Gå til innhold

utekatt kjeder seg nå som det er kaldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, Jeg er en katteeier som har en morsom skogskatt blanding på 1 år.  

Jeg fikk han når han var ca 1 år, og han har hatt sine første sommer her hos meg, han var innekatt før. 

Nå er det 0 grader ute og han jamrer og klager og tigger ved døra ( kan det ikke bare bli sommer igjen?) Han fikk en venn i sommer og de lekte ute masse sammen. Hans venn var faktisk her inne hos oss, også, men nå er han søkk borte. Ligger sikkert og slumrer i en varm stue. Min min katt klager sånn. kjøper han nye leker, og prøver å aktivisere, og han har masse å klatre i her. Men jeg har ikke plass til gigantiske klatreapparater, om jeg ikke omgjør rommet til min sønn til et slags kattesirkus da. 

Hvordan er det hos dere andre? Har en leilighet på 70 kvm og litt for mye møbler. Han har lagt sin elsk på en hengekøye som jeg har flyttet inn i stua fra hagen, som han elsker å vugge i, så han har det godt altså..men gud som han klager! Han hater den kulden. 

Anonymkode: 8ca29...d03

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er han ikke litt ute? Mine to er ute 1-3 timer om dagen nå. På sommeren er de ute 12-16 timer :) 

Anonymkode: ff02b...ca7

• Liker 3
Skrevet

Vår er også litt der 😅 hu hater vinteren. Er ute i snaut en time på det meste (har luke og bestemmer selv), å vi ser på gps’en at hu stort sett går rundt huset her. Her blir det fort tosifret minusgrader, så utover vinteren jobber vi hardt for å underholde inne når hun blir rastløs. Heldigvis er det en leken pus som setter pris på alt fra et kronestykke til sprettball. Vi har tilrettelagt så hu kan klatre på seksjonen osv så hu kommer seg opp i høyden, det er populært. 

Anonymkode: 7d0f3...415

Skrevet

Men du sier at han jamrer ved døra, får han ikke gå ut eller vil han ikke? 😛 

• Liker 6
Skrevet

Mine er lik hvert år når vinteren kommer, men de er to så de har selskap og underholdning i hverandre inne. 

De vil kun være ute når jeg også er ute, så vi går en tur sammen, leker med litt kongler, jeg kaster ut litt mat så de får løpt lit rundt og lete etter kattegodis, jeg tar med en kopp kaffe og sitter ute sammen med de så de får ut litt energi ute, da er det godt å komme inn igjen etterpå og de slapper av en time eller to før de begynner å skrape på dørene igjen 😆

Anonymkode: fefa0...afd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her får kattene gå inn og ut som de vil. Er mest inne når det er kaldt, men nekter de ikke å gå ut om de vil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er han ikke litt ute? Mine to er ute 1-3 timer om dagen nå. På sommeren er de ute 12-16 timer :) 

Anonymkode: ff02b...ca7

Han er de. Han går ut og inn og har kattedør. Han er vel ute ca samme tid som dine. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men du sier at han jamrer ved døra, får han ikke gå ut eller vil han ikke? 😛 

Han har egen dør ja, en luke i døra som han sitter å slår på i frustrasjon. Han har ikke gjort det før. Før pleide han å gå inn og ut uten å klage, men tror han er sur fordi det er kaldt ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mine er lik hvert år når vinteren kommer, men de er to så de har selskap og underholdning i hverandre inne. 

De vil kun være ute når jeg også er ute, så vi går en tur sammen, leker med litt kongler, jeg kaster ut litt mat så de får løpt lit rundt og lete etter kattegodis, jeg tar med en kopp kaffe og sitter ute sammen med de så de får ut litt energi ute, da er det godt å komme inn igjen etterpå og de slapper av en time eller to før de begynner å skrape på dørene igjen 😆

Anonymkode: fefa0...afd

Høres koselig ut. Jeg har barn da, så det er så klart mest fokus på barnet på ettermiddagen. Men vi kan jo gå ut sammen og kaste kongler med katten i kveld. God ide. :)

Skrevet

Mine går ut, men jo kaldere det blir, jo kortere turer ut. 
De går ut når jeg står opp, og er inne igjen allerede før jeg drar på jobb. 

Men har som sagt flere, og ser tydelig at de ikke får like mye utløp for energi som når de er ute hele dagen. Nå bøller de med hverandre, tepper ligger krøllete hver morgen, julepynt har en tendens til å flytte på seg, og de kjefter masse på meg. 
Typisk er at de går ut, ned under veranda for å gå på do, kommer inn igjen for å kjefte fordi det er kaldt, og ti minutter senere vil de ut. Så snur de utenfor døra og er blodig fornærmet fordi det fortsatt er kaldt ute.... 

• Hjerte 3
Skrevet

Lurer nesten på om jeg skulle skaffet meg en katt til, men kan jo være han hadde rømt hjemmeifra..

• Hjerte 1
Skrevet
Taluno skrev (Akkurat nå):

Typisk er at de går ut, ned under veranda for å gå på do, kommer inn igjen for å kjefte fordi det er kaldt, og ti minutter senere vil de ut. Så snur de utenfor døra og er blodig fornærmet fordi det fortsatt er kaldt ute.... 

Ja dette merker jeg. Han kommer inn og klager høyt og så opp i sofaen med kalde skitne poter og kose på meg. hehe.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han har egen dør ja, en luke i døra som han sitter å slår på i frustrasjon. Han har ikke gjort det før. Før pleide han å gå inn og ut uten å klage, men tror han er sur fordi det er kaldt ute. 

Haha, vår står også å slår på døra si når hu er muggen fordi det er kaldt å stikke nesa si gjennom den 😛 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja dette merker jeg. Han kommer inn og klager høyt og så opp i sofaen med kalde skitne poter og kose på meg. hehe.

Vel, det er katt :fnise: Katter er rare, katter er dust, katter har mye egne meninger, og katter forlanger at du som slave skal tilrettelegge hele verden for dem! Og det er det som gjør dem så herlig :D 

• Hjerte 3
Skrevet

Slik er våre og. Han ene har begynt å angripe han andre nå i ren kjedsomhet. Klikker for han til tider så han løper rundt i raptus her. De er ute max 10 minutter daglig. de har katteluke, men nekter altså å gå ut. 

Anonymkode: d4846...390

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Samme her! Men likte tipset om å kaste kongler - skal prøve det. Mulig en genser til katten kunne gjort at han orket å være ute litt lenger men den vil han sikkert nekte å ha på seg

Anonymkode: 1712a...3d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her! Men likte tipset om å kaste kongler - skal prøve det. Mulig en genser til katten kunne gjort at han orket å være ute litt lenger men den vil han sikkert nekte å ha på seg

Du må aldri slippe ut katten med genser om du ikke skal gå med den i sele 😶 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Katter har pels for å regulere varmen, og de hever/senker pelsen for å skape luft som regulere temperaturen. Man fjerner også muligheten til å tørke seg, altså om genseren blir våt, og fryser, så fryser katten tilsvarende. Jeg hater i alle fall gå ut med våte klær i kulda, jeg fryser meg halvt i hjel da. For å ikke snakke om at våte klær blir tyngre, og kattens bevegelser vil bli hemmet. 
Så om du ønsker fjerne kattens egen evne til å regulere temperatur, så kan du putte på den genser. Sjansen for at den dermed fryser mer er veldig stor. 
For å ikke snakke om stor fare for at pus setter seg fast. Så nei, genser vil være noe av det dummeste og kjipeste du kan gjøre. 

Det du derimot kan gjøre er å lage isolert kattehus! 
Enten snekre ett, eller bruk en boks. Legg tepper langs vegger og tak. Høy eller mye tepper vil gi ett mykt og varmt gulv. Gjerne noen strimler foran åpningen også. Da vil pus kunne legge seg ett varmt sted, i skjul for vær og vind. 
Den eldste min elsker ligge i kattehuset å sove, også på vinteren. På vår og høst må jeg ofte ut å vekke han, for å få han inn for natta! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ingen gode tips. Vi har også en som tror at utgangsdøra er litt som kleskapet til Narnia, og håper at det er bedre vær hver gang jeg åpner for henne. Men ikke faen om hun går ut når det er under 5 plussgrader. Og det er selvfølgelig MIN feil at det er sånn. Så det er klagesang fra ende til annen, selv om hun får en hel masse oppmerksomhet, lek og kos.

Hun setter seg gjerne i en vinduskarm og se ut på verden, men ellers er det bare syting fra Oktober til Mars XD

Broren hennes går ut, han bryr seg katta om det er litt kjølig, men han tar vesentlig kortere turer jo lenger ned på minusen vi er, og går bare såvidt ut døra hvis det bikker -15 og står og jamrer utenfor og vil inn etter fem minutter. Men han også må sjekke at det ikke har blitt magisk bedre vær i løpet av de neste tjue minuttene....

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
On 12/7/2022 at 7:55 AM, Taluno said:

Katter har pels for å regulere varmen, og de hever/senker pelsen for å skape luft som regulere temperaturen. Man fjerner også muligheten til å tørke seg, altså om genseren blir våt, og fryser, så fryser katten tilsvarende. Jeg hater i alle fall gå ut med våte klær i kulda, jeg fryser meg halvt i hjel da. For å ikke snakke om at våte klær blir tyngre, og kattens bevegelser vil bli hemmet. 
Så om du ønsker fjerne kattens egen evne til å regulere temperatur, så kan du putte på den genser. Sjansen for at den dermed fryser mer er veldig stor. 
For å ikke snakke om stor fare for at pus setter seg fast. Så nei, genser vil være noe av det dummeste og kjipeste du kan gjøre. 

Det du derimot kan gjøre er å lage isolert kattehus! 
Enten snekre ett, eller bruk en boks. Legg tepper langs vegger og tak. Høy eller mye tepper vil gi ett mykt og varmt gulv. Gjerne noen strimler foran åpningen også. Da vil pus kunne legge seg ett varmt sted, i skjul for vær og vind. 
Den eldste min elsker ligge i kattehuset å sove, også på vinteren. På vår og høst må jeg ofte ut å vekke han, for å få han inn for natta! 

Katter er ørkendyr, og pelsen er mye mer effektiv til å senke temperaturen enn å øke den. Det er bare Maine Coon, Norsk Skogkatt og Sibirsk Skogkatt (og til en viss grad en blandingskatt med mye av de rasene i seg) som har pels som også hjelper dem å holde varmen.

Er ellers enig i det du skriver, katt med genser ute kan fort bli enda kaldere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...