AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #21 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den ene foreldren min mangler tenner i underkjeven Anonymkode: 790e0...b43 Hvorfor har hen ikke gebiss? Anonymkode: ef754...b8e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #22 Skrevet 5. desember 2022 Torsk er tradisjon her på Sørlandet, det er nydelig mat på julaften. Anonymkode: 2c5f4...6df 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #23 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har hen ikke gebiss? Anonymkode: ef754...b8e Fordi vedkommende synes det er ubehagelig. Vedkommende har periodonitt eller hvordan det staves- det kan hende det er derfor det er ubehagelig. Har ikke spurt utdypende om det- da det ikke er min munn. Anonymkode: 790e0...b43 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #24 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, pinnekjøtt er ikke mørt. Det er som regel enda verre å tygge enn ribbe. Hva med julepølse, medisterkaker, etc? Farseprodukter går lettere i oppløsning. Kalkun er også mørt om det er laget rett, og adskillig enklere å tygge enn ribbe og pinnekjøtt. Anonymkode: 8c378...33f Hva slags pinnekjøtt er det du lager? Her faller kjøttet av beina og det kan spises med skje. Uansett, hadde nok ikke nødvendigvis servert til folk uten tenner. Kveite er nydelig, men ønsker dere mer tradisjonell julemat så er det medisterkaker og pølser som blir best. Anonymkode: 7cfd6...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #25 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den ene foreldren min mangler tenner i underkjeven og jeg prøver å tenke ut hvilken middag til jul som er lettest å tygge. Ribbe er for seigt sier vedkommende. Er pinnekjøtt mørt? Anonymkode: 790e0...b43 Begge deler er stort problem og moset smaker det helt forferdelig. Så for all del ikke mos kjøtt. Ville heller prøvd å smatta på pinnekjøtt enn på ribbe om det var valgene men lutefisk er nok lettere men mange liker jo ikke det. Kalkun blir samme ulla.. Kanskje et gavekort på proteser til nedre kjeve var en ting? 15.000kr. Anonymkode: 5220d...2a8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags pinnekjøtt er det du lager? Her faller kjøttet av beina og det kan spises med skje. Uansett, hadde nok ikke nødvendigvis servert til folk uten tenner. Kveite er nydelig, men ønsker dere mer tradisjonell julemat så er det medisterkaker og pølser som blir best. Anonymkode: 7cfd6...7a4 Ja kveite er jo godt. Anonymkode: 5220d...2a8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi vedkommende synes det er ubehagelig. Vedkommende har periodonitt eller hvordan det staves- det kan hende det er derfor det er ubehagelig. Har ikke spurt utdypende om det- da det ikke er min munn. Anonymkode: 790e0...b43 Men da må hen jo få behandling for tannsykdommen og hjelp til å finne egnede tenner etterpå. Det skal ikke være nødvendig å gå tannløs i 2022, uansett alder. Men til det du spør om: Lutefisk er jo en grei middag dersom man liker lutefisk (mange gjør ikke det). Produkter av medisterdeig bør være rimelig safe, det samme med grøt. Du kan vel høre med vedkommende, og eventuelt servere flere retter, sånn at det blir bra julemat både for de med og de uten tenner? Anonymkode: ef754...b8e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Skrevet 5. desember 2022 For mykest og saftigst mulig konsistens på kveite: Ovnsbak filetstykker med skinnsiden ned (salt og evt olivenolje på stykkene) ved 150 grader i 12-15 minutter, til de akkurat flaker seg. Sandefjordsmør, dampede mandelpoteter, agurksalat og gode grønnsaker til. Anonymkode: af8a0...a82 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge deler er stort problem og moset smaker det helt forferdelig. Så for all del ikke mos kjøtt. Ville heller prøvd å smatta på pinnekjøtt enn på ribbe om det var valgene men lutefisk er nok lettere men mange liker jo ikke det. Kalkun blir samme ulla.. Kanskje et gavekort på proteser til nedre kjeve var en ting? 15.000kr. Anonymkode: 5220d...2a8 Jeg begynner å tenke at vi kjører fisk. Nja, blir nok ikke gavekort på proteser- ettersom vedkommende har tannkjøttsykdomville nok dette blitt i stor grad dekket av NAV om det var ønskelig. Det er tross alt mange år siden tennene forsvant, personen er gammel og ellers ved svært dårlig helse- må nesten få slippe sånt styr nå. 🙂 Legger heller til rette for at maten kan tygges. Anonymkode: 790e0...b43 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Skrevet 5. desember 2022 Langtids stekt svineribbe, om vi har råd til strømmen da.. kjøttet løsner fra hverandre fordi det blir så mørt. Anonymkode: 6c273...deb 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da må hen jo få behandling for tannsykdommen og hjelp til å finne egnede tenner etterpå. Det skal ikke være nødvendig å gå tannløs i 2022, uansett alder. Men til det du spør om: Lutefisk er jo en grei middag dersom man liker lutefisk (mange gjør ikke det). Produkter av medisterdeig bør være rimelig safe, det samme med grøt. Du kan vel høre med vedkommende, og eventuelt servere flere retter, sånn at det blir bra julemat både for de med og de uten tenner? Anonymkode: ef754...b8e Vedkommende orker ikke videre behandling nå pga svak helse og sykdom-det respekterer jeg. Det er vedkommendes avgjørelse. vedkommende ønsker medisterkaker etc. men jeg prøvde å tenke ut noe mer.. men jeg tror fisk vil funke fint. En julaften endte opp med sykehus da personen satte fast julemiddagen i spiserøret (kalkun), så prøver å tilrettelegge best mulig. Anonymkode: 790e0...b43 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vedkommende orker ikke videre behandling nå pga svak helse og sykdom-det respekterer jeg. Det er vedkommendes avgjørelse. vedkommende ønsker medisterkaker etc. men jeg prøvde å tenke ut noe mer.. men jeg tror fisk vil funke fint. En julaften endte opp med sykehus da personen satte fast julemiddagen i spiserøret (kalkun), så prøver å tilrettelegge best mulig. Anonymkode: 790e0...b43 Føler med deg, er mye lettere å tilrettelegge maten her enn å begynne å rote opp i dette. Noen ganger får en ikke gjort noe. Anonymkode: 6c273...deb 1
slask Skrevet 5. desember 2022 #33 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Hva med ribbe, medisterpølse, surkål, potet og tilbehør i blenderen? Juletallerken-suppe? Eller lutefisk-suppe med bacon-dressing? Ikke nødvendigvis ment helt alvorlig... Endret 5. desember 2022 av slask
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Føler med deg, er mye lettere å tilrettelegge maten her enn å begynne å rote opp i dette. Noen ganger får en ikke gjort noe. Anonymkode: 6c273...deb Ja og nå har det gått mange år allerede, det må jo ha vært en avgjørelse min forelder gjorde i samråd med tannlegen den gang, eller en gang. Det er ihvertfall tydelige signaler om at innblanding fra andre angående tannhelsen er uønsket. Så jeg lar det ligge. Mulig det også er et sårt tema.. Anonymkode: 790e0...b43 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #36 Skrevet 5. desember 2022 Kjør en god fiskemiddag. Lutefisk blir vel tradisjonelt servert med poteter, ertestuing og baconbiter. Alt unntatt baconet er vel greit å spise uten tenner, potetene kan moses, eller man kan lage en porsjon god potetmos. Så må det jo ikke være tradisjonell mat hvis det ikke er viktig for dere. Man kan fint spise mer tradisjonell mat i romjula hvis det gjør julaften triveligere for alle. Anonymkode: b1517...b82
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #37 Skrevet 5. desember 2022 Alt kan vel Moses/hakkes/blendes? på sykehjem var det mange pasienter som fikk oppkvernet mat. Akkurat samme mat som alle andre, men kjørt i en blender før servering Anonymkode: 9a44e...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #38 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt kan vel Moses/hakkes/blendes? på sykehjem var det mange pasienter som fikk oppkvernet mat. Akkurat samme mat som alle andre, men kjørt i en blender før servering Anonymkode: 9a44e...3d5 Ja og det kan jeg fortelle deg at det smaker ikke godt. Anonymkode: 5220d...2a8 1 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 5. desember 2022 #39 Skrevet 5. desember 2022 Lutefisk servert på lefse med smør og salt. Risengrynsgrøt ved siden av. Normalt i Østerdalen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #40 Skrevet 5. desember 2022 Pinnekjøtt er jo enkelt å dele opp med en gaffel? Det faller jo fra hverandre til små strenger. Sammen med potet, surkål og kålrabistapppe? Anonymkode: d8386...a3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå