CrazyCatLady2500 Skrevet 5. desember 2022 #41 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt kan vel Moses/hakkes/blendes? på sykehjem var det mange pasienter som fikk oppkvernet mat. Akkurat samme mat som alle andre, men kjørt i en blender før servering Anonymkode: 9a44e...3d5 Det er kjempetrist å få det servert på julaften. 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #42 Skrevet 5. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Alt kan vel Moses/hakkes/blendes? på sykehjem var det mange pasienter som fikk oppkvernet mat. Akkurat samme mat som alle andre, men kjørt i en blender før servering Anonymkode: 9a44e...3d5 Det høres da direkte uappetittelig ut. Greit nok at man gjør det med små barn, men de har da ikke smakt noe annet. Smakene blandes og blir annerledes. Konsistensen blir borte. Det høres ikke noe koselig ut til julemiddagen hvertfall. Da er det bedre å servere noe som er tilpasset så alle kan spise det vanlig. Anonymkode: b1517...b82 1 1
Lill3My Skrevet 5. desember 2022 #43 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den ene foreldren min mangler tenner i underkjeven og jeg prøver å tenke ut hvilken middag til jul som er lettest å tygge. Ribbe er for seigt sier vedkommende. Er pinnekjøtt mørt? Anonymkode: 790e0...b43 Juletorsk! 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #44 Skrevet 5. desember 2022 Bestefaren til venninnen min var fullstendig tannløs de siste 25 årene av sitt liv (han ønsket ikke proteser). Pinnekjøtt gikk unna på julaften likevel. Anonymkode: 922fc...ed9 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #45 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bestefaren til venninnen min var fullstendig tannløs de siste 25 årene av sitt liv (han ønsket ikke proteser). Pinnekjøtt gikk unna på julaften likevel. Anonymkode: 922fc...ed9 Ja, det blir kanskje mørt nok? Vedkommende har (nok) tenner i overkjeven også så det hjelper jo. ellers stor takk til alle forslag og oppskrifter 🙂 stor hjelp! 🙂 Jeg vil nok unngå å mose maten osv-litt av poenget er at min forelder skal føle seg avslappet, kose seg og være trygg under middagen og spise det samme som oss andre. 🙂 Fisk er populært dog, så både kveite og lutefisk vil nok bli populært. Vi går nok for fisk 🙂 Anonymkode: 790e0...b43 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #46 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det blir kanskje mørt nok? Vedkommende har (nok) tenner i overkjeven også så det hjelper jo. ellers stor takk til alle forslag og oppskrifter 🙂 stor hjelp! 🙂 Jeg vil nok unngå å mose maten osv-litt av poenget er at min forelder skal føle seg avslappet, kose seg og være trygg under middagen og spise det samme som oss andre. 🙂 Fisk er populært dog, så både kveite og lutefisk vil nok bli populært. Vi går nok for fisk 🙂 Anonymkode: 790e0...b43 Jeg kjøper lamme sadel stykker og damper de 3, 5 timer, det er så mørt når det tas ut at det nesten faller fra hverandre. Vanlig pinnekjøtt også, bare det får godt med tid og det er noen fettrike stykker nedi også. Anonymkode: 6c273...deb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #47 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøper lamme sadel stykker og damper de 3, 5 timer, det er så mørt når det tas ut at det nesten faller fra hverandre. Vanlig pinnekjøtt også, bare det får godt med tid og det er noen fettrike stykker nedi også. Anonymkode: 6c273...deb Hvis man kan få pinnekjøtt såpass mørt så skal jeg spørre om hva som er mest ønskelig av fisk og pinnekjøtt 🙂 Hvis det går an å få det mørt nok skal jeg nok få det til også 🙂 Anonymkode: 790e0...b43
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #48 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man kan få pinnekjøtt såpass mørt så skal jeg spørre om hva som er mest ønskelig av fisk og pinnekjøtt 🙂 Hvis det går an å få det mørt nok skal jeg nok få det til også 🙂 Anonymkode: 790e0...b43 Det er ikke vanskelig, bare sjekk halvveis at det er nok vann Ha i vann så det er opptil toppen av rist/pinner. Sett på full styrke så det koker opp. Skru ned plata til svakt. stable pinnekjøttet på rista eller pinnene, eller hva du bruker. Et par biter med fett nede, ett par biter fett over, og godt kjøtt midt i. Så lar du det dampe godt og lenge, fyll på litt mer vann etter en 2 timer ca. Sånn har vi alltid gjort det hjemme, og det gjør seg omtrent selv 😊 Anonymkode: 6c273...deb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #49 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke vanskelig, bare sjekk halvveis at det er nok vann Ha i vann så det er opptil toppen av rist/pinner. Sett på full styrke så det koker opp. Skru ned plata til svakt. stable pinnekjøttet på rista eller pinnene, eller hva du bruker. Et par biter med fett nede, ett par biter fett over, og godt kjøtt midt i. Så lar du det dampe godt og lenge, fyll på litt mer vann etter en 2 timer ca. Sånn har vi alltid gjort det hjemme, og det gjør seg omtrent selv 😊 Anonymkode: 6c273...deb Ok takk! Verdt å prøve det! 🙂 Anonymkode: 790e0...b43
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #50 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok takk! Verdt å prøve det! 🙂 Anonymkode: 790e0...b43 Det pinnekjøttet som blir til overs kokes sakte til lapskaus, og har det ikke fallt fra hverandre før så gjør det det da, noe for romjula kanskje:) Anonymkode: 6c273...deb 1
Elle Melle Skrevet 5. desember 2022 #51 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Har du vurdert finnbiff med potetmos? Det har vi alltid en dag i julen. Altså reisdyrskav stekt og kokt i saus av creme fraiche (krydret med sslt, pepper enebær, timian og brunost). Med rørte tyttebær og brokkoli eller rosenkål. Og mosen har mye smør og litt hvitløk (kokt sammen med potetene). Det er veldig myk mat for å si det forsiktig, og skikkelig godt. Endret 5. desember 2022 av Elle Melle 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #52 Skrevet 5. desember 2022 Ville som flere har sagt servert medisterkaker,gjerne sammen med ribbe,så velger man det man vil ha. Medisterkaker er lette og mose sammen med potet og saus. Ha feks gulrot som er kokt lenge som tilbehør. Anonymkode: b0ab4...741
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #53 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For mykest og saftigst mulig konsistens på kveite: Ovnsbak filetstykker med skinnsiden ned (salt og evt olivenolje på stykkene) ved 150 grader i 12-15 minutter, til de akkurat flaker seg. Sandefjordsmør, dampede mandelpoteter, agurksalat og gode grønnsaker til. Anonymkode: af8a0...a82 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vedkommende orker ikke videre behandling nå pga svak helse og sykdom-det respekterer jeg. Det er vedkommendes avgjørelse. vedkommende ønsker medisterkaker etc. men jeg prøvde å tenke ut noe mer.. men jeg tror fisk vil funke fint. En julaften endte opp med sykehus da personen satte fast julemiddagen i spiserøret (kalkun), så prøver å tilrettelegge best mulig. Anonymkode: 790e0...b43 Den middagen over høres fantastisk ut. Du kan tilberede den fiske slik de foreslår, og så kan du ha medisterkaker og annet juletilbehør ved siden av. Tror det blir suksess. Anonymkode: 5e1ce...4c8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #54 Skrevet 6. desember 2022 Lag pinnekjøttboller🤭 🤔 Anonymkode: 531b0...bce
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #55 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja og nå har det gått mange år allerede, det må jo ha vært en avgjørelse min forelder gjorde i samråd med tannlegen den gang, eller en gang. Det er ihvertfall tydelige signaler om at innblanding fra andre angående tannhelsen er uønsket. Så jeg lar det ligge. Mulig det også er et sårt tema.. Anonymkode: 790e0...b43 Hvis det har gått mange år uten at vedkommende har tenner, så lurer jeg på hva som har blitt servert tidligere. Da er det bare å gjenta det som har fungert og droppe det som har vært vanskelig. Trodde det var en ny situasjon, slik du fremstiller det i hi. Anonymkode: bd2ae...8d4
Sara88 Skrevet 6. desember 2022 #56 Skrevet 6. desember 2022 Samme med min bestemor. Vi skal ha pinnekjøtt, hun spiser vossakorv så hun får litt av samme smaken☺️
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #57 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det har gått mange år uten at vedkommende har tenner, så lurer jeg på hva som har blitt servert tidligere. Da er det bare å gjenta det som har fungert og droppe det som har vært vanskelig. Trodde det var en ny situasjon, slik du fremstiller det i hi. Anonymkode: bd2ae...8d4 Det har ikke alltid gått bra tidligere- en jul endte med sykehusinnleggelse fordi vedkommende satte fast kalkun i spiserøret. Men da reiste vi til familien og hadde ikke samme valgmuligheter ifht hva som ble servert. Et mer nylig aspekt er at personens helse har blitt drastisk svekket og ergo ikke samme krefter til å bearbeide mat med de tennene i overkjeven som enda er der. Pga helse er det også uaktuelt å reise til familie i julen, og vi står friere til å tilrettelegge middagen Anonymkode: 790e0...b43 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #58 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vedkommende orker ikke videre behandling nå pga svak helse og sykdom-det respekterer jeg. Det er vedkommendes avgjørelse. vedkommende ønsker medisterkaker etc. men jeg prøvde å tenke ut noe mer.. men jeg tror fisk vil funke fint. En julaften endte opp med sykehus da personen satte fast julemiddagen i spiserøret (kalkun), så prøver å tilrettelegge best mulig. Anonymkode: 790e0...b43 Da synes jeg du skal gå for kveite eller torsk, og ha medisterkaker ved sidenav man kan fint lage en litt mer utradisjonell saus til, som rødvinssaus som også kan være godt til medisterkake AnonymBruker skrev (21 timer siden): Pinnekjøtt er jo enkelt å dele opp med en gaffel? Det faller jo fra hverandre til små strenger. Sammen med potet, surkål og kålrabistapppe? Anonymkode: d8386...a3a De "strengene" kan gi en del tyggemotstand. Vi har alltid pinnekjøtt som faller fra hverandre, men likevel sitter alle med tannpirkere etterpå fordi det fester seg i tenner. Anonymkode: 01ac8...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #59 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 12.26): Medisterpølser eller kaker. Ingen liker lutefisk😅 Anonymkode: b3a05...2bd Lutefisk er jo kjempegodt! Anonymkode: 22cdf...e96
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #60 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da synes jeg du skal gå for kveite eller torsk, og ha medisterkaker ved sidenav man kan fint lage en litt mer utradisjonell saus til, som rødvinssaus som også kan være godt til medisterkake Anonymkode: 01ac8...ec5 Medisterkaker ved siden av kveite eller torsk med rødvinssaus høres veldig lite godt ut altså. De vil bare få fram det verste i hverandre. Velg enten eller, med en saus som faktisk passer til enten medisterkaker eller fisk. Anonymkode: af8a0...a82 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå