Gå til innhold

Rettigheter ved boligkjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte et hus i høst, som vi skal overta i februar. Vi leste takstrapporten veldig nøye før vi bød, siden den jo nå er blitt langt mer omfattende enn tidligere. Det sto ingenting om fukt noe sted (takstmannen hadde målt mange steder), og vi anså derfor boligen for et trygt kjøp. 

I helgen var vi innom huset for å ta noen mål, og vi kikket også på hagen sammen med eier. Under et av vinduene var noe av malingen flasset av (det var kun et lite område, vi så derfor ikke dette på visningen), og eier kommenterte at «her er dessverre litt maling gått av, det skjedde i forbindelse med høytrykksspyling av huset i sommer». 

Jeg er selv oppvokst i hus, og vet derfor at det absolutt ikke er anbefalt å høytrykksspyle trehus. Det kan medføre fukt i treverket, som jo igjen kan gi store råteskader. Vi nileste takstrapporten på nytt i går, og takstmannen skriver ingenting om at det er fukt i kledningen (men han har heller ikke målt fukten der - og det ville jo uansett ikke ha hjulpet om han hadde målt fukt på ett punkt på huset. Når huset er høytrykksspylt kan det jo være fukt hvor som helst).

Nå er vi litt bekymret, og lurer på hvordan vi skal gripe an dette. Vi tenker vi bør ha en fagmann på besøk så fort som mulig etter overtakelse for å sjekke status, men lurer på hva slags rettigheter vi har, hvis det viser seg at det er mye fukt i kledningen.

Noen som vet? (Og nei, hvis du bare skal synse om at «dette hadde dere ansvar for å sjekke på visning!» så ikke gidd å svare. Nei, man er ikke pålagt å ha med seg stige og fuktmåler på visning - det er jo også nettopp derfor de nye og omfattende takstrapportene er kommet. At takstmannen nå gjør en så grundig gjennomgang, skal være en trygghet for kjøperen)

Anonymkode: 33208...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takstmann sjekker ikke fukt i klending etter de nye reglene heller. Hvis det er fukt i kledningen som igjen fører til råte, tenker jeg at dere bare bytter kledning uten å lage noe fuss. Dere kommer ingen vei her. Så lenge det er en brukt bolig, er dette sånn som må regnes med. 

Å kjøpe brukt hus er som å kjøpe bruktbil. Noe slitasje må en regne med.

Har du boligkjøperforsikring kan du prøve, men jeg er 99% sikker på at dere kommer ingen vei.

Anonymkode: d4822...d2c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takstmann sjekker ikke fukt i klending etter de nye reglene heller. Hvis det er fukt i kledningen som igjen fører til råte, tenker jeg at dere bare bytter kledning uten å lage noe fuss. Dere kommer ingen vei her. Så lenge det er en brukt bolig, er dette sånn som må regnes med. 

Å kjøpe brukt hus er som å kjøpe bruktbil. Noe slitasje må en regne med.

Har du boligkjøperforsikring kan du prøve, men jeg er 99% sikker på at dere kommer ingen vei.

Men det er jo poenget mitt: ompaneling koster mellom 500.000 og 1.000.000. Du mener at man, når man kjøper brukt bolig, må påregne at man umiddelbart må legge masse penger i ompaneling, selv om det ikke er nevnt noe sted at man må regne med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skikkelig skikkelig merkelig at du har fått det for deg at huset har fukt i hele kledningen fordi de har brukt høytrykkspyler ved vask........

Altså, nei.

Anonymkode: 1d2ba...b25

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er skikkelig skikkelig merkelig at du har fått det for deg at huset har fukt i hele kledningen fordi de har brukt høytrykkspyler ved vask........

Altså, nei.

Nei, jeg sier ikke at det er fukt i hele kledningen. Forhåpentligvis er det jo ikke det - men det KAN være mye fukt, det vet vi jo ikke. Derav risikoen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forøvrig en kjent sak høytrykksspyling kan ødelegge kledningen på hus, siden noen her tydeligvis mente at det var rart å reagere på det https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/ikke-hoytrykkspyler-til-husveggen/

ts

Det er likevel ekstremt rart å reagere på måten du gjør nå mtp rettigheter osv når det er helt uberettiget 😅 det er null automatikk I at det er fukt i kledningen. Chill.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er likevel ekstremt rart å reagere på måten du gjør nå mtp rettigheter osv når det er helt uberettiget 😅 det er null automatikk I at det er fukt i kledningen. Chill.

Jeg har jo heller ikke sagt at det er automatikk i det. Men det er dessverre en relativt stor sannsynlighet for det, og da kan det være greit å vite hvilke rettigheter vi evt har, hvordan vi går frem for å løse dette osv.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er jo poenget mitt: ompaneling koster mellom 500.000 og 1.000.000. Du mener at man, når man kjøper brukt bolig, må påregne at man umiddelbart må legge masse penger i ompaneling, selv om det ikke er nevnt noe sted at man må regne med det? 

Så kledningen på hele huset er råtten? Det vil uansett ikke koste 500 000 - 1 mill. 

Vanligvis bytter man de bordene som er skadet. Enkel, kjapp og rimelig løsning.

Men, ja det er slik som kan forekomme. Skal du ha alt strøkent, må du bygge nytt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jo heller ikke sagt at det er automatikk i det. Men det er dessverre en relativt stor sannsynlighet for det, og da kan det være greit å vite hvilke rettigheter vi evt har, hvordan vi går frem for å løse dette osv.

ts

Det er ikke "relativt stor sannsynlighet for det" bare fordi du leser vedlikeholdsanbefalninger på nett. Må du roe helt ned og slutte å være så innmari dramaqueen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke "relativt stor sannsynlighet for det" bare fordi du leser vedlikeholdsanbefalninger på nett. Må du roe helt ned og slutte å være så innmari dramaqueen.

🙄🙄 For du er IKKE drama queen, eller? 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skifter normalt sett ikke hele kledningen om det kun er råte på ett lite sted. Det går heller ikke automatikk i at kledningen råtner fordi det blir brukt høytrykkspyler. Om det er en del år siden huset er malt er det naturlig at det begynner å flasse av enkelte steder. For å benytte seg av eierskifteforsikring så må feilen være så stor at det utgjør 5- 6 prosent av kjøpesummen. Vi kjøpte hus med en del feil vi opodaget etterhvert, men tenker at det er jo sånn det er å kjøpe brukt. Skal en ha det strøkent må en heller bygge eller kjøpe nytt. 

Anonymkode: 31127...562

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at TS krisemaksimerer noe innmarri. For det første så har hun per nå ingen holdepunkter for at det faktisk er fukt eller råte i kledningen og for det andre så koster det ikke en million å fikse dette dersom det så skulle være det.

Anonymkode: 9ff3b...ef8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessuten høytrykksspylere som har ganske lavt trykk. Ta det med ro, TS. Du har uansett ingen sak, siden selger opplyste om at huset var vasket med høytrykksspyler. Men sannsynligvis går det helt fint. 

Anonymkode: d6ae0...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også oppvokst i hus, og har lært at man ikke skal vaske hus med høytrykksspyler.
Det er nye tider og andre høytrykksspyler nå. Man kan faktisk få de med ganske så lavt trykk 😜

Jeg bruker selv høytrykksspyler ved husvask. Les deg opp på litt flere kilder, TS. 

Anonymkode: 25ecc...f89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette er hvorfor man ikke skal slippe inn kjøper før på overtagelse. Snakk om å gjøre ei lita fjær til fem høns.

Anonymkode: 3e8e0...386

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har jobbet med trehus vet jo at man aldri høytrykkspyler trehus. 

Men det er jo alltid risiko å kjøpe hus.

Anonymkode: 264f4...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...