AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #1 Skrevet 5. desember 2022 Jeg sliter en god del psykisk. Jeg fikk en skikkelig fødselsdepresjon for fem år siden, som aldri har blitt bra. Jeg kom til hos DPS raskt, men hjelpen der hjalp ikke.. Det er snart tre år siden jeg sluttet gå dit. Jeg snakket med fastlegen, som sendte en henvisning til DPS. Der fikk jeg avslag, siden de mente jeg hadde fått nok hjelp derfra. Hva nå..? Kan jeg be fastlegen henvise til privatpraktiserende med driftsavtale? Eller anbefale en privatpraktiserende uten? Det blir skitdyrt, da.... Det er en jungel av private aktører i min by, så vet ikke helt hvordan jeg skal starte engang. Jeg vet bare at jeg trenger hjelp. Jeg har lest alle selvhjelpsbøkene, meditert, trent, osv osv, men jeg er så nedstemt og irritabel og frustrert og sint hele tiden, og det går sånn ut over familielivet Jeg er så lei av meg selv, og jeg får ikke til å hjelpe meg selv noe mer.. Anonymkode: bbd6b...c00
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg sliter en god del psykisk. Jeg fikk en skikkelig fødselsdepresjon for fem år siden, som aldri har blitt bra. Jeg kom til hos DPS raskt, men hjelpen der hjalp ikke.. Det er snart tre år siden jeg sluttet gå dit. Jeg snakket med fastlegen, som sendte en henvisning til DPS. Der fikk jeg avslag, siden de mente jeg hadde fått nok hjelp derfra. Hva nå..? Kan jeg be fastlegen henvise til privatpraktiserende med driftsavtale? Eller anbefale en privatpraktiserende uten? Det blir skitdyrt, da.... Det er en jungel av private aktører i min by, så vet ikke helt hvordan jeg skal starte engang. Jeg vet bare at jeg trenger hjelp. Jeg har lest alle selvhjelpsbøkene, meditert, trent, osv osv, men jeg er så nedstemt og irritabel og frustrert og sint hele tiden, og det går sånn ut over familielivet Jeg er så lei av meg selv, og jeg får ikke til å hjelpe meg selv noe mer.. Anonymkode: bbd6b...c00 Kanskje du kan få legen til å henvise deg til psykisk helsehjelp i kommunen? Det er gratis tilbud, og mange der er psyk sykepleiere som kan være like flinke som en psykolog. Kjenner jeg blir sint når jeg leser her inne om alle som får avslag på hjelp, og må betale tusenvis av egen komme. Norge har råd til å ansette flere psykologer og bevilge mer penger til de som trenger det. For 1 mnd siden var det en gutt/ ung mann på mitt hjemsted som tok livet av seg. Vet ikke om han fikk hjelp eller ikke. Men det vi vet noe om er at mange lider og ikke tør å be om hjelp. Da kan et avslag være tøft når en først tar skrittet ut å ber om hjelp. Anonymkode: b3f99...4c0
Taluno Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 Selvfølgelig kan du be legen om henvisning til privat. Og gjør det så fort som mulig siden det er lang ventetid.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Taluno skrev (4 timer siden): Selvfølgelig kan du be legen om henvisning til privat. Og gjør det så fort som mulig siden det er lang ventetid. Til helt privat psykolog trengs ikke henvisning, da man selv tar kontakt med den psykologen man vil. Til psykologer som har driftsavtale med helseforetak trengs derimot henvisning. Anonymkode: 00ebe...a98
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Ja fastlegen kan henvise deg til privat psykolog. Som regel må du finne en selv, og du finner liste på nett over de med driftsavtale i din kommune men om legen din har personlig kjennskap til en å tipse deg om kan legen gi tips Anonymkode: 82bec...048
ikkeenrobot Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Kanskje du har forsikring via jobb som du kan få psykolog gjennom?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sliter en god del psykisk. Jeg fikk en skikkelig fødselsdepresjon for fem år siden, som aldri har blitt bra. Jeg kom til hos DPS raskt, men hjelpen der hjalp ikke.. Det er snart tre år siden jeg sluttet gå dit. Jeg snakket med fastlegen, som sendte en henvisning til DPS. Der fikk jeg avslag, siden de mente jeg hadde fått nok hjelp derfra. Hva nå..? Kan jeg be fastlegen henvise til privatpraktiserende med driftsavtale? Eller anbefale en privatpraktiserende uten? Det blir skitdyrt, da.... Det er en jungel av private aktører i min by, så vet ikke helt hvordan jeg skal starte engang. Jeg vet bare at jeg trenger hjelp. Jeg har lest alle selvhjelpsbøkene, meditert, trent, osv osv, men jeg er så nedstemt og irritabel og frustrert og sint hele tiden, og det går sånn ut over familielivet Jeg er så lei av meg selv, og jeg får ikke til å hjelpe meg selv noe mer.. Anonymkode: bbd6b...c00 Hva nå? Du kan klage på vedtaket. Fastlegen kan henvise til psykolog så lenge de har avtale, ja - men da må du søke deg rundt på nettet og finne ut av hvilke psykologer i ditt område som har avtale. Du kan ringe rundt til de forskjellige psykologene som er privat og forhøre om de er avtalespesialister, for da kan du bli henvist. Privat er dyrt å gå til, hvis man må betale selv, men jeg har gått til diverse psykologer siden jeg var en liten jentunge - og det stedet jeg fikk mest hjelp og behandling var privat. Så mange år bortkastet på DPS, når jeg fikk så mye ut av å gå privat.. Helt sykt. Helsevesenet i Norge ligger langt etter og det er en skam. Anonymkode: 037f5...0d3 1
Taluno Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Til helt privat psykolog trengs ikke henvisning, da man selv tar kontakt med den psykologen man vil. Til psykologer som har driftsavtale med helseforetak trengs derimot henvisning. Anonymkode: 00ebe...a98 Ja, og som jeg skrev, TS kan be om henvisning, og det bør gjøres fort med tanke på ventetid.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Jeg går privat. Ble henvist til DPS, men selv etter seks mnd ventetid hadde de ikke kapasitet til å ta meg inn. Ble da overført til Coperio, som gjennomførte utredning på videosamtaler. Føltes som jeg var en pakke som bare måtte igjennom systemet… Fastlegen min har også sagt at han har liten tro på at jeg får særlig god hjelp i det offentlige, nettopp pga det enorme presset de har på å få «ferdigbehandlet» så mange som mulig. Jeg har nå brukt 20.000kr på seks måneder på privat psykolog. Det merkes på økonomien, men det er virkelig verdt det ❤️ Jeg hadde heldigvis flaks og traff på ei jeg har kjemi med og som er kjempedyktig på første forsøk. Anonymkode: ec626...515 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje du kan få legen til å henvise deg til psykisk helsehjelp i kommunen? Det er gratis tilbud, og mange der er psyk sykepleiere som kan være like flinke som en psykolog. Kjenner jeg blir sint når jeg leser her inne om alle som får avslag på hjelp, og må betale tusenvis av egen komme. Norge har råd til å ansette flere psykologer og bevilge mer penger til de som trenger det. For 1 mnd siden var det en gutt/ ung mann på mitt hjemsted som tok livet av seg. Vet ikke om han fikk hjelp eller ikke. Men det vi vet noe om er at mange lider og ikke tør å be om hjelp. Da kan et avslag være tøft når en først tar skrittet ut å ber om hjelp. Anonymkode: b3f99...4c0 Problemet er litt at de prioriterer så dårlig. Altså istedenfor å tilby mange hjelp i f. Eks 1år så er det noen spesielt utvalgte få som får gå der i 5-10år og det uten særlig bedring heller. Anonymkode: 9e10e...943 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Om du har slitt i 5 år og føler deg rådløs, så er det absolutt verdt det med private timer. Ja det koster, men hva er bedre enn å investere i egen helse? Tenk alt du taper på å gå å være syk. Les litt på nettsidene til de ulike psykologkontorene og psykologene om hva de tilbyr og se om det er noe som appellerer til deg. Det går sikkert fint å sende en mail til en av dem for å høre om de kan anbefale deg noen i din by som er gode på fødselsdepresjon eller en spesiell psykologisk metode/tilnærming (om du har en formening om hva som ikke har fungert/fungert) også f.eks. Anonymkode: e565f...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå