Gå til innhold

Jeg får mindre barnefri hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke at det egentlig er noe negativt i det. 

Far ville ha 20% til å starte med, men endret kjapt til 40%. Planen er at når barnet går i skole og kan være hjemme alene noen timer på dagtid så blir det 50/50. 

Hver eneste samvær hos far så er det noe som gjør at jeg må stille opp. Så far følger jo faktisk ikke opp samværet som er skrevet. Jeg kan aldri legge planer eller jobbe ekstra når jeg skal ha barnefri, tilfellet ting endrer seg.

Ene samværet var det en sliten far som ønsket avlastning etter jobb på dag 2. Samme samværhelg så måtte far jobbe en søndag. Neste samværsperiode var far forkjølet og orket ikke å ha barnet. Han har alltid hatt skikkelig manflu når han er litt forkjølet. 

Det har vært jobb, andre planer, julebord x2, sykdom, behov for avlastning etc. Jeg og far har en enighet om at han ikke skal betale barnebidrag så det handler ikke om penger for min del. Det handler om forutsigbarhet, mulighet til å enten jobbe ekstra eller at jeg også får hentet meg inn litt. 

Far mener de utroligste ting. Han mente at jeg ikke tenkte på barnet da jeg ikke kom med mer klær en sein kveld jeg hadde barnefri. Han mente at han aldri får hvile og i kveld fikk han heller ikke det. For om jeg ikke kommer med klær til barnet så må jo han vaske klær! 

Jeg har lagt igjen over halvparten av alt av klær og utstyr. Da vinteren kom satte jeg igjen 2 par vintersko. Han hadde behov for ulltøy så leverte jeg 3 sett. Jeg kjøpte også kalender som barnet kunne ha der. 

Hvordan roe ned denne faren sin krav til meg? Hvordan få han til å ta ansvar selv? Hvordan ordne alt uten å eskalere noe konflikt? Alt jeg ønsker er forutsigbarhet for både meg og barnet vårt. 

Anonymkode: 9547a...99f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo sette grenser. 

"Nei". Enkelt og greit. 

Du trenger ikke si noe mer. Om far trenger avlastning når det er hans tur å ha barna, er det hans problem, ikke ditt. Så om han ber deg avlaste, sier du enkelt og greit "nei". Samme med klær. 

Anonymkode: 33666...6f3

• Liker 35
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må bare slutte å tilrettelegge så jævlig for han. Herlighet. Trenger han avlastning så får han skaffe barnevakt eller noe. Å du må dra dit med klær fordi han skal slippe å vaske? Kjære vene. Du legger opp til det selv når du lar deg bli kommandert rundt etter hans eget ønske. 

Anonymkode: 6b93a...8b3

• Liker 28
Skrevet

Dersom du ikke mottar barnebidrag skal far ordne alt av klær og utstyr som behøves når barnet er der selv. Så å kjøpe inn ekstra for å sette hos far kan du slutte med nå med en gang. Da forsvinner også problemet med at far krever klær tilkjørt. Klær skal han ordne, ferdig snakka.

Sykdom hos far, julebord og lignende er heller ikke ditt «problem», men far sitt. Når han skal ha samvær må han skaffe barnevakt. Ferdig snakka. Planlegg din hverdag som du ønsker når far skal ha barnet, og si at han må ordne opp selv. Du sender vel ikke barnet til far når du er forkjøla eller skal på julebord, gjør du vel?

Anonymkode: b189f...7fe

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet

Å ikke la han bruke «du vil ikke barnets beste» osv på deg for å gi deg dårlig samvittighet. For det er bare en dårlig hersketeknikk fordi han vet at det treffer mammahjertet ditt. 

• Liker 19
Skrevet

Hvorfor i alle dager finner du deg i dette? Legg planer når du har fri og slutt å still opp. Han må løse dette selv. 

Anonymkode: c6b96...91b

• Liker 12
Skrevet

Enig, berre legg planar og sei nei. Du må setta grenser for deg sjølv. Det er ikkje ditt problem.

Det med kle, det må han ordna sjølv. Han må også vaske kle og ha ting i orden når barnet er der. Han må faktisk læra seg detta sjølv.

Anonymkode: 4938c...642

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må bare slutte å tilrettelegge så jævlig for han. Herlighet. Trenger han avlastning så får han skaffe barnevakt eller noe. Å du må dra dit med klær fordi han skal slippe å vaske? Kjære vene. Du legger opp til det selv når du lar deg bli kommandert rundt etter hans eget ønske. 

Jeg får ganske stygge beskyldninger om å ikke tenke på barnet og kun på meg selv om jeg sier nei. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får ganske stygge beskyldninger om å ikke tenke på barnet og kun på meg selv om jeg sier nei. 

Det er jo bare å drite i. Du vet utmekret godt at det er hans ansvar når han har ungene. 

Anonymkode: 33666...6f3

• Liker 20
  • Nyttig 4
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare blokker nummeret hans de neste gangene han har samvær, så skjønner han tegninga.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dersom du ikke mottar barnebidrag skal far ordne alt av klær og utstyr som behøves når barnet er der selv. Så å kjøpe inn ekstra for å sette hos far kan du slutte med nå med en gang. Da forsvinner også problemet med at far krever klær tilkjørt. Klær skal han ordne, ferdig snakka.

Sykdom hos far, julebord og lignende er heller ikke ditt «problem», men far sitt. Når han skal ha samvær må han skaffe barnevakt. Ferdig snakka. Planlegg din hverdag som du ønsker når far skal ha barnet, og si at han må ordne opp selv. Du sender vel ikke barnet til far når du er forkjøla eller skal på julebord, gjør du vel?

Anonymkode: b189f...7fe

Vi har en avtale om å spørre hverandre først. Men da skal det jo være åpent for å si at det ikke passer, men det er han ikke enig i. Han har en familie som stiller opp med glede, men han sier nei til de fordi det er mitt ansvar mener han. 

Skrevet
takinova skrev (3 minutter siden):

Bare blokker nummeret hans de neste gangene han har samvær, så skjønner han tegninga.

Da møter han opp på døren tenker jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en avtale om å spørre hverandre først. Men da skal det jo være åpent for å si at det ikke passer, men det er han ikke enig i. Han har en familie som stiller opp med glede, men han sier nei til de fordi det er mitt ansvar mener han. 

Det er det ikkje. Det er hans ansvar når han har barnet. Er avtalen skriftlig?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da møter han opp på døren tenker jeg. 

Det er jævlig gjort mot barnet ditt. Då hadde eg bestillt mekling på familievernkontoret.

Kvifor har han rett til å ha eit liv, dra på julebord men ikkje du?

Anonymkode: 4938c...642

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke at det egentlig er noe negativt i det. 

Far ville ha 20% til å starte med, men endret kjapt til 40%. Planen er at når barnet går i skole og kan være hjemme alene noen timer på dagtid så blir det 50/50. 

Hver eneste samvær hos far så er det noe som gjør at jeg må stille opp. Så far følger jo faktisk ikke opp samværet som er skrevet. Jeg kan aldri legge planer eller jobbe ekstra når jeg skal ha barnefri, tilfellet ting endrer seg.

Ene samværet var det en sliten far som ønsket avlastning etter jobb på dag 2. Samme samværhelg så måtte far jobbe en søndag. Neste samværsperiode var far forkjølet og orket ikke å ha barnet. Han har alltid hatt skikkelig manflu når han er litt forkjølet. 

Det har vært jobb, andre planer, julebord x2, sykdom, behov for avlastning etc. Jeg og far har en enighet om at han ikke skal betale barnebidrag så det handler ikke om penger for min del. Det handler om forutsigbarhet, mulighet til å enten jobbe ekstra eller at jeg også får hentet meg inn litt. 

Far mener de utroligste ting. Han mente at jeg ikke tenkte på barnet da jeg ikke kom med mer klær en sein kveld jeg hadde barnefri. Han mente at han aldri får hvile og i kveld fikk han heller ikke det. For om jeg ikke kommer med klær til barnet så må jo han vaske klær! 

Jeg har lagt igjen over halvparten av alt av klær og utstyr. Da vinteren kom satte jeg igjen 2 par vintersko. Han hadde behov for ulltøy så leverte jeg 3 sett. Jeg kjøpte også kalender som barnet kunne ha der. 

Hvordan roe ned denne faren sin krav til meg? Hvordan få han til å ta ansvar selv? Hvordan ordne alt uten å eskalere noe konflikt? Alt jeg ønsker er forutsigbarhet for både meg og barnet vårt. 

Familievernkontoret X-en din må lære seg at barnet(a) er ene og alene hans ansvar ved samvær. 
Han må og evne til å ha rette klær klar selv, det er ikke ditt ansvar. Skjønner det med 20-30% samvær men ikke med 50-50

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dustete hersketeknikk. Ignorer det. Han VET at det treffer mammahjertet. Manipulerende fjomp. 

• Liker 6
Skrevet

Reis bort neste gang det er samvær og kvinn deg opp å si nei. Han manipulerer deg noe helt sykt. Når han har barna er de hans ansvar, da må han handle, vaske klær, skaffe barnevakt ved behov osv. Sånn som alle andre foreldre. Han kommer til å fortsette og utnytte deg til du begynner å si nei. Lag deg en setning du gjentar « Sorry Kjell, jeg kan ikke xxx. Når barna er hos deg er det du som har ansvaret, akkurat som jeg har når de er hos meg. Jeg er opptatt med andre ting nå». Så svarer du ikke på mer….

Anonymkode: 03953...1d9

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi han vet det treffer deg, og får deg til å gjøre som han vil. 

Tipper det som foregår mellom dere nå egentlig er en fortsettelse av mønsteret dere hadde angående ansvar for barna, mens dere ennå var et par…?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, så han bruker i grunn barna og diverse rundt det til å kontrollere deg?

Her må du faktisk begynne å dette grenser, selv om han vil være ubehagelig mot deg. Ellers blir det aldri bedre.

Han kommer til å fortsette å pushe deg, bruke deg til privat servicearbeider, få deg til å kjøpe klær til barna hand osv. og antakelig eskalere det?

Du har evt trussel om barnebidrag du kam bruke, om han ikke holder sin del av samværet.

Og - begynn å dokumentert alt!

Om ting eskalerer så du blir nødt til å ta rettsak, så vil det hjelpe deg stort å ha kopi av alle meldinger, prøv å ha mest mulig dialog skriftlig. Start en logg, der du kort noterer alt som skjer og når de er på samvær hos far.

Anonymkode: bd61c...d58

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snu det, for det er jo bare seg selv han speiler over på deg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en teori om at han gjør det for å holde deg på tå og fjerne den lille friheten du har. Var han like kontrollerende når dere var et par?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Snu det, for det er jo bare seg selv han speiler over på deg

Har en teori om at han gjør det for å holde deg på tå og fjerne den lille friheten du har. Var han like kontrollerende når dere var et par?

Omtrent det samme eller litt verre ja. Jeg følte jeg endelig kunne puste ut den første uken etter jeg flyttet for meg selv. Men så gikk det kort tid og han fant andre måter å ha kontroll på. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Omtrent det samme eller litt verre ja. Jeg følte jeg endelig kunne puste ut den første uken etter jeg flyttet for meg selv. Men så gikk det kort tid og han fant andre måter å ha kontroll på. 

Tror du nesten må bestille time(r) på familievernkontoret for slik han holder på er bare ikke noe som han kan. Ta opp samtaler, skjermdump om det er på snap e.l og loggfør alt. I verste fall må du nesten ta det til retten.

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...