AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Jeg jobber som renholder på sykehjem og dagsenter. Har fått en ny kollega. Han snakker nesten ikke norsk. Min leder sier at jeg må snakke engelsk til han. Men jeg gjør ikke det. Jeg liker ikke å snakke engelsk. Jeg mener at når man har bodd i Norge i mange år, så bør man gjøre seg forstått på norsk? Enig? Jeg er ikke rasist. 2 av mine beste venner er utenlandske. Men de har lært seg norsk Anonymkode: 93f87...7e4 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 Du er en dust. Det er helt vanlig å måtte snakke engelsk på jobb. Det er vanlig høflighet når man har kolleger som ikke kan nork. Jeg har 15 år i arbeidslivet, i it-bransjen og akademia, og jeg snakker engelsk på jobb hver dag. Om det kun er folk som er komfortabel med å snakke norsk tilstede, snakker vi norsk. Men i veldig mange møter er det altså folk som ikke er stø i norsk, til tross for at mange av dem nå bor i Norge. Da snakker vi selvsagt engelsk. Her er det du som er vrang og uhøflig. Anonymkode: f23ed...872 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Overskriften din tilsier at du burde prate engelsk selv🫢 Anonymkode: 0d4b1...c41 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du er en dust. Det er helt vanlig å måtte snakke engelsk på jobb. Det er vanlig høflighet når man har kolleger som ikke kan nork. Jeg har 15 år i arbeidslivet, i it-bransjen og akademia, og jeg snakker engelsk på jobb hver dag. Om det kun er folk som er komfortabel med å snakke norsk tilstede, snakker vi norsk. Men i veldig mange møter er det altså folk som ikke er stø i norsk, til tross for at mange av dem nå bor i Norge. Da snakker vi selvsagt engelsk. Her er det du som er vrang og uhøflig. Anonymkode: f23ed...872 Det kan være ganske stor forskjell på språkbruken mellom en renholder og en med din utdanning. Utdanningen din gikk sikkert stort sett på engelsk mens ts sin utdanning gikk på norsk. Ts føler seg ikke komfortabel med å snakke engelsk, og det er sikkert fordi at hun ikke er like trygg på språket som deg. Dessuten så jobber ts som renholder på et sykehjem, og der må man innimellom kommunisere med pasienter/ beboere. Er en fordel å kunne norsk da. Anonymkode: e951d...041 10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Det er mye man burde. Men faktum er at renhold er en ikke-publikumsrettet jobb, og at manglende norskkunnskaper ikke ekskluderer noen fra å kunne gjøre jobben. Det å ikke snakke engelsk med en kollega aom ikke forstår norsk er ren furting fra din side. Det er definitivt du som er dusten her. Anonymkode: ae524...8bc 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Overskriften din tilsier at du burde prate engelsk selv🫢 Anonymkode: 0d4b1...c41 Fordi at det mangler en P 😮 Anonymkode: e951d...041 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Huff, jeg hater å prate på engelsk, det er ubehagelig, gjør meg usikker og får meg til å føle meg utilstrekkelig. Det føles ut som jeg driter meg loddrett ut. Det hadde ødelagt min arbeidshverdag og skapt dårlig arbeidsmiljø for meg. Men slik er det blitt i Norge. Hva gjør man ikke for sine kjære nye landsmenn! Urettferdig er det, rett og slett. Anonymkode: b3347...082 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi at det mangler en P 😮 Anonymkode: e951d...041 Ja, ingen nåde hvis man skal følge ts’ logikk. Anonymkode: 0d4b1...c41 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huff, jeg hater å prate på engelsk, det er ubehagelig, gjør meg usikker og får meg til å føle meg utilstrekkelig. Det føles ut som jeg driter meg loddrett ut. Det hadde ødelagt min arbeidshverdag og skapt dårlig arbeidsmiljø for meg. Men slik er det blitt i Norge. Hva gjør man ikke for sine kjære nye landsmenn! Urettferdig er det, rett og slett. Anonymkode: b3347...082 Har ikke samfunnet spandert 12 år med gratis skole på deg? Med engelskundervisning i flesteparten av disse årene? Anonymkode: ae524...8bc 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er en dust. Det er helt vanlig å måtte snakke engelsk på jobb. Det er vanlig høflighet når man har kolleger som ikke kan nork. Jeg har 15 år i arbeidslivet, i it-bransjen og akademia, og jeg snakker engelsk på jobb hver dag. Om det kun er folk som er komfortabel med å snakke norsk tilstede, snakker vi norsk. Men i veldig mange møter er det altså folk som ikke er stø i norsk, til tross for at mange av dem nå bor i Norge. Da snakker vi selvsagt engelsk. Her er det du som er vrang og uhøflig. Anonymkode: f23ed...872 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mye man burde. Men faktum er at renhold er en ikke-publikumsrettet jobb, og at manglende norskkunnskaper ikke ekskluderer noen fra å kunne gjøre jobben. Det å ikke snakke engelsk med en kollega aom ikke forstår norsk er ren furting fra din side. Det er definitivt du som er dusten her. Anonymkode: ae524...8bc Hva er det som gjør det greit å kalle andre for dust? Anonymkode: e951d...041 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er en dust. Det er helt vanlig å måtte snakke engelsk på jobb. Det er vanlig høflighet når man har kolleger som ikke kan nork. Jeg har 15 år i arbeidslivet, i it-bransjen og akademia, og jeg snakker engelsk på jobb hver dag. Om det kun er folk som er komfortabel med å snakke norsk tilstede, snakker vi norsk. Men i veldig mange møter er det altså folk som ikke er stø i norsk, til tross for at mange av dem nå bor i Norge. Da snakker vi selvsagt engelsk. Her er det du som er vrang og uhøflig. Anonymkode: f23ed...872 Det er ikke en selvfølge at alle er like stødige i engelsk. Det finnes en del voksne mennesker som ikke kan grunnleggende engelsk, og da er det en selvfølge at norsk blir brukt som hovedspråk. Hvis det er noen som er dust, så er det hvertfall ikke TS. Og som en over sier; Det er stor forskjell på en som kommer fra akademia, der engelsk blir brukt flittig. I forhold til en renholder, der omtrent alt foregår på norsk. Jeg har en bachelor, men slet meg gjennom pensum på engelsk. Jeg måtte unngå emner som hadde engelsk som undervisningsspråk. Anonymkode: 665f8...11b 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Jeg godtar også kun Norsk på jobb, bor tross alt i Norge. Da skal jeg kunne snakke mitt språk i arbeidslivet. Anonymkode: 68d21...885 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Reholdere innen helse er viktige i krigen mot bakterier sånne steder. Men det er vanskelig hvis en kollega ikke forstår beskjeder. Da blir det ekstra jobb på de andre. Han bør få 20% lønnstrekk inntil han kan godt nok norsk. Økonomisk insentiv fungerer. Anonymkode: c8d8e...8f5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke en selvfølge at alle er like stødige i engelsk. Det finnes en del voksne mennesker som ikke kan grunnleggende engelsk, og da er det en selvfølge at norsk blir brukt som hovedspråk. Hvis det er noen som er dust, så er det hvertfall ikke TS. Og som en over sier; Det er stor forskjell på en som kommer fra akademia, der engelsk blir brukt flittig. I forhold til en renholder, der omtrent alt foregår på norsk. Jeg har en bachelor, men slet meg gjennom pensum på engelsk. Jeg måtte unngå emner som hadde engelsk som undervisningsspråk. Anonymkode: 665f8...11b Den generasjonen som ikke snakker engelsk er ikke lenger i arbeid. At mange ikke er stødige nok til å nyttiggjøre seg undervisning på engelsk er ikke det samme som å ikke kunne kommunisere med en kollega om renhold. Forøvrig er det inkonsekvent å forlange av alle at de skal kunne lære seg et fremmedspråk som voksne samtidig som de selv ikke mestrer et språk de ha lært siden barneskolen. Det burde om noe øke forståelsen for at språk er vanskelig for noen. Det å ekskludere dem fra arbeidslivet er forkastelig ut fra individuelle hensyn og rett ut idiotisk om man ser på samfunnsøkonomien. Å kunne være selvforsørget er viktig for den enkelte og for alle som slipper å førsørge vedkommende. Det er stadig færre jobber for dem som mestrer språket dårlig, men renhold er en oppgave som ikke krever særlig språkkunnskap. Den ene renholderen der jeg jobber forstår enkel engelsk, den andre må få oversatt til fransk fra den andre renholderen. Begge har fransk som et andrespråk de mestrer på grunnleggende nivå, de har hver sitt morsmål. Uansett, lokalet blir rent. Anonymkode: ae524...8bc 6 1
Blåpille Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 Jeg syns man gjør vedkommende en bjørnetjeneste ved å snakke engelsk. Jeg ville snakket hovedsaklig norsk, og oversatt med engelsk her og der. Har ikke noe i mot å snakke engelsk generelt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 Måten man lærer et språk på er ved å praktisere det, og da trenger man hjelp fra samfunnet rundt for å tilrettelegge for læring. Det vil si at kolleger må snakke norsk for å hjelpe vedkommende med å lære norsk. Å snakke engelsk er en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: d9756...423 1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 11.50): Den generasjonen som ikke snakker engelsk er ikke lenger i arbeid. At mange ikke er stødige nok til å nyttiggjøre seg undervisning på engelsk er ikke det samme som å ikke kunne kommunisere med en kollega om renhold. Forøvrig er det inkonsekvent å forlange av alle at de skal kunne lære seg et fremmedspråk som voksne samtidig som de selv ikke mestrer et språk de ha lært siden barneskolen. Det burde om noe øke forståelsen for at språk er vanskelig for noen. Det å ekskludere dem fra arbeidslivet er forkastelig ut fra individuelle hensyn og rett ut idiotisk om man ser på samfunnsøkonomien. Å kunne være selvforsørget er viktig for den enkelte og for alle som slipper å førsørge vedkommende. Det er stadig færre jobber for dem som mestrer språket dårlig, men renhold er en oppgave som ikke krever særlig språkkunnskap. Den ene renholderen der jeg jobber forstår enkel engelsk, den andre må få oversatt til fransk fra den andre renholderen. Begge har fransk som et andrespråk de mestrer på grunnleggende nivå, de har hver sitt morsmål. Uansett, lokalet blir rent. Anonymkode: ae524...8bc Men de er nok på sykehjem, der TS jobber. Alle som skal jobbe i Norge, bør snakke lære seg å snakke norsk (unntatt steder der arbeidsspråket er engelsk eller et annet språk). Vedkommende blir jo også fratatt muligheten til å lære språket godt dersom alle skal snakke engelsk til ham.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Ja, me skal alltid leggja til rette for ukrainarane! Fysj og fy! Kan dei ikkje berre prøva seg med litt haltande norsk? Anonymkode: 4fb96...f34
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 En kan trå til med engelsk når det er viktige beskjeder å gi, men ellers er det vel en fordel for han også at dere snakker norsk, slik at han raskere lærer språket selv. En må praktisere for å lære. Anonymkode: a9ee0...cf4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå