eldste gikk en dag i uka på Allidrett de to siste årene før skolestart og begynte da på fotball.  Yngste som er to år yngre begynte på dans og allidrett to år før skolestart og var ofte også med på sidelinjen på storebrors fotballtreninger.  Fra 1. klasse har ingen av de valgt å trene mindre enn 3 dager i uka.  Vi foreldre var trenere eller lagledere i perioder for hvert vårt barn. (jeg var trener for en og lagleder for den andre og mannen min trener for den andre) 

Yngste gikk et halvt år på svømmekurs også før skolestart - var ikke like trygg som storebror - og lærte mye teknikk der som storebror aldri lærte. Innså da at man skal ikke undervurdere svømmekursene og ønsket at vi hadde tatt med eldste der før vi begynte å øve på svømming selv. 

Vi har alltid hatt fleksible jobber og hentet aldri ungene sjelden etter 1530 i barnehagen så ungene hadde både energi og lyst til aktiviteter.  De gikk også kun henholdsvis 2 og 1 år på SFO så det ble langt fra lange dager med masse folk på skolen.  De hadde masse tid til lekser, venner og fritidsaktiveter. Nå som de er tenåringer trener de minst 4 økter i uka, ofte mer og de holder selv helt kontroll på Spond og velger også selv egentrening utenom. 

Anonymkode: b6358...88f

Skrevet

Jeg ser egentlig ikke noe "poeng"  i å begynne med sånne fritidsinteresser FØR barnet i det hele tatt har begynt med skolen. 

Anonymkode: 57dae...c9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ser egentlig ikke noe "poeng"  i å begynne med sånne fritidsinteresser FØR barnet i det hele tatt har begynt med skolen. 

Anonymkode: 57dae...c9c

Kan jo forklare hvorfor vårt idrettslag er så opptatt Allidrett og hvorfor så mange barn er med på det og hvorfor de er med før skolestart.

Allidrett er alle klubbens idretters måte å vise seg frem og for barn å bli kjent med masse idretter og kanskje finne frem til min idrett. Det koster lite.  Det er masse barn med og veldig mange av de velger en av idrettene de har blitt kjent med i de opptil 2 årene de har vært med.   Ungene var innom håndball, fotball, turn, dans, badminton, sykling, golf, friidrett, bowling, ski, boksing, orientering, innebandy, taekwondo, svømming.    

Når barn begynner i 1. klasse er det ikke alltid lett å vite hvilken fritidsaktivitet man vil begynne på, så med hjelp av dette tilbudet så gjør det valget enklere, de får prøve seg flere ganger og se om noe frister.  I vår klubb finnes også Allidrett i 1. klasse, men da mer som en hospiteringsordning hvor man får lov til å prøve seg flere ganger i alle de ulike idrettene på lagstreninger og eventuelt velge etter det uten å måtte betale ekstra treningsavgift.   Alle idrettsgruppene vil jo ha medlemmer og Allidrett er jo fin måte å få vist seg frem.    Veldig mange barn har også svært begrenset motorikk i barnealder og sånne aktiviteter lærer barna mer grunnleggende motorikk og ferdigheter.   

Anonymkode: b6358...88f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynner de fleste allerede i barnehagealder på fritidsaktiviteter, eller venter dere til skolestart? Og hvorfor?

2,5 år. Da var det babyballett en gang i uka.

Anonymkode: 6ee81...869

Skrevet

De fleste i nærområdet her begynner med det i 1. eller 2. klasse. Jeg hadde med begge mine på en organisert aktivitet med sang og dans fra de var babyer til 2 år, med litt avbrudd pga. korona. Den eldste likte det så veldig godt, og av den grunn meldte jeg henne på dans fra hun var 3 år. Hun har likte det veldig godt. 

Men generelt syns jeg det er tidlig med aktiviteter i barnehagealder, og tenker at for mange barn er det best å bare være sammen med familien i ro etter barnehagen. Min yngste som nå er tre år, går ikke på noe, og jeg tenker at det er lurt å vente til skolealder. Hun er en roligere type enn søsteren. 

Anonymkode: 9d957...382

Skrevet

Våre begynte på allidrett fra nest siste året i barnehagen. Det passet fint for oss. Det er snakk om én ettermiddag i uka. Fin måte å bli kjent med barn i nabolaget/framtidige skolekamerater for oss som hadde barnehageplass i en annen bydel.

Anonymkode: 8f6df...c9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...